Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Oppgraderte min iphone 4 32 gb til ios 5 idag. Tok veeeldig lang tid. Telefon/itunes mente det ble brukt usb 1.0. Men det er selvsagt bare tull. Brukte ca 2.5 timer på oppgraderingen og ting så bra ut. Endel ny funksjonalitet etc. Men telefonen er blitt mye tregere. Respons ved å skrive meldinger og spesielt med nettbruk ( feks dette innlegget) virker som det lagger noe infernalsk. Noen andre som har opplevd liknende?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Min 4/32 ble kjappere med iOS5. Oppgradert via iTunes/OSX 10.6 på Mac den. Det er visst noe med synergien mellom deg og Apple-ting? :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Merkelig. Har du forøkt nettsurfing med safari og å skrive inn innlegg på feks hfs?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    bambadoo skrev:
    Merkelig. Har du forøkt nettsurfing med safari og å skrive inn innlegg på feks hfs?
    Jepp, unntatt skrive innlegg. Men det skal jeg prøve nå. Nettsurfing (wifi) og generell respons er kvikkere iallefall.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Joda går fint men lagger. Ikke det største problemet i verden. Vet er er værre ting som skjer. Reboot har blitt gjort et par ganger og det er ingen programmer som kjører i bakgrunnen.

Scrolling både via app store og safari (web sider) lagger også.. Må kanskje ta en restore av hele telefonen ?

M

medlem215396

Gjest
    Tenker å kjøpe en iPhone 4S nå ved release. Må prøves.
    Dere som er negative er dårlige til å nevne alternativer :)

Jeg har prøvd et par Android og direkte intuitive er de ikke. Berøringsfølsomheten på skjermen er også så som så (HTC)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hva skal du bruke den til? Privat eller jobb eller begge deler? Er det spesielle tjenester du bruker?
    Om jeg oppfattes som negativ er ikke det riktig. Jeg er kritisk og realistisk og har ikke skylapper på uansett om det gjelder data eller hifi. Er ikke gift med enkelte merker. Har ingen problem med å anbefale iphone heller.
    Jeg tilhører heller ingen menighet og forsøker å være objektiv. Andre alternativer kan godt diskuteres i andre tråder også da denne skal omhandle apple produker som musikkformidler ;)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror rett og slett jeg har fått et mandagsprodukt... Dårlig lyd (fra "ørehøyttaler" ) virker som om den ikke sitter helt fast. Kommer skjærende lyder hele tiden når jeg snakker med folk. Slik var det ikke på den forrige.
    Ble værre når jeg bruker øreplugger også. Var bedre på den forrige
    Lagg - ved skrolling, skriving av sms/innlegg på web sider etc. Var bedre på den forrige
    Batteri oppleves at det holder kortere (subjektivt - ikke målt)
    Samtaler detter ut grunnet dårlig antenne/forhold. Vel slik har det hele tiden vært med de (nå 3 stk Iphone4) som jeg har hatt. Aldri problemer med andre telefoner. Dette er vel et kjent problem?

Så snakket jeg med en annen IT sjef for 45 minutter siden og sa jeg hadde litt problemer med denne og IOS5. Han hadde ikke opplevd det. Jeg sa jeg fikk ny telefon igår og likevel var det noe gruff...

"Du vet du ikke får ny telefon, men en gammel som de har fikset opp?" sa han..

Så da er kanskje det en grunn? Når jeg sender min gamle grunnet defekt inn så kommer en annen brukt i retur? Som også er sendt inn tidligere og forsøkt fikset opp? Kan dette stemme?

Får ta en ny tur til leverandør og ha en alvorsprat.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Min ipad2 har også fått antydning til sporadisk lagg der den før var helt smooth med ios5. Dette gjelder spesielt ved spilling. Av og til begynner det å lugge i lengre perioder og jeg må kille applikasjonen før den begynner å oppføre seg skikkelig igjen.

Med andre ord er konklusjonen at ios5 har en del potensielt nyttig funksjonalitet, men for min del er det i praksis en nedgradering i forhold til før. Har litt Windows Vista-feeling foreløpig.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Stor trives med ny funksjonaliteten i iOS5 så baklengs vil jeg ikke personlig vurdert å gå.
    Selv merker jeg ikke store forskjeller på hastigheten i mellom iOS 4.3.3 og nye 5, men erfaringsmessigst kom iOS4 seg med noen punkt releaser med diverse bugfixes og tetting av minnelekkasje her og der :)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Søkte litt og det ser ut som om andre har litt problemer også

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1258509
    http://www.sinfuliphone.com/showthread.php?t=93980
    https://discussions.apple.com/message/16420541#16420541

Delte meninger
    http://www.mactalk.com.au/31/104826-iphone-4-running-slow-ios-5-a.html

Litt om den langsomme oppdateringen
    http://slapphappe.wordpress.com/2011/10/14/anticipating-a-slow-iphoneipad-ios5-update/

Så det begynner å bli et kjent problem ser det ut for....

Men de små endringer i GUI og funksjonalitet var bra (om de brukes da)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Søkte du etter hvor mange som ikke hadde problemer da? Eller har problemer med iOS5 nå? For å sette det i kontekst med hva dette skyldes mener jeg. Skulle tippe på at de fleste fikk denne til å gå smooth. Apples server var overbelastet onsdag/torsdag sa de, oppdateringen var så populær at mange milioner ville ha den samtidig. Jeg merket det selv, men skjønte jo at man fikk "stille seg i kø" og hadde ikke noe problem med det.

V

vredensgnag

Gjest
    Rart det der. Har oppdatert alt problemfritt, og det fungerer som det skal. Dvs. Safari har en bug på page up, men det blir sikkert fikset i neste iPad versjon. Ellers helt kurant oppdatering. At det blir trangt i døren når millioner skal oppdatere samtidig er vel ikke underlig. Magien ligger i at man får oppdatert på den måten, på alle relevante enheter.

Kjører det sakte er det verdt å sjekke om enkelte apps har sitt eget liv.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    oppdaterte kl 2100 onsdag, Helt problemfritt og kjapt. fungerer helt utmerket på min iPad. Mine 2 kollegar hadde samme opplevelsen

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvorfor skulle jeg søke etter de som "Ikke" hadde problemer? Var interessert i om det var et kjent problem eller om jeg var den eneste. Ser ut for at jeg ikke er det og derfor kan det være interessant for de andre som skal oppgradere til ios5 at endel ting kan oppleves ikke så bra. Nyanser er fint å ha.
    Jeg oppgraderte en "100% ny" telefon igår ettermiddag/kveld. Altså en stund etter at IOS5 kom.

Som Lion - ser det er delte meninger. De jeg har snakket med har gått tilbake eller har problemer men her i tråden er de fleste fornøyde.
    Både gode og mindre gode erfaringer er viktige å belyse er nå min mening. Viktig å være åpen for at absolutt alt ikke fungerer 100% for alle..

Bestilte også 2 stk iphone 4s igår - så får vi teste når de kommer. Det er en liten venteliste så dato er veldig usikker.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.849
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Min ipad2 har også fått antydning til sporadisk lagg der den før var helt smooth med ios5. Dette gjelder spesielt ved spilling. Av og til begynner det å lugge i lengre perioder og jeg må kille applikasjonen før den begynner å oppføre seg skikkelig igjen.

Med andre ord er konklusjonen at ios5 har en del potensielt nyttig funksjonalitet, men for min del er det i praksis en nedgradering i forhold til før. Har litt Windows Vista-feeling foreløpig.
    Jeg synes det er et generelt problem innen IT-verdnen at alle mulig mer eller mindre unyttige funksjoner skal være tilgjengelig. Er ikke så lenge siden lederen i Blackberry uttalte at vi måtte regne med trege enheter fordi det ble så omfattende programvare. I mine øyne er dette totalt meningsløst. Det absolutt viktigste for en enhet er at den er kjapp og responsiv. I tilfellet iOS, synes jeg det er en tankevekker at da jeg gjennopprettet min 1. gen iPhone med et gammel OS var den akkurat like kjapp som min nye iPhone 4. Min konklusjon er at OSet blir stadig tyngre fordi man skal proppe systemet med tull som jeg stort sett aldri bruker. Når det er sagt har jeg nå en fresh iPhone 4 med iOS5 som kjører meget raskt og stabilt.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har et snedig problem relatert til en Time Capsule. Har alt av musikk og filmer lagret på den. Problemet er at TC'en forandrer navn med jevne mellomrom, noe som betyr at den oppgitte filbanen/mappenavn, som f.eks filmer skal hentes fra, ikke eksisterer. Den heter opprinnelig JD Time Capsule, men innimellom slenger den på -1 og kommer da opp som JD Time Capsule-1. Eller 2, det varierer. Dersom jeg endrer på innstillinger slik at mediesenteret skal hente filmene fra JD TC-1, så går det ikke lenge før dette er endret igjen, og jeg må igjen endre på innstillinger.

Noen med en forklaring, med påfølgende råd?

Har også en MBP med flere brukere, og slik det ser ut nå, så kommer ikke fruen inn på TC, hvis jeg er pålogget. Lit ugunstig ift at vi har våre respektive itunesbibliotek liggene på TC'en. Noen innstillinger jeg ikke har funnet? Eller går det ikke an å bruke den slik? Det er jo i såfall særdeles lite brukervennlig..

audiomur

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Antall liker
    6
    Her på min ipad syns jeg wimp ble enda litt mer ustabil etter opp(ned)gradering til ios5. Mulig det er wimp sin skyld, men å skryte ios5 langt opp i skyene slik som lyd&bilde gjør syns jeg er helt urimelig.

Litt motsatt av hva de fleste mener, men den dårlige stabiliteten til elpleproduktene er for meg det største ankepunktet.

S

Stereo_Mono

Gjest
    audiomur skrev:
    Litt motsatt av hva de fleste mener, men den dårlige stabiliteten til elpleproduktene er for meg det største ankepunktet.
    Noen spesifikke eksempler på crash?
    Er jo fint å gi tilbakemeldinger til Wimp i så fall. iOS5 er som alle andre plattform også fullt avhengig at 3.part skriver bra og stabile programmer også.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Det er meg rimelig uforståelig at det skal gå ann å legge ett operativsystem over det andre.
    Jeg har en Macbook med SnowLeopard og en Mac mini med det samme. Macbooken ble oppgradert med Lion over SL og har nærmest vært ubrukelig i perioder. Alt henger seg og den jævla ballen kommer opp i hytt og pine. Kopiering til og fra serveren igjennom AFP protokollen har vært en pinelse, måtte ha brukt SMB som igjen er jævla langsommelig.
    Min Mac mini brukes som musikkserver og der har ting hengt seg og programmer må restartes i tillegg til at jeg for noen rare striper over skjermen. (iPad og iTeleport) Kort fortalt har Lion vært en møkkaopplevelse.
    Så igår slettet jeg hele dritten fra Macbooken og la inn Lion fra scratch, Resultat ble at alt fungerer og ingenting har hengt seg så langt. Kopiering til og fra serveren går meget raskt og sålangt uten hikke.
    I skrivende stund legges Lion inn på Mac Minien med nyformatert disk og jeg håper jeg for samme resultat her... ::)

Det skal sies at jeg har en Mac Mini til ::) med Snow Leopard koplet imot Tv`en og denne har fungert upåklagelig hele tiden.
    Så skulle andre oppleve problemer med Lion installert over det gamle OS`et kan det være verdt å slette hele dritten og formatere disken og prøve på nytt..

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg har kommet til den konklusjonen at jeg går tilbake til SL.. har selfølgelig backup så det skal gå greit, selv om det nok tar tid før alt er a jour. Jeg takler bare ikke "versions", og alle de andre finurlighetene i Lion-operativsystemet. Føler Lion er et leketøy, og da spesielt serverversjonen.

Problemet er at jeg har en 2011 Mac mini også, og disse kom jo med Lion. Andre har fått SL til å kjøre på disse også. Noen har rapportert om dårligere ytelse, andre har rapportert at det går strålende.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Man skrev:
    Føler Lion er et leketøy, og da spesielt serverversjonen.
    Hva savner du kontra 10.6 server?
    Har selv ikke møtt på noe utfordringer med Lion server ute hos kunder enda. I mitt yrke er det delte (fiberbaserte) lagring løsninger (XSAN), nettverks brukerkontoer, DNS, VPN, Open Directory (Active Directory), mobile brukerkontoer og generell fildelings tjenster, som går igjen mest på mindre Mac server løsninger.

Heldigvis er alt dette tilstede og fortsatt fint fungerende i Lion. Viktigste å huske er å laste ned Lion Server Admin tools fra Apple med engang.
    Det nye Server app er for mere enkel bruk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.943
    Sted
    Trondheim
    Jeg har oppgradert 4 maskiner fra SL til Lion (oppdater SL - ingen clean install) og har ikke hatt problemer på noen av dem. Jeg har sikkert vært heldig.
    Versioning og autosave i Lion er strålende - nå behøver jeg aldri være redd for å miste data. Gjør aldri Save lenger - bare jobber og lar systemet ta seg av slike uinteressante oppgaver.
    For meg har Lion vært et kraftig sprang i riktig retning - kunne ikke tenke meg å gå tilbake til SL.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Litt OT (må snart få meg brukernavn på et vanlig mac-forum), men prøver likevel.

Er på jakt etter et fil/mappe-synkroniseringsprogram til OSX Lion. Det finnes mange, men jeg har noen krav som jeg synes det er vanskelig å finne ut av om de forskjellige alternativer imøtekommer.

- To veis full synkronisering (primært dokumenter), mellom samba-delt disk og lokal disk.
    - Synkronisering av filhirarki. Dvs. fx. 'Dokument'-mappen og alt som ligger i den.
    - Pålitelig! Det skal brukes i jobbsammenheng så det skal *aldrig* slette/ødelegge filer utilregnelig.
    - Støtte for "watches". Dvs. at programmet selv skal detektere når forandringer skjer og umiddelbart synkronisere. Dette skal være implementert på den gode måte - dvs. via OS-genererte hendelser.
    - Skal kunne aktiveres/deaktiveres automatisk alt etter som den samba-delte disk er monteret eller ikke. Vet ikke helt hvordan dette skal foregå, men kanskje via Automator/Applescript?

Ideer og innspill mottas med takk.

vh Bjørn

(Kontekst: Det jeg prøver er å finne noe som kan etterligne MS Windows "offline files", eller hva det nå heter)

S

Stereo_Mono

Gjest
    bhaagensen skrev:
    Litt OT (må snart få meg brukernavn på et vanlig mac-forum), men prøver likevel.

Er på jakt etter et fil/mappe-synkroniseringsprogram til OSX Lion. Det finnes mange, men jeg har noen krav som jeg synes det er vanskelig å finne ut av om de forskjellige alternativer imøtekommer.

- To veis full synkronisering (primært dokumenter), mellom samba-delt disk og lokal disk.
    - Synkronisering av filhirarki. Dvs. fx. 'Dokument'-mappen og alt som ligger i den.
    - Pålitelig! Det skal brukes i jobbsammenheng så det skal *aldrig* slette/ødelegge filer utilregnelig.
    - Støtte for "watches". Dvs. at programmet selv skal detektere når forandringer skjer og umiddelbart synkronisere. Dette skal være implementert på den gode måte - dvs. via OS-genererte hendelser.
    - Skal kunne aktiveres/deaktiveres automatisk alt etter som den samba-delte disk er monteret eller ikke. Vet ikke helt hvordan dette skal foregå, men kanskje via Automator/Applescript?

Ideer og innspill mottas med takk.

vh Bjørn

(Kontekst: Det jeg prøver er å finne noe som kan etterligne MS Windows "offline files", eller hva det nå heter)
    Er lenge siden jeg brukte dette, så er på litt tynn is her.
    Før brukte jeg noe som het ChronoSync for å holde noen Macer i synk.
    Tittet raskt her. Og ser at den bl.a støtter synk når volumet blir tilgjengelig, samt Applescript, så her burde du kunne gjøre noe som er rettet mot dere kravspec.

http://www.econtechnologies.com/pages/cs/chrono_features.html

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    digiman skrev:
    Takker. Har prøvd litt med det og umiddelbart ser det ikke ut til at programmet automatisk kan detektere - og synkronisere - oppdateringer i filene?

S

Stereo_Mono

Gjest
    bhaagensen skrev:
    digiman skrev:
    Takker. Har prøvd litt med det og umiddelbart ser det ikke ut til at programmet automatisk kan detektere - og synkronisere - oppdateringer i filene?
    Det er som sagt lenge siden jeg brukte ChronoSync, men tittet litt mere på oversikten og der kommer det frem følgende:

• Detects file changes in both locations.
    • Only copies changed files.

Det jeg dog husker med ChronoSync var at det var endeløst mange valg for hvordan du ønsket å synke ting.

Tipper de kan svare deg om den kan dekke dine behov: http://www.econtechnologies.com/pages/support/support_form.php

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Takk igjen digiman. Min forståelse av "detect" er at det bare betyr at når synk aktiveres (manuelt), vil programmet detektere fil-etc. etc. (stemmer også med det jeg har testet, men som du sier - det er mange valgmuligheter) Men du har selvfølgelig rett i at det kan oppklares med en mail til rette vedkommende :)

audiomur

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Antall liker
    6
    digiman skrev:
    audiomur skrev:
    Er jo fint å gi tilbakemeldinger til Wimp i så fall. iOS5 er som alle andre plattform også fullt avhengig at 3.part skriver bra og stabile programmer også.
    Det er crash sånn ca HELE TIDEN med wimp.

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    497
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Wimp er vel en Adobe Air app og da er det lurt å begynne feilsøking der.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.943
    Sted
    Trondheim
    Adobe er jo ikke akkurat kjent for å prioritere Mac (utrolig nok ut fra historie og kundegruppe). Det er ikke uten grunn Apple gikk til "krig" mot Flash. Hvis WIMP er en Adobe Air applikasjon er det nok der problemet ligger.
    For brukeren spiller det for så vidt liten rolle hvem som har skylden for at noe krasjer, men det hjelper sjelden å rette baker for smed.

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    bhaagensen skrev:
    digiman skrev:
    Det er kun SuperFlexibleFileSynchronizer (http://www.superflexible.com/) som kan gjøre det du er ute etter, men er du nærvøs for instillinger er ikke dette det rette valget. Litt etter antall dokumenter du til enhver tid skal oppdatere ville jeg heller sett på Dropbox http://www.dropbox.com/. Dette fungerer helt utmerket og er tilgjengelig for både OSX, Win, og Linux.

Bruker du Google Chrome eller Chromium får du også automatisk synk av bookmarks, - også plattformuavhengig, hvis dette er interessant. Bruker du Safari kan bookmarks synkes via Dropbox.

S

Stereo_Mono

Gjest
    audiomur skrev:
    digiman skrev:
    audiomur skrev:
    Det er crash sånn ca HELE TIDEN med wimp.
    Da er det Wimp du må rette krittikken mot.
    IOS5 er på ingen måte feil fri, men 3.part utviklere har hatt tilgang til beta versjoner av iOS5 lenge for release.
    Om ikke Wimp har klart å skvise ut bugs o.lign har de seg selv og takke og må rette opp feil.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.939
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Wimp er rimelig kjent for å være "Buggete" på de fleste plattformer.

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Takk for alle svar - så langt ;)

ayaboh skrev:
    Det er kun SuperFlexibleFileSynchronizer (http://www.superflexible.com/) som kan gjøre det du er ute etter, men er du nærvøs for instillinger er ikke dette det rette valget. Litt etter antall dokumenter du til enhver tid skal oppdatere ville jeg heller sett på Dropbox http://www.dropbox.com/. Dette fungerer helt utmerket og er tilgjengelig for både OSX, Win, og Linux.
    ... og takk til deg ayaboh. Etter litt testing er det umiddelbare inntrykk at SFFS har de funksjoner som jeg etterlyste. Men det er litt... kludrete... Problemet er nok hovedsakelig at jeg er avhengig av at en VPN forbinedlse er etablert før jeg overhode kan snakke med filserveren. Uten å ha satt meg ordentlig inn i dette, virker det ikke som måten SFFS løser dette (med å detektere opdateringer/offline/online) på er særlig elegant.

Referancen er Windows' "offline files", som i dette henseende er godt. De tidlige versjoner var ikke imponerende, men nu til dags virker det perfekt og transparent for brukeren. Dropbox som du nevner løser også opgaven ganske fint, men er nok ikke 100% velegnet i jobbsammenheng. Men jeg tror ikke SFFS kommer til å gi tilsvarende elegant brukeropplevelse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn