Mat, drikke og røyk Den lille Cognac tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    bassegutt skrev:
    Forskjell på Cognac og Whisky !!!!
    Spør kompisen min som hentet seg en Gamut CD3 i dag
    Han hadde en Vincent CD-S6 fra før
    Gjett om han fikk hakeslepp !!!!!!!!!!!!!
    Blir ikke det mere som forskjell på god blended og single cask single malt?

Off off topic: Blir ikke "single cask single malt" egentlig litt ridende rytter til hest? En single cask må vel automatisk være single malt eller er jeg for prommillert til å se sammenhengen her ?? :D

bassegutt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    1
    Spiralis skrev:
    bassegutt skrev:
    Forskjell på Cognac og Whisky !!!!
    Spør kompisen min som hentet seg en Gamut CD3 i dag
    Han hadde en Vincent CD-S6 fra før
    Gjett om han fikk hakeslepp !!!!!!!!!!!!!
    Blir ikke det mere som forskjell på god blended og single cask single malt?

Off off topic: Blir ikke "single cask single malt" egentlig litt ridende rytter til hest? En single cask må vel automatisk være single malt eller er jeg for prommillert til å se sammenhengen her ?? :D
    Nå har jeg i kveld blitt servert en del forskjellige akevitter , men du har nok rett angående dine whiskey erfaringer

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.795
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    ...
    Med forbehold om evt. promillegrense for å uttale seg på sviktende grunnlag ...

Det er nødvendig vis ikke ridende rytter på galloperende hoppe. Jeg mener å ha hørt, lest og smakt på «blended» og «vatted» utgaver som angivelig ble komponert før spriten ble lagt på tønne - dvs slett ikke single malt. På den andre siden så bruker hukommelsen min å være «litt» rusten etter en runde med slike forbruksvarer.

mvh
    KJ

Odder

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    Da er det vel på tide å blåse liv i denne tråden igjen.....

Har kost meg med denne de siste månedene:

Courvoisier XO Imperial!!

...... men nå begynner det å bli tomt.... så for å redde påska er denne bestilt:

Martell XO!!!

....... og siden jeg lett lar meg rive ble denne også bestilt:

Martell Creation!!!

Koster sikkert mer enn det smaker, men shit au.... man lever jo bare en gang!!

miata

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2005
    Antall liker
    1
    Jeg liker :

Martell Noblige

De Luze OX

Armagnac Cles De Duc

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Larsen XO Cognac. Herlig cognac med en kraftig smak. :D

og Larsen Leif Erikson da selvfølgelig..

;D ;D ;D

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Synes ofte at VSOP kan være bedre enn mange XO'er. Vet ikke helt hvorfor, men noen XO'er er rett og slett "råere" enn mange av sine småbrødre VSOP'ene.
    Ellers så kan jeg anbefale denne (med det koster).

Tesseron Lot N° 29 "Exception".

Mvh Roger

Pengvim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    roger skrev:
    Synes ofte at VSOP kan være bedre enn mange XO'er. Vet ikke helt hvorfor, men noen XO'er er rett og slett "råere" enn mange av sine småbrødre VSOP'ene.
    Kommer vel litt an på dagsform, sinnstemning og slikt hva man vil ha kanskje? Men det er sant som du sier.. :)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Er det noen nyere smaksopplevelser som er å anbefale? Ser spesielt etter de mer kraftige og aromatiske typene, ikke de veldig søte (men er heller ikke så glad i "brut"-variantene).

Og la oss vennligst ha denne tråden fri for kommentarer om whisky! (For en gangs skyld, damn it!)

Odder

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    atonal skrev:
    Er det noen nyere smaksopplevelser som er å anbefale? Ser spesielt etter de mer kraftige og aromatiske typene, ikke de veldig søte (men er heller ikke så glad i "brut"-variantene).

Og la oss vennligst ha denne tråden fri for kommentarer om whisky! (For en gangs skyld, damn it!)
    Jeg er jo selv veldig glad i XO variantene, og testet for noen uker siden denne:

Bache Gabrielsen Sérénité Très Vieille Grande Champagne

Ble testet av www.apertif.no i kattegorien: Test av cognac XO - Cognac traditionel Grande Champagne/Fine Champagne.

Denne er meget rund og nesten fløyelsaktig å drikke. Opplevdes ikke like søt som en del av de mer tradisjonelle Franske variantene. Den er nok likevell ikke i nærheten av brut variantene. Denne er satt på innkjøpslista for julen hos meg i alle fall!!

Les forøvrig testen her: http://www.aperitif.no/index.db2?id=119284

Odder

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    Den er vel kommet i de fleste polutsalg. Sjekk på hjemmesiden på polet så ser du hvem som har den inne... Du får legge ut "smaksinntrykk".... ;D ;D ;D ;D ;D

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    332
    Sted
    Oslo Vest
    Odder skrev:
    Den er vel kommet i de fleste polutsalg. Sjekk på hjemmesiden på polet så ser du hvem som har den inne... Du får legge ut "smaksinntrykk".... ;D ;D ;D ;D ;D

Er denna god ?

samme fanken egentlig, går nok ned uansett ....

Vedlegg

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Odder skrev:
    Har fått den i hus, så gjenstår å finne passende anledning. Fin flaske ;D

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Sontelle XO, fin for budsjettet, og smaker utmerket.

Videre står De Luze XO godt oppe på lista :)

PK

Odder

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    Tor Nado skrev:
    Odder skrev:

Er denna god ?

hehe... går nok helt sikkert ned ja,,, Ellers er denne ukjent for meg.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Tor Nado skrev:
    Odder skrev:

Er denna god ?

A.E Dor lager meget bra Cognac - ikke noe man bøtter nedpå!

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Jan_I skrev:
    bambadoo skrev:
    Akkurat idag går det i en Braassjjshttaad VSOP.
    Er det bare meg som liker vsop'en bedre enn XO når det gjelder Braassjjshttaad?
    Ellers så er xoer utmerkede tørstedrikker ;)
    Braastad VSOP er faktisk min yndlingscognac. Liker denne mye bedre enn XO
    Har smakt utrolig mye forskjellig cognac, men den avbildede over her har jeg ikke prøvd.
    Må vel prøve å bestille en slik
    Mvh Jan I
    K.A.R.A.M.E.L.L!
    Så godt som alle de "Norske" cognacene er rett og slett grufulle, Er rimelig sikker på at mange av de ligger tett opptil maksimumsgrensen for hvor mye karamell det er lov å tilsette...
    Prøv de små produsentene som holder til i Grand Champagne området, som f.eks Pierre Ferrand og Jean Fillioux, en meget annen opplevelse, her smaker du faktisk hva lagringen gjør med druene istedenfor den jævla karamellen!

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Trane skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det meste av Cognac er forøvrig bare oppspritet karamellsaus...
    Hehe...omtrent det samme jeg har tenkt nesten hver gang den obligatoriske Cognac'en har kommet til kaffen...sånn skal det jo liksom være etter "årntli" middag. Med et par få (svindyre) unntak er det søtt og overraskende lite dybde og kompleksitet. Nei, jeg foretrekker nok whisky, scottish single malt..of course....

Cognac er vel tilsvarende blend innen whisky ? Altså en blanding av flere produksjoner/årganger/brennerier for å oppnå stabilitet i smaken, - hvilket fjerner mye av mangfoldet og magien synes jeg. Men, dersom noen har tips om Cognacer som kan passe slike preferanser er jeg åpen for nye nytelser ;-)
    Du får single vintage, single vineyard cognacer fra f.eks Leopold Gourmel.

Casle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    1
    Fikk en god cognac igår. En flaske Frapin 1986 - Domaine Chateau de Fontpinot, veldig god :).

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    332
    Sted
    Oslo Vest
    wotg skrev:
    Tor Nado skrev:
    Odder skrev:

Er denna god ?

A.E Dor lager meget bra Cognac - ikke noe man bøtter nedpå!

Ånei, har ikke fått tak i selters, så den må nok drikkes bar.
    Faenskapet kosta faktisk 1799,- , hadde neppe kjøpt skvipet om jeg måtte betale selv.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Odder skrev:
    En av de bedre cognac`ene jeg har smakt, men jeg er ingen ringrev i dette.
    En forførende snill smaksintroduksjon, avløst av et hav av "fløyel", kompleksitet og dybde som jeg nok best kan oppsummere som...deilig ;D
    Overraskende tørr, just to my taste.

Odder

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    atonal skrev:
    Odder skrev:
    En av de bedre cognac`ene jeg har smakt, men jeg er ingen ringrev i dette.
    En forførende snill smaksintroduksjon, avløst av et hav av "fløyel", kompleksitet og dybde som jeg nok best kan oppsummere som...deilig ;D
    Overraskende tørr, just to my taste.
    Artig å høre.. Jeg er heller ikke noen kjenner, men denne gav i alle fall meg en god opplevelse, og vil nok være av de som stadig kommer innom igjen!!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har sluttet å stresse med cognac-sorter.
    Min favoritt er og blir Hennesy VSOP, så enkelt at det er kjedelig.
    Tiden tilbrakt i tax-free'en er redusert til absolutt minimum, jeg kommer alltid først i køen etter at jeg landet på Hennesy og sluttet og røyke.

Calvados, derimot, kan ta litt tid......

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    John_Harald skrev:
    Stor test av konjakk:
    http://www.klikk.no/mat/drikke/article370387.ece

Min favoritt er Martell XO! Ddet eneste problemet med den er at flasken blir så fort tom, bare se på bildet ;)
    Hvis du ofte drikker cognac til over tusen kroner flasken, gjør deg selv en tjeneste kast de ekkle balongglassene i nermeste kildesorteringsdunk og kjøp deg noen skikkelige sniftere!

G

Gjestemedlem

Gjest
    wotg skrev:
    Hvis du ofte drikker cognac til over tusen kroner flasken, gjør deg selv en tjeneste kast de ekkle balongglassene i nermeste kildesorteringsdunk og kjøp deg noen skikkelige sniftere!
    Er det ikke fare for at flaskene vil velte og knuse noe da? .. ::)

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    wotg skrev:
    John_Harald skrev:
    Stor test av konjakk:
    http://www.klikk.no/mat/drikke/article370387.ece

Min favoritt er Martell XO! Det eneste problemet med den er at flasken blir så fort tom, bare se på bildet ;)
    Hvis du ofte drikker cognac til over tusen kroner flasken
    Koster bare kr 795,- på Gardermoen ;)
    Reiser fra Japan til Oslo i morgen, kanskje jeg skal ta med en flaske til..
    Du har kanskje noen cognacglass å anbefale?

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    John_Harald skrev:
    Fin og fin test fru blom...
    testen domineres jo av "Norske cognacer"
    Dvs. råvarer kjøpt billig, blandet opp med karamell og noe eldre cognac og satt på en merkelapp med et litt Norsk navn slik at harrytassene!! ikke skal bli forvirret.
    Merker som Bache og Braastad er overpriset som bare F. pga. deres status her i Norge.
    Vil du ha en god og billig cognac prøv f.eks Meukow VSOP eller Napoleon.
    Legger med et sitat fra Cognacklubben Alshus linket til: "Cognac er heller ikke noe tørstedrikk. 1 time på 4-6 cl er passe"

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.195
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    WOTG.
    Har du noen gode tips på litt bedre og mer smaksrike typer? Synes Braastad XO er for søtt og for kjedelig i smaken. For mye tresmak (eller er det dette som er fat?) med en gang cognacen kommer i munnen.

LydMekk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Antall liker
    2
    De såkalte "norske" merkene er helt jævlige IMO. Selv XO variantene er ikke drikkbare.

Foretrekker Hennesy, Martell osv. heller selv.

Kjøpte forresten en gammel spansk brandy som skal åpnes til jul, sekskantet flaske, husker ikke navnet p.t.

Spennende.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.197
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Desverre selges ikke Ararat i Norge. Armensk brandy.

Håvard

Odder

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    Jeg skal ta juleinnkjøpet på Polet i dag, så her er det åpent for forslag!! Skal også ha noe akevitt og div viner, så kom gjerne med gode tips!!

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    C. Alshus skrev:
    WOTG.
    Har du noen gode tips på litt bedre og mer smaksrike typer? Synes Braastad XO er for søtt og for kjedelig i smaken. For mye tresmak (eller er det dette som er fat?) med en gang cognacen kommer i munnen.
    Jeg liker de cognacene som lar opphavet og foredlingsprosessen skinne gjennom.
    Mange gode merker å ta av, de fleste desverre på bestillingsutvalget.
    De små produsentene som holder til i Grande Champagne området har mulighet til å holde høyere standard og et jevnere produkt enn f.eks Hennessy som er avhengig av å kjøpe inn druer eller ferdig destilert sprit fra hundrevis av bønder spredt over hele cognac området.
    Leopold Gourmel er et ungt merke grunnlagt i 1977, de dyrker uten sprøytemiddler og lager små kvanta med minimalt ( eller ingen avhengig av typen) karamell.
    Jean Fillioux og Pierre Ferrand er begge små produsenter i Grande Champagne. Delamain (som er den franske siden av Braastad) er et firma som selv ikke dyrker druer og helst foretrekker å kjøpe inn ferdig lagret sprit for så å foredle produktet vidre (såkalte negotiant firmaer) ikke min favoritt approach, men Delamain gjør ihvertfal dette på en meget god måte, jeg vil trekke frem Vesper som deres beste produkt.
    Tesseron og A.E Dor er firmaer som begge spesialiserer seg i meget gamle cognacer, i praksis betyr det at deres unge produkter som VSOP og XO er noe man bør styre unna da disse er tilsatt endel karamell for å visuellt ligne litt på de andre produktene de kan tilby. Begge produsentene har en nummer serie A.E Dor fra 6 til 11 og tesseron som har forskjellige årstall på sine, 90, 76, 53 og 29.
    Jeg liker A.E Dor No 8 og Tesseron 53 veldig bra, de har mye smak av drue, fat og blomster. Jeg er faktisk litt usikker på prisen, jeg tipper begge ligger på rundt 2000/flaske
    Skal jeg anbefale en rimelig Cognac så pleier jeg å anbefale Meukow XO, da får du en Cognac med 100% Ugni Blanc dyrket i Grande Champagne med minimalt med karamell og til under tusenlappen.
    Meokow har to forskjellige XO, en som bare heter XO og en som heter XO Grande Champagne, faktisk så foretrekker jeg den plaine XO`en best, den er mere fruktig og blomstrete, men den er litt vanskeligere å få tak i.
    Det finnes mange andre gode produsenter, men nå har du ihvertfall noen konkrete produkter å lete etter, felles for disse produktene er at de representerer en stil som er meget langt unna den stilen de "Norske" cognacene satser på. Det krever nok at du er litt vant med sterk drikke og skjønner at ikke Cognac skal shottes! da disse Cognacene har en smak, aroma og finish som gjør at det ofte holder med et glass eller to før munnen og nesa nesten blir nummen av smak, etter det så er det jo som kjent perler for svin osv...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.195
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hjertlig takk for gode tips.

Nyter Single Malts. Har fått sansen for Calvados i det siste. Har prøvd noen fra Domaine Dupont og funnet dem gode.

Fadern kom hjem fra Cognac med noen Bache-Gabrielsen Hors D'age. Det var et helt annet produkt enn Braastad XO og lignende. Etter det jeg leser på nettsiden deres, så er de yngste elementene fra 1960.

Blir vel en bestilling i romjula.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn