Takk og prisKule-Trygve skrev:Kan jo fininnstille plassering/ demping litt mer, men sitter med en følelse av at det ikke er så mye mer å hente her. Synes det spiller vanvittig bra allerede. Bredt (like bredt som rommet) og dypt lydbilde, likevel med pinpointing og fokusering over det hele. Enormt detaljert også.
Edge`n har egen ledning til stikkontakt bak venstre høyttaler.
Har heldigvis "funnet" det meste av anlegget på bruktmarkedet...Har nesten lyst å si at nå er jeg helt i mål med anlegget. Bruker ikke en krone mer..nå får det holde.. ;D
Litt usikker på hva du prøver å eksperimentere deg frem til her, men å sette en lenestol i skinn foran ene høytaler har lite med "akustiske tiltak" å gjøre... Anbefaler et lite søk på nett for å finne ut hvor refleksjonspunktene egentlig ligger, men foreløpig brenner ikke tampen! I likhet med øyner, fungerer forresten ører best som par ikke minst når det gjelder dybdeoppfattelse så for fremtiden ville jeg behandlet begge sider av rommet likt før dommen faller...Kule-Trygve skrev:Men jeg gjorde i alle fall et eksperiment i dag. Se bilde. Dekket til refleksjonspunktet foran på ene høyttaleren. Resultatet ble at lydbildet på høyre side krympet, i hvert fall i sideretning, antagelig også i dybden. Dybdedimensjonen ble i hvert fall vanskeligere å oppfatte. Venstre del av lydbildet var som det pleide. Effekten var veldig hørbar. Nå har jo høyttalerne også en bred baffel som antagelig sprer lyden ganske mye også. Dette var rett og slett en skikkelig "lydbildekiller", og dessuten en aha- opplevelse for meg. Jeg testet bare litegrann, men det går jo an å teste grundig for å eventuelt oppdage andre forskjeller i lyden. Får se hva jeg orker..
En "passe mengde" refleksjoner i rommet blir jo sett på som positivt for at lyden ikke skal bli for tørr. Men man må jo selvfølgelig ikke ha så mye "ekko" at lyden blir grøtet til og at det går ut over mikrodetaljer. Jeg mener jeg i mitt rom har en slik passelig mengde refleksjoner. Men dette kan selvfølgelig utforskes videre med plassering/ tiltak (om jeg gidder..)
Har tenkt tanken. Kunne vært artig å prøve. Men fant ut det var mest praktisk å ha det på kortveggen.niels skrev:Har du prøvd anlegget på langveggen? Nærfelt...a la Audio Physic.
Jeg vet ikke om det er hele forklaringen, men det er min bestemte oppfatning at mye av de forskjellene som faktisk finnes mellom kabler handler om forskjeller i frekvensgang, spesielt i diskanten. For eksempel er forskjellen i "house sound" mellom Nordost og Kimber høyttalerkabler ganske lett å forklare på denne måten, ettersom (induktive) Nordost-kabler vil skape et lite løft rundt 10 kHz på bekostning av litt mindre nivå ved 8 kHz og litt raskere avrulling over 15 kHz, mens (kapasitive) Kimber-kabler gir en jevnere avrulling uten det lille løftet ved 10 kHz. Det kan være nok til at den ene oppleves som "luftig" med "utklingning" og "oppløsning" og at den andre oppleves som mer "avslappet", "distansert" etc. Det er små forskjeller, men ved ganske viktige frekvenser. Luft absorberer lyd ved disse frekvensene, så for øre/hjerne er dette et viktig signal om avstand. Det er også velkjent psykoakustikk at ulik frekvensgang påvirker plassering i lydbildet. For eksempel, hvis du har en liten coax-høyttaler vil likevel bassen oppleves som den kommer fra et sted under høyttaleren og diskanten som om den kommer fra et sted i overkant av høyttaleren, selv om de vitterlig kommer fra samme retning. (Jeg har forøvrig også et par hjemmebyggede coaxer.)Kule-Trygve skrev:Ser at Asbjørn er åpen for at en kabel kan virke som en EQ/ tonekontroll. De klare forskjellene jeg har opplevd med kabler, også mellom dyre kabler, kan de forklares med EQ- virkning? Vel, etter dagens forsøk er jeg blitt litt mer ydmyk, så jeg skal ikke totalt avvise det. Forbedringer i bassen kan jo selvfølgelig teoretisk tenkes å komme av høyere nivå i bassen, samtidig som mer realisme kan tenkes å komme av en diskantmessig betoning som gir mer klarhet. Om disse frekvensbetoningene er nok til at lyden blir mer "vektløs"/ holografisk, dvs at det virker som den oppstår rett fra intet helt frikoblet fra lyd som et fysisk fenomen som kommer fra høyttalerne (som jeg har opplevd med kabler), er vel uklart. Likeledes om frekvensbetoning kan medføre at lyder du aldri har hørt før bare popper frem, som jeg også har opplevd med kabelbytte. Samt om frekvensbetoning kan medføre at lydbildet blir mer finkornet, altså at lydpikslene blir mye mindre, som jeg har opplevd med kabelbytte.
Sånn. Da har Lassemann og undertegnede vært på lyttesession i grotta hos JanR. Først: Takk for meg, Jan. Hyggelig å treffe dere, og veldig moro å høre anlegget. Det der funker VIRKELIG. Veldig god lyd. ("You know when you've been klipsched!") Det låt imponerende raffinert med crisp, oppløst diskant, punchy mellomtone og tight, tørr, uanstrengt bass. Lorena McKennitt var et nytt bekjentskap for meg, men hun kom i alle fall til sin rett på Audio Note og Klipschorn. ...Og Jeff Beck live! Det er ikke vanskelig å skjønne at JanR liker Jeff Beck når det høres ut som Fenderen og Marshallen står i samme rom. Klipsch og Stratocaster hadde en viss synergieffekt! Og en stor takk til Fru JanR for imponerende mengder godt bakverk!Dazed skrev:JanR skrev:Vi får vel også være såpass greie at vi legger ut litt info her etter seansen
Bare hvis jeg ikke hører forskjell.
...Neida. klart vi skal det. Kanskje vi kan dra med et par kæll til fra østfoldgjengen, så er det ikke bare meg alt henger på. Kanskje en som besitter en coax-kabel med rødmefremkallende prislapp.
Men nå har du også hørt lysetDazed skrev:Jada, du skal få kose deg med den, selv om jeg vel ikke har hevdet at det ikke kan være forskjell på kabler. Jeg går bare ikke uforbeholdent med på at forskjeller eksisterer som man ikke kan forklare, eller at kabler må være dyre for å oppnå dem.
Takk for titten, kjempehyggeligDazed skrev:Dazed skrev:JanR skrev:Vi får vel også være såpass greie at vi legger ut litt info her etter seansen
Bare hvis jeg ikke hører forskjell.
...Neida. klart vi skal det. Kanskje vi kan dra med et par kæll til fra østfoldgjengen, så er det ikke bare meg alt henger på. Kanskje en som besitter en coax-kabel med rødmefremkallende prislapp.
Så til saken:
Joda: Kabelindusert jitter finnes nok, og selv om ingen testet blindt eller gjorde noen særlig vitenskaplig test, mener jeg at jeg opplevde repeterbare forskjeller mellom hjemmelaget Vivanco-coax, Blue Jeans Cable-coax og og Clas-Ohlson Coax. Nærmere bestemt fikk jeg inntrykk av at med BJC og i enda litt større grad Claser'n ble lyden en liten tanke mer "ullen" enn med Vivanco-en, som jeg syntes å høre at ga en litt mer crisp, oppløst diskant, og tightere bass. Det var lettere å høre strengene og resonnansene i ståbassen, f.eks.
Vet ikke om jeg hadde reagert på dette uten å prøve å finne forskjeller, men etter å ha gjort nettopp det, opplevde jeg disse forskjellene både med JanR's AN DAC-1 (?) og Lassemanns Theta (?) DAC.
Så, jeg tror det kan være lydmessige forskjeller mellom digitalkabler, og jeg antar at de forskjellene jeg opplevde kan forklares med kabelindusert jitter.
Det hadde vært veldig interessant å finne ut om disse opplevde forskjellene var mulig å reprodusere på en moderne, såkalt "jitterimmun" DAC. Kanskje spesielt min egen Abrahamsen V6.0.
Og igjen: Takk til JanR og Lassemann for hyggelig samvær. Må gjentas!
Hjemme er dørene åpne for alle, ja selv for anti rør/anti horn/kabelskeptikerelars_erik skrev:Da er det bare for JanR å åpne dørene for alle skeptikerne, så vil fred og fordragelighet spre seg her på Sentralen...
I like måte!JanR skrev:Takk for titten, kjempehyggelig
Klart vi kan.JanR skrev:Det vi kan gjøre en kveld Dazed er at du stikker oppom med din dac så gjentar vi eksperimentet
Da var det jo flaks Dazed at du kom på at disse forskjellene du hørte kom av kabelindusert jitter. Hadde du ikke kommet på dette ville du selvfølgelig ikke ha hørt forskjell.Dazed skrev:Jeg går bare ikke uforbeholdent med på at forskjeller eksisterer som man ikke kan forklare, ......
Knall ;Dayaboh skrev:Da var det jo flaks Dazed at du kom på at disse forskjellene du hørte kom av kabelindusert jitter. Hadde du ikke kommet på dette ville du selvfølgelig ikke ha hørt forskjell.Dazed skrev:Jeg går bare ikke uforbeholdent med på at forskjeller eksisterer som man ikke kan forklare, ......
For å konvertere et digitalt signal tilbake til analogt trenger D/A-konverteren et klokkesignal for å synkronisere seg. S/PDIF-formatet har ikke et eget klokkesignal, så mottakeren må hente ut dette fra selve bitstrømmen. Den er i form av firkantpulser, men begrensninger i båndbredde i kabelen fører til at flankene på hver puls blir litt avrundet. Det gjør at punktet hvor signalet krysser midtpunktet flyttes litt senere i tid. S/PDIF-formatet er slik at nuller og ett-tall blir påvirket ulikt av dette, sånn at båndbreddebegrensning i kabelen fører til signalavhengig tidsvariasjon i datastrømmen. Det er jitter. I D/A-konverteringen vil jitteret bli til analog forvrengning.JanR skrev:Kan noen forklare meg hva kabelindusert jitter er for noe ?
Hvis det var jeg som sa det, må jeg komme med en disclaimer: Jeg vet ikke om den er jitterimmun, men håpet at en "nyere, moderne" DAC var mer motstandsdyktig mot jitter. jeg vet jeg brukte "moderne jitter-immun DAC" og "abrahamsen" i samme setning flere ganger, dog. Jeg håper jo den er det, men strengt tatt vet jeg ikke en gang hvilken dac-chip den bruker.JanR skrev:Vi skal få kjørt samme kabeltesten på Abrahamsen dac, som skal være "jitterimun"
Kan bli interesant.
Samme problem. Omtrent samme dataformat (bare noen smådetaljer som er forskjellige i data header), 110 ohm kabel, XLR-plugger med uspesifisert impedans. Unngår kanskje noen problemer med innblanding av jordstøy på returleder, men det løser ikke hovedproblemet med dataavhengig jitter fra båndbreddebegrensning og refleksjoner.impulse skrev:Hva med AES/EBU da, Asbjørn?
Vel, greit nok. jeg har hisset meg ned igjen, og litt fleiping tåler jeg. Følehornene kommer bare litt lenger frem enn vanlig her på kabelhjørnet. For meg erf det bare den naturligste sak i verden å lure på hvordan ting virker. Beklager at jeg kanskje overreagerte.ayaboh skrev:Det er egentlig ingen ting å hisse seg opp for. Hvis du leser de to innleggene jeg egentlig kommenterte, vil du sikkert se det litt fornøyelige i det selv. Det var ikke noe forsøk skittkasting, bare litt humor på din beskostning.
Den interessen har altså jeg, i stor grad.ayaboh skrev:Vi som påstår å høre forskjeller på kabler har ikke alltid noen forklaring på hvorfor vi gjør det. De fleste av oss har heller ikke nødvendig teoretisk kunnskap, eller interesse for det, til å komme med noen forklaring.
Selvsagt ikke. Det har jeg jo aldri sagt.ayaboh skrev:Det gjør ikke våre observasjoner mer suspekte imo.
Verdt ett forsøk. Syns det her er litt interesant.Dazed skrev:Hvis det var jeg som sa det, må jeg komme med en disclaimer: Jeg vet ikke om den er jitterimmun, men håpet at en "nyere, moderne" DAC var mer motstandsdyktig mot jitter. jeg vet jeg brukte "moderne jitter-immun DAC" og "abrahamsen" i samme setning flere ganger, dog. Jeg håper jo den er det, men strengt tatt vet jeg ikke en gang hvilken dac-chip den bruker.JanR skrev:Vi skal få kjørt samme kabeltesten på Abrahamsen dac, som skal være "jitterimun"
Kan bli interesant.
Uansett skal vi få testet det!
Bare å ta med, klar for alt jegDazed skrev:Vi kan kanskje teste V6 mot DAC-1 i samme slengen, Jan? Du og Lassemann hadde kanskje gjort det før, men likevel.
Har nok hatt en maken opplevelse selv i grunnen, at det er forskjell på lyden med forskjellige kabler er det ingen tvil om for selv meg, men jeg har skjønt at det ikke trenger koste 2000 kr. meter'n.Jan-Helge skrev:Hvorfor jeg har sett lyset? Jo, det skal jeg fortelle dere... Alt endret seg for min del, da jeg besøkte en annen HiFi.interessert. I møte med hans anlegg så måtte jeg revurdere veldig mye, besøket gav meg mange og aktuelle tankevekkere.
Det første jeg vil si er at han hadde et par fantastiske høyttalere, skal ikke skrive så mye om dem, annet enn at dem gjorde dypt inntrykk på meg. Nok ikke bare dem alene, men helheten i hvordan anlegget hans spilte, det hele låt helt himmelsk spør dere meg... Han hadde forresten et par Quad ELS-63 høyttalere, for dem av dere som ikke har hørt dem så har dere gått glipp av noe kan jeg si med en gang.
Som dere nok fatter gjorde lyden hos han inntrykk, og det satte spor på alle måter. Det som dog slo meg, var at han ikke eide interesse for og hadde lagt mye penger i kabling... Snarere tvert imot så kjørte han helt enkelt i så måte, med ganske så standard kabling (og jeg snakker da ikke om lakrissnærer til kr. 39,90 for tre meter), helt billige kabler hadde han...
Men Gud hjelpe meg som det låt... Jeg var helt satt ut og så positivt overasket!!
Det er noe av det beste jeg har hørt noen gang, på noen områder også det aller beste jeg har hørt, han hadde virkelig lykkes slik få andre er forunt.
Selv hadde jeg kabler til 3000 kroner mellom kilde og forsterker den gang, og hadde hørt anlegg med langt stivere kabelbudsjett enn som så. Men der satt jeg dog hos han, opplevde den beste lydgjenngivelse jeg til da hadde hørt noen gang (det var det beste jeg hadde hørt den gangen), og så låt det så himmelsk.
Det var da jeg spurte meg selv, hva fader høyt kabelbudsjett skulle være godt for? Anlegget hans med de enkleste kabler spilte jo fletta av alt jeg hadde hørt tidligere, og jeg som hadde hørt anlegg med heller stive kabelbudsjetter uten at det på noen måte låt like bra...
Det i seg selv var en kraftig vekker for meg, og siden den gang har jeg vært kabelskeptiker og kjører selv med enkle og greie kabler til en koselig pris sammenlignet med hva det kunne ha vært.
Selv synes jeg at jeg har rimelig god lyd, bedre enn de aller fleste, kan takke (etter mine preferanser) et utrolig høyttalermerke for det. Ikke alle jeg har besøkt (og som har besøkt meg) har like god lyd, også ofte fått tilbakemeldinger fra andre om det også, at dem finner lyden fra IMF-høyttalerne jeg har hatt vellydende. Dog har de fleste HiFi-interesserte større kabelbudsjett enn meg, jeg gav ca. 250 kroner for både signalkabelen og høyttalerkabelen (sistnevnte brukt fra en kamerat til nesten ingenting, så det meste av de 250 kronene ligger i signalkabelen).
Ja, jeg finner det merkelig, når bladet Lyd&Bilde (selgere ved HiFi-utsalg for den saks skyld) eller vanlige brukere anbefaler folk kabelkjøp. Sett mang en person handle HiFi i HiFi-butikker, f.eks. kan dem handle med seg kabler for mer enn 2000 kroner til et anlegg som uansett ikke vil låte like bra som mitt hos han med Quad høyttalerne, eller mitt eget for den saks skyld. IMF'ene jeg eier gjør nemlig mer inntrykk (på flere enn meg) enn det meste som selges der ute, trenger ikke å være beskjeden og ikke si det...
Dem blir lurt, rett og slett!!
Få produkter, om noen HiFi-relaterte, er like stor fortjeneste på som kabler. Ikke rart dem vil selge dem på oss heller. Men ofte er hele kjøpet en forbannet dårlig vits, intet mindre enn kynisk og utspekulert lureri da mange ville kommet lenger med andre prioriteringer.
Jeg forbanner blader som Lyd&Bilde hver gang jeg ser blekka, makan til drittblekke og gjennomført bullshit som dem kommer med skal man lete lenge etter... Er dem kjøpt og betalt der dem kommer med "gode" og vellmente råd? Jeg undres da for meg fremstår blekka mer som en reklame for produsentene heller enn en seriøs og kritisk røst som faktisk kan veilede og ikke villede enn som dem gjør. Ikke lytt til de journalistene i den blekka der, for skal man i følge dem oppnå god lyd så er kabling viktig...
Jeg har rett og slett hørt annet, og det var en alvorlig tankevekker som fremkaller kvalme følelser overfor selgere og HiFi-blekker som skal lede oss til å tro annet - nemlig at kabler skal man legge mye i.
Ikke faen, for det kan låte vilt bra med lavt kabelbudsjett - dessuten er den innvendige kablingen i de fleste høyttalere slik at det blir meningsløst banalt i utgangspunktet å koble til kabler til fantasillioner pr. meter - det er rett og slett latterlig når noen bruker masse på kabling og likevel kan det høres bedre ut hos noen som nesten ikke har brukt noe.
Bruk hodet er min oppfordring, ikke kaste penger i dass på noe som kanskje ser bra ut og i beste fall gir en placebo-effekt av en god følelse... Bare dropp hele galskapen!!
Spot on Asbjørn. Rart at en voksen mann på over 40 år gidder og tulle slik med 3 nick osv... 8)Asbjørn skrev:@Trygve: Før du biter på agnet og begynner å argumentere med fyren kan det være lurt å se litt på hvordan innlegget er skrevet. Er det ikke påfallende hvordan stilen til vår nye venn Sadelta ligner på stilen til vår gamle venn Jan-Helge/made4u, både mht ordvalg, formattering, tegnsetting, grammatiske feil, og så videre?
Hehe, det har du helt rett i Asbjørn... litt morsomt enkelte forums mus tror de er inkognito. ;DAsbjørn skrev:@Trygve: Før du biter på agnet og begynner å argumentere med fyren kan det være lurt å se litt på hvordan innlegget er skrevet. Er det ikke påfallende hvordan stilen til vår nye venn Sadelta ligner på stilen til vår gamle venn Jan-Helge/made4u, både mht ordvalg, formattering, tegnsetting, grammatiske feil, og så videre?