Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    65finger skrev:
    Brasse skrev:
    Prøvde iPad for første gang i helga. Den er dritbra! Over all forventning faktisk og eg er generelt fan av selskapet.
    Må-ha følelsen kom ganske fort. Denne erstatter lett laptop til hjemmebruk for min del. Fun fact: Steve Jobs og Apple utvikla iPad før iPhone.
    Får en iPad neste lørdag. En kompis kjøper den til meg i Las Vegas. Valgte den minste uten 3g
    Blir spennende å høre dine inntrykk....
    Vil poste de noen dager etter at jeg har lagt fingrene på den

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    137
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    johnnygrandis skrev:
    Ketil B skrev:
    Vurderer å kjøpe en MacMini uten skjem/mus/tastatur, fordi denne via skjermdeling skal styres fra en MacBook som jeg har allerede. MacMini skal brukes til musikk-avspilning (iTunes via iPod Touch).

Jeg har forstått (eller misforstått?) at skjemdeling må aktiveres i begge enhetene, men hvordan gjøres dette for MacMinis vedkommende, når skjem/tastatur/mus ikke er tilgjengelig (ikke kjøpt med)? Kan jeg evt koble på MacBook med kabel (hvilken?), og styre på denne måten, når skjermdeling settes opp første gang på MacMini?

Kan jeg overhodet kjøre med skjermdeling, hvis MacMini kjører SnowLeopard og MacBook kjører Tiger? Hvis det fungerer, vil det så fungere fullt ut, eller må jeg forvente begrensninger i funksjonaliteten, og hvilke i så fall?
    Du bør kople til en skjerm og ett tastaur for å konfigurere dette, kjører noe av samme opplegget selv med styring fra Macbook> Mini fungerer utmerket igjennom Snow Leopard.
    Ser ut til bare Leopard og frem har screen sharing, så må oppgradere til SnowLeopard på macbook’en (kjører Tiger nå), men det er for så vidt greit. Kan låne tastatur, og koble til tv (eller evt låne skjerm), når Mini skal konfigures for skjermdeling. Får det nok til. Takk for svar.

Neste spørsmål.. Må lagre iTunes-biblioteket et sted, men hvor? Mini har relativ begrenset lagringsplass, så hva er alternativene for lagringsdestinasjon?

Er oppmerksom på NAS, men tenkte mer på noe stillegående i fysisk nærhet av Mini, som skal stå i selve racken. Vil vanlig usb-lagringsenhet med firewire-kapasitet fungere? Eller vil denne støye for mye, når vi kommer opp i 1-2 TB? Kunne kanskje være greit med en TimeCapsule til back-up for Mini og MacBook, men kan ikke vurdere om den kunne brukes som iTunes-destinasjon sideløpende? Kanskje det finns en tredje og mer hensiktsmessig løsning (hvis vi ser bort fra NAS)?

Tanken var å koble Mini på eksisterende (telenor) modem/router med kabel, koble Mini via HiFace+Naim DC1 digitalkabel på SuperNait, og styre iTunes via iPodTouch. Derutover kunne jeg forestille meg senere å koble på TV (enten direkte på router, eller via Mini), for å bruke Mini visuellt også , men dette har annen prioritet, lydsiden er mer viktig.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg bruker en ReadyNas server som står tilkoplet ruter, den støyet såpass mye at den ble satt ned i kjelleren der den har fungert utmerket til å dele ut mine mediafiler.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    137
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Ja, har lest igjennom tråden her. Kunne dog selv godt tenke meg å undgå å bore huller i tak/vegg fra NAS frem til Mini (eller router), det er bakgrunnen for å se på annen løsning. Har ikke avvist NAS helt, men...

C

Cappuccino

Gjest
    Jeg har kvittet meg med NAS/Home Server for lenge siden og savner det ikke. Mac mini har overtatt hele den rollen Home Serveren hadde og det klarer den med glans!

-Spiller av musikk med iTunes eller streamer til et par Airport Express andre steder i huset. (For seriøs musikklytting benyttes fortsatt kun CD)
    -Spiller av filmer på harddisk med Plex applikasjonen som er helt glimrende.
    -Alt styres med fjernkontroll vha. applikasjonene Rowmote og Remote for iPhone/iPod touch.
    -Automatisk backup vha apples innebygde Time Machine.

Enklere og mer genialt får det ikke blitt synes jeg.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Ketil B skrev:
    Ja, har lest igjennom tråden her. Kunne dog selv godt tenke meg å undgå å bore huller i tak/vegg fra NAS frem til Mini (eller router), det er bakgrunnen for å se på annen løsning. Har ikke avvist NAS helt, men...
    Homeplug løsningene med nettverk over strømkabel kan jo være en løsning. Eventuelt finnes det løsninger som HFX med diskløsninger som er vifteløse.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    137
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Cappuchino,
    det var noe sånn jeg forestilte meg, hvordan har du løst lagringsproblematikken? Mini har vel bare 500GB som max, eller? Bruker du TimeCapsule til back-up med TimeMachine?

Stejorge,
    skal se på dine forslag, vet intet om det du nevner. Har tatt utgangspunkt i Mac-løsningen fordi den virker enklest å gå til for meg, som har litt mac-erfaring allerede. Takk for input.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    En Nas server er vel streng tatt ment for å huse mange disker, om du fyller alle usb porter til Minien med eksterne disker bør de være ekstremt lydløse om jeg ville tatt dem i hus.
    En av de de største fordeler til min Mini er jo at den er ekstremt støyvennlig der den står bak Tven.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Ketil B skrev:
    Det finnes utrolig mange fine løsninger som gjør nærmest en kabel usynlig selv om den går på utsiden av veggen. Maling, akryl og en pen kabelskjuler gjør underverker om du er litt stødig på hånden.

ketilb

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Antall liker
    137
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Starter med en (kortere) periode med MacBook/iPodTouch, for å få litt erfaring å bygge på (brukermessig og lydmessig). Hva som skjer etterpå er ennå åpent. Har satt pris på alle innspill, det har vært nyttig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Jeg har det oppsettet du nevner. En MacMini med 5 1T/2T disker koblet via en 7-porters USB-hub slik at alle diskene kun tar opp en av de 4 USB-portene på minien. Det fungerer helt utmerket. Diskene setter du bare ute av syne - så lenge de får lufting er de fornøyde. Har satt Macen til å spinne ned diskene når de ikke er i bruk, så det er kun den disken du spiller fra som spinner.
    Diskene er så godt om lydløse, og du hører dem ikke i det hele tatt når du spiller musikk.
    Jeg har rippet alle DVDene mine og alle CDene, så alt sammen er tilgjengelig "at the touch of a button". Veldig praktisk.
    Bruker TVen som skjerm (en 40" SONY) og har en Magic trackpad og et trådløst tastatur for å styre Macen.

P

Parelius

Gjest
    otare skrev:
    Har satt Macen til å spinne ned diskene når de ikke er i bruk, så det er kun den disken du spiller fra som spinner.
    Alltid noe som går meg hus forbi; hvor?

C

Cappuccino

Gjest
    Ketil B skrev:
    Cappuchino,
    det var noe sånn jeg forestilte meg, hvordan har du løst lagringsproblematikken? Mini har vel bare 500GB som max, eller? Bruker du TimeCapsule til back-up med TimeMachine?
    Jeg har flere Mac´er i huset og har Time Capsule som backup-løsning til "vanlig" bruk. Den har 2TB, noe som holder mer enn nok for meg. Jeg har da ekskludert Film-katalogen på "kino"-mac-minien fra backupen, da jeg allerede har flere TB her. Så for dette kjører jeg manuell backup til eksterne disker, altså i tillegg til de eksterne diskene jeg også bruker til vanlig.

TimeMachine er begrenset til å kjøre backupen til 1 disk per maskin, så hvis du klarer deg med en disk (2TB er vel maks foreløpig, selv om 4TB er like rundt hjørnet) for en maskin, så kan du kjøre TimeMachine for denne maskinen til en egen ekstern disk og evt kjøre Time Machine til TimeCapsule for andre Mac´er slik jeg har gjort.

Jeg har Western Digital eksterne disker på 2TB (visstnok green teknologi, som trekker lite strøm) og de er helt lydløse.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Parelius skrev:
    otare skrev:
    Har satt Macen til å spinne ned diskene når de ikke er i bruk, så det er kun den disken du spiller fra som spinner.
    Alltid noe som går meg hus forbi; hvor?
    I kontrollpanelet "Strømsparing". Kryss av for "Sett harddisken(e) i dvale når det er mulig"

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Ketil B skrev:
    Cappuchino,

Stejorge,
    skal se på dine forslag, vet intet om det du nevner. Har tatt utgangspunkt i Mac-løsningen fordi den virker enklest å gå til for meg, som har litt mac-erfaring allerede. Takk for input.
    Homeplug er ikke en "Windows løsning" Det er en plugg du setter i strømkontakten ved router og en ved Mac/PC/NAS og så har du nettverk over strømkabel.

mw.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    7
    Har et litte spørsmål: Dattera mi har fått en Sony Ericsson Xperia 10 mini. prøvde å legge over noe musikk fra iTunes til tlf. men telefonen leste ike fil'ene. Hva kan jeg gjøre?
    mw.k

S

Supertramp

Gjest
    Supertramp skrev:
    Må spør litt mer om iTUNES > iPOD/iPHONE:

Spørsmål 2)
    Og videre: hvis jeg føler det blir for få sanger på iPOD'en pga filstørrelsene på Apple Lossless filene, hvordan instruerer jeg iTUNES til da å konvertere disse filene til 320kbps mp3 filer?

For jeg ser jo at det finnes et valg hvor den konverterer til 128kbps AAC, men er det eneste "option" ?
    Ingen som vet om dette er mulig eller om man er "låst" til 128kbps AAC?

mw.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    7
    Hei Supertramp!

Jeg tror dessverre at du er låst til denne oppløsningen. har sjekket litt selv uten å komme noe videre.

Men skulle det vær noen med et annet svar er jeg også intressert.

Mvh mw.k

P

Parelius

Gjest
    Supertramp skrev:
    Supertramp skrev:

Spørsmål 2)
    Og videre: hvis jeg føler det blir for få sanger på iPOD'en pga filstørrelsene på Apple Lossless filene, hvordan instruerer jeg iTUNES til da å konvertere disse filene til 320kbps mp3 filer?

For jeg ser jo at det finnes et valg hvor den konverterer til 128kbps AAC, men er det eneste "option" ?
    Jeg har ingen enkel løsning, så fra Apples side er du nok låst. Meningsløst slik jeg ser det, ja så meningsløst at jeg nesten ikke tror det selv.

Script kan selvfølgelig brukes, men det burde være unødvendig.

mw.k

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    7
    Takk Man ;)

Har du prøvd DVD jon sitt progran og hvordan har det innvirkning på Mac'en

Mvh mw.k

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Nei jeg har ikke brukt annet enn å teste ut. Jeg har en iPod, så har ikke bruk for programmet. Trodde uansett at alle nyere mobiler takler AAC og MP3, så med mindre man bruker ALAC eller AIFF, så bør det gå greit med manuell dra/slipp. Ellers tror jeg Doubletwist transcoder om det er behov for det.

S

Supertramp

Gjest
    Parelius skrev:
    Supertramp skrev:
    Supertramp skrev:

Spørsmål 2)

Jeg har ingen enkel løsning, så fra Apples side er du nok låst. Meningsløst slik jeg ser det, ja så meningsløst at jeg nesten ikke tror det selv.

Script kan selvfølgelig brukes, men det burde være unødvendig.
    Håpløst av apple, men nyttig tips av Man.
    Men virker scriptene på PC, eller kun Mac?

S

Supertramp

Gjest
    ....og da var jeg like langt....

Hmmmm - må vel ty til den ikke proprietære MediaMonkey for synkronisering med iPOD.
    Fungerer jo strålende der :)

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Har en ekstern harddisk som jeg prøver å koble i min airport extreme men den kan jo ikke lese NFTS så jeg formaterte til mac men da kan ikke pc lese fra den på nettverket. Må den formatteres i FAT 32? Ønsker altså hvis mulig at alle enhetene på nettverket skal kunne bruke denne disken, helst ikke med de begrensningene FAT 32 gir.
    Anyone?

mvh Tom

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Mac kan lese NTFS, men ikke skrive.

Det finnes tillegg du kan installere, enten på Macen for å kunne skrive til NTFS, eller på PC for å bruke HFS+.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    HFS+ er det det samme som "mac extended"?
    Hadde masse musikk på disken i NFTS men da dukket den ikke engang opp på mac. Formaterte til mac extended og da vises disken på mac maskinen men ikke pc..

N

nb

Gjest
    Sting skrev:
    HFS+ er det det samme som "mac extended"?
    Hadde masse musikk på disken i NFTS men da dukket den ikke engang opp på mac. Formaterte til mac extended og da vises disken på mac maskinen men ikke pc..
    Funker det ikke med Samba?

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Ø, kjenner ikke til det programmet. Vil bare ha en ekstern disk som kan brukes av hele nettverket uten for mye krøll. Har forsåvidt det fra før men trodde det skulle være enkelt å bare plugge i en usb disk på Extremen..

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Du burde ha sett disken fra Macen, da MacOS har innebygd støtte for å lese NTFS-formaterte disker.Hvorfor du ikke gjorde det vet jeg ikke.

Hvis du har disken som HFS+ nå (mac extended), kan du installere MacDrive på PCene. Da skal de kunne lese (og skrive regner jeg med) HFS+ formaterte disker.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    jeg får en iPad fra USA om noen dager (Ikke 3G) er det noe jeg må gjøre? unngå å gjøre? når jeg skal bruke den her i Norge?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.813
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Det er identiske enheter i alle land, så det er ingen spesielle forholdsregler (ref iPhone 1. gen) du må gjøre for å bruke den i Norge. Du kan også bruke den med din norske iTunes-konto.

Ila 4 uker har vi vel også iOS 4.2 som har full støtte for norsk :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    MML skrev:
    Nei. Det er identiske enheter i alle land, så det er ingen spesielle forholdsregler (ref iPhone 1. gen) du må gjøre for å bruke den i Norge. Du kan også bruke den med din norske iTunes-konto.

Ila 4 uker har vi vel også iOS 4.2 som har full støtte for norsk :)
    Godt å lese :) hadde iphone 1 fra statene og det var mye styr

C

Cappuccino

Gjest
    otare skrev:

Det finnes tillegg du kan installere, enten på Macen for å kunne skrive til NTFS, eller på PC for å bruke HFS+.
    Jeg bruker Paragon software for å skrive til NTFS fra min Mac. Funker 100%, aldri hatt problemer.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Cappuccino skrev:
    otare skrev:

Jeg bruker Paragon software for å skrive til NTFS fra min Mac. Funker 100%, aldri hatt problemer.
    Bruker samme selv og er meget fornøyd...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn