Politikk, religion og samfunn Den europeiske flyktning- og migrasjonskrisen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by
    ^

Ottar Brox har lest tråden og lært!
    Kan ikke være noe galt i disse poengene nei:
    Tidligere har Brox uttalt at for at en velferdsstat skal overleve, må den ha kontroll med grensene, og stille faste krav til alle som får statsborgerskap.

Brox´ påpekninger burde være en selvfølge. Likevel har de skapt raseri på hans egen venstreside, og ført til påstander om at han helst ser at flyktningene drukner i Middelhavet.

Brox´ påpekninger burde være en selvfølge.

Han innrømmer at det har satt spor, og gjør at han ikke lenger snakker like mye om innvandring.

Det er synd, for det er stemmer som hans og Kaldagers som trengs i innvandringsdebatten. En debatt som fortjener mer enn en evig skrikekonkurranse mellom de som vil «la dem alle drukne» og «la dem alle komme».

Kaldagers hovedpoeng er todelt. Skal integreringen lykkes må det ikke komme for mange samtidig, og de som kommer må ønske å integreres.

Som et ekko av Brox´ påpekning; grensekontroll og faste krav til alle som skal bli norske. Begge deler avgjørende for å bevare den velferdsstat også innvandrerne er avhengige av.

Her er samfunnsforskeren og spionen på linje, og begge drives like mye av omsorg for innvandrere som for etniske nordmenn. Med et økende konfliktnivå ender begge grupper opp som tapere.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke være noe galt i disse poengene nei:
    Jo. I partiet SV er det galt. Hørte en representant for partiet på "Her og Nå" som uttalte at hun var uenig i kongens utsagn om at Europa ikke kunne ta imot hele Afrikas befolkning.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Hun kunne gjerne tatt med at arbeiderbevegelseeliten er millionærer med millionfallskjermer. Ny Norsk sosialkleptokratisk verdi!

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.878
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Støre, Hanson og Hareide karaktiserer anmeldelser av lovbrudd som angiveri?
    Jeg meldte ei dame for fyllekjøring engang.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er bittelitt vanskelig å reise tilbake til hjemlandet når reisepapirene ikke gjelder dit. Menneskesmugle seg tilbake.

Ellers er det verdt å vite at FrP synes taushetsplikt er veiledende. Statsråd Isaksen er ikke videre imponert over Listhaug (og sin regjeringssjef som støtter Listhaug i saken)
    https://www.nrk.no/norge/roe-isaksen-uenig-med-listhaug.-_-laerere-har-taushetsplikt-1.13629429

Bare når det foreligger mistanke om kriminelle handlinger som kan sette barn i fare, ønsker kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at lærere skal rapportere til myndighetene om det som blir sagt i klasserommet.

– I alle andre sammenhenger har lærere taushetsplikt. Alle barn skal kunne være trygge på at det de sier til læreren sin ikke blir sagt videre, skriver han i et svar til NRK

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.878
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fortielse av lovbrudd (utenfor taushetsplikten) er tilløp til anarki.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Det er bittelitt vanskelig å reise tilbake til hjemlandet når reisepapirene ikke gjelder dit. Menneskesmugle seg tilbake.

Ellers er det verdt å vite at FrP synes taushetsplikt er veiledende. Statsråd Isaksen er ikke videre imponert over Listhaug (og sin regjeringssjef som støtter Listhaug i saken)
    https://www.nrk.no/norge/roe-isaksen-uenig-med-listhaug.-_-laerere-har-taushetsplikt-1.13629429

Bare når det foreligger mistanke om kriminelle handlinger som kan sette barn i fare, ønsker kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at lærere skal rapportere til myndighetene om det som blir sagt i klasserommet.

– I alle andre sammenhenger har lærere taushetsplikt. Alle barn skal kunne være trygge på at det de sier til læreren sin ikke blir sagt videre, skriver han i et svar til NRK

Å du tror de trenger Norske reisepapirer for å komme seg til hjemlandet :rolleyes:

Alle har en plikt til å avverge nærmere angitte straffbare handlinger. Dette følger av straffeloven § 196. Plikte til å avverge et straffbart forhold inntrer når man holder det for sikkert eller mest sannsynlig at den aktuelle straffbare handlingen vil bli eller er begått. I slike tilfeller opphever avvergingsplikten en eventuell taushetsplikt. Det er også straffbart å medvirke til brudd på avvergeplikten, for eksempel ved å overtale noen til ikke å melde fra til politiet.

Straffelovens § 196 (Lovdata)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis en somalier som har fått asyl fordi det er så farlig å være i Somalia, reiser tilbake på ferieturer når asyl er innvilget så bryter han klart med hele hensikten med å gi asyl i slike saker, men er det et lovbrudd eller bare å regne som brudd på betingelsene slik at asylstatusen må gjennomgår på nytt?

Kommer straffeloven til anvendelse i slike saker?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ønsker ikke ta stilling til hva som er rett og galt her, men ønsker derimot å påpeke en ganske alvorlig logisk brist i argumentasjonen:
    Denne argumentasjonen blir feil uansett hvordan man ser det, synes jeg.
    En ting er angiveriet som diskuteres dersom en lærer tror at familien har reist tilbake til hjemlandet på ferie, og at det derfor tyder på at de har fått opphold i Norge på feilaktig grunnlag. Men hva om læreren IKKE tror at de har fått opphold på feilaktig grunnlag, men at det faktisk var livsfarlig for dem å dra på den aktuelle ferieturen, siden de trossalt var forfulgt, eller det var full krig i regionen, eller hvem vet hva som var situasjonen...? Dette betyr jo at familiens ferie til hjemlandet åpenbart kan sette barna i fare.

Statsråden oppfordrer derfor at man først tenker seg om og tar stilling til om man tror familiens opphold i Norge er legitimt eller ikke, og kun angir de som man tror har snakket sant da de fikk innvilget opphold i Norge.

Jeg må tilstå at jeg ikke synes at situasjonen blir mindre problematisk av dette.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.784
    Litt prematurt å kalle det et tapt land, kun fordi en minister går ut og sier noe så katastrofalt, men det er uansett på tide å ringe med alarmklokkene. Dt hender vel at en (fiskeri)minsister sier dumme ting i dette landet også, uten at vi går til helvete av den grunn.

Men jeg tror nok det er fare på ferde når sånne absurditeter sitter i landets ledelse.

Disqutabel

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt prematurt å kalle det et tapt land, kun fordi en minister går ut og sier noe så katastrofalt, men det er uansett på tide å ringe med alarmklokkene. Dt hender vel at en (fiskeri)minsister sier dumme ting i dette landet også, uten at vi går til helvete av den grunn.

Men jeg tror nok det er fare på ferde når sånne absurditeter sitter i landets ledelse.

Disqutabel
    Malaysia er et islamisert rottereir. Dette er ikke en enestående episode men en trend i dette naturvakre landet som også er blant menneskehetens verste kulturelle septiktanker.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Kort og greit fra Gad Saad

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Damnit, de har baller av titan i den redaksjoen!
    De er ekstremister, i følge Støre.
    I følge Støre så skal det mindre til for å være ekstremist. Å illustrere en artikkel om billedforbudet i enkelte islamske retninger med en faksimile er ekstremisme i følge ham. Koselig at det blåses litt liv i den diskvallifiserende historien igjen.

Minner litt om Donald Trumps poeng om at det var bade råtne epler og fine folk på begge sider. Trump hadde kanskje mer rett.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Bare sånn til opplysning. Religiøs ekstremisme har ikke monopol på ekstremisme-definisjonen. Det finnes andre former.

Den tegneserien er ikke akkurat normal, for å si det slik. Vil det bety at alle som ikke er normal er ekstremister? for all del ikke. For den tegneserien kan likevel spørsmålet stilles, for det er ikke akkurat første gangen.

Skulle de være ekstremister, så må vi jo for guds skyld ikke kalle dem for ekstremister. De er våre ekstremister. Og vi har jo ingen ekstremister.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Tegningen er helt normal den. Den viser en karikatur av faktiske hendelser utført av personer som bekjenner seg til fredens religion. Når beskrivelse av sannheten blir framstilt som ekstremisme så er man langt på bærtur.....

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Bare sånn til opplysning. Religiøs ekstremisme har ikke monopol på ekstremisme-definisjonen. Det finnes andre former.

Den tegneserien er ikke akkurat normal, for å si det slik. Vil det bety at alle som ikke er normal er ekstremister? for all del ikke. For den tegneserien kan likevel spørsmålet stilles, for det er ikke akkurat første gangen.

Skulle de være ekstremister, så må vi jo for guds skyld ikke kalle dem for ekstremister. De er våre ekstremister. Og vi har jo ingen ekstremister.
    You go, girl!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Tegningen er helt normal den. Den viser en karikatur av faktiske hendelser utført av personer som bekjenner seg til fredens religion. Når beskrivelse av sannheten blir framstilt som ekstremisme så er man langt på bærtur.....
    Akk ja. denne sannheten.

Tegner de sannheten ellers også, eller er det kun når de fronter noe om islam eller islamister?

C

cruiser

Gjest
    Sorry, det er ikke mulig å forsvare Støre for håndteringen av Paris terroren, jeg som tradisjonelt var stemt AP har sikkert også forsøkt den øvelsen en gang.. i år har jeg forhåndsstemt noe annet. Me and Støre dont jive..

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Støre er ikke min favoritt heller. Når alternativet er Erna og hennes statsrådsutnevnelser er valget lett. Støre er en liten kamel å svelge for å få mer orden på politikken og renska opp i regjeringskontorene (Sandberg, Amundsen, Listhaug først og fremst). Erna snakker så varmt om arbeided med nettmobbing. Hun gjør en strålende jobb med å invitere nevnte personer i regjering slik at de får spredt litt mer hat.

C

cruiser

Gjest
    Bare så det er sagt, jeg har ikke stemt på en fortsatt borgerlig regjering :)

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Akk ja. denne sannheten.

Tegner de sannheten ellers også, eller er det kun når de fronter noe om islam eller islamister?
    Ja, det gjør de svært ofte. Om de IKKE hadde gjort det, og kun dekket utfordringer knyttet til Islam, hadde de ikke vært noe mer ekstremister av den grunn.

Definerer du LO som ekstremister fordi de fokuserer mesteparten av sin kritikk mot de borgerlige?

C

cruiser

Gjest
    Såvidt jeg kan se så inkluderer "alle" borgerlige alternativer frp.. det er helt uaktuelt for min del. I værste fall både krf OG frp

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166

islam-es-paz.jpg

"If it were really true, then you wouldn't have to keep saying it."

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0

Pernille er en tøs! En løgnaktig ekstremistsik hatefull høyreorientert brunsvart nazitøs! Bare spør Larson m.flere ........................! :p

( For de som har tungt for det så var det et forsøk på ironi! )

Men mere seriøst så er det et problem at man ikke vil lære noe som helst av andres feilgrep. Problemene vil bare eskalere helt til det blir så ille at det kun er soldater med panservogner som kan gripe inn og endre galskapen. Og det finnes vel ikke en eneste politiker i Norden som har baller nok til å godkjenne noe slik!

Vi har "syntes synd på dem" og unnskyldt all faenskap de har funnet på og de har "tatt tegninga" og forstår at i er veike og uten guts til å fortelle hvor skapet skal stå. Det siste jeg leste fra Danmark er at innvandrebander forlanger "husleie" hvis du bor i "deres" område. Husleie til kommunen er 6000, DKK pr mnd. Bandene forlanger 5000DKK pr uke! Utpressersjefen ble denne gangen fengslet, men hvor lang tid tar det før de som anmeldte dette vil angre bittert at de gikk til politiet? Noen som tror at de gir seg med dette? Neste spørsmål er hvor lang tid det tar før dette sprer seg til Norge? Hva som skjer i Sverige vet man lite om. mulig det ikke har kommet enda, mulig folk vet at de ikke får hjelp fra politiet.

Jada vi vet jo at hvis Listhaug bare pent ba om unnskyldning for sine utsagn ville de bli så snille så....! Ja også må de selvsagt får lov til å bestemme i "sine egne områder" uten innblanding av norsk politi, rettsvesen og kommunale og statlige myndigheter. Da vil det bli så bra så! Spørsmålet er egentlig om det blir Erna eller Støre som skriver under avtale om autonome muslimske shariaområder i Norge og erklærer "Peace in our time!"

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Husker jeg ble kalt rasist og det som var når jeg sa at innvandringen har mye av skylden for prisene var høye og at det var for lite boliger.

Lavere innvandring fører til at behovet for nye boliger blir lavere enn ventet, ifølge Prognosesenteret. Tallet er nedjustert med 5.000 boliger i året.
    Nedjusterer prognoser for boligmangel - Bolig - Privat - E24

Ja, hva skal man si, at jeg hadde rett igjen.

S

Slubbert

Gjest
    Husker jeg ble kalt rasist og det som var når jeg sa at innvandringen har mye av skylden for prisene var høye og at det var for lite boliger.

Lavere innvandring fører til at behovet for nye boliger blir lavere enn ventet, ifølge Prognosesenteret. Tallet er nedjustert med 5.000 boliger i året.
    Nedjusterer prognoser for boligmangel - Bolig - Privat - E24

Ja, hva skal man si, at jeg hadde rett igjen.
    Det er da mange nok her som påpeker problemer som har å gjøre med innvandring, og islam også for den del, og er helt enige i at vi står ovenfor mange og store utfordringer forbundet med dette. Men det er et langt skritt fra den erkjennelsen til å gå helt fjordmann og mene at Donald Trump er verdens eneste ærlige politiker og frelser, mens alle andre er med på en verdensomspennende konspirasjon for å ødelegge vesten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn