Et par tips om ytelse.
Med nok RAM-minne så klarer Mac'en de fleste prosesser enkelt - men et par prosesser kan likevel spenne bein for musikkavspilling.
Den ene er mds-prosessene som lager et søkarkiv over alt som ligger på datamaskinen, og som brukes av Spotlight og Find. Disse prosessene kjører intensivt når du installerer på en ny Mac, eller overfører mange nye filer til harddisk - og da kan det lugge.
Så i denne fasen kan det lønne seg å være tålmodig - enkelte deaktiverer Spotlight helt på maskinen de bruker som musikksenter, og da er det like godt å også deaktivere Dashboard på denne maskinen. Sistnevnte kjører alltid i bakgrunnen om man har aktive Widgets. Xupport eller Tinkertools gjør det mulig å deaktivere slike prosesser på en enkel måte.
Enda verre er det om man har software som er suboptimalt, gjerne fra hobbyutviklere eller ikke autoriserte utviklere - og spesielt innen lydavspilling finnes en del slikt. Da kan et program som kalles Spindump bli aktivert, dette rapporterer om hang-ups i prosessene, og skaper ironisk nok selv hang-ups pga rapporteringen.
Med andre ord et program med perfekt byråkratisk profil.
Problemet er at enkelte rapporterer om dårligere iTunes-avspilling når Spindump er aktivt.
Er det nødvendig med Spindump?
I følge denne tråden er det ikke nødvendig, og som en skriver er Spindump ubrukelig. (Programmet samler feilinfo og sender denne til Apple, om du frigir rapporten.)
http://jamesreubenknowles.com/disable-spindump-71
Får du lyst til å slå av Spindump for godt må du inn i Terminalen - den ligger i Verktøymappen.
Når denne aktiveres, bruker du grunnkommandoer for å styre hva som skjer i UNIX-laget inne i Mac'en.
Viktig å ikke gjøre noe feil - leser du tråden jeg linker til og får lyst til å deaktivere Spindump, så bruk kommandoen under. Kopier den, og lim den inn i terminalen etter at den viser den er klar til å ta imot en instruks.
Deretter return - en kort prosess kjører og presto.
Kopier kommandoen som én linje. Terminalen vil sannsynligvis be deg om passord før den gjennomfører kommando.
sudo launchctl unload -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.spindump.plist
Prøver du å kjøre den igjen vil du få Error-beskjed, fordi prosessen da ikke finner spindump.
I min Mac mini har jeg deaktivert alt som ikke er viktig for musikkavspilling, så prosessoren skal kjøre med fokus på denne.