"Jeg oppfattet nemlig "tipset" det var snakk om dithen at forskjellen på en "tørr" (flat) eller klangfull (tredimensjonal) produksjon ble bestemt av rommet den ble avspilt i. Det ville være en sannhet med store modifikasjoner!.. "
Ja det var noe slikt som ble fortalt meg, av en som skulle ha peiling på dette med akustikk.
Men jeg gjorde i alle fall et eksperiment i dag. Se bilde. Dekket til refleksjonspunktet foran på ene høyttaleren. Resultatet ble at lydbildet på høyre side krympet, i hvert fall i sideretning, antagelig også i dybden. Dybdedimensjonen ble i hvert fall vanskeligere å oppfatte. Venstre del av lydbildet var som det pleide. Effekten var veldig hørbar. Nå har jo høyttalerne også en bred baffel som antagelig sprer lyden ganske mye også. Dette var rett og slett en skikkelig "lydbildekiller", og dessuten en aha- opplevelse for meg. Jeg testet bare litegrann, men det går jo an å teste grundig for å eventuelt oppdage andre forskjeller i lyden. Får se hva jeg orker..
En "passe mengde" refleksjoner i rommet blir jo sett på som positivt for at lyden ikke skal bli for tørr. Men man må jo selvfølgelig ikke ha så mye "ekko" at lyden blir grøtet til og at det går ut over mikrodetaljer. Jeg mener jeg i mitt rom har en slik passelig mengde refleksjoner. Men dette kan selvfølgelig utforskes videre med plassering/ tiltak (om jeg gidder..)
Ser at Asbjørn er åpen for at en kabel kan virke som en EQ/ tonekontroll. De klare forskjellene jeg har opplevd med kabler, også mellom dyre kabler, kan de forklares med EQ- virkning? Vel, etter dagens forsøk er jeg blitt litt mer ydmyk, så jeg skal ikke totalt avvise det. Forbedringer i bassen kan jo selvfølgelig teoretisk tenkes å komme av høyere nivå i bassen, samtidig som mer realisme kan tenkes å komme av en diskantmessig betoning som gir mer klarhet. Om disse frekvensbetoningene er nok til at lyden blir mer "vektløs"/ holografisk, dvs at det virker som den oppstår rett fra intet helt frikoblet fra lyd som et fysisk fenomen som kommer fra høyttalerne (som jeg har opplevd med kabler), er vel uklart. Likeledes om frekvensbetoning kan medføre at lyder du aldri har hørt før bare popper frem, som jeg også har opplevd med kabelbytte. Samt om frekvensbetoning kan medføre at lydbildet blir mer finkornet, altså at lydpikslene blir mye mindre, som jeg har opplevd med kabelbytte.
Eksperimenterte en del med tonekontroller for ca 10 år siden, på bra utstyr, men det eneste jeg opplevde var endret frekvensbalanse, ikke noe av det jeg har nevnt over. Kan jo selvfølgelig se om jeg klarer å frembringe kabeleffekter ved å vri på tonekontrollene da. Uansett skal det en del eksperimentering til før jeg selger "sirkuskablene".