Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Loevhagen skrev:
    Hvilke 8GB RAM-brikker til 309 kroner snakker vi om? Betalte 399 for 8GB RAM til en MacMini nylig.
    http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632078

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Prisene varierer noen tiere fra uke-til-uke, og hvorvidt det er 1067 eller 1333.

Jeg kjøpte disse, som har variert mellom 319,- og 289,- de siste ukene; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638188

Og husker jeg ikke feil, så etterspurte du rapportering om hvordan dette ble meldt fra sent 2008 MB. Slik ble det;

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Fungerer over all forventning. Er nå fornøyd med Lion. Vurdert lenge en nedgradering til Snowleopard

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det gjorde jeg også, men har innfunnet meg med Lion på MB. Resten av fruktkurven (bl.a. 2xMBP, 1xiMAC, 2xMacMini) som familien forsyner seg av kjører SL. Kanskje gjøre noe med det, men jeg er litt sånn "don't fix it, if it ain't broken".

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Fungerer over all forventning. Er nå fornøyd med Lion. Vurdert lenge en nedgradering til Snowleopard
    Enig. Tenkte det samme. Men har man 8GB eller mer er Lion like responsiv som Snow Leopard var med 4GB RAM… iallefall virker det slik på våre maskiner.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vidar P skrev:
    65finger skrev:
    Enig. Tenkte det samme. Men har man 8GB eller mer er Lion like responsiv som Snow Leopard var med 4GB RAM… iallefall virker det slik på våre maskiner.
    det fungerer som med snowleopard, gleder meg til å oppgradere kontormaskinen

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Så dersom SL fungerer med 4GB, og man ikke trenger AirDrop, etc i Lion; så kan man egentlig kjøre SL? Ikke det, 8GB til 300 er jo ikke allverden pr. "PC".

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    brukte min søsters MBP tidligere i dag med SL, liker Lion bedre merket jeg, spesielt gesture-mulighetene

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Så dersom SL fungerer med 4GB, og man ikke trenger AirDrop, etc i Lion; så kan man egentlig kjøre SL? Ikke det, 8GB til 300 er jo ikke allverden pr. "PC".
    For all del. Om man ikke gjerne vil ha gesture-mulighetene og de nye mulighetene som Lion byr på. SL er et svært bra operativsystem, og bedre enn alle andre nåværende ikke-Mac konkurrenter imo.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg liker fullscreen. Bare å bla med tre fingre mellom Aperture, Safari, Numbers og desktop for eksempel. Fantastisk på en 13-tommer der jeg trenger all skjermplassen jeg kan få.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk. Jeg liker Lion (etter å ha blitt kjent med det en stund nå), mens de øvrige familiemedlemmene nok er langt "enklere" brukere. Aka virker det, så er det greit...

Jeg vurderer derimot å bytte ut min MB (Late 2008) med en ny MBP. men vet sannelig ikke om jeg gidder. Enkel bildebehandling (Aperture, Lightroom), video (iMovie) og ripping av CD-er og DVD-er er 99% av bruken (utenom surfing da, seff). Ville dere byttet ut en 4GB MB med en 8GB MBP for slikt bruk, eller blir det "perler for svin"?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Loevhagen skrev:
    Takk. Jeg liker Lion (etter å ha blitt kjent med det en stund nå), mens de øvrige familiemedlemmene nok er langt "enklere" brukere. Aka virker det, så er det greit...

Jeg vurderer derimot å bytte ut min MB (Late 2008) med en ny MBP. men vet sannelig ikke om jeg gidder. Enkel bildebehandling (Aperture, Lightroom), video (iMovie) og ripping av CD-er og DVD-er er 99% av bruken (utenom surfing da, seff). Ville dere byttet ut en 4GB MB med en 8GB MBP for slikt bruk, eller blir det "perler for svin"?
    Jeg ville ikke byttet! late 2008 (min søster har en slik) og den trenger ikke avløsning imo

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk. Man kan bli for eplekjekk, og jeg har i svake øyeblikk smugtittet på 13" MBA. Skrekken er at viftene på den skal starte like ofte som min nåværende MB. Ikke det, jeg åpnet min kone MBP for noen måneder siden og støvsugde viftene. Det hjalp. Kanskje ta litt "husarbeid" i morgen på MB? :) Kanskje på tide etter såpass lang tid (har brukt ut ett batteri på MB allerede).

Edit: Øh. Oppgradert fra samboer til kone. ::)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Loevhagen skrev:
    Takk. Man kan bli for eplekjekk, og jeg har i svake øyeblikk smugtittet på 13" MBA. Skrekken er at viftene på den skal starte like ofte som min nåværende MB. Ikke det, jeg åpnet min samboers MBP for noen måneder siden og støvsugde viftene. Det hjalp. Kanskje ta litt "husarbeid" i morgen på MB? :) Kanskje på tide etter såpass lang tid (har brukt ut ett batteri på MB allerede).
    Støvsugde min 4 mnder gamle i kveld. Var en del støv allerede

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    En ny MBP kan vel nesten ikke sammenlignes med en 2008-modell, men vent litt til for å få en Intel Ivy Bridge-basert variant som burde ha færre problemer med varmeutvikling. (Aperture og Lightroom er forresten to forskjellige ting når det gjelder maskinkrav, sistnevnte går på det meste, men har ugly bugly brukergrensesnitt.)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Har både sent 2008 (alu) MB (8GB) og sent 2011 (4GB) ditto med Lion, og den eldste fungerer best. Mest responsiv og smooth til dagligdags bruk. Helt åpenbart pga 8GB RAM, da alt annet er svakere.

Så mine brukererfaringer med "vanlig bruk" tilsier; ikke noen grunn til å bytte til ny maskin (=raskere hovedkort/prosessor) da man får vel så god ytelse ved å bytte til 8GB RAM i den gamle (med Lion). Med mindre man trenger større HDD eller ser nytte av SSD, Thunderbolt etc som den nye byr på.

Men det er kanskje noe annet dersom begge har 8GB RAM, noe jeg ikke har prøvd. Selv om jeg tenker at det er grenser for hvor mye bedre ny med 8GB kan være. Og at dette er noe av skjønnheten med MacIntosh-maskiner; de går liksom ikke ut på dato på noen få år.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    65finger skrev:
    Loevhagen skrev:
    Takk. Man kan bli for eplekjekk, og jeg har i svake øyeblikk smugtittet på 13" MBA. Skrekken er at viftene på den skal starte like ofte som min nåværende MB. Ikke det, jeg åpnet min samboers MBP for noen måneder siden og støvsugde viftene. Det hjalp. Kanskje ta litt "husarbeid" i morgen på MB? :) Kanskje på tide etter såpass lang tid (har brukt ut ett batteri på MB allerede).
    Trodde trykkluft var og foretrekke da det ikke oppstår statisk elektrisitet men man hører nå så mangt da..

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Men det er kanskje noe annet dersom begge har 8GB RAM, noe jeg ikke har prøvd. Selv om jeg tenker at det er grenser for hvor mye bedre ny med 8GB kan være. Og at dette er noe av skjønnheten med MacIntosh-maskiner; de går liksom ikke ut på dato på noen få år.
    Skjønnheten manifesterer seg også ved salg av brukt Mac. Min gamle maskin ble solgt på dagen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    johnnygrandis skrev:
    65finger skrev:
    Loevhagen skrev:
    Trodde trykkluft var og foretrekke da det ikke oppstår statisk elektrisitet men man hører nå så mangt da..
    Jeg var forsiktig, brukte en tørr og ren støvklut forsiktig også

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har brukt støvsugeren mang en gang på datamaskiner, har vel egentlig aldri opplevd en støvsuger som er statisk elektrisk. Dessuten er det jo ikke nødvendig å berøre datamaskinen med støvsugeren.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Støvsugeren, med den obligatoriske lille sugebørsten, er veldig mye lettere tilgjengelig enn trykkluft i de fleste hjem. Og det har også funket i alle år for meg.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Støvsugeren, med den obligatoriske lille sugebørsten, er veldig mye lettere tilgjengelig enn trykkluft i de fleste hjem. Og det har også funket i alle år for meg.
    Alltid greit å ha en unnskyldning for å anskaffe kompressor... Trykkluftverktøy er gøy.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Noen som vet om det er mulig å "overhale" trykkplaten/pekeplaten på en Macbook Alu 2008 ? Hjørnene er begynt å ikke "klikke" når jeg vil den skal. Den fungerer imidlertid på midten enda. Velbrukt maskin som er kjapp og pålitelig enda til tross for mange og tusen brukstimer 8)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    For det første må du slutte å spise og smule over MB-en din. ;) Platen løsner du opp med med lite fuktig lunken klut og trykker hardt opp / ned i de to nederste hjørnene en stund. Tørk godt av. Fixed.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Loevhagen skrev:
    For det første må du slutte å spise og smule over MB-en din. ;) Platen løsner du opp med med lite fuktig lunken klut og trykker hardt opp / ned i de to nederste hjørnene en stund. Tørk godt av. Fixed.
    ;D

I`m misunderstood.

Det er ikke slik at det er smuler under der ;D Platen kan trykkes ned men den karateristiske klikkelyden/funksjonen er borte. Altså den virker i midten men svært dårlig på venstre siden.
    Jeg vil tro det er slitasje som har forårsaket dette og ikke brødsmuler.. ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har du brukt touch-klikk hele tiden? Om du har det avslått, så vil det iallefall kanskje gi deg funksjonaliteten tilbake om du slår den på. Har også 2008 Alu og har ikke merket noen endring av styreflaten, selv om maskinen er veldig mye brukt både i jobb og privat. Men jeg har brukt touch hele tiden da.

Mener forresten å ha sett at det er lett å bytte styreflate.

Vedlagt bilde fra Lion "Trykk for å klikke", ser litt annerledes ut på SL om det er det du har.

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Vidar P skrev:
    Takk for tips Vidar, skal sjekke pris hos Humac, tipper det er styreflaten som må skiftes.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    johnnygrandis skrev:
    Vidar P skrev:
    Takk for tips Vidar, skal sjekke pris hos Humac, tipper det er styreflaten som må skiftes.
    Svar fra Eplehuset:

1799,- for å skifte hele styreplaten men de mente at det muligens kunne taes som en reklamasjon om maskinen ikke var eldre enn 2006. Fin service og info. Vi for se hva det blir til jeg skal fiske fram kvittering å ta med maskinen ned til de...

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    933
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Auda, gikk på en smell og har nettopp kjøpt meg iMAC 27" m/3.4GHz i7... Hva kan jeg gjøre med denne? Skjemmer seg ikke akkurat bort... :eek:

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    933
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, ja - det er jo et alternativ det. Men skal installere Win7 på den først, får se om ikke det hjelper slik at krykkene forsvinner... ;)

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Hei,

Var innom Eplehuset i Oslo går og kjøpte Apple TV.
    Kul boks, men har problem med stadig flimring på på tv-skjermen. Nokon her i tråden som har opplevd tilsvarende?
    Problemet oppstår uavhengig om det streames eller ikkje. kan ein då utelukke routeren som problemkilde?. Har prøvd å bytte hdmi-kabel utan bedre resultat. TVen er ein 3 år gamal Sony og eg har ikkje hatt tilsvarande problem med andre digitale avspillere.
    Bruker for øvrig iMac (ny) og MacBook pro som streaming-kilder.

Nokon som har nokon gode råd her?

Helsing Børge

S

Stereo_Mono

Gjest
    U-96 skrev:
    Hei,

Kul boks, men har problem med stadig flimring på på tv-skjermen. Nokon her i tråden som har opplevd tilsvarende?
    Problemet oppstår uavhengig om det streames eller ikkje. kan ein då utelukke routeren som problemkilde?. Har prøvd å bytte hdmi-kabel utan bedre resultat. TVen er ein 3 år gamal Sony og eg har ikkje hatt tilsvarande problem med andre digitale avspillere.

Helsing Børge
    Sjekk videoinnstillinger på Apple TV2. Finner det i Innstillinger.
    720P er det HD film blir streamet i, så hadde brukt det, så lenge skjermen din støtter det uten problem.

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    digiman skrev:
    U-96 skrev:
    Hei,

Helsing Børge
    Sjekk videoinnstillinger på Apple TV2. Finner det i Innstillinger.
    720P er det HD film blir streamet i, så hadde brukt det, så lenge skjermen din støtter det uten problem.
    Takker for kjapt svar :)

Den sto på auto, skifta til 720p HD-60 Hz.

Problem solved!

Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    946
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Har også kjøpt en Apple TV. Problemet mitt er at jeg ikke får den tilkoblet min Mac Mini.

Klarer ikke å få den på WiFi (gammel trådløs router fra Dlink: DI-524) og ikke til Mini'en. Hjemmedeling er på...

Tips mottas med stor takk!

Edit: Fant det selv; Itunes - Valg - Deling.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    933
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket program kan man bruke for å erstatte EAC når man har gått over til MAC? Trenger noe som støtter ripping til .FLAC og samtidig støtter AccurateRIP... Tips anyone?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.941
    Sted
    Trondheim
    Ifølge AccurateRIPs hjemmeside brukes Rip, XLD eller Songbook til dette på Mac. Selv har jeg brukt XLD (om enn ikke til å rippe, men til å konvertere mellom formater).

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    933
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips, skal prøve det.

Scannern min funker heller ikke på OSX - æsj!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn