Demping bak høyttalere

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg vil gjerne ha tips til enkel demping bak høyttaleren mine. Slik de står nå, har de en helt tom murvegg bak seg og dette genererer en del uansket akustikk.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Det har blitt skrevet mye om Rockwool akustikkplater her på forumet. Det funker, og er billig.

Frank

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Antall liker
11
Hvor stor avstand fra höyttaler til vegg/absorbenter er anbefalt? Er det slik at jo mindre avstand, jo mindre effekt?
Har relativt lite å gå på bak mine subwoofere (ca 40 cm).

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Dette er jeg også interessert i!
Vegg, akuplater (som jeg har mekka) og avstand derfra til høyttalere.
Har gipsvegg, og vil derfor ikke sette inn 10 gipsplugger...

:)

K

kbwh

Gjest
Greven, høyttalerne dine er som skapt for Rokwoolplater som pent innrammet lener seg mot veggen. Plasseres i førsterefleksjonspunktene.

ivar, om du har lister mellom vegg og tak er det bare å ta fram spiker/skruer og fiskesen.

Jeg ser ingen grunn til å bruke luft mellom plater og vegg. Da heller tykkere plater.

P

Parelius

Gjest
La oss nå si at jeg har en hylle mellom høyttaler og vegg. I hyllen er det ikke LP-er, men harde ting (komponenter). Vil det være noen mening i å sette slike Rokwoolplater rett bak hver høyttaler? Eller vil det skape flere problemer enn det eventuelt løser?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Parelius: Mellom ene høytt og vegg? Hvordan ser det da ut mellom andre høytt og vegg?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
fiskesener har jeg faktisk tenkt på. Nå har jeg ganske så påkostede lister (standard fra huslev, faktisk) så jeg vet da f. Gipsplugger sparkles jo lett over..

Lurer egentlig mer på avstanden fra akuplata til høyttalern

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Parelius skrev:
Likt for begge høyttalerne, RoDa.
OK. Akkuplatene bruker du i speilpunktene for høyttalerne sett fra lytteposisjon.
Det du har nå kan vel kalles diffusjon. (vilkårlig plasserte "greier" i hyller i speilpunktene?)

Du kan jo prøve et par akkuplater (låne Fosse sine pene stofftrukkede) og prøve om du liker det?

Å plassere akkuplater rett bak høyttalerne (bortgjemt, ikke i speilpunkter) har ikke mye for seg, om noe.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
ivar skrev:
Lurer egentlig mer på avstanden fra akuplata til høyttalern
Akuplatene brukes i speilpunktene for å dempe/fjerne refleksjoner fra et sted i mellomtonen og oppover. (Avhengig av hvor tykke plater du har).

Avstanden fra høyttalere til bakvegg påvirker i størst grad bassen.
Bass og akkuplater har ikke noe med hverandre å gjøre. ;)

Juster høyttalere og lytteposisjon til lyden sitter som du vil ha den, putt så på plass akuplatene og evt juster litt på plassering etterpå.

O

omholt

Gjest
RoDa skrev:
Bass og akkuplater har ikke noe med hverandre å gjøre. ;)
Joda, bare de er tykke nok og luftrom hjelper også. Ingen skal fortelle meg at mine GIK 244 ikke gjør noe med bassen. Det er meget hørbart, men vi snakker selvfølgelig ikke om dypbass. ;)

steel

Fersking
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
0
Audiofoni har tatt inn noen skillevegger som visstnok skal være ganske like Furutech sine paneler.

Mvh.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Jeg ser ingen grunn til å bruke luft mellom plater og vegg. Da heller tykkere plater.
Virkning av akustikkplater - for eksempel rockwool - er bedre når bølgehastigheten er høy. Inntil en vegg er den nært null og derfor er virkningen dårligst mulig. Ref - for eksempel Everest. Det vil derfor ofte lønne seg å sette dem i en avstand ut fra veggen. Formler for hvor stort 'volumet' bak platene skal være for en gitt dempning finnes på nettet - f eks på hjemmesidene til Rockwool. Mvh.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Valentinos poeng er at under en viss frekvens er ikke dempingen lineær med platene ut fra veggen -----> ingen demping er bedre enn ulineær demping.

K

kbwh

Gjest
achri-d har selvfølgelig rett i det han skriver. Jeg forenkler, men jeg mener da å huske at knekkfrekvensen or 10cm Rockwool rett på vegg er under 400Hz og at de tar ca. 20dB over den?

Parelius kunne prøve å plassere rockwoolplater rett bak høyttalerne sine slik at han ikke ser høyttalere men bare plater i speilet. Så hunne besøkende lure på hvorfor han har slike forferdelige studiomonitorer foran sine deilige små Maggies. For eksempel.

Topp Bunn