Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Trenger ett strømadapter til til min Macbook 2008 modell. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe uten å betale blodprisene til Apple ?

V

vredensgnag

Gjest
    Apple compatible er ikke alltid av det beste. Kjøpte noen MacBook batterier via DE, og selv om jeg visste de ikke var Apple-sertifiserte hadde jeg regnet med at de matchet ytelseskravene når jeg kjørte batteritest. Det gjorde de ikke.
    Her må man føle seg frem, syns jeg. Utleggene er såpass små at man har råd til å gå på en "smell", så lenge den ikke kommer i strømforsyningen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Det burde fungere greit.
    Ville bare holdt det litt under oppsyn i begynnelsen og ikkje utsette kabelen med magnetfestet for overdrevet tøy og bøy (kritisk på org. kabel før de oppgraderte til "sylinderen").

Har nå bestilt iPhone 4S. Min snart 4 år gamle iPhone 3G skal få kvile i fred. Den har virkeleg gjort jobben sin og blitt utsatt for mykje røff behandling, inkludert eit bad i fløyte og multer (!).
    No har den ikkje batteri igjen, vibrasjon fungerer ikkje, tastelåsknappen fungerer halvveis og det samme for bryteren mellom lyd og lydløs.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.980
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer. Har også et par i bestilling. Oppdager stadig nye bugs/mangler i ios5 desverre :(
    Plutselig reboot er kanskje det mest irriterende samt mye kortere batterilevetid.

Kommer sikkert snart en oppdatering. Liker endel av den nye funksjonaliteten.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Bugs/mangler er vel generelle problemer hos et flertall av brukerne? Jeg har ikke lest at det du beskriver er et generelt problem? Mine iPhoner (riktignok ikke iPhone4) har ingen av de problemene du beskriver. Jeg har aldri hatt en reboot (verken før eller etter iOS5), og batteritiden er ikke blitt dårligere etter at jeg oppdaterte.

V

vredensgnag

Gjest
    otare skrev:
    Bugs/mangler er vel generelle problemer hos et flertall av brukerne? Jeg har ikke lest at det du beskriver er et generelt problem? Mine iPhoner (riktignok ikke iPhone4) har ingen av de problemene du beskriver. Jeg har aldri hatt en reboot (verken før eller etter iOS5), og batteritiden er ikke blitt dårligere etter at jeg oppdaterte.
    Dette kan jo være en potensiell ulempe grunnet apps-tilbudet, at man ikke har kunnet kontrollere for hvordan ulike apps-konfigurasjoner påvirker batteritid, osv?

Jeg har ikke opplevd noen problemer, og har faktisk fått bedre batteritid på min iPhone 4 etter oppdateringen. Men jeg bruker få apps som melker telefonen, og har som regel stedstjenester avslått når jeg ikke trenger dem, osv.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.980
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Snakket senest igår med en kompis med 3gs. Han hadde oppgradert til ios5 og mente telefonen var stort sett blitt ubrukelig. Plutselig reboot midt i samtalen. Det skjedde ofte. I tillegg til laggete og eller endel problemer. Om du søker på nett etter dette finner du ut at vi ikke de eneste.
    Han vurderte nedgradering til 4.3.5 - og/eller bestilling av ny 4s.

EDIT:
    Tips og triks til problemer med batteri problemer etter ios5 oppgradering
    http://www.iphonefreak.com/2011/10/ios-5-battery-woes-try-these-fixes.html

Og et par identisk problem kompisen min fikk angående plutselig reboot.
    https://discussions.apple.com/thread/3436681?start=0&tstart=0
    http://forums.tipb.com/ios-5-forum/222199-random-reboots.html
    https://discussions.apple.com/thread/3386323?start=0&tstart=0

Noen andre små problemer også.
    http://www.todaysiphone.com/2011/10/ios-5-bugs-that-need-to-be-squashed/

bhaagensen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Antall liker
    3
    Det kan se ut som det er en fordel for oss 3GS brukere å slå av de fleste iCloud-funksjoner om man har ytelsesproblener.

V

vredensgnag

Gjest
    Tydelig at det er enkelte som har problemer, men spørsmålet er om de har oppgradert "rett".

Jeg ville anbefalt din kompis å gjøre full reset av telefonen, vha iTunes, og så reinstallere. Alle apps og alt innhold han har kjøpt vil bli automatisk lastet inn igjen, så han mister ikke noe. Men han bør gjøre back-up av adressebok, osv, før han gjør reset.

Jeg lastet ned iOS5, og gjennomførte deretter en reset, bare for å være sikker på at ting lå som de skulle på telefonen, med tanke på kompatibilitet med tidligere kjøpte apps, osv.

Har ikke hatt noen problemer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Legg merke til at jeg ikke sa at det ikke fantes problemer for noen, men for at det skal være en bug i selve iOS5, må det være en generell feil som omfatter store deler av brukermassen.
    Men at det kan være enkelte program noen bruker som fungerte under iOS4, men ikke oppfører seg pent under iOS5, er det sikkert ingen tvil om. Om dette skyldes en feil i iOS5 eller i programkoden til disse appene kan man sikkert diskutere, men jeg er ikke villig til sånn uten videre å plassere skylden på iOS5. Jeg kjenner mange som har iPhones og som har oppdatert til iOS5 uten å få noen av de problemene du beskriver.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.980
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Både jeg og han arbeider daglig med IT og burde forstå "oppgraderingsprosedyren" rett.
    Jeg oppgraderte noen dager etter at selve ios5 var sluppet for å unngå problemer og burde ha lastet ned før jeg oppgraderte.
    Slettet forøvrig alle apps og har bare lagt inn et par på nytt. Fremdeles problemer.

Kan kjøre en reinnstallasjon ved å velge "last ned" før selve innstallasjonen.
    Det bedrer ikke det faktum at høyttaleren (til tale og slikt) er helt crap på denne. Den var bedre på den forrige (fikk ny iphone 4 for et par uker siden). Det er nok en hardware feil.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.980
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja så en sammenligning med EOS 5d også. Ikke gale i det hele tatt.

audiomur

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Antall liker
    6
    digiman skrev:
    audiomur skrev:
    Litt motsatt av hva de fleste mener, men den dårlige stabiliteten til elpleproduktene er for meg det største ankepunktet.
    Noen spesifikke eksempler på crash?
    Er jo fint å gi tilbakemeldinger til Wimp i så fall. iOS5 er som alle andre plattform også fullt avhengig at 3.part skriver bra og stabile programmer også.
    Wimp fryser og selvlukker seg stadig. Dette problemet hadde jeg ikke før opp(ned)graderingen til ios5. Det skal da ikke være apple sin feil??

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    544
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Snakket senest igår med en kompis med 3gs. Han hadde oppgradert til ios5 og mente telefonen var stort sett blitt ubrukelig. Plutselig reboot midt i samtalen. Det skjedde ofte. I tillegg til laggete og eller endel problemer. Om du søker på nett etter dette finner du ut at vi ikke de eneste.
    Han vurderte nedgradering til 4.3.5 - og/eller bestilling av ny 4s.
    Går uansett ikke an å nedgradere.

audiomur

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Antall liker
    6
    Brasse skrev:
    Nei, det er Wimp sin feil.
    Det forstår jeg ikke. Blir det ikke et nytt operativsystem som ikke er kompatibelt med gammel programvare?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Wimp må følge med i timen og oppdatere programvaren sin. Utviklerne får egne versjoner av OSet ei stund før det slippes slik at de kan ha programvare klart til lansering. Noko Spotify har klart, ikkje Wimp. Sjekk for sikkerhetskyld App Store om det ligger klar ny Wimp for nedlasting.

S

Stereo_Mono

Gjest
    audiomur skrev:
    Brasse skrev:
    Nei, det er Wimp sin feil.
    Det forstår jeg ikke. Blir det ikke et nytt operativsystem som ikke er kompatibelt med gammel programvare?
    Normalt er det motsatt. Som Brasse og jeg tidligere i tråden nevner. iOS5 beta har vært tilgjenglig for programutviklere lenge nå.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Da har jeg bestilt meg iPhone 4S, var på tide og bytte ut den gamle 3G.
    Med 64GB minne blir det plass til en god del lossless musikk på farten. :)

S

Stereo_Mono

Gjest
    otare skrev:
    Interessant:

ALAC goes open source

Blir det den nye standarden som alle unntatt noen få bruker, akkurat som WebKit ble det i sin tid?
    Supert! ALAC passer min digitale hverdag langt bedre en FLAC, så dette kan bli bra om 3 part tilbydere bruker denne muligheten :)
    Litt artig med de her inne som har hat en tendens til å skrike at alt Apple gjør er så proprietær og lukket ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Ja. Og så lukker de øynene for at andre er vel så lukkede og proprietære.
    Senest i går fikk jeg en bunke filer som jeg må ha Windows for å kunne åpne. Men det er OK fordi det er ikke Apple. Realiteten er jo at MS er langt mer proprietære enn det Apple er. Alt jeg laster ned fra iTunes kan jeg spille av/se/lese på annet enn Appleløsninger fordi Apple bare bruker åpne, standardiserte formater. I den grad det er sperrer på det skyldes det andre enn Apple. Sånn er det ikke "på den andre siden". T.o.m. NRK er problematisk på annet enn Windows fordi de har satset på Windows-formater.

V

vredensgnag

Gjest
    Veldig underholdende når folk skal fortelle en hvor fælt gjort det er av Apple å ikke ville ha Flash på mobile enheter - "typisk Apple som skal kontrollere alt og stenge deg inne."

Hadde Apple ikke vært så tverre ville det vært Flash overalt fortsatt. Nå er de fleste sider med relevant innhold også tilgjengelige i html5, og batteriene på mobiler og lesebrett varer lenger. Min holdning er at leverandører som ikke bryr seg med hybridkompatibilitet gir faen i at de tømmer batteriet mitt - føkk 'em.

Var i et kundemøte en stund tilbake. Jeg har stengt av for flash på min MacBook Pro, når jeg surfer så er alt flash-innhold markert, men ikke aktivert. Vi skulle kikke på noe på nettet, og de stusset over at siden de sendte meg til ikke så ut som de var vante med.

"Jeg har stengt av Flash."
    "Ja, det er problemet med Apple, de klarer ikke å avspille Flash."
    "Nei, jeg har stengt av Flash, slik at det kun aktiveres om jeg dobbeltklikker på ruten."
    "Hvorfor det?"

Det må ha vært seks-syv forskjellige flash-aktiverte paneler på siden de sendte meg til, og hadde de åpnet automatisk ville det ikke tatt lang tid før min CPU var god og varm. Det slipper jeg med Flashblocker eller tilsvarende. Og det er praktisk når man er "mellom ladinger", syns jeg.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Phobos
    otare skrev:
    Interessant:

ALAC goes open source

Blir det den nye standarden som alle unntatt noen få bruker, akkurat som WebKit ble det i sin tid?
    Dette er gode nyheter og et glimrende initiativ fra Apple. Når dette er på plass kan man forhåpentligvis endelig se innebygget out-of-the-box fullverdig støtte fra markedet forøvrig. En avproprietarisering av ALAC er vel også en forutsetning for at f.eks HDtracks og andre ikke-Apple-relaterte musikktilbydere skal se det aktuelt å tilby ALAC som et alternativ til eller i stedet for FLAC. Dette kan muligens også åpne for at ALAC blir mer aktuelt som format på de beste musikkdelings-siter også. Nå i dag er det kun FLAC som benyttes her.

Det er godt å se at Apple omsider følger i Microsofts fotspor når det gjelder å inngå et tettere samarbeid med open source miljøet, i stedet for kun å høste godene. Dersom begge disse tradisjonelt sett proprietære gigantene fortsetter i samme fotspor lover det bra for fremtiden for alle platformer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.016
    Sted
    Trondheim
    Nå har jo Apple vært en av de største bidragsyterne til open source miljøene i lange tider. Og de bruker bare åpne mediestandarder, med et eneste unntak - ALAC. Nå er ALAC også åpent. Hva skal man beskylde Apple for da? At de ikke støtter proprietære løsninger? Oj - det gjør man jo allerede (Apple støtter ikke Flash! Apple er fryktelige - de støtter jo ikke Flash en gang! Låse, låse!!!!)

V

vredensgnag

Gjest
    Leste Isaacsons biografi om Jobs. På min iPad, selvfølgelig.

Michael Noer, journalist i Forbes, var på reise nord for Bogota, Colombia - "(he) was reading a novel on his iPad when a poor six-year-old boy who cleaned the stables came up to him. Curious, Noer handed him the device. With no instruction, and never having seen a computer before, the boy started using it intuitively. He began swiping the screen, launching apps, playing a pinball game ... a powerful computer that an illiterate six-year-old can use without instruction," Noer wrote. "If that isn't magical, I don't know what is."

Jeg minnes:

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic. Arthur C. Clarke

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan var egentlig denne autoriserte biografien?

Det har jo også blitt sagt mange kritiske ord om Steve Jobs de siste ukene, mange av dem er utvilsomt til pass. En mann som har hundre identiske pologensere, spesiallaget av Issey Miyake som en rest av et forsøk på å uniformere Apples ansatte, i skapet har åpenbart en skrue løs ett eller annet sted, og helgendyrkelsen enkelte har bedrevet virker malplassert. "Folk føler at de kjente ham, selv om han aldri bød på seg selv" som Eric Newth sa i Morgenbladet.

Men mange store menn har vel på samme tid vært små menn, og jeg har ikke noe problem med å anerkjenne den visjonære industrilederen samtidig som jeg gremmes (og underholdes) over den onsinnete kontrollfriken, gnitalusen, narsissisten og svengalien.

Maureen Dowd har skevet en underholdende artikkel i New York times: http://www.nytimes.com/2011/10/26/opinion/limits-of-magical-thinking.html?partner=rssnyt&emc=rss

Mens vi er i gang anbefaler jeg også følgende artikkel om Scott Forstall, sjef for IOS-utvikling, og kanskje den av Apples visepresidenter som ligner mest på Jobs. Denne artikkelen viser noen av ledelseskonfliktene som Apple står overfor når Jobs nå er borte.

http://www.businessweek.com/printer...e-sorcerers-apprentice-at-apple-10122011.html

V

vredensgnag

Gjest
    Bach_Man skrev:
    Hvordan var egentlig denne autoriserte biografien?
    God. Mangefasettert. Kun autorisert i den utstrekning at Jobs ba Isaacson om å ta jobben, men han leste ikke noe av det Isaacson skrev, og forfatteren fikk adgang til å ta kontakt med hvem som helst for å få et helhetlig bilde av Jobs.

Det er tydelig at han hadde demoner i seg - var de gode eller onde? Hans energi og fokus har forandret mye, over en rekke industrier. Han var kostholdsidiot, og mye kan tale for at han selv bidro til å ødelegge sin bukspyttkjertel med maniske faster, eller lange perioder der han kun spiste én ting (selleri, epler, gulerøtter). Og han lot være å spise proteinkilder når kroppen hans skrek etter protein (bukspyttkjertelens hovedoppgave er å hjelpe fordøyelsessystemet å omsette protein i kosten til byggeklosser for kroppen).

Hvorfor drepte han seg selv på denne måten? Fanatisk overbevisning og total uvilje mot å akseptere innsigelser.

Mye trist i boken, og mye definitivt leseverdig. Han var en tyrann, og klar over det. Det var vel Mishima eller hans læremester som i sin tid sa at man skal kunne svare et tydelig ja eller nei på alle spørsmål man får i livet, og jeg får inntrykk av at dette hadde Jobs tatt til seg. Ting var enten fantastiske (sjelden) eller drit (ofte) og uten avskygninger - og han meldte tydelig fra om akkurat hva han følte derom.

Verdt å lese - forfatteren refererer et liv, uten å forsøke å tolke det -- men alle vitneutsagnene, mange sterkt kritiske til Jobs, berettiger referatteknikken.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Skaffet meg iPhone 4S idag. Det var mye enklere å få tak i telefonen enn jeg trodde, fordi det simpelthen ikke var noen kø på Eplehuset. Jeg var den eneste som skulle ha 4S da jeg kom inn.

Jeg leser også biografien til Steve Jobs om dagen (er ikke helt ferdig ennå). Enkelte har kritisert boken for at den er for upersonlig eller for 'nedsettende' ovenfor Steve, men dette er jeg ganske uenig i. Forfatteren forsøker å tegne et sannferdig bilde av Steve, og det er godt dokumentert fra tidligere at han kunne være en manipulerende, kynisk og real drittsekk. Boken ble tross alt skrevet på Steves oppfordring og han ønsket selv at forfatteren ikke skulle legge fingrene imellom.

Det at biografien er 'upersonlig' har jeg heller ikke noen problemer med: Isaacson skildrer hendelsesforløpene i fascinerende detalj og han går ganske grundig til verks. Her er det mye interessant lesestoff for de som ikke bare er interessert i Steve, hans omgangskrets og forbilder, men også for de som ønsker litt innblikk omkring Silicon Valley, andre innflytelsesrike ledere (bl.a. Bill Gates) og IT-selskap (Microsoft, Sony, osv) siden 60-70-tallet. Boken kaster også lys over forretnings- og livsfilosofien til Steve, og gir svar på visse kuriositeter (som f.eks. hvorfor selskapet opprinnelig ble kalt Apple Computer).

Jeg synes boken er langt bedre enn den andre (men uautoriserte) biografien jeg har lest om Steve (iCon Steve Jobs: The Greatest Second Act in the History of Business). Isaacson har forøvrig skrevet en utmerket biografi om Albert Einstein (Einstein: His Life and Universe), som jeg også vil anbefale.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Nå har jo Apple vært en av de største bidragsyterne til open source miljøene i lange tider. Og de bruker bare åpne mediestandarder, med et eneste unntak - ALAC. Nå er ALAC også åpent. Hva skal man beskylde Apple for da? At de ikke støtter proprietære løsninger? Oj - det gjør man jo allerede (Apple støtter ikke Flash! Apple er fryktelige - de støtter jo ikke Flash en gang! Låse, låse!!!!)
    Jeg er glad for at Apple ikke har gitt etter for presset om å støtte Flash. Forhåpentligvis vil åpne standarder som HTML5 bli mer fremtredende om noen år. Jeg har også sett eksempler på god bruk av HTML5, CSS3 og JS som gir en brukeropplevelse som minner mye om en tradisjonell app (som f.eks. DSM 3.2-grensesnittet på iPhone/iPad).

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Flash er søppel, og Steve Jobs har min største beundring for at han tok den kampen.

V

vredensgnag

Gjest
    Må smile. Driver og rydder i et bakrom, og kommer over to av mine første iPods, modell 2 og modell 3. (Modell 1 presterte jeg å legge igjen i lommen på setet foran meg, under en flytur ...)

Men - for moro skyld kobler jeg disse to iPod'ene til min iMac. Nr. 2 våkner av dvalen, og utrolig nok får jeg kort etter beskjed om å oppdatere driverware i den (morsomt med harddisken som kjører, slikt glemmer man). Her bør det nok byttes batteri, for den tåler ikke å kobles fra FireWire-kabelen.

Så kobler jeg til Nr. 3, fra 2003, en 40GB-modell. Den er i gang på straksen, og lar meg avspille musikk jeg ikke har hørt på lang tid. Har ikke brukt den på ihvertfall seks år!

Det påstås at det er meget god DAC i den modellen. Må utforskes.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn