Mat, drikke og røyk Den lille Cognac tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

theStig

Gjest
    Oki... flere av oss liker Cognac, men hvilke liker du best, og hvorfor?

Innlegget skrives med et glass Hennessy XO innenbords. Den er riktig god, men jeg liker Frapin V.I.P XO bedre, den er rundere, mer fruktig.

Nestemann!

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.922
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Glimrende tråd theStig. Er glad i cognac men har ikke peiling på det. Flott og snappe opp noen råd her. Den standarden jeg følger en en så enkel variant som Bache Gabrielsen V.S.O.P og/eller Otard XO

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har litt sans for konjakk, men eigentleg kostar dei gode meir enn dei smakar. Så eg går for spansk brandy. Carlos uno har vore favoritt ei tid, men han er eigentleg vel søt. Prøvd litt portugisisk, men dei er eigentleg for "blanke" etter min smak....
    Finnest det god konjakk under 300 kr?

K

kbwh

Gjest
    Oj. Jeg er ikke noen connosieur egentlig. Renault Carte Noir er ganske agreeable. Martell VSOP også.
    Og Birkedal-Hartmann er god og litt festlig fordi svigerfar og Hartmann gikk landbruksskolen sammen.

Ellers finnes det gode saker i Spania, som A-Arve skriver. Jeg har drukket dem, men husker ikke...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Min favoritt av denne typen brennevin er denne (tror jeg da). Den jeg sikter til ble solgt på polet for noen år siden på 500ml flasker og var ren destillert lykke. Denne bare forsvant i munnen og gjennom en pur alkemisk prosess ble til himmelske smaksdamper og elektriske lykkesignaler.

Det meste av Cognac er forøvrig bare oppspritet karamellsaus som er nok grei å tute hvis man har spist nok sopp til å holde seg edru etter en halvflaske. :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Jeg har ingen problemer med å nyte det meste fra VSOP og oppover. Nevnte Renault Carte Extra en nok en av favorittene. Den er litt friskere i smaken enn mange av konkurrentene.

Men dette er den beste jeg har hatt i eget hus. Kanskje den beste jeg har smakt også. Den er egentlig grisedyr, men var en periode tilgjengelig for gi-bort-pris ;D på norske taxfree-butikker. Et av kjennetegnene er en nydelig ettersmak som sitter i minst en halv time.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Cognac kan være kjempegodt, men den bør etter min smak være ganske tørr. Trenger gode tips, kom gjerne med en liste over dine favoritter, theStig :)

ICE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Antall liker
    0
    Min favoritt er:

og du er velkommen til å teste godsakene hvis du sykler innom.....

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Hei,

Synes at mange er alt for gode eg ;D og det er ikke uvanlig at jeg tar en liten mens jeg hører på musikk. Jeg liker mange typer og skulle jeg trekt frem en favoritt som sikkert er stavet feil så er Convursier vsop exclusive en favoritt men hennesye vsop som jeg "tester" i kveld er jammen ikke dårlig heller.
    Ellers så synes jeg Martel Noblige er meget god, har ellers nettopp avsluttet en Remy Martin XO som riktignok har mere ettersmak en den vanlige remye'n, men om den er så mye bedre passer vel heller i "kabeldebatten".

Ha en fin sommer,

Mvh
    Geir :)

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.181
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker faktisk Braastad XO jeg.

En anne favoritt husker jeg desverre ikke namnet på, men jeg kjøpte flaska av ren nysgjeriighet da jeg var i Riga. Det er armensk brandy vi snakker om, 5 stjerners sak. Den likt ejeg veldig godt, men det var navnet da.

Håvard

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.108
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Beste jeg har smakt:
    Så rik og kompleks i forhold til en "vanlig" XO. Anbefales.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    artig å se hvor forskjellig smaken er her
    Selv liker jeg en "myk" cognac som ikke er for komplex og ikke er for kraftig.
    Min foretrukne er denne:

Har testet mange (også MYE dyrere),men det er alltid denne jeg kommer tilbake til
    PS: det er vel ny etikett på disse nå
    Mvh Jan I

T

theStig

Gjest
    Jeg var nysgjerrig på Hennessy XO, som visstnok skulle være så jævla god, så jeg kjøpte en på måfå på polet. Ja, den er ikke verst, men det er litt for mye "karameller oppløst i sprit". Ikke verdt den litt stive prisen synes jeg. Da er Frapin VIP XO mye mer i min gate (til samme pris).

Andre ting jeg vender tilbake til er Braastad XO... som er helt grei.

gunnhamm

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.04.2004
    Antall liker
    6
    Har noen prøvd Berthelsen? Den er meget bra, vil også nevne Otard.

Gunnar

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.704
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Braastad XO og enkelte i Pure&Rustic serien
    IMO

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    7
    Ingenting som en god trakt med cognac

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Brandy koster det halve og er oftest like god som konjakk. Er det ingen som har prøvd tysk weinbrant (f.eks Asbach Uralt). Det er veldig godt druebrennevin det også, og prisen er beskjeden i sammenligning.

Konjakk er oppskrytt! Brandy (og weinbrant) lages på nøyaktig samme måte, og koster mye mindre. Men de kommer ikke fra Cognac-distriktet og får ikke bruke dette eksklusive navnet. Er det bare navnet som er eksklusivt?

K

kbwh

Gjest
    Det finnes folk som bare drikker malt som kommer fra Islay. Like legitimt å begrense seg til Cognac.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.348
    Torget vurderinger
    4
    Gjestemedlem skrev:
    Det meste av Cognac er forøvrig bare oppspritet karamellsaus...
    Hehe...omtrent det samme jeg har tenkt nesten hver gang den obligatoriske Cognac'en har kommet til kaffen...sånn skal det jo liksom være etter "årntli" middag. Med et par få (svindyre) unntak er det søtt og overraskende lite dybde og kompleksitet. Nei, jeg foretrekker nok whisky, scottish single malt..of course....

Cognac er vel tilsvarende blend innen whisky ? Altså en blanding av flere produksjoner/årganger/brennerier for å oppnå stabilitet i smaken, - hvilket fjerner mye av mangfoldet og magien synes jeg. Men, dersom noen har tips om Cognacer som kan passe slike preferanser er jeg åpen for nye nytelser ;-)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.251
    Torget vurderinger
    32
    Smaken er vel som baken også når det gjelder konjakk. Selv foretrekker jeg Davidoff XO, Hardy XO og Brillet VSOP. Otard smaker altfor mye vanilje. Det samme med all brandy jeg har smakt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    R.E.S. skrev:
    Smaken er vel som baken også når det gjelder konjakk.
    Å hevde at Cognac smaker ræv er vel å ta litt hardt i selv om whisky nok er å foretrekke.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.605
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    R.E.S. skrev:
    Smaken er vel som baken også når det gjelder konjakk.
    Å hevde at Cognac smaker ræv er vel å ta litt hardt i selv om whisky nok er å foretrekke.
    Har aldri smakt ræv, men cognac er ikke en smak jeg setter så stor pris på. Har noe Porugisisk Brandy stående. Den hadde jeg helt glemt. På tide å smake på den kanskje.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjest skrev:
    Brandy koster det halve og er oftest like god som konjakk. Er det ingen som har prøvd tysk weinbrant (f.eks Asbach Uralt). Det er veldig godt druebrennevin det også, og prisen er beskjeden i sammenligning.

Konjakk er oppskrytt! Brandy (og weinbrant) lages på nøyaktig samme måte, og koster mye mindre. Men de kommer ikke fra Cognac-distriktet og får ikke bruke dette eksklusive navnet. Er det bare navnet som er eksklusivt?
    Interessant tips. Det finnest massevis av godt druebrennevin som det ikkje står Cognac på....tysk har eg likevel aldri prøvd..

T

theStig

Gjest
    Asbach Uralt har jeg smakt, i Sør-Afrika av alle steder. Riktig godt!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.081
    Torget vurderinger
    0
    Det finnes mye godt i brunt drikke, både fransk og fra "de britiske øer". Det blir for dumt å avskrive Cognac med at Whisky er såå mye bedre eller omvendt. Cognac er som tidligere poengtert kun et begrep som viser til produksjons sted. Det finnes god cognac og ikke fult så god cognac for å si det slik. Den største nedtur på dette feltet jeg har opplevd et Larsens Vikingeskip. Ikke på noen måte verd prisen, etter min smak. Otard XO er vel noe av det mest "kosteffektive" man kan kjøpe. I forhold til pris er den veldig god. Hardy er min favoritt når det gjelder "en lille på en hverdag", ikke at det skjer så ofte.............. :-\ Remy Martin har en veldig god VSOP og både Remy og Hennesey har gode XO´er. Det er ofte andre faktorer enn brennevinet i seg selv som også spiller inn i opplevelsen, når, hvor, hvorfor og på hvilken måte fluidiumet skal nytes. Og helt klart er det mest av alt et spørsmål om personlig smak og ikke å glemme et spørsmål om snobberi ! ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Braastad XO er min favoritt innen det rimeligste segmentet. Enkel og usnobbete, men likevel stilfull.

Ellers har polet flere helt ukjente cognacmerker i noe høyere prisleier som er veldig bra.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Ja, "audevi" er gode greier. Eller "Eau de Vie" - livets vann...polets egen brandy. Fins den fremdeles?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.756
    Torget vurderinger
    1
    gunnhamm skrev:
    Har noen prøvd Berthelsen? Den er meget bra, vil også nevne Otard.

Gunnar
    Jeg hadde med en Bertelsen Light XO (trur eg det var) på fjeltur for et par år siden. Den var saliggjørende i teltet med drøyt 30 blå utenfor. Utrolig myk smakskaraktristikk, uten å miste karakter. Rett og slett en helt annen smaksopplevelse enn den tradisjonelle alkoholiserte karamellsuppa som kalles Cognac. Litt fasinerende å se sprit med over 40% VOL flyte som sirupp, da vet man at det er kjølig.

mvh
    KJ

T

theStig

Gjest
    Jeg liker VARM Cognac best. Et triks er å sette Cognac-glasset (av den store typen) på et vanlig vannglass fyllt med kokende vann. En herlig opplevelse utendørs i minusgrader.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    865
    Enig! Mye mer smak. Det gjelder whisky også. Blande ut med lunkent vann. Mere smak og mindre skarp! :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.385
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I stedet for å betale overpris for Cognac, gå til nabodistriktene. En ting er den eplebaserte Calvados, men dersom det er "Cognac"- smaken du er ute etter, er Armagnac uovertreffelig. Krone for krone langt bedre enn opphypet Cognac. Dette er polets egen, de tapper den nå og da:
    Forresten skal uisqebaugh drikkes med vann i! Helst fra samme bekken, men det fører vel for langt å importere vann fra bekken hos Talisker.

Bernt K

Vedlegg

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Prøv å få tak i noe fra Pierre Ferrand neste gang dere er ute å reiser. Meget bra Cognac laget i små kvanta.
    Ellers er jo de mere ekslusive flaskene fra A.E Dor ganske spennede, noen av de inneholder cognac fra før phyloreksia.

K

kbwh

Gjest
    Jeg fikk en flaske A.E Dor som jeg likte og forsøkte å holde unna, men jaggu gikk den ikke i svigerbøgen her i vår allikevel. God var den!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvis man liker Calvados (eller brennevin generelt) anbefales et dypdykk i en Domaine Dupont Calvados Pays d'auge Réserve. Fabelaktig til prisen, 350Kr på monopolutsalget.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn