Strøm relatert Den hersens lyden

art

Medlem
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
20
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Først som sist, jeg vet følgende tema har vært oppe her div. ganger, men velger likevel en ny tråd.
Saken er den at jeg opplever store lydvariasjoner over anlegget. Ytterpunktene er glasshard lyd med lite kropp til en ullen, diffus, mørk, "bassheavy" en totalt uten nyanser og glød. Problemene er de samme uansett signalkilde; cd, vinyl.

Jeg snakker ikke her om nyanser, forskjellene er tildels ekstreme og kan vare i ukevis for så å falle tilbake til det normale igjen.
Får legge til at jeg har Monster Cable HTS 800 kjøpt for mange år siden. Det anser jeg mest som en kosmetisk greie, ingen forskjell om jeg kjører kontakten rett i veggen.

Har selvsagt også av hifi forhandlere blitt fortalt at investerer jeg i det og det nettfilteret så er himmelen nær.

Mitt spørsmål er - kan strømnettet forårsake sånne tilstander? Og konkret hvor skal jeg starte for om mulig å få bukt med fandenskapen?

Svar imøtesees i spenning og med stor takk!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Min erfaring gjennom en del år nå, tilsier at dette nok i hovedsak kan dreie seg om to ting: ditt hodes dagsform og strømnettets dagsform.

Der jeg bodde tidligere, merket jeg så altfor godt når på døgnet og når i uka jeg spillte musikker over anlegget.
Dette kom av en kornmølle bare et par kilometer unna. De månedene den ikke hadde drift pga. en brann, var himmelsk.
Her jeg bor nå, er det nok min egen form som skaper minimale variasjoner, men de er der. Det tror jeg nok vi alle må innrømme at skjer.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Dersom du sier hvor du bor er det kanskje noen i nærheten med ett slags strømfilter/sinusgenerator som er villig til og ta turen bare for og se om det gjør utslag?
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Først som sist, jeg vet følgende tema har vært oppe her div. ganger, men velger likevel en ny tråd.
Saken er den at jeg opplever store lydvariasjoner over anlegget. Ytterpunktene er glasshard lyd med lite kropp til en ullen, diffus, mørk, "bassheavy" en totalt uten nyanser og glød. Problemene er de samme uansett signalkilde; cd, vinyl.
Veldig interessant det du beskriver her, for det er akkurat det samme som skjer i anlegget mitt når jeg f.eks. bytter mellom Nordostkabler og Biltemakabler...
Det er denne merkelige "x-faktoren" som ingen helt forstår seg på.

Har du prøvd med en strøm-regenerator som f.eks. Power Plant Premier?
 
M

Medlem 1792

Gjest
Vil ikke anbefale å bruke denne Monster padden på forsterker, kun på signalkilder. Alt jeg har prøvd av slike padder og div. filter har ikke fungert på min forsterker, det låt absolutt best uten.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.636
Antall liker
2.832
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Først som sist, jeg vet følgende tema har vært oppe her div. ganger, men velger likevel en ny tråd.
Saken er den at jeg opplever store lydvariasjoner over anlegget. Ytterpunktene er glasshard lyd med lite kropp til en ullen, diffus, mørk, "bassheavy" en totalt uten nyanser og glød. Problemene er de samme uansett signalkilde; cd, vinyl.

Jeg snakker ikke her om nyanser, forskjellene er tildels ekstreme og kan vare i ukevis for så å falle tilbake til det normale igjen.
Får legge til at jeg har Monster Cable HTS 800 kjøpt for mange år siden. Det anser jeg mest som en kosmetisk greie, ingen forskjell om jeg kjører kontakten rett i veggen.

Har selvsagt også av hifi forhandlere blitt fortalt at investerer jeg i det og det nettfilteret så er himmelen nær.

Mitt spørsmål er - kan strømnettet forårsake sånne tilstander? Og konkret hvor skal jeg starte for om mulig å få bukt med fandenskapen?

Svar imøtesees i spenning og med stor takk!

Kunne kanskje vært en tanke å presentere utstyret som brukes til avspilling...?

mvh
Proffen
 

art

Medlem
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
20
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Takk for div svar så langt!
Dette er definitivt ikke noe oppe i mitt hode, men vedvarer det stort lenger frykter jeg faktisk for hodet........ Jeg har bla en sønn i huset som hører nøyaktig det samme, her trengs det absolutt intet fininnstilt øre, det holder godt med å stå i rommet ved siden av.

Dersom du sier hvor du bor er det kanskje noen i nærheten med ett slags strømfilter/sinusgenerator som er villig til og ta turen bare for og se om det gjør utslag?
Jeg bor på Bestum i Oslo, så er det en barmhjertig sjel der ute blir jeg sjeleglad.
 

art

Medlem
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
20
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Utsyr : Abrahamsen V2.0, V1.0, Pro-Ject Debut Carbon Esprit, Mission 751 + div flowline kabler.
 

EFP

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.05.2013
Innlegg
82
Antall liker
29
Hei
Det kan se ut som om du er plaget med DC på nettet.Dette er forårsaket av at en trafo i leveringsystemet går i metning.

Både DC og 2 harmoniske oppstår ved metning i jernkjernen i transformatorer.

Andre årsaker til DC på nettet er solvind/induksjon fra sola,denne kan bli så kraftig at høyspent nettet faller ut.
Lastapparater kan også til en viss grad gi DC på nettet.

Alternative løsninger:

IsoTek - EVO3 SYNCRO

L C Audio Technology / DC Filter

Sjöström Audio - DCT02 The DC trap, high-end style


Litt info:Mains DC and Transformers
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Se over strømkabler, og prøv en tre-fire padder hjemme. IsoTek EVO 3 Syncro/Polaris er en grei start..med Furutech DIY strømkabling på både hovedstrømmen og Pers deler. Hadde jeg vært deg, ville også Flowline fått pensjon, til fordel for bedre alternativer. Men det der høres ut som et rimelig ekstremt nettproblem...
 

art

Medlem
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
20
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Se over strømkabler, og prøv en tre-fire padder hjemme. IsoTek EVO 3 Syncro/Polaris er en grei start..med Furutech DIY strømkabling på både hovedstrømmen og Pers deler. Hadde jeg vært deg, ville også Flowline fått pensjon, til fordel for bedre alternativer. Men det der høres ut som et rimelig ekstremt nettproblem...
Jeg takker for ytterligere svar og konkrete tiltak! Noe av problemet for en oss amatører i motsetning til dere proffe er imidlertid at vi ikke vasser rundt verken i kabler eller annet utstyr, vi har ikke tilgang til det miljøet.

Jeg har lagt fram problemet hos en forhandler og ble tilbudt en strømrenser til etter min lommebok med en ganske frisk pris. Da uten bytterett e.l., fordi jeg ville trenge den uansett. Greit nok og forstålig, men akkurat nå er jeg ute etter noe som kan ta knekken på de konkrete problemene jeg har.
Siden dette ikke er en eksakt vitenskap, vi snakker vel snarere om prøv og feil metoden, føler jeg at jeg lett kan komme ut på en karusell som jeg rett og slett ikke har økonomi til. Synspunkter?
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Jeg har opplevd noe av det samme som deg.

Jeg teste degauss funksjonen på nordost setup og tuning disk, og hos med hjalp det.

Link til aktuell tråd: http://www.hifisentralen.no/forumet...ystem-setup-tuning-disc-degauss-funksjon.html

Men bor du i et område med mye elnett støy så er de andre forslaga muligens riktigere, mener å huske at noen sa at det var minste støy på elnettet rundt Oslo om kveld / natt.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.929
Antall liker
2.027
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
2.nd that! Jeg startet vel en tråd om dette selv, og var veldig plaget denne kalde vinter. På 2 separate anlegg/tilhørende kurser.
Målte kursene, men ingen merkelige spenningsdip. Ble hintet om belastning i strømnettet. Og det stemte nok for det forsvant på våren/forsommeren engang, og har ikke merket dette fenomenet senere. Utrolig irriterende er det ihvertfall, skjønner godt din frustrasjon.Ellers stilte jeg også spørsmål her om noen forsterkertyper er mindre sårbare;digitale vs.ringkjerne vs.rør. osv.
En Bel Canto med ICE teknologi e.l. prøver jeg til vinteren selv hvis dette skjer igjen. Noen mener disse bryr seg mindre med denne type "støy". Kanskje du kan få testet/byttelånt forsterker?

Det KAN jo være noe tull med forsterkeren din også, verdt å sjekke ut før investeringer uansett.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Tør jeg spørre hvilken renser du har fått tilbud om?
 

art

Medlem
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
20
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
En liten oppdatering. Det viste seg at det var en feil med forsterkeren. Den skal nå være rettet, pluss at jeg oppgraderte til en hyggelig pris.

Vel, vel - det låter bedre, noe mer ryddig, men de samme symptomene er der fortsatt - enten veldig ullent uten glød og punch eller skrapt, spisst. Lyden blir altså farget.
Etter tatt dette opp med T. Abrahamsen sier han følgende i en sms :"forsterkeren vil spille åpnere og strammere når den er spilt inn. Kan ta fra 50 til 100 timer".
Greit nok, problemet er at man ville ikke solgt ett eks i en butikk med den lyden jeg nå opplever. Det kan selvsagt være mine høyttalere, i så fall må begge ha fått seg en smell uten å være sprengt etc.

Har selvsagt også forsøkt med forskjellige kabler.

Erfaringer, synspunkter??
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.156
Antall liker
3.966
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Du har sjekket at ikke høyttaler er koblet i motfase? Rød på rød og sort på sort.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Ville vært enklere å finne feilen, hvis du kunne få lånt deg en annen forsterker, og hørt om problemet vedvarte eller opphørte da.
 

art

Medlem
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
20
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Høyttalene er koblet rødt på rødt og sort på sort.
Ja, jeg må få lånt en forsterker.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Ja ,nå får jeg vel så håret flagrer og linsene spretter ut....men har du forsøkt med en "equalizer".

Kjører selv EQ, Loudness på vintage JVCen, og tro meg det er en positiv opplevelse....men sikkert en fjern tanke for dere Hi-Fi..... :D , men både Maestro Settanta, JungSon DA200ia og diverse savnes ikke!

Så når dagen kommer ,og for og effekt skal inn blir det med EQ i midten !

Vh

S
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Angående fasefeil bør det jo være kjapt å sjekke. Bare koble omvendt på den ene høyttaleren. Lytte. Konkludere ;)
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Opplevde det samme selv, i tillegg fikk jeg kraftig brum i trafoer i anlegget, særlig fra effekttrinnet når lyden ble spissere/kaldere.
Med nettfilter ISOTEK MINISUB innkoblet ble lyden mer OK, men problemet ble ikke løst.
Målte periodisk opp mot 3 volt DC på 230 volt AC dvs. asymmetri mellom positiv og negativ sinus.
Bygget så en Sjöström Audio - DCT02 The DC trap, high-end style, og problemet er helt vekk, anbefales.
Bygg denne inn i en egnet plastboks, da vi snakker om 230 volt her.

Samleren
 

art

Medlem
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
20
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Takk for div svar og engasjement!
Da er annen forsterker testet med det samme resultat. Koblet også motfase på den ene høyttaleren, virket som noe av den boomy lyden forsvant, men fikk jo også "papplyd" da.
Føler egentlig at jeg står på stedet hvil i den forstand at det eventuelt blir mye prøv/feil mht nettfilter etc. Og de lånes som sagt ikke ut i butikkene. Ang Sjøstrøm Audo, så må jeg glatt kunne si at jeg ikke føler meg kompetent for bygging av noe slag.
Lurer jo også på om det kan være noe med høyttalere, delfilter, men de høres kliss like ut for mitt øre.
Hvor går veien videre mon tro?
 

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
169
Antall liker
15
Opplevde det samme selv, i tillegg fikk jeg kraftig brum i trafoer i anlegget, særlig fra effekttrinnet når lyden ble spissere/kaldere.
Med nettfilter ISOTEK MINISUB innkoblet ble lyden mer OK, men problemet ble ikke løst.
Målte periodisk opp mot 3 volt DC på 230 volt AC dvs. asymmetri mellom positiv og negativ sinus.
Bygget så en Sjöström Audio - DCT02 The DC trap, high-end style, og problemet er helt vekk, anbefales.
Bygg denne inn i en egnet plastboks, da vi snakker om 230 volt her.

Samleren
Bruker selv Isotek Minisub II, hvordan kobler du DCT02, altså hvilke kabler/kontakter bruker du ut fra veggen, og ut fra dct02 og inn i
Isotek?
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
815
Antall liker
588
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Følgende link omtaler en felles audiofil som blant annet har engasjert seg i "strømsaken" her på sentralen:
STRØMKVALITET - Dårlig strømkvalitet har kostet ham 360.000 kroner - tu.no/energi

Her beskrives utstyr som er ødelagt hos ham, men det verste (lyd er jo viktig:)) var variasjonene i lydkvalitet. Vi hadde ikke noe problem med å høre når strømleverandøren hadde problemer. Og forskjellen var stor, litt slik trådstarter forteller i sin innledning. Blant utstyr som er blitt ødelagt, er det blant annet forsterker og DAC.
 
Topp Bunn