Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.805
    Sted
    Trondheim
    AirPlay kommer i Mountain Lion, ja. Den får du gratis hvis du kjøper en ny Mac nå.
    Tastaturet er vel integrert i kabinettet, så for å skifte tastatur må vel hele kabinettet byttes, og det blir dyrt.
    2 ulemper ved å handle i statene - tastatur og garanti/reklamasjon. Ved kjøp i USA får du 1 år garanti på bærbart utstyr (mener det er et år) men det er det. Reklamasjonsretten får du ikke. Generelt sett har du langt større forbrukerrettigheter når du handler i Norge.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Leser noen steder på nettet at det er mulig å bestille norsk tastatur i Usa, hvis man kan vente litt. Men kan ikke se at noen har gjort det.
    Hvordan er ellers kvaliteten på produktene? Har til dags dato aldri hatt noen problemer med noen pc jeg har hatt.

A.J.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Kvaliteten på produktene er bra. Jeg har hatt min Macbook siden 2008 og det har ikke vært noen hardware feil foruten om ett batteri som begynte å svelle etter 3 år. Jeg bruker Intel sin 2-gen SSD disk og booting og oppstart av programmer går så det griner. Software feil vil det alltid finnes men du begrenser det om du ikke innstallerer alll slags dritt du kommer over. OS feil er det også så ikke forvent at det er feilfritt men jeg opplever mindre irritasjon enn med mine W-maskiner.

(-Ingen problemer med pc,- your lucky man :))

C

Cyber

Gjest
    Merker Apple-siden trekker endel om dagen. Er det noen som har anelse når neste iPhone kommer, eller er det som vanlig bare spekulasjoner? Forventer vi noe i sommer?

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Ser nå at det mest sannsynlig kommer Retina skjerm på 13" senere i år. Denne kan det vel fort være verdt å vente på?
    Men ser virkelig frem til en Apple TV og Mac kombinasjon. Endelig bort med noen kabler:)

A.J.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Noen bakdeler ved å handle i statene? Kan tastatur endres?
    Kjæresten kjøpte 13" MBP med best specs og norsk tastatur i San Fransisco i fjor. Det tok en god stund i og med at den var BTO (built to order) men det ble nesten halv pris i forhold til her hjemme.
    Hun har også Applecare så da er ikke garanti/reparasjon noe problem heller.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser nå at det mest sannsynlig kommer Retina skjerm på 13" senere i år. Denne kan det vel fort være verdt å vente på?
    Men ser virkelig frem til en Apple TV og Mac kombinasjon. Endelig bort med noen kabler:)

A.J.
    Kan aldri tenke meg at Apple har bekreftet slike rykter? De pleier ikke si noe som helst om hva som kommer. Jeg hadde håpet på en quad-core 13", men det forblir på 15" fortsatt, og de synes jeg er for stor og tung for å være transportabel i det daglige, til mitt bruk. Man får håpe at den nye 13" etterhvert får 15" Retina-utgavens slanke design, quad-core, retinaskjerm osv, da blir det vel en no-brainer for medbringbar computer.

Uansett; dersom du skal ha en Mac laptop bl.a for å ha film på (=trenger en viss størrelse HDD) idag, og har et budsjett på inntil 11k, så har du bare ett valg; og det er minste MBP13 med snurredisk, evt med oppgradert HDD 500GB->750GB. Iallefall pr idag. Ingen andre Mac'er har nok HDD-kapasitet innenfor det budsjettet.

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Leste bare dette: Apple - – 13-tommers retina-Mac på vei - ITavisen

Kommer nok uansett til å benytte meg av ekstern hardisk til film, bilder og musikk. Og ser vel allerede nå at jeg uansett må strekke budsjettet litt, hehe.
    Men skal få sjekket muligheten for å bestille norsk tastatur i statene. Ser man sparer nesten 5000,- kr på rimeligste Pro med Retina nå.

A.J.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Kildene som hevder dette skal være meget troverdige, så vi anser dette ryktet for relativt sikkert.
    Når det gjelder ITavisen er de litt som edebe-verdens svar på Weird Al Yankovic. Festlig noen ganger men ikke mer.

Disse kildene, det er snart flere av dem enn iPhones og noen hevder alltid å ha innside-informasjon. En enkel test er jo f.eks. å sjekke hva de sa før WWDC og hva som faktisk ble lansert. Annet enn ting som faktisk lekket (nye modellnummere, tynnere MBP f.eks.) så var det ren gjetting.

Som Vidar P sier, Apple bekrefter aldri slike rykter.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Men da begynner jeg å se for meg noe rasjonale for fintenking her AJ82; ikke for å legge meg utilbørlig borti; men du sier to ting (korriger meg om det er feil); at du vil bruke TVskjerm som skjerm, og du vil bruke ekstern HDD. Da tenker jeg; hva skal man da med retinaskjerm? og blir det ikke mye knot med en ekstern hdd til en laptop?

Hvis jeg oppfatter deg rett så tenker jeg at du er i samme situasjon som jeg var for noen år siden, bare med den forskjell at du har dagens teknologi å velge i mens jeg hadde 2007-teknologi å velge i dengang. Jeg ville ha ny data hjemme, mislikte tanken på å måtte hengi meg til Windows nok en gang, skjønte at det var system jeg var ute etter, men hadde ikke noe klar ide om hvordan systemet skulle se ut til slutt. Jeg skjønte at jeg måttre gå noen runder med meg selv og definere dagens og morgendagens behov og ønsker. For meg endte det med å kjøpe noen MB Pro 13", en iMac24 og en Time Capsule. Senere kom iPhone og iPad til, og iMac ble oppgradert til 27", og det ble lagt til ethernetkabler, en ATV, MacMini og MB Air til samme systemet. Også etpar Airport Express til hifi, etpar B&W Zeppelin Air osv osv. Kostet noen kroner, men over tid osv... så nå har vi et stort hjemmenettverk som er utrolig fleksibelt, har 10-15TB film og serier i HD alltid beredt, et vell av musikk, dessuten er vi flere brukere i familien, så helt greit.

Det enkle er jo selvsagt bare å kjøpe en laptop, ferdig med det. Men det er utrolig knotete og lite umiddelbart for bruk til film og musikk via hjemmenettverket. Nettradio, streaming til klienter ala Playstation, ATV og andre for å nevne noe.
    Man trenger egentlig to maskiner dersom man også skal ha transportabelt, fordi en stasjonær fyller en masse funksjoner som en laptop ikke er på langt nær like elegant til. F.eks alltid beredt til å våkne ved nettverkskontakt, støtte eksterne hdd'er til film, serier og musikk, som remote til hifien og ATV'en etc etc.
    En stasjonær Mac, og en bærbar ditto gir deg muligheter til all verdens deling, og utfyller hverandre på en glimrende måte; og sammen med en sikkerhetskopi-enhet (eller NAS om du vil) ala Time Capsule, en fjernkontroll ala iPhone, iPod eller iPad så er det en glimrende start på et suverent hjemmenettverk MED transportabel computer og skjerm-/fildeling og iCloud som gjør at du også borte kan drive på som hjemme på dataen.

Men det blir budsjettsprengende dog; rimeligste gode alternativ blir kanskje en MacMini med en MB Air 13" 128GB evt MB Pro 13", så man ser på noe rundt 15k. Imidlertid så har man da lagt et veldig godt grunnlag for et hjemmenettverksystem som henger med i fremtiden, og som også med tiden kan utvides etter behov.

Sist redigert:

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Hadde sett for meg en nettverkshardisk, så behøver jeg verken å se eller tenke på den:) Men det er klart en Mac Mini vil kunne erstatte både denne og Apple TV. Dog kanskje bli en dyrere løsning. Men vil ikke være avhengig av mus og tastatur til Mini, men det at Airplay vil bli tilgjengelig vil kanskje si at Pro og Mini kan kobles sammen?

Jeg trenger strengt tatt ikke en Retina skjerm, men når den først er kommet..... Hvis man tenker videresalg, så er vel kanskje også denne å foretrekke.

Grunnen til at jeg gjerne vil kunne bruke laptop er at denne stort sett ligger fremme eller blir brukt uansett.

Slik jeg vurderer: MBP/A - Apple TV - Time Capsule

A.J.

Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Er det noen eplekjekke som bruker AirParrot?
    Lagger innimellom her slik at lyden henger bakpå

AJ_82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Noen bakdeler ved å handle i statene? Kan tastatur endres?
    Kjæresten kjøpte 13" MBP med best specs og norsk tastatur i San Fransisco i fjor. Det tok en god stund i og med at den var BTO (built to order) men det ble nesten halv pris i forhold til her hjemme.
    Hun har også Applecare så da er ikke garanti/reparasjon noe problem heller.
    Hvordan gjorde dere dette? Fikk fetteren min til å stikke innom en butikk i Columbus (Ohio) og der var det ikke mulig.

A.J.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hva var ikke mulig, å bytte tastatur?
    Jeg skal spørre om hun har mer informasjon, det var ei venninne som bor i SF som ordnet dette.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    616
    Dersom man kjøper Macen utenfor Norge har du ett års garanti. Selv om man kjøper AppleCare i tillegg, står man allikevel dårligere stilt enn om den er kjøpt i Norge.
    Med Applecare utvides garantien til 3 år World wide. Kjøper du maskinen som privatperson i Norge, har du 5 års reklamasjon.
    I Usa starter f.eks. iMac på kr. 7200, mens den i Norge starter på 9490. Med AppleCare koster den i USA kr. 8200 (Apple).
    Ville ikke tatt risken for kr. 1300!

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Innstallerte min Apple Time Capsule idag og fik bakoversveis. Med min gamle D-Link router hadde jeg jo 55 mbps fra mitt trådløse nettverkskort til routeren, nå viser den 130 mbps, herligt.
    Time Capsule står nå og tar første backup av min MBP, og selvom den er koblet til med kabel også oppsto en feil underveis, men den er satt igang igjen nå.
    Synd Time Capsule er montert under en benk hvor den ikke kan ses, selv kona synes den så ut som et smykke, utrolig sexy sak.

En liten hake er der dog, med min windows pc fungerer ikke lengere den trådløse skriveren. Da jeg innstallerte Time Capsule holdt jeg WPS bryteren nede på skriveren og dens Host Name kom opp som trådløs klient i Airport Utility på Mac`en.
    Windows pc`en kan åpne softwaren til skriveren, nettsiden, men finder ikke skriveren, finder ikke ut av hvorfor ikke. Skriveren er satt som delt i Airport Utility. Time Capsulen kan jeg vel ikke åpne fra windows pc`en? Finder den ikke der, bare det trådløse nettverkskortet mitt, dette viser jeg er koblet til Time Capsulen.
    På plasering av skriveren i windows pc`en er angitt en kort ip adresse, denne har jeg fra konfigurasjons rapporten fra skriveren, men kanskje denne er feil.

Ser at TC`en har satt seg selv opp som en bro, det er kanskje grunden? Ikke får jeg opp valg om gjestenettverk heller, men det trenger jeg nå ikke heller.
    Har et Telenor modem før TC`en men jeg får meg ikke logget på den.
    Underligt, alt funket jo med den gamle D-Link router.

Edit: har ikke testet men det ser ut til å løse seg, måtte innstallere Bonjour på windows maskinen.

Sist redigert:

Nolfi

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er kommet i den situasjon at jeg skal kjøpe en mediaspiller til svigerforeldrene. (OK, linjeskift funker ikke..) Jeg har sett på diverse fra Xtreamer, samt Apple TV. Behovet er å kunne lytte til internettradio og å kunne spille musikk (og evt. film) fra NAS. Hvordan klarer en Apple TV (jailbreaket?) seg her? sFar har iPhone 3Gs, sMor har en Android-variant.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hva er spec på optisk utgang på Mac Mini? Noen steder står det 24/96, andre 24/192. Pure music sier max 96 på samplerate hos meg (2010 modell). Noen som vet?

S

Stereo_Mono

Gjest
    Hva er spec på optisk utgang på Mac Mini? Noen steder står det 24/96, andre 24/192. Pure music sier max 96 på samplerate hos meg (2010 modell). Noen som vet?

Om jeg ikke husker feil makser Toslink ut ved 24/96. I hvert fall hvis du ser på specen til S/PDIF

Det finnes dog flere gode løsinger for å få 24/192 ut fra Macen.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takker! Det var det jeg trodde, hvilke anbefales?

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Takk begge, kan være begrensingen ligger i en optisk/ spdif konverter jeg bruker eller i Beolab 5 som jeg tror tar max 96kHz uansett

C

Cyber

Gjest
    I følge Apple selv skal både 2010 og 2011 modeller av Mac Mini støtte opptil 192:

Mac Mini (mid 2010): Mac mini (Mid 2010): External ports and connectors
    Mac Mini (mid 2011): Mac mini (Mid 2011): External ports and connectors
    Æsj! Enda en god grunn til å kjøpe en ny mini. Min Late 2009 i7 27" iMac stopper på 24/96, men som nevnt over over er det nok i HW begrensninger ligger og noe man må være obs på.
    Men trenger du mer enn 24/96? Jeg føler ofte innspillingskvaliteten har mer å si enn bits og bytes når man er allikevel så "langt oppe".

V

vredensgnag

Gjest
    Takk begge, kan være begrensingen ligger i en optisk/ spdif konverter jeg bruker eller i Beolab 5 som jeg tror tar max 96kHz uansett
    S/PDIF inn på BL5 stanger ved 96kHz, og prosesserer ikke et 192kHz signal. Da bør du konvertere utenfor BL5, og sende analogt signal til høyttalerne via LINE IN.

S

Stereo_Mono

Gjest
    I følge Apple selv skal både 2010 og 2011 modeller av Mac Mini støtte opptil 192:

Mac Mini (mid 2010): Mac mini (Mid 2010): External ports and connectors
    Mac Mini (mid 2011): Mac mini (Mid 2011): External ports and connectors
    Æsj! Enda en god grunn til å kjøpe en ny mini. Min Late 2009 i7 27" iMac stopper på 24/96, men som nevnt over over er det nok i HW begrensninger ligger og noe man må være obs på.
    Men trenger du mer enn 24/96? Jeg føler ofte innspillingskvaliteten har mer å si enn bits og bytes når man er allikevel så "langt oppe".
    Strengtatt nei, men jeg kjører en USB / S-PDIF (BNC) løsning som støtter 24/192. Mener og tror at den låter litt bedre en innebygd Toslink utgangen på Macen, samt at jeg har en 10m kabel strekk fra Macen til DAC.

Sist redigert:

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hvordan kan man kjapt sjekke hvor mye ledig plass det er på TimeCapsule disken?

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Har sjekket med min 2010 Mac min. Max 96khz. Sammen med min 2011 modell.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.678
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Oppgraderte til Montain Lion i går, men kan ikke si at jeg fikk noe bedre lyd med denne oppgraderingen. Var eller lite forandringer. iMessage var ganske bra oppgradering.

Sist redigert:
    S

Stereo_Mono

Gjest
    Da var 10.8 ute. Virker lovende. Fin ytelse og noen nye funksjoner som kommer godt med.

Liker godt at all lyd kan nå streames ut via Airplay. Altså ikke programvare avhengig lenger :)
    Da bla Airfoil slettet:

Skjermbilde 2012-07-26 kl. 19.50.09.jpg

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.836
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fått meg en ny macbook air (ivy bridge) for et par dager siden som jeg leker meg med... Samme med en ny Samsung 9-series ultrabook. Snasne produkter egentlig.
    Litt kjipt å akkurat fått produktet for så å betale for å evt. oppgradere til siste versjon... Burde selvsagt vært preinnstallert men den ble sluppet en dag etter at jeg fikk produktet...

EDIT: penger betalt for nedlasting... nedlasting pågår...

EDIT2: Men i helvete... Var jo mulig jo
    http://www.apple.com/no/osx/uptodate/

Så da har jeg betalt til apple unødvendig. Hvordan spørre om penger tilbake?

Sist redigert:

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Apple liker ikke å betale penger tilbake.

Oppgraderingen er som en service pack til Windows og burde vært gratis men Apple vet å sno seg noen extra kroner ved å bytte navnet på OS`et. Tror sannelig jeg skal magnetlinke den nøkkelen.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.836
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    13.3".. Snakka med en kompis som har 11"...
    Han mener den blir hverken fugl eller fisk og det endte opp med at han bruker enten ipad eller macbook pro som han har også. Han angret på at han ikke kjøpte 13" versjonen.

Når det er sagt så sendte jeg en mail til support hos apple (apple store) siden HFS var nede igår kveld :)
    Idag kom svaret...

"Dear Odd Magnus,

Denise here from the iTunes Store. I understand you purchased OS X Mountain Lion but then found out that you could apply to receive a code to download it for free. I can certainly understand how this could be disappointing and I'll be happy to look into this for you.

No problem Odd Magnus. In 3 to 5 business days, a credit of 140.00 NOK should be posted to the credit card that appears on the receipt for that purchase.

Should you have further questions or concerns Odd Magnus, please do not hesitate to reply, and I'll be more than happy to help you. Thank you for contacting iTunes Support, take care and have a great day.

Sincerely,

Denise
    iTunes Store/Mac App Store Customer Support
    Please Note: I work Sun and Thurs 10:30 AM- 9:00 PM, and
    Wed and Sat 7:00 AM- 5:45 PM

Thank you for allowing me the opportunity to assist you."

Så da ordna det seg rimelig greit. Kudos til Apple for raskt svar.
    Selvsagt burde dette vært godt beskrevet under apple store og ikke under websiden for mountain lion.. (kanskje de har en liten skjult snutt da) og også vært gjenkjennelig under selve innstallasjon/nedlasting slik at slike "glipper" ikke skjer.

PS: Om det er ultrabook du vil ha uavhengig av OS og merke og slikt så er det nye Samsung 9 series (har både den forrige og den nye) mye bedre enn macbook air på de fleste områder.
    Jeg har begge og har de ved siden av hverandre.

Lettere, mindre (mindre kanter rundt skjermen), bedre skjermoppløsning, bedre skjerm (matt), bedre berøringsplate etc. opplevd kvalitet oppleves veldig lik macbook air.
    Det som ikke er sammenlignet enda er batterikapasitet, hvordan den er å arbeide med over lang tid etc. ytelse osv.

Så det blir et spørsmål om du vil fortsette inn i Apple øko systemet eller velge noe annet... Spørsmål om hva du skal bruke den til etc. Windows vs OSx etc...

PS: airén som jeg har nå ble tregere under f.eks. boot etter oppgradering til Mountain Lion. Føles ellers helt lik som før oppgradering.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Godt det ordnet seg med pengene,-

11" vil jeg nok finne lettere å dra med seg opp til hytten, jeg vil ha det lettest og minst mulig uten å måtte binde meg opp til iPadens snevre bruksområde. Jeg skal ha mulighet for å nyttigjøre meg av Pure Music > Aune dac > Denon K7000 klokker. Samtidlig må jeg kunne lure meg innpå HFS med 3-G modemet i de sene natterstimer når kona ligger godt i seng og Backe XO flaska er åpnet.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Oppgraderingen er som en service pack til Windows og burde vært gratis men Apple vet å sno seg noen extra kroner ved å bytte navnet på OS`et. Tror sannelig jeg skal magnetlinke den nøkkelen.
    Tja. Kommer litt an på hvordan du velger se på det. 10.8 bringer endel nytt til OSet og foreløpig synes jeg det er en grei og frisk fornyelse til prisen. Føler ikke at det kan direkte sammenlignes med noen Service Pack jeg har lastet ned noengang til f.eks Windows. På vår late 2009 i7 iMac har 10.8 gitt en liten løft på hastigheten, men kan tippe at på SSD Macer er denne opplevde forskjellen mindre.

Mountain Lion 10.8 koster Kr: 140, Forrige oppdatering Lion 10.7 kostet litt mere mener jeg. Kr 190? og Snow Leopard 10.6 betalte jeg 229,- for DVD platen hos Norsk forhandler. Altså de 3 siste OSene har jeg betalt ca Kr:550,-
    Fruen syes det var på tide å oppdatere sin laptop til Windows 7. Valgte Home Premium og den gang (i fjor høst) kostet denne 1695,- hos Komplett, så jeg vet ikke hva som gir best vfm på OS fronten?

Sist redigert:

pcnr

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    384
    Jeg har 11''. Reiser mye, og den er genial fordi den akkurat får plass i lommen på flysetet. I tillegg er den jo noe helt annet enn en ipad, og veier kun noen hundre gram mer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn