|
Noen ganger føles anlegget slik:
![]()
Da er stolen godkjent sålenge du har andre elementer i rommet som demper litt. Ble et øyeblikk redd for at også du var en av disse ynkryggene som trenger støtte langt over nakken for å være istand til å sitte som vanlige folk. Jeg skjønner ikke hvordan folk ikke umiddelbart på mikrosekundet skjønner at det er noe galt med lyden når nakkestøttet går helt opp den blanke issen deres. Det hjelper ikke engang å softe med myk velour eller lignende, lyden stopper to cm fra ørene og bli slengt tilbake, selv om det er i mindre grad enn om det skulle være laget av hardplast.Nakkestøtten som passer til min sofa er bare en lavtbyggende pølse som kun fyller nakken, men kan høydejusteres.
Det er en lignende løsning jeg nå pensjonerer.Forøvrig har jeg en sånn som skal flyttes opp til hifirommet og gjøre tjeneste der når den blir pensjonert fra stua hvor den står nå. Må bare få inn noe nytt først så man slipper å sittte på gulvet.
![]()
Da ligger du litt foran. Min er fra den tiden jeg bodde alene, og hvor den også ble brukt foran anlegget, men nå som man er samboer og har litt andre behov passer det best å installere den foran anlegget igjen. Håper bare det er plass til den i bredden så jeg får sjeselongdelen i sweetspot. Hvis ikke må jeg vurdere andre løsninger. Men jeg er ganske fornøyd med komforten i den, og savner ikke nakkestøtte selv om ryggen er lav. Man kan heller bare skli legemet nedover så hodet kommer i høyde med rygglenet, jo slackere man blir utover kvelden. Før man omtrent uten unntak sovner. Den er også behageligere enn skinn IMO siden den er trukket i ull. Merker jeg har blitt ganske glad i denne sofaen når jeg kjenner etter.Det er en lignende løsning jeg nå pensjonerer.Forøvrig har jeg en sånn som skal flyttes opp til hifirommet og gjøre tjeneste der når den blir pensjonert fra stua hvor den står nå. Må bare få inn noe nytt først så man slipper å sittte på gulvet.
![]()
"A Clockwork Orange" er absolutt severdig.Vi har vel lært at det kun er en måte å nyte både film og musikk på som gir full uttelling. Behov for myke og behagelige møbler med nakkestøtte og dess like er åpenbart et svakhetstegn.
![]()
Grumpf!Fy, så negativ du er Arve. Du er vel bare gretten for at du hverken har sweetspot eller plass til både møbler og anlegg der blant konas potteplanter og heklede duker.Tungt å se at du begynner å bli gammel og bitter, du som alltid har vært en slik solskinnsgutt!
![]()
Lett servering skal jeg nok få tilEn dag skal jeg besøke deg, HC, og oppleve det å sveve fritt mens jeg hører på deilig musikk på ditt fantastiske system. Håper det blir lett servering slik at jeg ikke sovner i den behagelig ligge/sittestillingen.![]()
Slettes ikke verst, dette ser jeg fram til. 2017 skal bli mer sosialt aktiv IRL for meg siden det ikke ligger an til noen større forandringer i krypten.Lett servering skal jeg nok få tilEn dag skal jeg besøke deg, HC, og oppleve det å sveve fritt mens jeg hører på deilig musikk på ditt fantastiske system. Håper det blir lett servering slik at jeg ikke sovner i den behagelig ligge/sittestillingen.![]()
. Og hjertelig velkommen skal du være. Har plass til overnatting. Kunne gjort det til en liten turné ved bredden av den største pytten i Norge
![]()
Kan hende noen av oss er imune mod hodestøtterefleksjoner vettu...Det er nok ingen nevrose å skjønne at å ha reflektorer montert bak ørene er lite ideelt. Det forundrer meg ofte at man bruker hundretusenere på utstyr, tusener på akustikk og så kjøper en svindyr lyttestol som ødelegger alle pengene man har lagt ned i den gode lyden. Spesielt når hodestøtten i tillegg buer slik at du i praksis sitter inne i et horn og lytter. Men akkurat den stolen med buet hodestøtte hadde heldigvis muligheten for å ta det av når man skal lytte kritisk og ikke bare sitte pisse skeiv og slumre til DSOTM.
Men seriøst, jeg kan ikke forstå at noen vil investere penger i en stol som garantert gjør lyden i sweetspot dårligere. Hører man ikke den negative effekten av refleksjonene fra hodestøtten bør man virkelig vurdere om hifi er en hobby som passer for seg selv. Eller kanskje rundstrålere vil hjelpe på det? Skinn eller ikke er et spørsmål om hvor godt resten av rommet er dempet. Hvis det ellers er god akustikk så funker det nok helt fint med skinn, til og med kunstskinn.
Kanskje en grunn til at denne, med nettingrygg, er populær i studioer?Det er nok ingen nevrose å skjønne at å ha reflektorer montert bak ørene er lite ideelt. Det forundrer meg ofte at man bruker hundretusenere på utstyr, tusener på akustikk og så kjøper en svindyr lyttestol som ødelegger alle pengene man har lagt ned i den gode lyden. Spesielt når hodestøtten i tillegg buer slik at du i praksis sitter inne i et horn og lytter. Men akkurat den stolen med buet hodestøtte hadde heldigvis muligheten for å ta det av når man skal lytte kritisk og ikke bare sitte pisse skeiv og slumre til DSOTM.
Men seriøst, jeg kan ikke forstå at noen vil investere penger i en stol som garantert gjør lyden i sweetspot dårligere. Hører man ikke den negative effekten av refleksjonene fra hodestøtten bør man virkelig vurdere om hifi er en hobby som passer for seg selv. Eller kanskje rundstrålere vil hjelpe på det? Skinn eller ikke er et spørsmål om hvor godt resten av rommet er dempet. Hvis det ellers er god akustikk så funker det nok helt fint med skinn, til og med kunstskinn.
Artig, men det blir vel litt "reflektor"* og "inni er horn"* her også?GamuT mener dette er den ultimate lyttestol (ikke rart da de selger den selv) men den ser egnet ut med dempende stoff i nakkestøtten. Noen som har den eller testet på messe? Prisen er vel drøye 45-50 inkl fotskammel.
Vis vedlegget 419071
The Gamut Hi-Fi Lobster Chair - Gamut Audio
World’s first ‘listening chair’ makes waves at CES: introducing the Gamut Hi-Fi Lobster Chair - Gamut Audio
Tviler på at segmentet som HFK henvender seg til i katalogene sine skjønner greia, så det er neppe noen fare eller noen som bryr seg. De eneste som tenker over at en nakkestøtte eller høy rygg på en sittemaskin kan skape "uheldige refleksjoner" når man hører på musikk er sånne som henger her inne. Vanlige folk driter nok litt i sånt.Basert på den teorien kan det vel ikke være lenge før vi får se slike ting markedsført som "lyttestol"
![]()
Hi-Fi Klubben hadde faktisk gjort en pinlig tabbe i en av katalogene sine for ikke lenge siden, hvor noen interiørløker tydeligvis hadde fått oppdrag å ta pene bilder med anlegg, og hadde plassert opp en slik stol som på bildet som lyttestol.
Tviler på at det kommer til å skje igjen. Regner med at noen syntes det var litt flaut.
YMMV.Dessuten, minst like viktig som å ikke ha høy nakkestøtte bak ørene, er det vel å at man sitter langt nok ut i rommet til at veggen bak ikke bidrar med sine refleksjoner i for stor grad. Vil nok si dette er et mye større problem også, med mindre man har dempet veggen med absorbenter eller diffusorer.