Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Tastatursnarveier

    fn+backspace er Delete.

    Opprett en spilleliste med de nettradiostasjonene du ønsker. Da går det helt fint å styre disse med Remote/iPhone (man behøver ikke spillelisten, men det er mye enklere med en slik).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Følg instruksjonene her for å laste ned en haug nettradioer på en praktisk måte - så kan du slenge ut dem du ikke behøver fra mappene.

    http://mac1.no/nettradio

    Som greven skriver er det bare å legge mp3-pekerne til radiostasjonene i en mappe, og ha denne blant spillelistene i iTunes. Så når du dem med alle fjernkontroller, skjermdeling, osv. Jeg bruker min iPhone for å velge radiostasjoner, som jeg så sender til ulike datamaskiner og AE-enheter rundt omkring i leiligheten.

    Et triks: skriv inn et mellomrom før det du kaller nettradiomappen din (min heter RADIO). Mellomrommet gjør at den sorteres høyt i spillelistene, så blir den greiere å finne om du har mange.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    noruego skrev:
    Mens jeg prøver å absorbere de mange avanserte brukeranbefalingene som har kommet frem sålangt, så fyrer jeg av noen fullstendig nybegynnerspørsmål:

    1. Hvor kan jeg finne en god oversikt over funksjoner og tastekombinasjoner for MacBook tastaturet (og for å utlevere meg selv fullstendig, har ikke Mac sletteknapp for etterfølgende tekst?)?

    2. Finnes det en alternativ app til Remote for å styre iTunes? Savner spesielt nettradiofunksjon.


    noruego
    Noen tastefunksjoner og tips her kanskje...

    http://mac1.no/switch
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Takker, dette er vel en av de utfordringene man har som ny Mac-bruker; lære seg nye innfallsvinkler til å løse problemstillinger på. Som for eksempel det å bruke spillelistene fra alt fra å få på plass nettradio til det å navigere i ens klassiske innspillinger.
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Får jo melde meg inn her med en gang jeg da. Sendte nettopp i vei en bestilling på denne:

    http://www.apple.com/no/macbookpro/



    Mitt første Mac-produkt, en Mac Book Pro 13,3". Når Elkjøp i dag har et dagstilbud på denne maskinen til kr 8.495,- (avslag på kr 1500,-) så var det bare å slå til. Gleder meg til å sjekke ut "what the fuzz is all about....."
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Gratulerer! Du kommer nok til å elske fuzzet :D
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Både Airport Extreme og Express fungerer alldeles utmerket for meg, og rapporterer ikke om noen problemer. Men jeg finner ikke lenger, eller får frem, hvor jeg kan sette opp et gjestenettverk? Er dette fordi Extremen kjører i Bridge-modus, mon tro?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha kjøpt min første Mac for noen få år siden, og sterkt i tvil, så har jeg nå konvertert alt i huset. Vel, kona er trofast Windows-sliter, men har i det siste innsett at Windowsbasert laptop suger. Julenissen hører kanskje på henne. ;D

    Vi andre her hjemme har:

    - MacBook (sort)
    - iMac 20" (alu)
    - MacBook (alu)
    - MacMini med eksterne disker som mediaserver
    - Airport Extreme
    - 2 stk. AppleTV som trådløse klienter
    - iPhone til å styre hele skiten. :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Loevhagen skrev:
    Etter å ha kjøpt min første Mac for noen få år siden, og sterkt i tvil, så har jeg nå konvertert alt i huset. Vel, kona er trofast Windows-sliter, men har i det siste innsett at Windowsbasert laptop suger. Julenissen hører kanskje på henne. ;D

    Vi andre her hjemme har:

    - MacBook (sort)
    - iMac 20" (alu)
    - MacBook (alu)
    - MacMini med eksterne disker som mediaserver
    - Airport Extreme
    - 2 stk. AppleTV som trådløse klienter
    - iPhone til å styre hele skiten. :)
    Kanskje ikke typisk, men det eneste der krasjer på min MBP er Office pakken fra windows....
    Vi hadde i begynnelsen en del problemer med Fronter på skolen, det var klin umuligt å få nettverk til å fungere både herhjemme og på skolen. Så satte jeg opp et ekstra "sted" i nettverk og kaldte den "hjemme", da fungerte begge. MBP skulle jo egentlig gjenkjende nettverk osv., men det viste seg litt vrient.
    Eneste problem vi har med mac er fortsatt Fronter siden denne vist er basert på windows selvfølgelig.
    Det er ellers litt morsomt at mens elevene løber rundt etter skjøteledninger og alltid har flatt batteri, da viser MBP´en gjerne rundt de 30% batteritid når arbeidsdagen er slutt!
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Hva er en god TV-løsning til macen? Hadde en eye-TV hybrid før, men den måtte dumpes når det gikk over til digitalt. Den fungerer ikke med formatet i Norge. Uansett må jeg vel ha noe med kortleser. Forslag? Har en macbook pro med 30" cinema display, så den er ypperlig til TV.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    noruego skrev:
    Både Airport Extreme og Express fungerer alldeles utmerket for meg, og rapporterer ikke om noen problemer. Men jeg finner ikke lenger, eller får frem, hvor jeg kan sette opp et gjestenettverk? Er dette fordi Extremen kjører i Bridge-modus, mon tro?
    Ingen som vet?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    noruego skrev:
    noruego skrev:
    Både Airport Extreme og Express fungerer alldeles utmerket for meg, og rapporterer ikke om noen problemer. Men jeg finner ikke lenger, eller får frem, hvor jeg kan sette opp et gjestenettverk? Er dette fordi Extremen kjører i Bridge-modus, mon tro?
    Ingen som vet?
    Åpne Air-Port verktøy, dobbeltklikk på basestasjonen (Extremen), og velg taben «Gjestenettverk». (Jeg forutsetter at Extremen og TC oppfører seg likt) Men du har kanskje allerede gjort dette?
     

    Vedlegg

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Parelius, jeg hadde dette valget da jeg satte opp Extremen første gang (altså første gang da jeg fikk den til å fungere), la inn passord for gjestenettverk og det hele. Etter restart av Extremen så virket alt problemfritt for meg, men naboen rapporterte at han ikke fant gjestenettverket. Da jeg så gikk inn i innstillingene igjen virker det som opsjonen for gjestenettverk er tatt bort. Det er ikke det at jeg ikke stoler på naboen, men litt av poenget med å kjøpe Extreme var at det tilsynelatende skulle gi bedre beskyttelse mot at naboer og gjester ikke skulle kunne ha tilgang til annet enn internett.

    For at jeg skulle få Extremen til å kommunisere med mitt IPTV modem måtte jeg sette det i Bridge Mode, så det virker for meg som at man ikke kan benytte gjestenettverksfunksjonen med denne tilkoblingen, uten at jeg helt forstår hvorfor det skulle være slik...
     
    P

    Parelius

    Gjest
    noruego skrev:
    For at jeg skulle få Extremen til å kommunisere med mitt IPTV modem måtte jeg sette det i Bridge Mode, så det virker for meg som at man ikke kan benytte gjestenettverksfunksjonen med denne tilkoblingen, uten at jeg helt forstår hvorfor det skulle være slik...
    Det er nok der djevelen gjemmer seg. Jeg vet rett og slett ikke nok til å si om det fins en vei rundt det hele gitt at oppsettet er som det er.

    En mulig plass å sjekke er jo diskusjonsforumet hos Apple. Jeg fant denne i et søk, men om det passer inn, er jeg mer usikker på.

    http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=10297350&#10297350
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Et par tips om ytelse.

    Med nok RAM-minne så klarer Mac'en de fleste prosesser enkelt - men et par prosesser kan likevel spenne bein for musikkavspilling.
    Den ene er mds-prosessene som lager et søkarkiv over alt som ligger på datamaskinen, og som brukes av Spotlight og Find. Disse prosessene kjører intensivt når du installerer på en ny Mac, eller overfører mange nye filer til harddisk - og da kan det lugge.
    Så i denne fasen kan det lønne seg å være tålmodig - enkelte deaktiverer Spotlight helt på maskinen de bruker som musikksenter, og da er det like godt å også deaktivere Dashboard på denne maskinen. Sistnevnte kjører alltid i bakgrunnen om man har aktive Widgets. Xupport eller Tinkertools gjør det mulig å deaktivere slike prosesser på en enkel måte.

    Enda verre er det om man har software som er suboptimalt, gjerne fra hobbyutviklere eller ikke autoriserte utviklere - og spesielt innen lydavspilling finnes en del slikt. Da kan et program som kalles Spindump bli aktivert, dette rapporterer om hang-ups i prosessene, og skaper ironisk nok selv hang-ups pga rapporteringen.
    Med andre ord et program med perfekt byråkratisk profil.

    Problemet er at enkelte rapporterer om dårligere iTunes-avspilling når Spindump er aktivt.
    Er det nødvendig med Spindump?

    I følge denne tråden er det ikke nødvendig, og som en skriver er Spindump ubrukelig. (Programmet samler feilinfo og sender denne til Apple, om du frigir rapporten.)

    http://jamesreubenknowles.com/disable-spindump-71

    Får du lyst til å slå av Spindump for godt må du inn i Terminalen - den ligger i Verktøymappen.
    Når denne aktiveres, bruker du grunnkommandoer for å styre hva som skjer i UNIX-laget inne i Mac'en.
    Viktig å ikke gjøre noe feil - leser du tråden jeg linker til og får lyst til å deaktivere Spindump, så bruk kommandoen under. Kopier den, og lim den inn i terminalen etter at den viser den er klar til å ta imot en instruks.
    Deretter return - en kort prosess kjører og presto.
    Kopier kommandoen som én linje. Terminalen vil sannsynligvis be deg om passord før den gjennomfører kommando.

    sudo launchctl unload -w /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.spindump.plist

    Prøver du å kjøre den igjen vil du få Error-beskjed, fordi prosessen da ikke finner spindump.

    I min Mac mini har jeg deaktivert alt som ikke er viktig for musikkavspilling, så prosessoren skal kjøre med fokus på denne.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ta status på hva som kjører i Mac'en ved hjelp av Activity Monitor, som ligger i Verktøymappen.
    Den er så nyttig at jeg har lagt den i dokken.

    Åpn AM, og velg styrepanelet under Window i menylinjen om det ikke dukker opp automatisk. Epletast+1
    Her kan du så se hva som kjører av prosesser, og om noe bruker unødvendig mye minne.
    Firefox er en minnegris, noe de sliter med å fikse.
    Herfra kan man også slå av programmer som har hengt seg opp, selv om det også er mulig gjennom ? (eplet)>Force Quit (tvungen avslutning) i menylinjen.

    Ikke slå av i hytt og pine - enkelte er nødvendige kjerneprosesser - (root). Men som en grunnregel er det greit å ikke ha unødvendige programmer kjørende når man skal lytte til musikk eller se film.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    A fast new browser: Now available for Mac

    Google Chrome runs web pages and applications with lightning speed.

    http://www.google.com/chrome

    --

    Solid førsteintrykk sålangt! Raskere enn et olja lyn.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Activity Monitor har en grei "måler" for CPU-aktivitet. Denne kan aktiveres gjennom Window i menylinjen.



    Jeg har den som vertikale søyler, som viser begge prosessorer på min Intel core duo Mac mini.
    Skulle disse vise at det er stor belastning er det enten pga at man har for mange programmer i gang, for mange vinduer oppe, defragmentering, eller at selv-refererende prosesser er i gang (dette var problemet med tidlige utgaver av Firefox, som hurtig kom opp i 100% av tilgjengelig CPU!)

    Under musikkavspilling ligger mine søyler i bunn.
     

    Vedlegg

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.856
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke lest hele denne tråden, så jeg vet ikke om dere har vært inne på tilsv. som jeg fant på Lavry Engineering forumet :

    Q: Data is 16bit. If output is changed to 24bit, does it change the sound?

    A: The answer is "yes." The reason is that the audio software in OSX runs at a much higher wordlength (32 bit "floating point"), and assumes that some form of signal processing will occur, which would require some form of dither to be applied when "reducing" the resulting output from any source file, even 16 bit, to "16 bit" in order to avoid the introduction of quantization "noise."

    This is because any time you perform any signal processing (including level adjustment) to a digital signal, you must generate more "bits" than the original file to preserve the resolution. While it may be the case that when all signal processing is turned off (including having the volume level faders at "100") it is possible for the original 16 bits to make it to the output unchanged. The problem is that the software does not have a way to "detect" this and thus will always apply dither to the output signal.

    This means that if you leave the output set to "16 bit" in the Audio MIDI Setup, it will change the lowest-level "bits" by adding dither. This produces an audible effect that most people feel degrades the quality slightly from a "bit transparent" transmission of the file.

    So, assuming that all processing is disabled, by always leaving the output set to "24 bit," a 16 bit file will be accurately reproduced by the external DA converter, because it will receive the same 16 bits that were in the original file. The additional 8 "bits" in a 24 bit signal are typically set to "0" if the audio information is only 16 bits, so they are, in effect, "not present" in the signal.

    This is also true of the volume fader- when it is at "100" and a 16 bit signal passes through it, the lower 8 bits of a 24 bit output would also be zeros, so there is no difference between the "upper" 16 bits of the 24 bit signal and the original 16 bit signal.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Merk at Brad Johnson skriver:

    This is because any time you perform any signal processing
    Har man utstyret satt opp for pass-through til ekstern DAC så har man ikke et problem med dette.

    Ellers er ordlyden i hans gjennomgang slik at man skulle tro at datainformasjonen alltid blir omgjort - det blir den ikke. Ved bumping til 24-bit fra 16 så legges det bare til en streng med nuller, som ikke påvirker innholdet. Det som er kritisk er om det skjer prosessering av noe slag, inklusive nivåendring.
    Dette er grunnen til at man enten bør kjøre ren Core-Audio ut, eller sørge for at all prosessering er avslått.

    Problemet var større med windows-implenteringer for lyd (pga K-mixer før), og er nok også en av grunnene til at folk rapporterer at de er misfornøyde med iTunes på windows.

    For moro skyld installerte jeg iTunes i en Windows-partisjon jeg har, og registrerte at programmet åpnet med EQ på! Inni heite helvete faen om jeg vil ha EQ på, så hvorfor dette er default aner jeg ikke.
    Da blir signalet utsatt for prosessering, det omgjøres fra sin opprinnelige datastreng til en ny datastreng, der prosessering er utført, før det portes ut av datamaskinen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Apple Corps (Beatles) og Apple Computer har ikke hatt det lett sammen.
    Noruego her inne stusset da iTunes ikke ville finne cover-art til hans Beatles remaster CD - det skyldes at Beatles har gått til rettssak mot Apple Computer ved flere anledninger. Du kan heller ikke kjøpe originalversjoner av Beatles musikk i iTunes Store.

    Første rettssak var pga navnet - og der tapte Beatles fordi datamaskin ikke hadde noe med musikk å gjøre.
    Dermed saksøkte Apple Corp når man fikk høyttalere og musikkavspillingsmuligheter på Mac'er. Herfra kommer bl.a. Sosumi-lyden, som henspiller på So Sue Me, og som opprinnelig ble kalt Let It Beep i utviklingsfasen.
    Apple Corps mente at disse start-up lydene og systemlydene utgjorde musikkelement, og at de derfor var et brudd på forliket om retten til bruk av navnet Apple. De viste til at About-panelet for MIDI-setup dengang (sent 80-tall) hadde musikknoter i bakgrunnen, og at man brukte uttrykket Compose Yourself.
    Men Apple Corps var på tynn is og fikk ikke gjennomslag med søksmål nummer to.

    Let It Beep lyden ble kalt Sosumi, og Apple Computer opplyste Beatles advokater om at dette var et japansk uttrykk. Apples sjefadvokat ba om at navnet ikke måtte legges igjen i Voicemail eller sies høyt, for da regnet hun med at Apple Corps ville skjønne at gjengen i Cupertino hadde det morsomt på deres bekostning. Sier litt om hvordan hjernen oppfatter ting - det slo aldri Beatles advokater at de ble pekt nese av.

    Lyden Sosumi (du finner den i Systemoppsett>Lyd>Systemlyder) - er et pek til advokater som burde finne seg noe fornuftig å holde på med.

    Startup-lyden bør man lytte til gjennom et god anlegg eller hodetelefoner. Det er en C-dur akkord med høy E og består av en rekke ulike lydelementer - meget rik lyd, som slett ikke kommer til sin rett gjennom små laptop-høyttalere. (Det er også panfløyte med i den startup-lyden.)

    (Og selvsagt er det også et lite spark til The Beatles at en av systemlydene heter Submarine.)
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Kan vel kanskje melde meg inn her?

    Har følgende utstyr:

    Macbook Pro 15,4" (1. gen, 2.0 ghz)
    Macbook Pro 15,4" (Siste gen., 2,53 ghz)
    iPhone 3G, 8GB
    iPod Touch, 8GB (1. gen)
    iPod Nano (2. gen)
    Airport Express (1. gen)

    Planer: Airport Extreme

    Hekta? Tja... Litt?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Et eple-spørsmål. Broderen vil ha trådløst mellom pc og anlegg. Det må vel da bli Airport Express. Men må han da ha en egen DAC, eller virker det uten dette også. Det er vel her en USB-dac kommer til sin rett..?

    Men skal det være dac ved pc eller ved stereo?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    AE har en innebygget DAC som er helt OK, han må da kjøpe en minijack til RCA og koble AE til en reciver eller en preamp. Alternativt bruke en optisk kabel hvis reciver eller preamp har en slik inngang. Lydkvaliteten vil nok i mange tilfeller bli bedre hvis man benytter en ekstern DAC
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Har en Macbook Pro 15" med 2,66 og 4Mb RAM. Bruker den bl.a. til Spotify. Fungerer utmerket via den optiske utgangen og inn i DAC.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Torsen skrev:
    Et eple-spørsmål. Broderen vil ha trådløst mellom pc og anlegg. Det må vel da bli Airport Express. Men må han da ha en egen DAC, eller virker det uten dette også. Det er vel her en USB-dac kommer til sin rett..?

    Men skal det være dac ved pc eller ved stereo?
    Og husk: ikke USB fra AE til DAC, den USBen gir ikke lyd. Digital lyd fra AE er gjennom optisk minijack.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Er FLAC invertert?

    Grunnen til at jeg spør er at min erfaring er slik at nesten all FLAC jeg laster ned og avspiller fra min iMac ( og fra min MacBook Pro ) må inverteres på DAC'en for å låte rett.
    Jeg avspiller via Toast ( jada, vet det er litt sært, men den er rask og grei å spille av med og gjør ikke noe tull med lyden ) og har rippet en del CD'er til toast images, samt at jeg avspiller både .wav filer og .mp3. Det er kun FLAC som jeg trenger å invertere...
    Noen som vet noe om dette?

    ...spiller av fra iMac via firewire kabel til en "TC Electronics Konnekt 24D", videre via en "vdH digicoupler" til en STAX DAC.

    funbunny
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    IKEA-katalogen på den nye Tablet-Mac'en som kommer til neste år.

    Glem katalogen - jeg kommer til å bruke en Tablet-Mac som verdens beste fjernkontroll, med et område for å velge musikk og andre kilder, et annet for å styre hardware, et tredje for å kunne lese metadata om det jeg lytter til ved å surfe på nettet.

    How nice is that?


    Den vil komme med innebygd kamera, har full prosessorkapasitet, har mulighet for digital lyd og HD-bilde ut, flash-minne.
    Kan brukes for å lese e-bøker, se film, lytte til musikk, surfe på nettet, arbeide. Virtuelt tastatur, men man kan også koble til frittstående tastatur vha bluetooth.

    En game-changer, dette.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det der blir en populær maskin, vredensgnag. Garantert.
    Med priser estimert til 600-1000$ for LCD-versjonen kommer det til å gå så det griner.

    Men det virkelig spennende spørsmålet er om dette er produktet som utløser det helt store skiftet for forleggerbransjen. Vil Mactablet, og alle konkurrentene som vil følge, før til det samme for forleggerbransjen som iPod for platebransjen?
    Spennende tider er det, og jeg blir gjerne med.

    OT? Nei, dette blir hifi-ytstyr!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Man begynner å se strategien.
    Apple liker å holde nyhetene skjult, men noe kan man gjette seg til.
    Overgangen til små plugger for ulike signaltyper vil bety at det blir enklere å tilkoble slike bærbare enheter, inkl laptops, uten å trenge forskjellige kabelsett.

    Alle venter på en ny Apple-TV, men det de er i ferd med å gjøre er å gi hver Mac egenskapene til en ATV. Alt som skal til er en software gateway.

    Gitt alle nyhetene om ulike former for innhold som er på vei tror jeg det blir litt av en presentasjon Apple kommer med på nyåret.

    Som du skriver, Jøgga, vil dette ha stor betydning for papirbaserte medier, men ikke kun der. Ingen grenser for hva pålitelige tablets med høydef lyd og bilde kan føre til av forandringer.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Det er mulig å ha det kjempe trivelig på kontoret også :)
    Her ser dere kontor plassen min på jobben. Macbook Pro av siste variant med en Apple Cinema Display. På foten til Cinema displayen ser dere en god gammel Audio Alchemy D/A converter, som bli foret fra Macbooken via den optiske utgangen og videre til en eldre men vellydende Rotel forsterker som drar Mission høyttalere. Her er det bare kos å jobbe ;D God helg!
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Jeg har Final Cut Pro fra 2000 installert på Sawtooth'en som står i opplag. Er dette fortsatt brukbart til lett videoredigering eller har det skjedd så mye siden den gang at jeg er tjent med å kjøpe en ny versjon ? Og, dersom jeg kjøper en ny versjon, er kommandoer og arbeidsflyt lagt opp slik at jeg vil kjenne meg igjen ? Det virker litt tungt å måtte lære seg det på nytt fra bunn av all den tid jeg kan versjonene fra begynnelsen av årtusenet til fingerspissene.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Hjertelig, det ser ut til at iMovie vil dekke behovet mitt på en brillefin måte :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    iMovieHD er en av de fineste programmene som er laget av Apple noensinne. Rett og slett programvaremagi!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn