K
Kaare G. Opsahl
Gjest
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632078Loevhagen skrev:Hvilke 8GB RAM-brikker til 309 kroner snakker vi om? Betalte 399 for 8GB RAM til en MacMini nylig.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632078Loevhagen skrev:Hvilke 8GB RAM-brikker til 309 kroner snakker vi om? Betalte 399 for 8GB RAM til en MacMini nylig.
Enig. Tenkte det samme. Men har man 8GB eller mer er Lion like responsiv som Snow Leopard var med 4GB RAM iallefall virker det slik på våre maskiner.65finger skrev:Fungerer over all forventning. Er nå fornøyd med Lion. Vurdert lenge en nedgradering til Snowleopard
det fungerer som med snowleopard, gleder meg til å oppgradere kontormaskinenVidar P skrev:Enig. Tenkte det samme. Men har man 8GB eller mer er Lion like responsiv som Snow Leopard var med 4GB RAM iallefall virker det slik på våre maskiner.65finger skrev:Fungerer over all forventning. Er nå fornøyd med Lion. Vurdert lenge en nedgradering til Snowleopard
For all del. Om man ikke gjerne vil ha gesture-mulighetene og de nye mulighetene som Lion byr på. SL er et svært bra operativsystem, og bedre enn alle andre nåværende ikke-Mac konkurrenter imo.Loevhagen skrev:Så dersom SL fungerer med 4GB, og man ikke trenger AirDrop, etc i Lion; så kan man egentlig kjøre SL? Ikke det, 8GB til 300 er jo ikke allverden pr. "PC".
Jeg ville ikke byttet! late 2008 (min søster har en slik) og den trenger ikke avløsning imoLoevhagen skrev:Takk. Jeg liker Lion (etter å ha blitt kjent med det en stund nå), mens de øvrige familiemedlemmene nok er langt "enklere" brukere. Aka virker det, så er det greit...
Jeg vurderer derimot å bytte ut min MB (Late 2008) med en ny MBP. men vet sannelig ikke om jeg gidder. Enkel bildebehandling (Aperture, Lightroom), video (iMovie) og ripping av CD-er og DVD-er er 99% av bruken (utenom surfing da, seff). Ville dere byttet ut en 4GB MB med en 8GB MBP for slikt bruk, eller blir det "perler for svin"?
Støvsugde min 4 mnder gamle i kveld. Var en del støv alleredeLoevhagen skrev:Takk. Man kan bli for eplekjekk, og jeg har i svake øyeblikk smugtittet på 13" MBA. Skrekken er at viftene på den skal starte like ofte som min nåværende MB. Ikke det, jeg åpnet min samboers MBP for noen måneder siden og støvsugde viftene. Det hjalp. Kanskje ta litt "husarbeid" i morgen på MB? Kanskje på tide etter såpass lang tid (har brukt ut ett batteri på MB allerede).
Har både sent 2008 (alu) MB (8GB) og sent 2011 (4GB) ditto med Lion, og den eldste fungerer best. Mest responsiv og smooth til dagligdags bruk. Helt åpenbart pga 8GB RAM, da alt annet er svakere.Loevhagen skrev:Jeg vurderer derimot å bytte ut min MB (Late 2008) med en ny MBP. men vet sannelig ikke om jeg gidder. Enkel bildebehandling (Aperture, Lightroom), video (iMovie) og ripping av CD-er og DVD-er er 99% av bruken (utenom surfing da, seff). Ville dere byttet ut en 4GB MB med en 8GB MBP for slikt bruk, eller blir det "perler for svin"?
Trodde trykkluft var og foretrekke da det ikke oppstår statisk elektrisitet men man hører nå så mangt da..65finger skrev:Støvsugde min 4 mnder gamle i kveld. Var en del støv alleredeLoevhagen skrev:Takk. Man kan bli for eplekjekk, og jeg har i svake øyeblikk smugtittet på 13" MBA. Skrekken er at viftene på den skal starte like ofte som min nåværende MB. Ikke det, jeg åpnet min samboers MBP for noen måneder siden og støvsugde viftene. Det hjalp. Kanskje ta litt "husarbeid" i morgen på MB? Kanskje på tide etter såpass lang tid (har brukt ut ett batteri på MB allerede).
Skjønnheten manifesterer seg også ved salg av brukt Mac. Min gamle maskin ble solgt på dagen.Vidar P skrev:Men det er kanskje noe annet dersom begge har 8GB RAM, noe jeg ikke har prøvd. Selv om jeg tenker at det er grenser for hvor mye bedre ny med 8GB kan være. Og at dette er noe av skjønnheten med MacIntosh-maskiner; de går liksom ikke ut på dato på noen få år.
Jeg var forsiktig, brukte en tørr og ren støvklut forsiktig ogsåjohnnygrandis skrev:Trodde trykkluft var og foretrekke da det ikke oppstår statisk elektrisitet men man hører nå så mangt da..65finger skrev:Støvsugde min 4 mnder gamle i kveld. Var en del støv alleredeLoevhagen skrev:Takk. Man kan bli for eplekjekk, og jeg har i svake øyeblikk smugtittet på 13" MBA. Skrekken er at viftene på den skal starte like ofte som min nåværende MB. Ikke det, jeg åpnet min samboers MBP for noen måneder siden og støvsugde viftene. Det hjalp. Kanskje ta litt "husarbeid" i morgen på MB? Kanskje på tide etter såpass lang tid (har brukt ut ett batteri på MB allerede).
Alltid greit å ha en unnskyldning for å anskaffe kompressor... Trykkluftverktøy er gøy.Vidar P skrev:Støvsugeren, med den obligatoriske lille sugebørsten, er veldig mye lettere tilgjengelig enn trykkluft i de fleste hjem. Og det har også funket i alle år for meg.
;DLoevhagen skrev:For det første må du slutte å spise og smule over MB-en din. Platen løsner du opp med med lite fuktig lunken klut og trykker hardt opp / ned i de to nederste hjørnene en stund. Tørk godt av. Fixed.
Takk for tips Vidar, skal sjekke pris hos Humac, tipper det er styreflaten som må skiftes.Vidar P skrev:Mener forresten å ha sett at det er lett å bytte styreflate.
Svar fra Eplehuset:johnnygrandis skrev:Takk for tips Vidar, skal sjekke pris hos Humac, tipper det er styreflaten som må skiftes.Vidar P skrev:Mener forresten å ha sett at det er lett å bytte styreflate.
Sjekk videoinnstillinger på Apple TV2. Finner det i Innstillinger.U-96 skrev:Hei,
Var innom Eplehuset i Oslo går og kjøpte Apple TV.
Kul boks, men har problem med stadig flimring på på tv-skjermen. Nokon her i tråden som har opplevd tilsvarende?
Problemet oppstår uavhengig om det streames eller ikkje. kan ein då utelukke routeren som problemkilde?. Har prøvd å bytte hdmi-kabel utan bedre resultat. TVen er ein 3 år gamal Sony og eg har ikkje hatt tilsvarande problem med andre digitale avspillere.
Bruker for øvrig iMac (ny) og MacBook pro som streaming-kilder.
Nokon som har nokon gode råd her?
Helsing Børge
Takker for kjapt svardigiman skrev:Sjekk videoinnstillinger på Apple TV2. Finner det i Innstillinger.U-96 skrev:Hei,
Var innom Eplehuset i Oslo går og kjøpte Apple TV.
Kul boks, men har problem med stadig flimring på på tv-skjermen. Nokon her i tråden som har opplevd tilsvarende?
Problemet oppstår uavhengig om det streames eller ikkje. kan ein då utelukke routeren som problemkilde?. Har prøvd å bytte hdmi-kabel utan bedre resultat. TVen er ein 3 år gamal Sony og eg har ikkje hatt tilsvarande problem med andre digitale avspillere.
Bruker for øvrig iMac (ny) og MacBook pro som streaming-kilder.
Nokon som har nokon gode råd her?
Helsing Børge
720P er det HD film blir streamet i, så hadde brukt det, så lenge skjermen din støtter det uten problem.