Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

Cappuccino

Gjest
    noruego skrev:
    I tillegg til det som alt er nevnt, så ville jeg nok heller gått for en Airport Extreme med ekstern harddisk tilkoblet, enn en Time Capsule.
    Men støtter denne løsningen backup med Time Machine da? Har ikke Extreme selv, men mener å ha lest at man må ha Time Capsule for det, og at Apple har blitt en del kritisert for det...?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Klarte å f**** opp ipad2'en (med 3g) slik at den nå ikke vil boote. så den må nå oppgraderes til nyeste firmware for å fungere igjen. Så nå er det slutt på moroa, helt til neste exploit kommer:) Det var egentlig hele grunnen til at jeg kjøpte ipad2 og ikke ventet til ipad3.

Men rett før dette skjedde, fikk jeg ihvertfall testet XBMC på den, og den hadde null problemer med 1080p 42mbit birds-klippet som sirkulerer rundt.. Det spilte helt fint!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    Cappuccino skrev:
    noruego skrev:
    I tillegg til det som alt er nevnt, så ville jeg nok heller gått for en Airport Extreme med ekstern harddisk tilkoblet, enn en Time Capsule.
    Men støtter denne løsningen backup med Time Machine da? Har ikke Extreme selv, men mener å ha lest at man må ha Time Capsule for det, og at Apple har blitt en del kritisert for det...?
    Ja, Time Capsule er strengt tatt en Extreme med innebygget harddisk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.236
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Apropos Time Capsule:
    Jeg vurderer å skaffe en Time Capsule eller liknende, først og fremst som backup-løsning for (minst) tre Macbooker, deretter kanskje til musikk-avspilling. Vi har også flere Windows-maskiner i bruk og vil fortsette med det.
    Da er spørsmålene bl.a.
    - Kan Time Capsule fungere som fullverdig router med Telenor ADSL?
    -Fungerer den i nettverk i kombinasjon med Windows-PCer så greit som Apple hevder?
    -Kan jeg bruke Time Capsule til BU, og eventuelt til musikk, og beholde eksisterende router (levert av Telenor) og nettverk med printer som det er?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.989
    Torget vurderinger
    1
    Ja til alt. Men som nevnt tidligere: Airport Extreme + ekstern HD er akkurat samme løsningen. Fordelen er at den er billigere, mer fleksibel og at du slipper å kjøpe helt ny ruter den dagen HD tar kvelden.

300B

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.12.2003
    Antall liker
    15
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    3
    MML skrev:
    Ja til alt. Men som nevnt tidligere: Airport Extreme + ekstern HD er akkurat samme løsningen. Fordelen er at den er billigere, mer fleksibel og at du slipper å kjøpe helt ny ruter den dagen HD tar kvelden.
    Airport Extreme + ekstern USB HD som nettverksdisk gir veldig dårlig ytelse :( Lese og skrivehastigheten er vel det dårligeste jeg har testet.

Time Capsule har jeg ikke testet.

V

vredensgnag

Gjest
    300B skrev:
    MML skrev:
    Airport Extreme + ekstern USB HD som nettverksdisk gir veldig dårlig ytelse :( Lese og skrivehastigheten er vel det dårligeste jeg har testet.

Sjekk oppsettet. Jeg brukte ikke USB, men husker jeg opprinnelig hadde elendig overføringshastighet og drop-outs da jeg koblet en ReadyNAS til min Extreme. Etter å ha lest manualen for oppsettet og stilt ting inn rett, fikk jeg absurd høy overføringshastighet og total stabilitet. Ethernet mellom NAS og Extreme.

Nå som jeg har spotify, VPN, og vinylkick bruker jeg ikke harddisklagring lenger, men det fungerte meget tilfredsstillende i årevis.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.989
    Torget vurderinger
    1
    Enig. Kun brukbart til backup og knaptnok det. Irriterende at man ikke kan konfigurere TimeMachine til mindre hyppige backuper.

Jeg har heller ikke testet TimeCapsule, men ser ikke hvorfor dette skulle være raskere enn overnevnte løsning. Correct me if I'm wrong.

300B

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.12.2003
    Antall liker
    15
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    300B skrev:
    MML skrev:

Sjekk oppsettet. Jeg brukte ikke USB, men husker jeg opprinnelig hadde elendig overføringshastighet og drop-outs da jeg koblet en ReadyNAS til min Extreme. Etter å ha lest manualen for oppsettet og stilt ting inn rett, fikk jeg absurd høy overføringshastighet og total stabilitet. Ethernet mellom NAS og Extreme.

Nå som jeg har spotify, VPN, og vinylkick bruker jeg ikke harddisklagring lenger, men det fungerte meget tilfredsstillende i årevis.
    NAS tilkoplet Airport Extreme fungerer OK, problemet oppstår når du kopler til en USB HDD.

300B

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.12.2003
    Antall liker
    15
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    3

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    300B skrev:
    vredensgnag skrev:
    300B skrev:
    MML skrev:

NAS tilkoplet Airport Extreme fungerer OK, problemet oppstår når du kopler til en USB HDD.
    Har Extreme tilkoblet NAS via Ethernet, og en WD Studio for Mac via FW800. Begge deler går så det suser.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Men da må man vel bruke Terminalen, og det er det mange som kvier seg for.

C

Cappuccino

Gjest
    noruego skrev:
    Cappuccino skrev:
    noruego skrev:
    Ok, for nettverk og lagring ja, men fant dette dokumentet på Apple sine sider som sier at Airport Extreme + harddisk ikke støtter Time Machine.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/en/15139.html

Men har smatidig lest innlegg på nettet av folk som sier at det er støttet...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    OK. Så du bruker et program som håndterer det for deg. Regner med at du faktisk kan gjøre dette fra Terminalen også.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hehe joa, men hva er poenget ditt? Du spurte om man måtte bruke terminal, det må man ikke.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    Cappuccino skrev:
    noruego skrev:
    Cappuccino skrev:
    noruego skrev:
    Ok, for nettverk og lagring ja, men fant dette dokumentet på Apple sine sider som sier at Airport Extreme + harddisk ikke støtter Time Machine.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/en/15139.html

Men har smatidig lest innlegg på nettet av folk som sier at det er støttet...
    Snodig, kanskje den ikke takler enkelte harddisker da? Jeg har i alle fall kjørt backup med Time Machine for både min egen og madammens MBP i snart to år - fullstendig knirkefritt! Time Machine ligger til og med inne i menyen på Extreme, så det dokumentet skjønner jeg lite av...

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Time Machine kan ikke sikkerhetskopiere til en ekstern disk som er koblet til en AirPort Extreme-basestasjon, eller til en iPod eller iDisk eller en disk som er formatert for Windows.
    Sto det å lese på hjelp, om dette er til noe hjelp da.

Men hvordan kommer en frem til TimeMachine Editor da?
    Hvor en eventuelt kan stille inn til sjeldnere sikkerhetskopiering, og hvorfor skal en egentlig det ?
    Jeg aner og/eller husker ikke hvordan min er stillt inn, men mye tyder på at det er enkopi av alt jeg har på min iMac (sånn størrelsesmessig)
    Mvh.KW

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Noen som har erfaring med flashblock og Adblock under Lion? funker det greit nå eller bør jeg vente med å instalere?

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Du kan også prøve Glimmerblocker http://glimmerblocker.org/. Denne kjører som en lokal proxy og virker derfor like godt med alle nettlesere. Du trenger heller ikke å ta hensyn til nye oppdaterte versjoner av feks Safari ettersom dette ikke er en plug-in. Jeg synes denne fungerer mye bedre enn Adblock.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ayaboh skrev:
    Du kan også prøve Glimmerblocker http://glimmerblocker.org/. Denne kjører som en lokal proxy og virker derfor like godt med alle nettlesere. Du trenger heller ikke å ta hensyn til nye oppdaterte versjoner av feks Safari ettersom dette ikke er en plug-in. Jeg synes denne fungerer mye bedre enn Adblock.
    Tester den. takk for tips

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ayaboh skrev:
    Funker veldig bra :D

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Flere enn meg som ikke får zoomet med magic trackpad (etter installering av Lion)? Hva gjøre?

Ole G :)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.316
    Man skrev:
    Det er eksakt samme ventetid når man spiller av en mkv-fil nativt via PS3. Da gjennom PS3 Media Server som bruker samme remuxing-trikset.
    Spørsmål fra sidelinjen, hvordan får jeg lagt til mappen med filer jeg har liggende på NASen til PS3 Media Serveren?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Noen som vet hvordan man skifter språk i Pages?. det er tilsynelatende på engelsk

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Det bruker i utgangspunktet det språket som systemet har. Så hvis du kjører engelsk system, vil programmet også være på engelsk.
    Det finnes programvare for å slå av "språkbundler" i OSet, men det kan også gjøres manuelt. Hvis du høyreklikker på Pages og velger "Vis innholdet i pakken" vil du få opp en mappe som heter "Contents". Inne i denne finner du mappen "Resources". Her ligger språkressursene(i mapper med extension lproj). Norske språkressurser finnes f.eks. i mappen no.lproj.
    Hvis du fjerner alle .lproj-mappene og lar bare den som heter no.lproj ligge igjen, vil Pages alltid starte med norske ressurser, uansett hvilket språk OSet kjører.
    Jeg ville prøvd å flytte dem ut fra Resources-mappen (f.eks. lage en mappe som heter "Andre språk" og legge dem der) og så se hva som skjer. Hvis det ikke oppfører seg som du vil kan du bare flytte .lproj mappene tilbake.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    otare skrev:
    Det bruker i utgangspunktet det språket som systemet har. Så hvis du kjører engelsk system, vil programmet også være på engelsk.
    Det finnes programvare for å slå av "språkbundler" i OSet, men det kan også gjøres manuelt. Hvis du høyreklikker på Pages og velger "Vis innholdet i pakken" vil du få opp en mappe som heter "Contents". Inne i denne finner du mappen "Resources". Her ligger språkressursene(i mapper med extension lproj). Norske språkressurser finnes f.eks. i mappen no.lproj.
    Hvis du fjerner alle .lproj-mappene og lar bare den som heter no.lproj ligge igjen, vil Pages alltid starte med norske ressurser, uansett hvilket språk OSet kjører.
    Jeg ville prøvd å flytte dem ut fra Resources-mappen (f.eks. lage en mappe som heter "Andre språk" og legge dem der) og så se hva som skjer. Hvis det ikke oppfører seg som du vil kan du bare flytte .lproj mappene tilbake.
    Takker Otare. Fryktlige irriterende å rette "Go" til Og hele tiden

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    OK. Så det dreier seg ikke om å få menyer og slikt i Pages til å være norsk, men å bruke norsk i ordretting? Det blir noe annet.
    I Pages settes dette ved hjelp av "Inspektører".
    I menyen "Rediger" velger du om stavekontroll skal være på eller ikke. Hvilket språk som benyttes ved stavekontrollen velger du i "T"-fanen i Inspektører. Hvis du klikker p "Mer" etter å ha valgt "T" vil du kunne velge språk.
    Nå er faktisk ikke norsk et språk som følger med (tror jeg), så du må installere en norsk ordliste først. Jeg bruker Aspell.

U

utgatt60135

Gjest
    Alltid noe nytt jeg finner ut av med iTunes, men jeg skjønner ikke hvorfor enkelte spor blir skilt ut som eget album. Klarer ikke å rette det opp. Noen som vet? I finder er de oppført riktig men ikke i biblioteket.

Ellers fant jeg i allefall ut hvordan man kunne få sammen dobbelalbum.

Slet også med å få formatert backup med samme harddisk fra WD. Men funker hvis jeg partionerer.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Litt off-topic:

Trist å se Steve Jobs såpass svekket, selv om jeg visste at han sliter med kreft. Bildet nedenfor er ifølge VG ekte (de setter sin lit til All Over Press, som hevder å kunne bekrefte dette), og ikke manipulert. Det ble visstnok tatt noen dager etter at han leverte sitt avskjedsbrev.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10081691

V

vredensgnag

Gjest
    Audiophile skrev:
    Litt off-topic:

Trist å se Steve Jobs såpass svekket, selv om jeg visste at han sliter med kreft. Bildet nedenfor er ifølge VG ekte (de setter sin lit til All Over Press, som hevder å kunne bekrefte dette), og ikke manipulert. Det ble visstnok tatt noen dager etter at han leverte sitt avskjedsbrev.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10081691
    Stakkars. Leveren hans klarer ikke de vitale oppgavene den har. Den er bl.a. essensiell i produksjon av enzymer som er avgjørende for fordøyelsen. Han har fått en levertransplantasjon en tid tilbake - men den må ha sviktet. Man kan bruke dialyse, men det er ikke en varig løsning for leveren, der det faktisk kan brukes over lang tid for nyrenes oppgaver.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Kan virkelig en mann som skal være så svekket greie en 10 t arbeidsadg så sent som forrige onsdag, samt å bli valgt til styreformann i Apple og opprettholde sin plass i Disneys styre?

Skeptisk (til bildet).

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    Kan virkelig en mann som skal være så svekket greie en 10 t arbeidsadg så sent som forrige onsdag, samt å bli valgt til styreformann i Apple og opprettholde sin plass i Disneys styre?

Skeptisk (til bildet).
    ;)

Tror jeg likevel sender en sympatitanke i hans retning, men syns også det var underlig at et slikt bilde kom ut, om det var autentisk. Den nye leveren har ikke koblet seg til kroppen hans slik den skal, og leverer bare delvis.

Han var på scenen ved iCloud-lanseringen, selv om han overlot det meste til andre?

V

vredensgnag

Gjest
    Loevhagen skrev:
    Hvorfor har han på seg skjørt?
    Boddhisattva!

Jeg stusset over de rette linjene på det skjørtet ... men det kan jo være tatt på en klinikk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn