K
Kaare G. Opsahl
Gjest
Weiss SaraconLudo skrev:Hvilket program kan man bruke for å erstatte EAC når man har gått over til MAC? Trenger noe som støtter ripping til .FLAC og samtidig støtter AccurateRIP... Tips anyone?
Weiss SaraconLudo skrev:Hvilket program kan man bruke for å erstatte EAC når man har gått over til MAC? Trenger noe som støtter ripping til .FLAC og samtidig støtter AccurateRIP... Tips anyone?
Det står at ingen kamera eller scannere er koblet til... men takk for tipset!otare skrev:Har du prøvd programmet "Image capture"? Det ligger i Programmappen din.
XLDLudo skrev:Hvilket program kan man bruke for å erstatte EAC når man har gått over til MAC? Trenger noe som støtter ripping til .FLAC og samtidig støtter AccurateRIP... Tips anyone?
Det stemmer. Takker.Vidar P skrev:Ethernet-kabel?
Det er Aiport Extreme som er ruter. Du tenker altså en kabling fra Mac mini til ruter (som i dag) og så kabel fra Airport Extreme til stereo?Vidar P skrev:Det jeg mener er; du burde kanskje vurdere en ethernet-kobling fra ruter til Airport Extreme ved hifien. Ikke via Airport. Airport Extreme byr jo på tre ethernet-utganger.
Jeg kjenner forresten ikke noen muligheter for å koble OSX på to nettverk samtidig; det er vel enten via ethernet eller via Airport vel?
Utan at eg veit om det er verd å nemna her, er det ingenting som hindrar OSX i å bruka fleire nettverk samtidig, td. både ethernet og wlan. Det legg seg berre som fleire nettverksgrensesnitt (med kvar sine IP-adresser). I "Nettverk"-panelet kan du styra kva rekkjefølgje grensesnitta skal brukest i dersom dei alle kan nå same IP-adresse.Vidar P skrev:Jeg kjenner forresten ikke noen muligheter for å koble OSX på to nettverk samtidig; det er vel enten via ethernet eller via Airport vel?
Det du skriver kan være veldig interessant hvis ikke anlegget har mulighet til å ta imot kabel fra ruter eller Mac mini.vagstol skrev:Utan at eg veit om det er verd å nemna her, er det ingenting som hindrar OSX i å bruka fleire nettverk samtidig, td. både ethernet og wlan. Det legg seg berre som fleire nettverksgrensesnitt (med kvar sine IP-adresser). I "Nettverk"-panelet kan du styra kva rekkjefølgje grensesnitta skal brukest i dersom dei alle kan nå same IP-adresse.Vidar P skrev:Jeg kjenner forresten ikke noen muligheter for å koble OSX på to nettverk samtidig; det er vel enten via ethernet eller via Airport vel?
(Edit: dei spesielt interesserte kan gjera uendeleg med ugagn med "route"-kommandoen frå kommandolinja)
Når det er sagt, trur eg framlegget om kabling er godt. Kabel er alltid ei god løysing. Når eg ein gong skal byggja hus, skal eg syta for å få ein kilometer Cat 7-kabel i veggen. Minst.
Ja, burde kunne gjera slik du skisserte, sjølv om ei slik løysing i mine augo vil vera mindre robust. Pass på at det private "musikk-nettet" bruker ei anna IP-serie enn det vanlege trådlause, og at alle dei tre trådlause netta fungerer kvar for seg.Convert skrev:Det du skriver kan være veldig interessant hvis ikke anlegget har mulighet til å ta imot kabel fra ruter eller Mac mini.
Da finnes det altså likevel en mulighet uten kabel hvis jeg forstår deg rett.
Musikknettverket trenger ikke tilgang til internett så det burde være mulig å gjøre det slik at det ikke "tråkker i salaten" til de to nettene som kommer fra Airport Extreme.vagstol skrev:Ja, burde kunne gjera slik du skisserte, sjølv om ei slik løysing i mine augo vil vera mindre robust. Pass på at det private "musikk-nettet" bruker ei anna IP-serie enn det vanlege trådlause, og at alle dei tre trådlause netta fungerer kvar for seg.Convert skrev:Det du skriver kan være veldig interessant hvis ikke anlegget har mulighet til å ta imot kabel fra ruter eller Mac mini.
Da finnes det altså likevel en mulighet uten kabel hvis jeg forstår deg rett.
Ja, men syt for at Express og Extreme deler ut IP-adresser i ulike nummerserier. Dersom båe, til dømes, deler ut adresser i 192.168.x.x-nettet, vert nok Mini-en forvirra, sjølv om (eller fordi) det er to ulike nett.Convert skrev:Om jeg velger løsningen som jeg nevnte tidligere vil tiden vise, men for meg var det viktig å få avklart om muligheten finnes hvis det skulle vise seg å være nødvendig.
MacMini -> kabel -> Airport Extreme 1 (SSID: Data)
|
kabel fra switch på AE
|
Airport Extreme 2 (SSID: Musikk)
MacMini -> kabel -> Router -> LAN1 -> AE (SSID: Data)
|
----> LAN2 -> AE (SSID: Musikk)
marsboer skrev:Jeg kjenner ikke Airport Extreme men jeg antar at denne fungerer som et vanlig aksesspunkt som deler ut et trådløst nett med en eller annen SSID?
Den klart enkleste løsningen som gir deg det du trenger er følgende:
Kode:MacMini -> kabel -> Airport Extreme 1 (SSID: Data) | kabel fra switch på AE | Airport Extreme 2 (SSID: Musikk)
Arcam rDAC eller nye Nad Dacen f.eks.bhaagensen skrev:Hei,
finnes det noen måte å få all lyd fra Mac over i anlegget:
1. i høy kvalitet
2. som er pålitelig
3. i reeltid
4. kabelfritt
Jeg tenker at: Analog minijack oppfyller ikke 1. og 4!? Airport Express oppfyller ikke komboen 2./3. samt kanskje 1. om man ikke bruker ekstra DAC!? Bluetooth oppfyller ikke 1!?
Men kanskje er det feil? Eller kanskje finnes det andre måter?
Alt - Shift - 7 er \\\\\Ludo skrev:Jeg sliter litt med å bli fortrolig med OSX og tastaturet som følger med iMAC'n... Et litt teit spørsmål; hva er det egentlig man kan gjøre i OSX som man ikke kan i Windows? Og hvor på tastaturet finner man backslash som det heter så fint???
Takk - der fant jeg dendigiman skrev:Alt - Shift - 7 er \\\\\Ludo skrev:Jeg sliter litt med å bli fortrolig med OSX og tastaturet som følger med iMAC'n... Et litt teit spørsmål; hva er det egentlig man kan gjøre i OSX som man ikke kan i Windows? Og hvor på tastaturet finner man backslash som det heter så fint???
Det er heller brukeropplevelsen i OS X brukere er ofte glad i og at det er generelt veldig stabilt og har en godt fundament under skallet.
Det betyr selvsagt ikke at alle liker det. Smak og behag. Jeg er lost i Windows etter 24 år i Mac OS ;D
Hehe!Ludo skrev:Du skulle ikke tilfeldigvis trenge enda en iMAC 27" m/i7 og 16GB RAM?
Ser egentlig fint ut, men jeg glemte å si at jeg har en DAC som ikke står til utskiftning. Såvidt jeg forstår er data-transmisjonen spesifikk for de to forskjellige apparater? Det gir lite mening for meg å skulle ha en DAC for til kilde...digiman skrev:Arcam rDAC eller nye Nad Dacen f.eks.
USB dongle i Macen som sender og DACen tar i mot all lyd i høy kvalitet trådløst.
DACen: http://www.arcam.co.uk/products,solo,dacs,rDac.htm
USB Donglen: http://www.arcam.co.uk/products,Devices,Accessories,rWave.htm
Akkurat det er det eg har mest mot det særeigne Mac-utlegget, særleg når eg prøver å gjera meg nytte av at det er ein Unix i botn. Då vert med eitt desse teikna meir høgfrekvente, og plasseringa "oppå" 7 er ikkje særleg brukarvenleg. Å skriva LaTeX på Mac (med \, {, [, ] og }) er, for mine fingrar, verkeleg vondt.otare skrev:Jeg syns f.eks. at tastaturet på Macen er mye mer logisk. F.eks. er /|\, ([{ og )]} logisk plassert. Siden /| og \ er variasjoner av det samme tegnet, ligger de logisk nok på samme tast (kombinert med Shift, Alt og Shift-Alt). Det samme for parentesene.
Jeg mener at for alle som går fra Windows til Mac så er denne guiden helt obligatorisk : http://mac1.no/switchLudo skrev:Jeg sliter litt med å bli fortrolig med OSX og tastaturet som følger med iMAC'n... Et litt teit spørsmål; hva er det egentlig man kan gjøre i OSX som man ikke kan i Windows? Og hvor på tastaturet finner man backslash som det heter så fint???
Jeg sa ikke at det lå godt i fingrene, bare at det var logisk plassert. Skriver du mye kode er det jo kun et menyvalg/en tastekombinasjon unna å skifte til amerikansk layout. Selv har jeg aldri hatt problem. Alt-7 for pipe og Alt-8 (eller 9) for [ og ] er ikke så veldig slitsomt. Ikke Shift-Alt-8 (eller 9) for { og } heller.vagstol skrev:Akkurat det er det eg har mest mot det særeigne Mac-utlegget, særleg når eg prøver å gjera meg nytte av at det er ein Unix i botn. Då vert med eitt desse teikna meir høgfrekvente, og plasseringa "oppå" 7 er ikkje særleg brukarvenleg. Å skriva LaTeX på Mac (med \, {, [, ] og }) er, for mine fingrar, verkeleg vondt.otare skrev:Jeg syns f.eks. at tastaturet på Macen er mye mer logisk. F.eks. er /|\, ([{ og )]} logisk plassert. Siden /| og \ er variasjoner av det samme tegnet, ligger de logisk nok på samme tast (kombinert med Shift, Alt og Shift-Alt). Det samme for parentesene.
(Norsk utlegg er generelt ganske uggent til å skriva programkode, men eg oppfattar Mac-utlegget som verkeleg ille)
Du har rett i det. For å vera meir konstruktiv her, Ukelele frå SIL er eit herleg (gratis) program som hjelper med å byggja heilt eigne utlegg. Dagevis med uproduktiv moro! Folk eg kjenner, har td. re-konstruert Dvorak med utgangspunkt i teiknfrekvensen på norsk.bhaagensen skrev:Til kode synes jeg man fristes til å si som i The Julekalender, "same-shit-different-utlegg", uavhengig om det er MS Win eller Mac. Man venner seg til det. En del bedre med engelsk/amerikansk utlegg, men det beste er en av de mere spesielle slags - eldre SUN-tastatur, DVORAK, etc. Det har vist vært diskutert i tråden
Still, many of the user-interface ideas behind certain key additions never materialized in actual software systems.
bhaagensen skrev:finnes det noen måte å få all lyd fra Mac over i anlegget:
1. i høy kvalitet
2. som er pålitelig
3. i reeltid
4. kabelfritt
Er du sikker på at router/router-modem som du prøver å kopla på AirPort Extreme faktisk deler ut IP-adresse via DHCP? Får du IP-adresse dersom du pluggar ethernet-kabel frå denne rett i ei datamaskin?charliefoxtrot skrev:What to do?
Skal ha to slike brikker ja. Ser ut som om de er like som dine så regner med at det er rett brikker.Vidar P skrev:Det er jo bare 4GB. Du har kanskje 2x2GB fra før? Da må du bytte begge til 2x4GB, fordi det er bare to minne-spor. Jeg kjøpte denne til min MB nylig;
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638188
Mye bedre flyt i Lion. Byttet ble beskrevet ved bilder og skjermdumper noen sider tilbake. Ellers googler du bare din maskin og RAM, så finner du nok info fra Apple Support.
Den du viser passer nok. Det er ikkebufret 204pins DDR3 SDRAM med rett klokkefrekvens.