johnnygrandis skrev:
Ketil B skrev:
Vurderer å kjøpe en MacMini uten skjem/mus/tastatur, fordi denne via skjermdeling skal styres fra en MacBook som jeg har allerede. MacMini skal brukes til musikk-avspilning (iTunes via iPod Touch).
Jeg har forstått (eller misforstått?) at skjemdeling må aktiveres i begge enhetene, men hvordan gjøres dette for MacMinis vedkommende, når skjem/tastatur/mus ikke er tilgjengelig (ikke kjøpt med)? Kan jeg evt koble på MacBook med kabel (hvilken?), og styre på denne måten, når skjermdeling settes opp første gang på MacMini?
Kan jeg overhodet kjøre med skjermdeling, hvis MacMini kjører SnowLeopard og MacBook kjører Tiger? Hvis det fungerer, vil det så fungere fullt ut, eller må jeg forvente begrensninger i funksjonaliteten, og hvilke i så fall?
Du bør kople til en skjerm og ett tastaur for å konfigurere dette, kjører noe av samme opplegget selv med styring fra Macbook> Mini fungerer utmerket igjennom Snow Leopard.
Ser ut til bare Leopard og frem har screen sharing, så må oppgradere til SnowLeopard på macbooken (kjører Tiger nå), men det er for så vidt greit. Kan låne tastatur, og koble til tv (eller evt låne skjerm), når Mini skal konfigures for skjermdeling. Får det nok til. Takk for svar.
Neste spørsmål.. Må lagre iTunes-biblioteket et sted, men hvor? Mini har relativ begrenset lagringsplass, så hva er alternativene for lagringsdestinasjon?
Er oppmerksom på NAS, men tenkte mer på noe stillegående i fysisk nærhet av Mini, som skal stå i selve racken. Vil vanlig usb-lagringsenhet med firewire-kapasitet fungere? Eller vil denne støye for mye, når vi kommer opp i 1-2 TB? Kunne kanskje være greit med en TimeCapsule til back-up for Mini og MacBook, men kan ikke vurdere om den kunne brukes som iTunes-destinasjon sideløpende? Kanskje det finns en tredje og mer hensiktsmessig løsning (hvis vi ser bort fra NAS)?
Tanken var å koble Mini på eksisterende (telenor) modem/router med kabel, koble Mini via HiFace+Naim DC1 digitalkabel på SuperNait, og styre iTunes via iPodTouch. Derutover kunne jeg forestille meg senere å koble på TV (enten direkte på router, eller via Mini), for å bruke Mini visuellt også , men dette har annen prioritet, lydsiden er mer viktig.