Den lengste (i kalendertid) byggetråden?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.368
    Antall liker
    152
    Både alt 1) og 2) har "feil", tror jeg.
    - Tenk slik at det ikke skal gå strømmer gjennom det punktet som koblet til chassis. Det skal bare koble sammen "0-volt" punktet i kretsen med "earth". Det går jo store strømmer gjennom "0-volt" i slike forsterkere så brumsløyfer oppstår nokså lett. Hva med å koble midtpunktet mellom (-) på de store kondisene til chassis. F.eks trekk en skinne eller kraftig kobberstav mlm (-) og legg en wire fra midtpkt på skinna til chassis. Da da får du samme potensiale på "0-volt" pkt for begge kondisene der det går store strømmer og du har en wire som kan byttes ut med en termistor, resistor, dioder eller kombinasjoner om din "0-volt" må løftes fra "earth" for å unngå brumsløyfer. Etter hva jeg har lest poster på f.eks passforumet (diyaudio) så må folk prøve seg litt frem for å få ting brumfritt. Så kan du også koble signaljord til denne skinna og evt inngangspluggenes signaljord, om du får brum og trenger å eksperimentere litt. I utgpktet skal nok inngangspluggenes (-) til printkortet.
    Anbefaler som alltid i slike spørsmål Davennports artikkel fra diyaudio.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    SvErD skrev:
    Du bør ikke koble signaljod direkte til chassis...
    Se et stykke nede på denne siden:
    http://sound.westhost.com/earthing.htm
    Takk! Kretsen du lenker til virker å være ganske så genial. Kobler i første omgang direkte til chassis, men ved å følge Andreas råd ovenfor her kan jeg lette koble inn en slik krets dersom brum blir et problem.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Andreas skrev:
    Både alt 1) og 2) har "feil", tror jeg.
    - Tenk slik at det ikke skal gå strømmer gjennom det punktet som koblet til chassis. Det skal bare koble sammen "0-volt" punktet i kretsen med "earth". Det går jo store strømmer gjennom "0-volt" i slike forsterkere så brumsløyfer oppstår nokså lett. Hva med å koble midtpunktet mellom (-) på de store kondisene til chassis. F.eks trekk en skinne eller kraftig kobberstav mlm (-) og legg en wire fra midtpkt på skinna til chassis. Da da får du samme potensiale på "0-volt" pkt for begge kondisene der det går store strømmer og du har en wire som kan byttes ut med en termistor, resistor, dioder eller kombinasjoner om din "0-volt" må løftes fra "earth" for å unngå brumsløyfer. Etter hva jeg har lest poster på f.eks passforumet (diyaudio) så må folk prøve seg litt frem for å få ting brumfritt. Så kan du også koble signaljord til denne skinna og evt inngangspluggenes signaljord, om du får brum og trenger å eksperimentere litt. I utgpktet skal nok inngangspluggenes (-) til printkortet.
    Anbefaler som alltid i slike spørsmål Davennports artikkel fra diyaudio.
    Takk for gode råd. Det er ikke plass til kobberskinner, men jeg kan uansett lage et felles punkt mellom likeretterbroene. Det er balansert spenningsforsyning med +- 85V, så fellespunktet er koblet til + på den ene kondisen og til - på den andre. Den gule lederen på skissen nedenfor er koblet til chassis. Der kan jeg koble inn "SvErD's krets" om nødvendig.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Første monoblokk er klar til test. En av SEAS-høytalerne fra 70-tallet er prøvekanin.



    Det er da lyd, men akk og ve. 100Hz mekanisk brum fra trafoen er øredøvende! Har koblet fra alt unntatt 230V til primærspolen, og støyen er like kraftig.

    Må prøve med en skilletrafo for å se om DC-spenning på nettet er problemet, men tviler. Er usikker på om dette noen gang kan bli bra. Kan eksperimentere med trafoen til den andre monoblokken som ennå ikke er påbegynt. I verste fall må monoblokkene få et eget rom. Det er faktisk en mulighet og enklere enn å eksperimentere med potting. I tillegg blir Kvinnen fornøyd. Hun mener de vakre boksene mine ser ut som "en maskin". Monoblokkene skrus av og på fra forforsterkeren, så sånn sett går det greit å gjemme monoblokkene unna.
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Huff, dette var jo synd... Har du sjekket at det ikke er 115V trafoer du har da? :)

    - slarssen
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Jasså, du har fått deg et lite støt? :) Jeg kobla selv engang en 115V trafo på 230V nett, og da støya trafoen sinnsykt for den tok sikringa :)

    Antar du kommer med oppdatering når du har funnet ut mer etter eksperimenter med løs trafo.

    - slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Slarssen skrev:
    Jasså, du har fått deg et lite støt? :)
    Neida, har faktisk ikke fått en eneste karamell. Sikkerheten er i høysetet. Ble bare så fristende å dra en blødme.

    Koblet nettopp en urørt trafo mot 220V. 10A automatsikring slår ut, så jeg må koble opp softstarteren, som igjen forutsetter en likeretterbro. Så om ca 30 min foreligger de første resultatene.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Her er et bilde av brumtest-oppsettet.



    Det er egenstøy i trafoen :(. Selv om jeg løfter den fra bordet brummer den like mye.

    Men, nå viser det seg at skilletrafoen øker spenningen fra 228V i kontakten til 239V. Det brummer dermed mer med skilletrafoen innkoblet. Jeg må derfor prøve med en DC-felle før jeg trekker en endelig konklusjon.
     

    Vedlegg

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.498
    Antall liker
    275
    gormj skrev:
    Det brummer dermed mer med skilletrafoen innkoblet. Jeg må derfor prøve med en DC-felle før jeg trekker en endelig konklusjon.
    Du kan da umulig ha et DC-problem med en skilletrafo innkoplet i kretsen??

    Mvh
     

    andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.368
    Antall liker
    152
    Holder ikke mål at trafoer skal holde på slik.
    I boden min ligger det følgende ringkjernetrafoer:
    2x42VAC/ 500VA (2stk)
    2x33VAC/ 600VA (2stk)

    Alle fire trafooen har fungert utmerket i amper i en årrekke. Har ingen planer for dem for øyeblikket og du må gjerne låne dem for å få testet blokkene dine. Send meg en PM om det kan være aktuelt.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Dette ligner veldig på en trafo som jeg har det samme problemet med. Min forsterker drar to subber. Målt med scop ligger støyen i 50Hz området.


    Jeg kan/kunne tydlig høre 50Hz brummen i HT. Jeg fjernet jordledningen fra signalkretsen og det ble mye bedre mot HT, men det er fortsatt egenstøy som jeg skal isolere vekk. Når du sier 100Hz støy - får du den ut på HT? I så fall kan det være 100Hz fra likeretterbroen?

    Sonny
     

    Vedlegg

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.178
    Antall liker
    660
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Ser du har lagt arbeid i å få ledningsføringen til/fra trafo pen, men dette er å be om problemer.
    Alle ledere med AC bør/må tvinnes.
    -m
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Delle skrev:
    gormj skrev:
    Det brummer dermed mer med skilletrafoen innkoblet. Jeg må derfor prøve med en DC-felle før jeg trekker en endelig konklusjon.
    Du kan da umulig ha et DC-problem med en skilletrafo innkopleti kretsen??

    Mvh
    Det har du selvsagt rett i. Poenget mitt er at jeg får ikke sjekket om DC er et problem, siden skilletrafoen jeg prøver med innfører et annet problem, nemlig økning av spenningen med nesten 10VAC.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Jeg tror ikke at en økning med 10Vac er et problem heller. Toleransen på nettet er vel +-10% tror jeg, så 10Vac er jo innenfor det nettet kan finne på å variere med likevel.

    Har du testa at du får riktige spenninger ut på alle sekundær viklingene? Synes det er veldig rart at de skal støye så mye rent mekaniskt. Ett alternativ er å prøve uten den softstarten med en variac som du skrur sakte opp primærspenninga med. Da slipper du at den tar sikringer i allefall. Jeg har tilgang på Variac hvis det skulle stå på det.

    - slarssen
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    +-5% er godkjente avvik i spenningen. En trafo vil ikke reagere mekanisk på så små differanser som det her er snakk om. Heller omvendt, strømforbruket går ned med økt spenning og dermed belastes trafoen mindre.
    Hvordan er tomgangsstøyen uten likeretter? Hva med speningsstabilisator? Dersom du har softstart med relé, ligger det en diode over spolen på releet som hindrer feedback?

    Sonny
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    @Andreas : Takk for tilbudet! Veldig snillt. Nå har jeg en monoblokk igjen å bygge før jeg får testet uansett, og plan B er faktisk enklere å gjennomføre (se nedenfor her).

    @madman : I forforsterkeren er hver hele cm tvinnet. I effektforsterkerne er det 6mm2 ledere og nokså håpløst å tvinne korte strekk. Uansett er det ikke her hovedproblemet ligger. Hørte ikke snev av brum i høyttalerne. (Med forbehold om at støy ble overdøvet av den mekaniske støyen.) Skal jeg begynne å snurre noe her, må det være de relativt lange DC-strekkene for å unngå effekter av innstrålt støy.

    @sonny og slarssen : Alle spenninger er helt etter boka. Kan heller ikke helt skjønne at softstarteren kan lage problemer, men for å være sikker vil jeg gjerne gjøre et forsøk med Variacen. Også interessant å se ved hvilken primærspenning problemet oppstår. Jeg registrerer at problemet øker når primærspenningen øker. Ganske rart i grunn. Transformatorene er jo omtrent uten belastning, så da kan det vel umulig være et magnetisk metningsfenomen? Og er det ikke et magnetisk metningsfenomen, vil det vel heller ikke hjelpe å fjerne eventuell DC? Inntil vi finner ut noe annet, mistenker jeg at Hammond er ganske slappe til å snurre trafoer.

    Plan B : Har gjennomført en lenge planlagt ommøblering av stua. Høytalerne er flyttet på motsatt vegg av vinduene. Dermed er jeg bare et par hull i veggen fra å kunne sette monoblokkene (når de blir ferdige) i kottet på baksiden. Der kan de stå å brumme så mye de vil uten at det høres gjennom veggen! I tillegg får jeg en lykkelig Kvinne. Selv om jeg skulle få monoblokkene tyste som grava, kommer jeg ikke til å få henne bort fra tanken om at de bør være usynlige. Jeg har derfor et rimelig avslappet forhold til hele brum-problemet :)

    Flyttingen av høytalerne ser ut til å være et veldig godt valg. Ulempen er at jeg nå må stirre inn i en vegg i stedet for verdens fineste utsikt (Trondheim by). Til gjengjeld ser det ut til at det meste av stående bølger er forsvunnet som dugg for solen. Ryddigere lydbilde. Ser frem til besøk for å høre second opinion.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Har ikke skjedd så mye siden sist. Selskapslivet krever sitt.

    Prøvde variacen til Stig uten softstart og trafobrum blir redusert med ca 2/3! Mail til Australia med svar tilbake samme dag. Første gang Holton hører om problemet, men en teori er at det skyldes at softstarteren (og høytalerbeskyttelsen) bruker bare to dioder til likerettingen. Han anbefaler å prøve med en egen trafo (10VA) til softstart og høyttalerbeskyttelse.

    Egen trafo er prøvd på testoppsettet, og støyen blir kraftig redusert.

    Målet er å bli ferdig med monoblokk 2 før Dylan-konserten.
     

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Takker for prøvelytten av RAKK dac her om dagen, gorm! Det spillte forrykende selv på Onkyo effekten. Det skal bli utrolig morsomt å få lytta til Holton blokkene, i kombinasjon med RAKK dac. Visuelt så er byggverket ditt enestående gjennomført og utrolig lekkert. Sinnsykt tøft utseende der det står i racket. Bare 3 uker igjen nå til ETA på blokkene. 8)

    - Slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Endelig ble det lyd i begge monoblokkene. Å bygge monoblokk nr 2 var kjeeeedelig. En speilvendt kopi, og alle forbedringer jeg så undervegs, måtte også utføres på monoblokk nr 1.

    Selv om en egen liten trafo til høyttalerbeskyttelse og softstart reduserte trafobrum, brummer 1500VA Hammondtrafoer alt for mye og monoblokkene er henvist til et kott rett bak høyttalerne.

    Lyden? Pga rydding av kott og reise til Dylan-konserten, har jeg kun hatt 1 times lytting midt på natta. AV hensyn til nabo og resten av familen har lyttevolumet vært lavt. Førsteinntrykket er: fantastisk! Holografi, sort bakteppe, stram bass, attack, oppløst diskant. Kanskje litt tilbakelent mellomtone.

    Hammondorgelet (Paul Wagnberg) på Bodil Niskas Blue, har aldri, aldri hørtes så realistisk ut. Ei heller sjelen i stemmen til Radka Toneff.

    Jeg ser frem til å få besøk av venner med gullører! Det er helt sikkert ting som kan bli enda bedre.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Noen mobiltelefon-bilder fra byggingen av monoblokk 2. Kjekt å ha om jeg skal plukke de fra hverandre om noen år. Ikke alt var like monteringsvennlig. Føltes mer som flaks enn dyktighet at det i det hele tatt gikk an å få skrudd dem sammen, men kombinasjonen pinsett og duct-tape er uovervinnelig.

    Bilde 1: Først monteres alle enheter på bunnplata. Trafoen til slutt. Mest mulig av koblingene gjøres. Deretter monteres kjøleribbene. Forsterkermodulen og temperatursensor er montert på en aluminiumsplate og festet til den ene kjøleribba på forhånd.

    Bilde 2: Frontplata monteres.

    Bilde 3: Kondensatorene og likeretterbruene forhåndsmonteres på aluminiumsplata. Skruene er i nedsenkede hull fra baksiden. Da slipper jeg presisjonsborede gjengede hull. Ulempen er vanskeligere montering. Aluminiumsplata monteres deretter på kjøleribbene. I ettertid ser jeg at metodene med nedsenkede hull fra baksiden var fornuftig for forsterkermodulen, mens kodensatorene burde vært festet fra fremsiden i gjengede hull.

    Bilde 4: Aluminumsplatene er festet til kjøleribbene med gjennomgående sorte umbracoskruer. Mutteren er på innsiden. De nederste skruehullene ble litt uheldig plassert, så spesialverktøy var nødvendig.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    OAlex skrev:
    Glimrende dette, Gorm! Ser fram til en lytt.
    Velkommen når som helst Ola!

    Vel tilbake fra Oslo har det blitt litt mer tid til lytting. Enkelte kvinnestemmer har noen kraftige artifakter. En slags skurring. Noe annet enn ssssss. Første versjon av monoblokkene var kjemisk fri for filter på strømforsyninga. Men i kveld bygde jeg disse:



    Totalt fire stk. som står på + og -rail i hver monoblokk. Parallellkoblet: 100uF elektrolytt, 100nF, 470nF i serie med 1 ohm. Hadde ikke polykarbonat og måtte bare prøve med polyester i første versjon.

    Som vanlig ble det natta før jeg ble ferdig og får ikke testet skikkelig. Problemet er nok ikke borte, men det er bedring. Litt pussig at det meste av musikken jeg spiller høres fantastisk ut, mens "Bach - Arias - Magdalene Kozena" er utålelig.

    Tips mottas :)

    Edit PS: Strømbanen mellom tilkoblingspunktene er "forsterket" på undersiden.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Magdalena får hvile. Nå er jeg på konsert med Duke Ellington i Newport. Hører ikke noe til forvrengningen når Gonzales spiller :) Vannvittig trykk i høyttalerne som før stod her:



    men som nå er flyttet på motsatt vegg:



    Kraftverkene er henvist til kottet på baksiden av veggen, slik ja:



    Der kan de brumme så mye de vil. Ikke et kvidder gjennom veggen, kun triggersignal, XLR- og høyttalerkabler.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Jakten på ulyden fortsetter. (For den som ikke har lest hele tråden snakker vi ikke om 100Hz brumming i høyttalerne, men sannsynligvis en intermodulasjonsforvrengning som er svært tydelig med enkelte typer musikk som f.eks. litt høye pianotoner og høye kvinnestemmer).

    0) Har prøvd uten forbindelse mellom signaljord og chassisjord. Mer støy. Ha også prøvd me og uten nettjord. Ingen endring.

    1) Har prøvd med en annen forforsterker (EC 4.7) for å være sikker på at problemet ligger i monoblokkene. Samme støy.

    2) Loddet opp diodebruer med fast soft recovery dioder i den ene monoblokka. Samme støy.
    Sammenlignet lyden i de to blokkene vha monopptaket med Stan Getz og Oscar Peterson. Fats soft recovery diodene ga varmere lyd på bekostning av klarhet og avstand mellom instrumentene. Foretrekker nok tradisjonelle broer, men må gjøre en ny sammenligning etter at støyen er borte.

    3) Koblet forbi høyttalerbeskyttelsesreleet. Bøttekondisene har nok energi til å spille noen sekunder etter at monoblokkene skrus av. Samme støy selv om forsterkeren drives kun av erstladningen i kodensatorene!

    Foreløpig konklusjon: Har alltid tenkt at problemet ligger i spenningsforsyningen min, men tviler nå. Ikke så mange feilkilder igjen hvis det er riktig at problemet ligger etter kondensatorbanken:

    a) Holton har spesifisert 3.9uF kondiser på inngangene for å fjerne DC. Disse har jeg droppet fordi jeg har trafoer på utgangene av forforsterkeren. Men kan disse kondisene ha en funksjon allikevel? Må prøves senere i dag. Andre som har negativ erfaring med å kjøre uten kondiser mellom forforsterker og effekttrinn?

    b) Har sjekket mange ganger, men kan jeg ha misforstått XLR-koblingene?

    c) Feil på forsterkerkortet regner jeg inntil videre som lite sannsynlig da jeg har problemer med begge monoblokkene, og alt annet med Holton-produktene tyder på god kvalitet.

    d) Dårlige forbindelser. Men det er ikke så mange igjen av disse etter kondensatorbanken.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Det blir spennende å se hva du kommer fram til her. Jeg ville mistenkt årsak d). Har du begynt å erstatte spadetilkoblinger med loddeforbindelser?
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    OAlex skrev:
    Det blir spennende å se hva du kommer fram til her. Jeg ville mistenkt årsak d). Har du begynt å erstatte spadetilkoblinger med loddeforbindelser?
    Nei, tør ikke gå for irreversible løsninger ennå. Punkt 3) over her tyder på at hovedproblemet ligger andre steder enn strømforsyninga. Får komme tilbake til bedre koblinger etter at intermodulasjonsstøyen er borte. Er åpen for at alle kabelskoene mine, og rekkeklemma mot trafoen, kan gi en uønsket hardhet i toppen.

    Har flyttet fokus til inngangen.
    a) Testet med kondensatorer på både linje og retur på XLR. Samme støy
    b) Brukt PC som forforsterker og koblet som om jeg hadde hatt en RCA-inngang. SUKSESS!

    Kommunisert med Anthony Holton i Australia og han er ikke spesielt begreistet for 2K motstanden som sitter i parallell med Lundahl-trafoen på utgangen av RAKK-dac rør-trinnet. Får høre litt med Slarssen og KandK audio om den evt. kan fjernes.

    Men jeg måler også en forbindelse mellom pinne 1 og pinne 3 på utgangen av RAKK-dac, det må da være feil. Får finne ut av det først.

    Utgangstrafo på RAKK rørtrinnet. K3 er mute-releet:


    Edit: XLR Pinne 2 er koblet til R+ og pinne 3 til R- på skjemaet.
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Kobling mellom pinne 1 (nettjord) og pinne 3 (-) i XLR betyr at du har kobla - utgangen til nettjord vil jeg tro. Dette kan være en årsak til støyen vil jeg tro, en jordsløyfe av et slag. La du ikke inn en slik jordingsbryter på utgangene?

    Ellers stiller jeg meg undrende til hva galt den 2k motstanden skal gjøre. Viklingene til LL1674 har omlag 33R kobbermotstand i hver vikling, som da endten er seriekoblede eller parallelkoblede avhengig av bryteren der. Den vil jo DC-messig dominere utgangs resistansen. AC impedansen til utgangstrinnet er rundt 2-330R.

    Den støyen du snakker om, er det vanlig støy eller er det den kvinnestemme modulasjonen du tenker på da?

    - slarssen
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Jeg må ha rotet med pinnenummerne når jeg målte, og tatt spolen på utgangen for "kortslutning". Alt er som det skal være på XLR-siden. Helt enig i at 2k-motstanden ikke burde gjøre noen forskjell, og fikk det bekreftet da jeg prøvde uten.

    Jeg skal være litt forsiktig med å beskrive "støyen", men beste gjett er modulasjonstøy som er særlig tydelig på piano og enkelte kvinnestemmer. Det høres ut som en slags skurring (ikke brum).

    Nå har jeg snart prøvd alt mulig tenkelig og utenkelig, og avventer videre aksjoner til ekspertisen har fått høre litt på fenomenet.

    I mellomtiden må jeg sende nok en oppfordring til mr. Holton om å sende meg en skisse av inngangstrinnet. Legger også inn et spørsmål på tech-siden om noen kjenner til utgangstrinnet på EC 4.7. (Testet med EC 4.7 i stedet for RAKK-dac forforsterkeren for å friskmelde denne).
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    I nvX800-manualen står følgende:

    The two output stages have been carefully balanced during the biasing procedure, prior to shipment
    Do not attempt to re-adjust the bias on these modules, this will result in the output stage been misaligned which can
    Result in the amplifier been damaged!
    Å justere bias var derfor det siste jeg tenkte på. Men etter et besøk fra ekspertisen (Slarssen) og ikke minst følgende PM-svar fra Kabeldrageren:

    Hei. Hadde problemer med en udefinerbar ting i toppen. Ikke støy, men rett og slett dårlig gjengivelse av de høyeste oktaver. Og ja, det hørtes lett på pianomusikk. Løste problemet etter å ha diskutert med Mr. Holton ved å justere opp tomgangsstrømmen. Min gikk så lavt at kjøleribbene aldri ble varme. Justerte opp tomgangsstrømmen med tempføler til overflatetemp ved transistorene (målt på kjølekappa) ble ca 40gC. Målte og justerte i ca en time. Da slapp jeg å gjøre inngrep med å lodde inn motstandere. Justeringspotmeterne er følsomme!

    Resultatet ble en silkemyk diskant og et mere sammenhengende lydbilde. Det harde ved forsterkeren, som jeg ikke likte, forsvant.
    Anbefales!
    var tiden inne for å prøve å justere bias. Mr Holton var enig og foreslo følgende prosedyre:

    A quick bias adjustment for the nxV800 would be as follows:
    With the amp module powered down and using an fine flat blade precision screw driver adjust the trim pot VR1
    anti clockwise and then using a multimeter on ohms range measure across the metal tabs of Q9 and Q10.
    You should be able to measure approximately 1500 ohms or greater for maximum setting of VR1.
    The next thing you need to do is connect your multimeter in milliamp current mode and wire the meter in series
    with the positive supply rail to the nxv800.
    Now power up the amplifier and slowly adjust VR1 clockwise for a reading of approximately 240ma.
    This equals 40ma per device you could adjust the bias to as high as 80ma per device, this would mean you need to adjust for a bias level of 480ma.
    Bear in mind that at this level ripple voltage will start to get quite high.
    Anyway give it a go and be very careful!
    Grytidlig en lørdag morgen med et multimeter som bare måler til 200mA, måtte jeg ty til en målemotstand og en litt modifisert prosedyre. Jeg gikk for 50mA pr transistorpar og nå er alle mine sorger slukket!

    Nå lyder alt bare lekkert, Mitsuko Uchida, Magdalena Kozeva, Adele, Diana Krall, Anjani Thomas, bring it on ;D
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Heisann.
    Ser du har slitt med litt ulyd i toppen, hadde selv samme ulyd på de NXV-300 korta som jeg monterte selv og måtte justere bias. Jeg slet veldig med bias justeringen på de korta med de IRFP mosfetene. Med for lav bias ble det en ekkel forvrengt lyd et godt stykke opp i frekvens.
    NXV-800 korte ligger i tollen nå, er veldig spent på hvordan det blir med de :D
    Jeg bruker dog litt mindre trafoer og mindre spenning, så jeg ender opp med mindre watt en deg.
    Har også fått i oppdrag å bygge en forsterker til med NXV-800 kort, morro.

    Trafobrum er no dritt, kjøp trafo fra Noratel med limt kjerne, mindre støy ;D
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Leikis. skrev:
    Heisann.
    Ser du har slitt med litt ulyd i toppen, hadde selv samme ulyd på de NXV-300 korta som jeg monterte selv og måtte justere bias. Jeg slet veldig med bias justeringen på de korta med de IRFP mosfetene. Med for lav bias ble det en ekkel forvrengt lyd et godt stykke opp i frekvens.
    hei , hvilken versjon av 300 bygde du? SE versjonen har jo andre transistorer enn den ferdigbygde, den har vel Toshiba,
    jeg vurdere en 300 konstruksjon men kan ikke basere meg på noe av det som ligger å flyter, må ha nye trafoer kan derfor bestille 55v trafoer (2 x 650va) som burde gi meg 70v dc, lå du lang under det?

    ps hører på Mhoo, tøft ;D
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hadde SE versjonen desverre. De me Thoshiba transer er nokk noe bedre og tåler mere belastning.
    Jeg brukte vel sist 630VA 2x40 volt pr kanal.
    Jeg anbefaler de fredig bygde korta.
    Har du høyttalere som er litt tonge å dra så anbefaler jeg NXV-500, opplevde stor forbedring med 500 kontra 300.
    Skal du bestille trafo fra Noratel anbefaler jeg limt kjerne for mindre støy/brum.


    pellesmil skrev:
    Leikis. skrev:
    Heisann.
    Ser du har slitt med litt ulyd i toppen, hadde selv samme ulyd på de NXV-300 korta som jeg monterte selv og måtte justere bias. Jeg slet veldig med bias justeringen på de korta med de IRFP mosfetene. Med for lav bias ble det en ekkel forvrengt lyd et godt stykke opp i frekvens.
    hei , hvilken versjon av 300 bygde du? SE versjonen har jo andre transistorer enn den ferdigbygde, den har vel Toshiba,
    jeg vurdere en 300 konstruksjon men kan ikke basere meg på noe av det som ligger å flyter, må ha nye trafoer kan derfor bestille 55v trafoer (2 x 650va) som burde gi meg 70v dc, lå du lang under det?

    ps hører på Mhoo, tøft ;D
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Leikis. skrev:
    Hadde SE versjonen desverre. De me Thoshiba transer er nokk noe bedre og tåler mere belastning.
    Jeg brukte vel sist 630VA 2x40 volt pr kanal.
    Jeg anbefaler de fredig bygde korta.
    Har du høyttalere som er litt tonge å dra så anbefaler jeg NXV-500, opplevde stor forbedring med 500 kontra 300.
    Skal du bestille trafo fra Noratel anbefaler jeg limt kjerne for mindre støy/brum.
    Ok takk for info,
    har ikke bestemt meg for alle deler bortsett fra at det blir Holton, bortsett fra kondiser da, har 4stk Mundorf 22000mf 100v kondiser på vei fra Tyskland
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn