Vegardaase
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 08.07.2005
- Antall liker
- 2
Jeg vil gjerne ha tips til enkel demping bak høyttaleren mine. Slik de står nå, har de en helt tom murvegg bak seg og dette genererer en del uansket akustikk.
OK. Akkuplatene bruker du i speilpunktene for høyttalerne sett fra lytteposisjon.Parelius skrev:Likt for begge høyttalerne, RoDa.
Akuplatene brukes i speilpunktene for å dempe/fjerne refleksjoner fra et sted i mellomtonen og oppover. (Avhengig av hvor tykke plater du har).ivar skrev:Lurer egentlig mer på avstanden fra akuplata til høyttalern
Joda, bare de er tykke nok og luftrom hjelper også. Ingen skal fortelle meg at mine GIK 244 ikke gjør noe med bassen. Det er meget hørbart, men vi snakker selvfølgelig ikke om dypbass.RoDa skrev:Bass og akkuplater har ikke noe med hverandre å gjøre.
Virkning av akustikkplater - for eksempel rockwool - er bedre når bølgehastigheten er høy. Inntil en vegg er den nært null og derfor er virkningen dårligst mulig. Ref - for eksempel Everest. Det vil derfor ofte lønne seg å sette dem i en avstand ut fra veggen. Formler for hvor stort 'volumet' bak platene skal være for en gitt dempning finnes på nettet - f eks på hjemmesidene til Rockwool. Mvh.Valentino skrev:Jeg ser ingen grunn til å bruke luft mellom plater og vegg. Da heller tykkere plater.