Du bør ikke koble signaljod direkte til chassis...
Se et stykke nede på denne siden:
http://sound.westhost.com/earthing.htm
Se et stykke nede på denne siden:
http://sound.westhost.com/earthing.htm
|
Takk! Kretsen du lenker til virker å være ganske så genial. Kobler i første omgang direkte til chassis, men ved å følge Andreas råd ovenfor her kan jeg lette koble inn en slik krets dersom brum blir et problem.SvErD skrev:Du bør ikke koble signaljod direkte til chassis...
Se et stykke nede på denne siden:
http://sound.westhost.com/earthing.htm
Takk for gode råd. Det er ikke plass til kobberskinner, men jeg kan uansett lage et felles punkt mellom likeretterbroene. Det er balansert spenningsforsyning med +- 85V, så fellespunktet er koblet til + på den ene kondisen og til - på den andre. Den gule lederen på skissen nedenfor er koblet til chassis. Der kan jeg koble inn "SvErD's krets" om nødvendig.Andreas skrev:Både alt 1) og 2) har "feil", tror jeg.
- Tenk slik at det ikke skal gå strømmer gjennom det punktet som koblet til chassis. Det skal bare koble sammen "0-volt" punktet i kretsen med "earth". Det går jo store strømmer gjennom "0-volt" i slike forsterkere så brumsløyfer oppstår nokså lett. Hva med å koble midtpunktet mellom (-) på de store kondisene til chassis. F.eks trekk en skinne eller kraftig kobberstav mlm (-) og legg en wire fra midtpkt på skinna til chassis. Da da får du samme potensiale på "0-volt" pkt for begge kondisene der det går store strømmer og du har en wire som kan byttes ut med en termistor, resistor, dioder eller kombinasjoner om din "0-volt" må løftes fra "earth" for å unngå brumsløyfer. Etter hva jeg har lest poster på f.eks passforumet (diyaudio) så må folk prøve seg litt frem for å få ting brumfritt. Så kan du også koble signaljord til denne skinna og evt inngangspluggenes signaljord, om du får brum og trenger å eksperimentere litt. I utgpktet skal nok inngangspluggenes (-) til printkortet.
Anbefaler som alltid i slike spørsmål Davennports artikkel fra diyaudio.
Neida, har faktisk ikke fått en eneste karamell. Sikkerheten er i høysetet. Ble bare så fristende å dra en blødme.Slarssen skrev:Jasså, du har fått deg et lite støt?![]()
Du kan da umulig ha et DC-problem med en skilletrafo innkoplet i kretsen??gormj skrev:Det brummer dermed mer med skilletrafoen innkoblet. Jeg må derfor prøve med en DC-felle før jeg trekker en endelig konklusjon.
Det har du selvsagt rett i. Poenget mitt er at jeg får ikke sjekket om DC er et problem, siden skilletrafoen jeg prøver med innfører et annet problem, nemlig økning av spenningen med nesten 10VAC.Delle skrev:Du kan da umulig ha et DC-problem med en skilletrafo innkopleti kretsen??gormj skrev:Det brummer dermed mer med skilletrafoen innkoblet. Jeg må derfor prøve med en DC-felle før jeg trekker en endelig konklusjon.
Mvh
Velkommen når som helst Ola!OAlex skrev:Glimrende dette, Gorm! Ser fram til en lytt.
Nei, tør ikke gå for irreversible løsninger ennå. Punkt 3) over her tyder på at hovedproblemet ligger andre steder enn strømforsyninga. Får komme tilbake til bedre koblinger etter at intermodulasjonsstøyen er borte. Er åpen for at alle kabelskoene mine, og rekkeklemma mot trafoen, kan gi en uønsket hardhet i toppen.OAlex skrev:Det blir spennende å se hva du kommer fram til her. Jeg ville mistenkt årsak d). Har du begynt å erstatte spadetilkoblinger med loddeforbindelser?
Å justere bias var derfor det siste jeg tenkte på. Men etter et besøk fra ekspertisen (Slarssen) og ikke minst følgende PM-svar fra Kabeldrageren:The two output stages have been carefully balanced during the biasing procedure, prior to shipment
Do not attempt to re-adjust the bias on these modules, this will result in the output stage been misaligned which can
Result in the amplifier been damaged!
var tiden inne for å prøve å justere bias. Mr Holton var enig og foreslo følgende prosedyre:Hei. Hadde problemer med en udefinerbar ting i toppen. Ikke støy, men rett og slett dårlig gjengivelse av de høyeste oktaver. Og ja, det hørtes lett på pianomusikk. Løste problemet etter å ha diskutert med Mr. Holton ved å justere opp tomgangsstrømmen. Min gikk så lavt at kjøleribbene aldri ble varme. Justerte opp tomgangsstrømmen med tempføler til overflatetemp ved transistorene (målt på kjølekappa) ble ca 40gC. Målte og justerte i ca en time. Da slapp jeg å gjøre inngrep med å lodde inn motstandere. Justeringspotmeterne er følsomme!
Resultatet ble en silkemyk diskant og et mere sammenhengende lydbilde. Det harde ved forsterkeren, som jeg ikke likte, forsvant.
Anbefales!
Grytidlig en lørdag morgen med et multimeter som bare måler til 200mA, måtte jeg ty til en målemotstand og en litt modifisert prosedyre. Jeg gikk for 50mA pr transistorpar og nå er alle mine sorger slukket!A quick bias adjustment for the nxV800 would be as follows:
With the amp module powered down and using an fine flat blade precision screw driver adjust the trim pot VR1
anti clockwise and then using a multimeter on ohms range measure across the metal tabs of Q9 and Q10.
You should be able to measure approximately 1500 ohms or greater for maximum setting of VR1.
The next thing you need to do is connect your multimeter in milliamp current mode and wire the meter in series
with the positive supply rail to the nxv800.
Now power up the amplifier and slowly adjust VR1 clockwise for a reading of approximately 240ma.
This equals 40ma per device you could adjust the bias to as high as 80ma per device, this would mean you need to adjust for a bias level of 480ma.
Bear in mind that at this level ripple voltage will start to get quite high.
Anyway give it a go and be very careful!
hei , hvilken versjon av 300 bygde du? SE versjonen har jo andre transistorer enn den ferdigbygde, den har vel Toshiba,Leikis. skrev:Heisann.
Ser du har slitt med litt ulyd i toppen, hadde selv samme ulyd på de NXV-300 korta som jeg monterte selv og måtte justere bias. Jeg slet veldig med bias justeringen på de korta med de IRFP mosfetene. Med for lav bias ble det en ekkel forvrengt lyd et godt stykke opp i frekvens.
pellesmil skrev:hei , hvilken versjon av 300 bygde du? SE versjonen har jo andre transistorer enn den ferdigbygde, den har vel Toshiba,Leikis. skrev:Heisann.
Ser du har slitt med litt ulyd i toppen, hadde selv samme ulyd på de NXV-300 korta som jeg monterte selv og måtte justere bias. Jeg slet veldig med bias justeringen på de korta med de IRFP mosfetene. Med for lav bias ble det en ekkel forvrengt lyd et godt stykke opp i frekvens.
jeg vurdere en 300 konstruksjon men kan ikke basere meg på noe av det som ligger å flyter, må ha nye trafoer kan derfor bestille 55v trafoer (2 x 650va) som burde gi meg 70v dc, lå du lang under det?
ps hører på Mhoo, tøft ;D
Ok takk for info,Leikis. skrev:Hadde SE versjonen desverre. De me Thoshiba transer er nokk noe bedre og tåler mere belastning.
Jeg brukte vel sist 630VA 2x40 volt pr kanal.
Jeg anbefaler de fredig bygde korta.
Har du høyttalere som er litt tonge å dra så anbefaler jeg NXV-500, opplevde stor forbedring med 500 kontra 300.
Skal du bestille trafo fra Noratel anbefaler jeg limt kjerne for mindre støy/brum.