Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Tenker Macbook Pro klarer FCP i HD helt problemfritt.

Jeg har en late 2012 Mini 16GB/i7 og den gjør det helt greit.

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.103
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Enig. Redigerer mye i FCPX, og bruker en 27" mid 2011 iMac. 16GB RAM hjelper, og etter at jeg erstattet HDD med en SSD går det virkelig fint. Men så har jeg heller aldri kjørt FCPX på en Mac Pro, så jeg vet ikke hvor raskt det kan bli. Uansett, rendringer går kjapt og fint i bakgrunnen og «badeballen» ser jeg ikke stort til.

Det kommer vel an på hva en forventer. Hvor bortskjemt en er.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    1
    Tenker Macbook Pro klarer FCP i HD helt problemfritt.

Jeg har en late 2012 Mini 16GB/i7 og den gjør det helt greit.
    Det er jeg nok enig med deg i. Problemet dersom man skal kjøpe maskin i dag er at MacBook Proen er gammel og har en oppdatering rett rundt hjørnet, mens MacBooken er nesten ny og veldig nett og fin. Jeg er likevel litt skeptisk på om det er mulig å redigere på denne maskinen da den vel er litt slapp? Allikevel er det nok slik at FCPX er ganske lett å kjøre og det som er krevende er (mange) effekter og tung rendering. Dette kan jeg uansett gjøre på en kraftig maskin og det er mest for å ha muligheten til å drive litt grovsortering "on-the-go" at jeg skal ha ny laptop.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Problem med avspilling av video i Safari. Bare svart rute. Det samme med lenker til videoer i trådene her på HFS.

Har sjekka med en annen brukerkonto, og der går det greit. Så noe er galt med den brukerkontoen jeg bruker.

Hva bør jeg slett i biblioteket?

(Har tømt buffere og infokapsler, men uten at det hjalp)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Så den, men det hjelper ikke. Alt er oppdatert…

Det må være noe med brukerbiblioteket tror jeg, siden det funker helt fint på den samme maskinen med andre brukerkontoer.

Tillegg:

Jeg gikk inn på biblioteksmappa til brukerkontoen - ikke systemet -, og kastet ut mappa «Safari». Restartet Safari, og nå funker det.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde det var piece of cake, men ikke faen om jeg finner ut av det.

Jeg bruker Aperture - men det er kanskje ikke vesentlig - og ville printe ut et bilde i STORT, dvs, jeg må få printet ut ett bilde bestående av flere ark. Det er vel det en kaller poster print.

Men ikke om jeg finner ut av hvordan en gjør det. Noen som kan hjelpe?

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Snart på tur å melde meg ut av denne tråden hvis meningen med den er Epples venner. Siste oppdatering av iOS gjør alle gamle triks ubrukelig. I gamle dager var Mac og iOS ensbetydende med brukervennlig, intuitiv håndtering av ellers svært kompliserte programmer. Brukervennligheten og den intuitive måten å tilnærme seg EDB er nå borte. Nesten tilbake til MS DOS når det gjelder intuitivitet, iOS10:p

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.679
    Sted
    Trondheim
    Forskjellen fra 9 til 10 er da slettes ikke stor? Slutt på "swipe right" for å låse opp, men det åpner jo for ny funksjonalitet på låst skjerm. Noen ting er mer elegante, men man må nødvendigvis lære seg noe nytt når man får mer funksjonalitet? Eller vil du at de skal slutte å videreutvikle programvaren?

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Bare et øyeblikks frustrasjon over mangel på noen godt innøvde trekk;-). Neida, selvsagt skal vi ha utvikling, og iOS 10 er vel kanskje ikke det verste eksemplet jeg kunne trekke fram fra oppgraderingsiveren til AppleMac. Det mest håpløse for meg for tida er iTunes på Mac, og det er vel pga deres iver med å integrere Apple Music, antar jeg. Noe jeg håper å holde meg langt unna for lang tid framover. I hvertfall inntil Apple kjøper opp TIDAL. Da er man vel "frivillig" tvunget inn i Music før man aner...

Hvor ble det av den gamle enkle måten å lage spillister i iTunes? Nå lager jeg det så sjeldent at det er en ny versjon og ny metode for hver gang;). Da hører det fort litt banning til før jeg får skiftet ut noen sanger på telefonen:rolleyes:

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Redesignet av Apple Music likte jeg ikke i det hele tatt, mindre oversiktlig og også mindre pent. Men ellers synes jeg OS10 var et skritt i riktig retning, f.eks. raise to wake (på 6s og nyere) og det at man ikke trenger å låse opp telefonen for å svare på meldinger.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.679
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker ikke iOS til musikk, så hvordan det fungerer til det aner jeg ikke, men jeg synes iTunes på Mac OS fungerer veldig bra. Ellers har jeg nettopp lastet ned 10.12 (Sierra) og det funker utmerket.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Hvordan kan man holde iPad skjermen aktiv over tid, uten å endre i innstillinger?
    Finnes det feks en app man kan åpne, som man kan for å simulere musepekerbevegelse på en PC?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.214
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trodde det var piece of cake, men ikke faen om jeg finner ut av det.

Jeg bruker Aperture - men det er kanskje ikke vesentlig - og ville printe ut et bilde i STORT, dvs, jeg må få printet ut ett bilde bestående av flere ark. Det er vel det en kaller poster print.

Men ikke om jeg finner ut av hvordan en gjør det. Noen som kan hjelpe?
    Dra til en printleverandør som har en av de store designjetene. 144cm bredde og 15m lengde. Det er antakeligvis rimeligere enn blekkforbruket på en posterprint...

Jeg satte opp en slik Designjet til en kunde - helt sinnsyk fargegjengivelse. 12 forskjellig blekk på disse skriverne...

Johan-Kr

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Hvordan kan man holde iPad skjermen aktiv over tid, uten å endre i innstillinger?
    Finnes det feks en app man kan åpne, som man kan for å simulere musepekerbevegelse på en PC?
    Prøver meg på en til, tross dårlig respons:

Jeg leste et sted at man skal kunne låse apper ved å trippelklikke på hjem-knappen i appen. Man får forskjellige valg, feks å deaktivere hjemknappen slik at bruker ikke kan avslutte appen og gå inn på noe annet. Tror dette gjaldt iOS6. Dette virker iallfall ikke på min iPad. Noen som vet om funksjonaliteten er fjernet eller erstattet? Virker som en funksjon som hadde passet meg bra.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.527
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    [h=2]Du kan jo se om det fremdeles ligger her;
    Konfigurere Begrenset tilgang[/h]Trykk på Innstillinger > Generelt > Tilgjengelighet > Begrenset tilgang for å konfigurere Begrenset tilgang. Herfra kan du gjøre følgende:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OBS OBS OBS! Brann i iPhone 6.

Min bror oppgraderte OS på sin iPhone 6 i dag tidlig. For en halvtime siden stod han og banket på døren.
    -Har du ikke telefonene på deg? spurte jeg.
    -Den tok fyr i lommen min, var det sjokkerende svaret jeg fikk.

Kan det stemme at OS-oppgraderingen har stekt batteriet i hans ellers velfungerende iPhone 6? Nå er dere i alle fall advart.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.310
    Torget vurderinger
    2
    Batteri: Materiale med stort energipotensiale lagret i stor konsentrasjon, med adgang til hurtig frigjøring av energi.

Kan også brukes for å beskrive en bombe ...

Kanskje i ferd med å bli dårlig samsvar mellom krav til mobil strøm i baklomma og sikkerhet.

Da lar jeg være å oppgradere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.679
    Sted
    Trondheim
    Dette er første gang jeg hører om dette, så det kan umulig være stor fare. Nettet pleier å flyte over av krigsoverskrifter hvis noe går galt med en Apple-oppgradering, og dette har jeg ikke hørt om før.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.310
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært et problem med Samsung, selvsagt. Men jeg har heller ikke hørt noe om Apple. IOS hadde en ny oppdatering i går kveld, så jeg avventer.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Telefonen lå i en løs regnjakkelomme som var tørr, og det regnet ikke da. Skjønner ikke helt hva som har skjedd. Telefonen er deformert av varme, kortlommeboken har smeltet men kortene har tilsynelatende overlevd. I alle fall er de i sin vante form, men de er ikke sjekket enda. Jakken var brent fast i telefonen, og genseren under har fått et svimerke. Han hadde nettopp forlatt huset da det skjedde, og det var fortsatt glohett når han kom tilbake. Har aldri hørt om det jeg heller, det er jo Samsung som har fått slik oppmerksomhet, aldri Apple.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.214
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tror nok heller at telefonen tidligere har fått seg en smell, og dette har vært en feil som har venta på å skje.

Johan-Kr

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Apple har vist forståelse over telefon ifølge min bror, og skal komme tilbake til saken i morgen.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Håper iallfall alt gikk bra med din bror, og jeg tenker at et legebesøk er på sin plass om han kan ha pustet inn røyk.

Ellers er det kanskje ikke så lurt å oppgradere telefonen mens den ligger i lomma. Og særlig ikke i en tett regnjakke.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.214
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Med alle de millioner enheter i verden så vil noen få problemer med lithium batteriene.
    Helt enig.

Nå er partier med produksjonsfeil, piratkopierte tredjepartsbatterier og ellers falske deler skummelt - jfr den siste tilbakekallingen av Samsung Note og alle brannene laget av disse billige kinesiskproduserte hoverboardene...

Johan-Kr

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Håper iallfall alt gikk bra med din bror, og jeg tenker at et legebesøk er på sin plass om han kan ha pustet inn røyk.

Ellers er det kanskje ikke så lurt å oppgradere telefonen mens den ligger i lomma. Og særlig ikke i en tett regnjakke.
    For ordens skyld så oppgraderte han selvsagt ikke OS mens telefonen var i lommen. Bare idioter gjør slikt. :rolleyes:

Det er noen rapporter om "eksploderende" iphones.
    Et eksempel under.
    'Exploding' iPhone leaves man with third-degree burns

Med alle de millioner enheter i verden så vil noen få problemer med lithium batteriene.
    Ja, det er nettopp det. Apple sender ham en eske med betalt porto slik at de får telefonen inn til seg kjappest mulig. Så de har nok også stor interesse av å vite hvorfor og hvordan, i likhet med reparatør hammershaug lenger opp i tråden. Holder dere orientert. :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Helt enig.

Nå er partier med produksjonsfeil, piratkopierte tredjepartsbatterier og ellers falske deler skummelt - jfr den siste tilbakekallingen av Samsung Note og alle brannene laget av disse billige kinesiskproduserte hoverboardene...

Johan-Kr
    Mye tyder på at Galaxy Note er feilkonstruert ved at batteriet er litt for stort for telefonen. Samsung forhastet seg med å få den på markedet før iphone 7 plus. At de tilsynelatende hadde en fix klar ved tilbakekallingen kan vel tyde på at problemet var kjent for Samsung.

Rush to Take Advantage of a Dull iPhone Started Samsung's Battery Crisis - Bloomberg

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    1
    Litt tilbakemelding fra tidligere i tråden: Jeg kjøpte en MacBook 12". Svært flott PC. Lett og fin å jobbe på. Jeg skulle imidlertid enkelte ganger bruke den til Final Cut Pro X. Dette fungerer fint for å gå gjennom klipp og trimme dem. Behandling av klippene er allikevel så tungt at dette i praksis blir svært slitsomt å jobbe på. I tillegg til at skjermarealet er i minste laget for dette. Har bestilt den nye MacBook Pro og regner med at dette er en helt annen maskin. MacBooken er mer enn bra nok for surfing og Officepakken. Den er genial for alle som vil ha med en lett og liten maskin.

Ellers har jeg fått en Apple Watch. Kjøpte den egentlig for å teste ut dette og hadde ingen spesielle forventninger. Trodde kanskje at dette var litt unødvendig, men må si at dette er svært vanedannende. Utrolig praktisk å få opp alle varsler. Veldig bra som treningsklokke. Eneste enheten jeg bruker Siri på og må si at potensialet her er veldig stort. Bare å løfte opp armen og gi en komando. For eksempel under matlaging: "Sett på nedtelling på 9 minutter". Høres litt banalt ut, men fordelen med stemmekomandoer blir først opplagt når man har en enhet der man faktisk ikke trenger å bruke betjeningen (for eksempel i forhold til en iPhone der amn allikevel må ta den ut av lommen). Gleder meg til dette blir integrert i flere apper og jeg kan styre smarthuset med Siri på armen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en iPhone 5S i posten i dag fra min eldre bror. Fra før har jeg hatt iPhone 4. Nå må jeg bare bestille simkort så er jeg epleskrott igjen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Har bestilt den nye MacBook Pro og regner med at dette er en helt annen maskin. MacBooken er mer enn bra nok for surfing og Officepakken. Den er genial for alle som vil ha med en lett og liten maskin.
    Med eller uten Touch Bar? Tror touch har potensiale til å bli mer enn en gimmick, men det koster jo da...

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    1
    Med. Men enig i at det koster flesk. Vi kom heldigvis på at kona trenger en ordentlig maskin et års tid og da hadde jeg nok unnskyldninger til å slå til på Experts/DnB 20% tilbud..

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

:) BTW: tenker å bestille meg en pro selv til jobb bruk. Bytte ut macbook air som jeg har hatt noen år.
    Men kommer til å konvertere fra iphone til Samsung/Google ettellerannet.
    Aldri si aldri. Kan være det blir for trøblete å skifte OS på telefonen men får se..

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Med. Men enig i at det koster flesk. Vi kom heldigvis på at kona trenger en ordentlig maskin et års tid og da hadde jeg nok unnskyldninger til å slå til på Experts/DnB 20% tilbud..
    Jeg tok ut en iPad Pro 9.7 på helgens tilbud, men neste gang blir det kanskje en Macbook Pro med touchbar. Var på Eplehuset og så på nye Macbook Pro uten touch i dag. Virket overbevisende den, og stilig i stellargrå.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Fulgte noen råd i denne tråden og det fungerte bra en tid. Nå er jeg imidlertid tilbake til en MacBook Pro fra tidlig 2011 som jobber i sirup. Borti to minutter for å åpne en Excel fil eller et annet program vilkårlig trukket fra ønskelista:-(.

jeg sto nå mellom å kjøpe en ny Mac, helst uten denne toolbar-en, eller putte inn en ny HD, som jeg fikk anbefaling om fra denne tråden.

Prøver først med ny SSD fra OWC:rolleyes:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.214
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Et lite hint: Vask macen md programmet Onyx, og skru av sync til dropbox, minsky osv.

Med onyx reparerer du rettigheter, og så følger du arkfanene bortover, og rensker brukercacher, fontcacher osv hele veien bortover. Stop når du komer til fanen med vedlikeholdsoppgaver - de kjører du ikke.

Johan-Kr

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn