Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Blir iPhone 16 slik?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Blir iPhone 16 slik?

Av ein eller annnan grunn merkar eg at interessa mi for kva Apple lanserer kvart år, vert mindre og mindre, trass i at heile familien bruker iPhone.

Det er ikkje negativt; teknologien er merkeleg stabil og robust. Det verste kunne skje, var noko “revolusjonerande nytt” frå Apple.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.599
    Sted
    Trondheim
    Jeg setter pris på de små forbedringene - videreføring og forbedring mer enn de store endringene. Jeg setter pris på forbedringer av Apples chipset og hvordan de forskjellige enhetene jobber sammen. Som hvordan en iPad automatisk blir en ekstraskjerm når den er i nærheten av en Mac. Hvordan iOS, iPadOS og MacOS fungerer sømløst sammen.
    For vanlige brukere er det litt uvesentlig om en ny iPhone har 25% raskere mikrobrikke eller 0,2" større skjerm.
    Da er forbedringer i OSet mye viktigere enn ny hardware.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Holmestrand
    Av ein eller annnan grunn merkar eg at interessa mi for kva Apple lanserer kvart år, vert mindre og mindre, trass i at heile familien bruker iPhone.

Det er ikkje negativt; teknologien er merkeleg stabil og robust. Det verste kunne skje, var noko “revolusjonerande nytt” frå Apple.
    Dette gjelder ikke bare Apple, men IT-nyheter i det store og hele.
    Mange av de fantastiske nyhetene er ting som i liten grad betyr noe som helst for mange av oss.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Er enda på iPhone 8, ikke så viktig med det nyeste lenger.
    Guttungen er på 15 Pro Max, han prøvde å vise meg hvor mye smoothere alt ble med 120hz skjerm🤔😅

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.599
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en 13 Pro Max og den har jeg tenkt å ha lenge.
    PS: Hvis du spiller på den betyr kanskje 120 Hz skjerm noe, eller stort sett ikke.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det kan jo være av interesse for enkelte, inkludert meg selv, om hva som er nytt med kommende modell, da jeg har en tilårskommen utgave som jeg vurderer å bytte ut. Da er det vel greit med litt nyttig informasjon?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Det kan jo være av interesse for enkelte, inkludert meg selv, om hva som er nytt med kommende modell, da jeg har en tilårskommen utgave som jeg vurderer å bytte ut. Da er det vel greit med litt nyttig informasjon?
    Var ikkje meint som kritikk av ditt innlegg, meir som kudos til Apple. :)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Blir det mange nye modeller i kveld og iOS18?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Til info;
    iOS 18 blir tilgjengelig som en gratis programvareoppdatering mandag 16. september

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Holmestrand
    Til info;
    iOS 18 blir tilgjengelig som en gratis programvareoppdatering mandag 16. september
    Det advares mot at den gjør eldre (enn iPhone15) mobiler til møllesteiner. Vet ikke om. Det stemmer, men jeg har skrudd av automatisk oppdatering foreløbig.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.987
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Pleier å være et rykte før store oppdateringer, og pleier å ikke stemme.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.543
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På tide med litt hifi fra Apple.
    Jeg vurderer et par AirPods 4 AN.
    Spørsmålet er om de ramler ut av mine store ører.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    2.987
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ikke for meg, i alle fall. Med tanke på hvor mange iPhones som finnes er det sikkert noen som får problemer, men jeg gjorde ikke det. Har heller aldri gjort det siden jeg begynte å bruke Apple for 20 år siden, har alltid oppdatert til siste versjon on release.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.599
    Sted
    Trondheim
    Jeg har samme erfaring. Jeg startet å bruke Mac i 1984 (for fullt i 1986) og iPhone i 2008. Aldri hatt problemer med oppdateringer (og har kun en gang hatt behov for å reparere en maskin, med unntak av batteribytte i en telefon og en MacBook).

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Holmestrand
    Det var faktisk ikke meg.
    Maskina ble bestilt til noen andre uten å konsultere meg.
    2 måneder senere lå den på pulten min,
    og nå sitter jeg med den.
    Smart måte å spare penger.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Holmestrand
    Noen som har satt seg inn i hvordan bildene håndteres i "Photos"?
    Jeg må rydde plass for å få oppdatert, men også for normal bruk.
    Base i Photos er 75GB, ås det er et naturlig sted å rydde.
    Noen bilder kan selvsagt slettes, men i utgangspunktet ønsker jeg ikke at det skal fjernes fra iCloud, og det gjør det jo når jeg sletter fra Photos?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.175
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har satt seg inn i hvordan bildene håndteres i "Photos"?
    Jeg må rydde plass for å få oppdatert, men også for normal bruk.
    Base i Photos er 75GB, ås det er et naturlig sted å rydde.
    Noen bilder kan selvsagt slettes, men i utgangspunktet ønsker jeg ikke at det skal fjernes fra iCloud, og det gjør det jo når jeg sletter fra Photos?

Gå til systemsetting generelt lagring (jeg bruker engelsk som operativspråk, men mener dette er rett. Der kan du sjekke hva som tar plass og ev slette derfra. Hadde mange gb podcasts, bl a, var lett å rydde.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.543
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det gjenspeiler (for meg) en utbredt holdning som går på at eksterne fysiske enheter koblet med kabel helst skal ut av bruk.
    Det merkes ved introduksjon av nye enheter, både fra Apple og andre, der stadig flere kommer med bare ladekontakt, kanskje snart helt uten.
    Og i jobbsammenheng opplever vi at USB-porter de-aktiveres og fysiske disker beslaglegges.

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.317
    Kjøpte nettopp en sang på Soundcloud og skulle flytte den fra Macbooken til iphonen. Det skulle vise seg å være en såpass stor utfordring så lenge jeg ikke abonnerer på Apple Music at jeg til slutt gav opp og kommer til å bruke versjonen som jeg fikk Airdroppa til Filer. Dét var kjempeenkelt - akkurat så enkelt som å putte musikk på telefonen har vært, og burde være...

At kjøp/streaming direkte fra Apple Music på telefonen er ønsket og antakeligvis mest brukt skjønner jeg godt. Det er slik jeg hovedsaklig bruker Spotify. Men å føle at alt annet skal gjøres direkte vanskelig er fryktelig irriterende.

Blir (nesten) ikke sinna heller vettu, bare veldig veldig skuffet :( Brukt Mac aktivt i snart 25 år.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Det merkes ved introduksjon av nye enheter, både fra Apple og andre, der stadig flere kommer med bare ladekontakt, kanskje snart helt uten.
    Og i jobbsammenheng opplever vi at USB-porter de-aktiveres og fysiske disker beslaglegges.
    Det er (eller iallfall var) mildt sagt gode grunnar for å deaktivera USB-portar.

Når det gjeld ladekontakt, er det overraskande kor mange einingar eg har opplevd der den er det første som går: slitasje i kontaktflater, drit i kontakten, brot i lodding mellom hovudkort og kontakt.

Dette har skjedd både med micro-USB, USB C og Lightning. Lightning verkar meir mekanisk stabil, men til gjengjeld svært utsett for "lommerusk".

Heime har ei trådlaus ladeplate frå Belkin vore redninga mange gonger.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.758
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gå til App Limits og aktiver:

Vis vedlegget 1040052
    Problemet er at den 1 minutts greia er aktivert uansett. Noen andre forslag? Ja, en app slutter å virke etter endt tid men alle andre kan starte og virke i 1 minutt før de slutter. Det er bare slitsomt og helt idiotisk.

EDIT: Kom over denne nylig:

Sist redigert:

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    433
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Lagde en ny tråd i 'off topic' hjørnet ang hørselstesten, men poster den like gjerne her:

1730275881357.png

Noen andre som har tatt den? Velger å tro at dette kan forklare hvorfor jeg synes det er litt ubalanse i sweet spot på enkelte sanger 🤓

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn