Men da begynner jeg å se for meg noe rasjonale for fintenking her AJ82; ikke for å legge meg utilbørlig borti; men du sier to ting (korriger meg om det er feil); at du vil bruke TVskjerm som skjerm, og du vil bruke ekstern HDD. Da tenker jeg; hva skal man da med retinaskjerm? og blir det ikke mye knot med en ekstern hdd til en laptop?
Hvis jeg oppfatter deg rett så tenker jeg at du er i samme situasjon som jeg var for noen år siden, bare med den forskjell at du har dagens teknologi å velge i mens jeg hadde 2007-teknologi å velge i dengang. Jeg ville ha ny data hjemme, mislikte tanken på å måtte hengi meg til Windows nok en gang, skjønte at det var system jeg var ute etter, men hadde ikke noe klar ide om hvordan systemet skulle se ut til slutt. Jeg skjønte at jeg måttre gå noen runder med meg selv og definere dagens og morgendagens behov og ønsker. For meg endte det med å kjøpe noen MB Pro 13", en iMac24 og en Time Capsule. Senere kom iPhone og iPad til, og iMac ble oppgradert til 27", og det ble lagt til ethernetkabler, en ATV, MacMini og MB Air til samme systemet. Også etpar Airport Express til hifi, etpar B&W Zeppelin Air osv osv. Kostet noen kroner, men over tid osv... så nå har vi et stort hjemmenettverk som er utrolig fleksibelt, har 10-15TB film og serier i HD alltid beredt, et vell av musikk, dessuten er vi flere brukere i familien, så helt greit.
Det enkle er jo selvsagt bare å kjøpe en laptop, ferdig med det. Men det er utrolig knotete og lite umiddelbart for bruk til film og musikk via hjemmenettverket. Nettradio, streaming til klienter ala Playstation, ATV og andre for å nevne noe.
Man trenger egentlig to maskiner dersom man også skal ha transportabelt, fordi en stasjonær fyller en masse funksjoner som en laptop ikke er på langt nær like elegant til. F.eks alltid beredt til å våkne ved nettverkskontakt, støtte eksterne hdd'er til film, serier og musikk, som remote til hifien og ATV'en etc etc.
En stasjonær Mac, og en bærbar ditto gir deg muligheter til all verdens deling, og utfyller hverandre på en glimrende måte; og sammen med en sikkerhetskopi-enhet (eller NAS om du vil) ala Time Capsule, en fjernkontroll ala iPhone, iPod eller iPad så er det en glimrende start på et suverent hjemmenettverk MED transportabel computer og skjerm-/fildeling og iCloud som gjør at du også borte kan drive på som hjemme på dataen.
Men det blir budsjettsprengende dog; rimeligste gode alternativ blir kanskje en MacMini med en MB Air 13" 128GB evt MB Pro 13", så man ser på noe rundt 15k. Imidlertid så har man da lagt et veldig godt grunnlag for et hjemmenettverksystem som henger med i fremtiden, og som også med tiden kan utvides etter behov.