Mat, drikke og røyk Den lille Cognac tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Danke

Gjest
    Snakket med sjefen for Bakke Vin & Gourmet. Prunier Cognacene er på lager igjen og havner om kort på polets sider.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Nå var det gått med noen glass cognac vsop og selfølgelig med nydelig musikk, xo er min favoritt men hadde ikke mer igjen. Å det var deilig og ha huset for seg selv :)

DSC_0002.jpg

Mvh Imagine.

howard_nor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    I går drakk jeg et par glass av denne:
    Cognac.jpg

Anbefales!

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    D

Danke

Gjest
    Jeg husker også at jeg tok med De Luze VS og Bache XO på nachtspiel i ungdommen.. Alle andre drakk vodka og øl...

D

Danke

Gjest
    Til jul blir det nok en sånn en Braastad XO halvliter....

Braastad.jpg

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Noen tips til konjakk til rundt 500kr for 70cl?
    Må være å få kjøpt på polet da jeg ikke skal utenlands før til høsten :)

Om det er VSOP eller XO er ikke så viktig for min del da jeg har smakt mange VSOP som jeg har likt bedre enn XO.

D

Danke

Gjest

Om det er VSOP eller XO er ikke så viktig for min del da jeg har smakt mange VSOP som jeg har likt bedre enn XO.
    Jeg har planer om å gå ned i size til 0,5 og kjøpe Bache tres vielle brut...

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kjempetips for dei som reiser til Portugal: Macieira. Ikkje fransk, nei, men betre enn mang ein frå Konjakk. Og så billeg at det er gøy. Kjem av og til på tilbod.
    Jøss, artig at du sa det - skal faktisk til Lisboa i oktober :p

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.220
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3

Jeg er glad i Otard, Thor Heyerdahl (også kjent som hellauuu) og De Luze.

Johan-Kr

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takk for flere gode tips :)

Noen som har smakt Martell Noblige?
    Hadde en Martell XO en gang som jeg mener å huske var god (dog dyr).

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Prunier XO

cognc_pru10.jpg

Dessverre utgått på Vinmonopolet, men kommer du over en på en reise så bør du kjøpe den :)

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    248
    Chateau de Montifaud VSOP ligger vel på rundt 500-lappen. Noen år siden jeg har smakt den, men synes det var et røverkjøp den gangen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.081
    Torget vurderinger
    0
    Fransac cognac.jpg

Dette er en utrolig god cognac. De har den ikke på Polet lengre, men om man ser en så er anbefalingen KJØP!!!

Larsen nevnes lenger oppe i tråden. Mulig det finnes god Larsen, men "Vikingskipet" er i alle fall en total tragedie!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.687
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er ikke helt sikker, men den cognacen som brukes i vikingskipene tror jeg der "standard" Larsen, og den er både rå og skarp. Har egentlig aldri hatt noen interesse av å samle på de glasskipene heller, så da så.... Jeg har reist på Ny Ålesund iover 20 år, og der var det en XO variant med dypblå etikett som var "Ny Ålesund Cognac"... tror det er den som nå er på polet som XO, uten at jeg er helt sikker. XO'en er nå erstattet med "La Reserve" der oppe, så den drar jeg gjerne med meg...

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Er ikke helt sikker, men den cognacen som brukes i vikingskipene tror jeg der "standard" Larsen, og den er både rå og skarp. Har egentlig aldri hatt noen interesse av å samle på de glasskipene heller, så da så.... Jeg har reist på Ny Ålesund iover 20 år, og der var det en XO variant med dypblå etikett som var "Ny Ålesund Cognac"... tror det er den som nå er på polet som XO, uten at jeg er helt sikker. XO'en er nå erstattet med "La Reserve" der oppe, så den drar jeg gjerne med meg...
    Stemmer. Ja fikk et slikt Vikingskip av pappa for flere år siden, men han sa selve konjakken var dårlige greier, så kun stått til «pynt» i barskapet. Men da er sikkert XO eller den andre du nevner bedre.

De jeg i farta kommer på å ha hatt i skapet og drukket av:
    Bache Gabrielsen VSOP
    Braastad XO
    Martell XO
    Aukrust: Solan VSOP
    Nansen XO
    De Luze XO

Er Martell XO og Solan jeg har likt best egentlig. Men spennende å prøve noe nytt :) men vil helst ikke ha for mye rå-smak som du sier

D

Danke

Gjest
    Nansen liker jeg ikke, de Luze liker vi..

Martell xo har jeg ikke fått prøvd ennå

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.081
    Torget vurderinger
    0
    Både Martell og Remy Martin sine XO utgaver er meget gode. ganske like og fullt drikkbare. Kun en liten advarsel, du kan fort begynne å like dem slik at det på sikt blir dyrt!

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Både Martell og Remy Martin sine XO utgaver er meget gode. ganske like og fullt drikkbare. Kun en liten advarsel, du kan fort begynne å like dem slik at det på sikt blir dyrt!
    Ja siden jeg hadde håpet på å holde meg på 500-600kr blir de litt for dyre ja.

Noen som har smakt Braastad Dedicated XO?
    Ser ut som den skal være en blend av konjakk fra 1957 og 2003 iflg Arcus

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.081
    Torget vurderinger
    0
    Ja siden jeg hadde håpet på å holde meg på 500-600kr blir de litt for dyre ja.

Noen som har smakt Braastad Dedicated XO?
    Ser ut som den skal være en blend av konjakk fra 1957 og 2003 iflg Arcus

Har en slik Braastad XO liggende, men den har påskrevet personlig hilsen fra Antoine Braatsad så den blir nok uåpnet i lang framtid!

G

Gjestemedlem

Gjest
    C er heimis med karamellsaus- .. i varierende grad. Godisen starter på A.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.081
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan gjerne være med deg på at varemerket "Cognac" fører til en tidvis vill overprising. Men det finnes da perler her også.

Men grovt regnet er det som du sier karamellsaus med sprit. Det er også grunnen til at jeg gikk over til whisky. Der har de fleste merkene sitt særpreg mens cognac, igjen grov regnet, er "samme sølet" alt sammen!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg kan gjerne være med deg på at varemerket "Cognac" fører til en tidvis vill overprising. Men det finnes da perler her også.

Men grovt regnet er det som du sier karamellsaus med sprit. Det er også grunnen til at jeg gikk over til whisky. Der har de fleste merkene sitt særpreg mens cognac, igjen grov regnet, er "samme sølet" alt sammen!

Har jobbet meg gjennom ganske mye Whisky også, mye er heimis med en stumpet sigar. anCnoc er av det bedre der ute i min smak. Seriøst.

Sist redigert av en moderator:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.199
    Jeg liker både cognac og armagnac, den siste litt mer rå og orginal, mens cognac er muligens noe fikset??? For 40 år siden sa franskmenn til meg at du i Armagnac kan putte en brun sukkerbit men ikke i Cognac. Damer liker bedre cognac enn armagnac har jeg hørt. Vi bestemmer selv hva vi liker best, enkelt.

D

Danke

Gjest
    Her har jeg i Svea 70 talls armagnac...

Men jeg er glad i både Cognac, Armagnac, brandy og whisky..,..

Er forelska i Grappa også, både dyr og rimelig,...

Har en liter Cognac i siktet...
    Det er Larsen XO.

Ellers liker jeg ekstra god Bache, Prunier , AE Dor....

Jeg liker også Leopold Gourmel... Men Har ikke råd til å smake de virkelig gode...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.081
    Torget vurderinger
    0
    En typisk "norsk" måte å drikke cognac. Kaffe, avec og kake eller søtsaker.

I følge franske "bransjemennesker" en meget "gammeldags" og en smule "snobbete" måte å nyte sin cognac på. De mener for øvrig at cognac er aldeles utmerket å blande i Cola!!?? Men så skal de selvsagt selge sitt produkt og ønsker sterkt at det sterkeste ( var det i alle fall en gang ) markedet for cognac skal øke konsumet.

Leste en gang ( noen år siden ) at forbruket ( pr hode ) av cognac i Finnmark var ca 10X av forbruket på østlandet som igjen var ca 10X av forbruket i Sverige. Pr. hode hadde Norge det største forbruket av cognac utenfor cognacdistriktet i Frankrike ( IKKE totalt alkoholforbruk, men spesifikt cognac ). Har en liten mistanke om at de tallene ikke stemmer pr i dag. Whisky har nok økt ganske mye og "stjålet" mange cognackunder.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn