Sport, sykkel og trening Den lille fotballtråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Trondheim
    Ser at Ronaldo er sur og mener at Norge ikke hadde noen intensjoner om å score. Tror han glemmer at Norge hadde 2 svært store (kanskje fler) sjanser (hva om Huseklepp hadde satt sjansen han fikk tidlig i første omgang?), og Portugal vel ikke hadde det en gang?
    Selvfølgelig la Norge seg bakpå og satset på å hindre Portugal i å score (noe de nesten klarte), men å påstå at Norge ikke prøvde å score blir for dumt. Typisk overbetalt fotballnisse som er sur fordi en amatør fra Tromsø fullstendig tok luven fra ham.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Geir Kristiansen skrev:
    Desverre er det vanskelig å vinne en fotballkamp når man ikke klarer å beholde ballen i eget lag minst 50% av tiden.
    Nå har du ikke tatt hensyn til noe som kalles taktikk. Man vinner ikke fotballkamper ved å holde ballen i laget. Man vinner ved å putte ballen i mål flere ganger enn motstanderen. Om man "velger" å putte ballen i mål med en gang eller om man ønsker å kaste bort tid på å sentre ballen rundt omkring en stund først, spiller i grunn ingen rolle så lenge man til slutt har puttet flest ganger.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Statistikkene viser at kamper stort sett vinnes av den som klarer å få ballen inn i motpartens 16 meter flest ganger i løpet av en kamp. Hva som skjer i mellomtiden spiller stort sett ikke så stor betydning.

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Birdman skrev:
    Geir Kristiansen skrev:
    Desverre er det vanskelig å vinne en fotballkamp når man ikke klarer å beholde ballen i eget lag minst 50% av tiden.
    Nå har du ikke tatt hensyn til noe som kalles taktikk. Man vinner ikke fotballkamper ved å holde ballen i laget. Man vinner ved å putte ballen i mål flere ganger enn motstanderen. Om man "velger" å putte ballen i mål med en gang eller om man ønsker å kaste bort tid på å sentre ballen rundt omkring en stund først, spiller i grunn ingen rolle så lenge man til slutt har puttet flest ganger.
    Si det til ManU der de fikk låne ballen ca 33% av tiden. De hadde i realiteten liten mulighet til å vinne. Samme med Norge, ligger du så kraftig bak med hensyn til ballbesittelse er sansynligheten for at du skal klare å kontre inn et vinnermål så liten at det neppe kan kalles klok taktikk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Trondheim
    Like fullt hadde vel Norge flere store målsjanser (2 eller 3) enn det Portugal (som knapt hadde 1, men scoret på en halvsjanse) hadde i denne kampen, til tross for at Norge bare hadde ballen ca 25% av tiden.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.881
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    Statistikkene viser at kamper stort sett vinnes av den som klarer å få ballen inn i motpartens 16 meter flest ganger i løpet av en kamp. Hva som skjer i mellomtiden spiller stort sett ikke så stor betydning.
    Akkurat hva Drillo har skjønt. Norge kan da ikke spille latinsk fotball; vi ville blitt massakrert.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Re det som skjer i mellomtiden: selvsagt kan det være pent å se på ballbesittende fotball, men å la det påvirke hvem som fortjener å vinne kampen blir som å vurdere en høydehopper ut fra hvor stilig han ser ut i tilløpet. Det dreier seg om å passere lista, og om å putte ballen i mål. Hvis man vil innføre stilkarakterer i fotball kan man gjerne gjøre det, men det er altså ikke det spillet dreier seg om pr i dag.

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Birdman: Er stort sett alltid laget som klarer å holde på ballen (slik Geir sier) som faktisk vinner en fotballkamp.

Otare: er man sur om man kommenterer at et lag man spiller mot er defensivt ? Jeg tror ikke det ble glemt at Norge på slump klarte å få et par sjansjer, begredelig kjedelig fotball fra norge sin side. Hverken norge eller noen tromsøværing tok "lurven" fra noen spillere til portugal, norges taktikk feilet og portugal vant.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    J.Finvaag skrev:
    Birdman: Er stort sett alltid laget som klarer å holde på ballen (slik Geir sier) som faktisk vinner en fotballkamp.
    Som nevnt er det feil. Hvis man klarer å holde på ballen OG OGSÅ flytte den opp i motpartens 16meter hyppigere enn motparten klarer å kontre den inn i egen 16 meter, vinner man.

Tidvis er det en sammenheng mellom ballbesittelse og forflytning inn i 16-meteren, men den sammenhengen er ikke automatisk. Og balltrilling er også kjedelig å se på, selv om den er pent utført.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.881
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    J.Finvaag skrev:

Otare: er man sur om man kommenterer at et lag man spiller mot er defensivt ? Jeg tror ikke det ble glemt at Norge på slump klarte å få et par sjansjer, begredelig kjedelig fotball fra norge sin side. Hverken norge eller noen tromsøværing tok "lurven" fra noen spillere til portugal, norges taktikk feilet og portugal vant.
    Du foretrekker altså at Norge aldri har sjanse til å kvallifisere seg til mesterskap.
    Deg om det :)

JORFIN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    lars_erik skrev:
    J.Finvaag skrev:

Du foretrekker altså at Norge aldri har sjanse til å kvallifisere seg til mesterskap.
    Deg om det :)
    Hva er det du prater om? Det har jeg aldri sagt noen ting om..
    Norge vil ikke klare å kvalifisere seg til noe mesterskap om de ikke scorer mål, det er et faktum, har ingenting med hva jeg syns og vil..

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.284
    Sted
    Tromsø
    Det sier seg selv at kun det å være i besittelse av ballen ikke gir noen vinnersjanse. Det ballbesittelse sier noe om er hvor mange minutter i løpet av en fotballkamp man har mulighet for å produsere en sjanse eller gjøre mål. Har man besittelse av ballen 25% av tiden må man gjøre mål i løpet av 22,5 minutter mens motstanderen har 67,5 minutter.

Denne taktikken velger man mot et lag som har ekstreme ferdigheter mann mot mann. Drillo er en klinisk kjedelig mann å ha med å gjøre. Han har selvfølgelig regnet ut at på tross av dette lå Norges sjanse i denne taktikken. De resultatene han har oppnådd er intet mindre enn fantastisk, men dørgende kjedelig er det.

Det er ikke noe galt i å ha gode defansive evner. For meg er det like vakkert å evne å stoppe gode angrepslag som å være det gode angrepslaget. Problemet er når man ikke evner å holde på ballen når man erobrer den. Det å slå tre,fire passninger for deretter å miste den blir bare stusselig.

Ser vi på Tromsø til nå i sesongen så er de det laget som har sluppet inn færrest mål og har skåret tredje mest. Underholdning i begge ender av banen. Vi får bare håpe at dette holder sesongen ut slik at det blir europacup til neste år også.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.881
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette er da en tulle-diskusjon. Den som scorer flest mål, vinner. Om man har ballen mye på midtbanen, er helt uten betydning. Bare se på Drillos statistikk det. :)
    I går hadde vi flere større sjanser enn Portugal. Ergo var vi bedre enn de på det feltet.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg tolker Ronaldo som sur. Mulig han sa noe annet enn det som står i avisen, men når han klarer å gjøre en sak ut av at Norge, som faktisk hadde flere sjanser enn Portugal, kom til Portugal for å ikke angripe og å prøve å ikke slippe inn mål, kan man vanskelig tolkes som annet enn sur. Selvfølgelig kom Norge til Portugal med en defensiv taktikk. Hva annet kan man vente? Alle vet jo at Portugal har et bedre landslag enn Norge rent fotballmessig.

Og når han, som har en lønn på flere millioner i uka, etter å ikke ha klart å lure vår høyrebekk i 1,5 omgang flytter seg over på høyre side i angrepet, kan man godt si at vår amatør tok luven av ham. Han fikk jo ikke til noen ting i 1. omgang, og det er sikkert ikke fordi han er så fryktelig dårlig.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.999
    Torget vurderinger
    16
    otare skrev:
    Ja, jeg tolker Ronaldo som sur. Mulig han sa noe annet enn det som står i avisen, men når han klarer å gjøre en sak ut av at Norge, som faktisk hadde flere sjanser enn Portugal, kom til Portugal for å ikke angripe og å prøve å ikke slippe inn mål, kan man vanskelig tolkes som annet enn sur. Selvfølgelig kom Norge til Portugal med en defensiv taktikk. Hva annet kan man vente? Alle vet jo at Portugal har et bedre landslag enn Norge rent fotballmessig.

Og når han, som har en lønn på flere millioner i uka, etter å ikke ha klart å lure vår høyrebekk i 1,5 omgang flytter seg over på høyre side i angrepet, kan man godt si at vår amatør tok luven av ham. Han fikk jo ikke til noen ting i 1. omgang, og det er sikkert ikke fordi han er så fryktelig dårlig.
    Ikke spesielt rart at Ronaldo var sur. Hvis en forventer at en av verdens mest tekniske og offensive spillere skal bejuble Drillos kyniske defensive dritt-fotball så tror jeg man lever i en annen verden.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Trondheim
    En av verdens beste? Så ikke mye til det i går gitt. Han var sur fordi han ble avkledd av en amatørspiller. Da må man finne en unnskyldning. Så enkelt er det.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er bedre å spille på motstanderens premisser og tape med 10 mål, enn å legge opp en taktikk ut fra det spillematerielle man har og så ha en sjanse til å ta poeng. Det er nok noe jeg ikke har forstått.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    En av verdens beste? Så ikke mye til det i går gitt. Han var sur fordi han ble avkledd av en amatørspiller. Da må man finne en unnskyldning. Så enkelt er det.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er bedre å spille på motstanderens premisser og tape med 10 mål, enn å legge opp en taktikk ut fra det spillematerielle man har og så ha en sjanse til å ta poeng. Det er nok noe jeg ikke har forstått.
    Neida, du har forstått det utmerket:

erato skrev:
    Re det som skjer i mellomtiden: selvsagt kan det være pent å se på ballbesittende fotball, men å la det påvirke hvem som fortjener å vinne kampen blir som å vurdere en høydehopper ut fra hvor stilig han ser ut i tilløpet. Det dreier seg om å passere lista, og om å putte ballen i mål. Hvis man vil innføre stilkarakterer i fotball kan man gjerne gjøre det, men det er altså ikke det spillet dreier seg om pr i dag.

Rune N

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2003
    Antall liker
    0
    Sted
    Nedre Eiker
    Tom Høgli er ingen "amatørspiller", det er bare et tidsspørsmål når han spiller på samme nivå som fler av sine lagkamerater i den bakre rekka.
    Ang. sjansestatistikken, Portugal hadde vel tosifret mot Norges 2, cornerstatistikken var overveldende i likhet med ballinnehav.

Vi tapte velfortjent, kunne fort vært mye verre...

Tror toget er gått, vi klarer kanskje 6 poeng til, kan hende bare 3 eller 4, Island hjemme har vi slitt med før.
    Danmark i Parken taper vi for tror jeg..

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Trondheim
    Portugal hadde mange sjanser, ja, men det er ikke mange av dem som kan klassifiseres som store. Følte aldri at det var veldig farlig foran Jarstein. Norge hadde få sjanser, men de de hadde var store. Vi kunne fort fått et mål i denne kampen.

Jeg nekter ikke for at Portugal var et bedre lag og fortjente å vinne, men jeg ble ikke veldig skremt av dem.

Når det gjelder Tom Høgli blir det jo en diskusjon om norske spillere som spiller i Norge er amatører eller ikke. I og med at de har det som jobb og får betalt for å spille er de jo ikke amatører, men ...

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.999
    Torget vurderinger
    16
    otare skrev:
    Han er en av verdens beste spillere, det er vel ikke engang noe å debattere. Når det er sagt så spilte Høgli en stor kamp.

otare skrev:
    Jeg ønsker å se underholdende fotball og det er ikke Norge noen eksponent for. Jeg vil at Norge skal spille annerledes og at man bør legge opp til det fra bunn til topp i Norsk fotball. Jeg ønsker derfor ikke Drillo eller Høgmo for den saks skyld. At Drillo gjør som han gjør forstår jeg veldig godt, han er ansatt for å vinne kamper og pr. i dag er hans taktikk og disposisjoner den eneste veien men på sikt så vil jeg at Norge skal spille annerledes. Jeg kjøper forøvrig ikke argumentasjonen med folketall og vinter som forklaring på hvorfor vi ikke klarer å slå tre pasninger i strekk. Man kan spille og trene fotball året rundt i Norge hvis man ønsker og mange gjør akkurat det. Det finnes også eksempler på små nasjoner som har nådd helt opp.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.881
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    HC skrev:
    otare skrev:
    Han er en av verdens beste spillere, det er vel ikke engang noe å debattere. Når det er sagt så spilte Høgli en stor kamp.

otare skrev:
    Jeg ønsker å se underholdende fotball og det er ikke Norge noen eksponent for. Jeg vil at Norge skal spille annerledes og at man bør legge opp til det fra bunn til topp i Norsk fotball. Jeg ønsker derfor ikke Drillo eller Høgmo for den saks skyld. At Drillo gjør som han gjør forstår jeg veldig godt, han er ansatt for å vinne kamper og pr. i dag er hans taktikk og disposisjoner den eneste veien men på sikt så vil jeg at Norge skal spille annerledes. Jeg kjøper forøvrig ikke argumentasjonen med folketall og vinter som forklaring på hvorfor vi ikke klarer å slå tre pasninger i strekk. Man kan spille og trene fotball året rundt i Norge hvis man ønsker og mange gjør akkurat det. Det finnes også eksempler på små nasjoner som har nådd helt opp.
    Norge spille anderledes? Det vet vi hva ender med. Hareide sto vel for det forsøket. Fri og bevare oss vel. Jeg så ikke kamper under ham- etter de tre første. Når man vet man taper, er det lite interessant å kaste bort tiden på.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.999
    Torget vurderinger
    16
    lars_erik skrev:
    HC skrev:
    otare skrev:

otare skrev:
    Norge spille anderledes? Det vet vi hva ender med. Hareide sto vel for det forsøket. Fri og bevare oss vel. Jeg så ikke kamper under ham- etter de tre første. Når man vet man taper, er det lite interessant å kaste bort tiden på.
    Man må utvikle andre spillertyper og det tar tid. Jeg har ingen fasit men Norsk landslagsfotball er drepen og klubbfotballen like så. Jeg pleier å si at problemet med norsk fotball er at det ikke er lov til å drible i forsvar. Det prentes inn i deg fra du er 7 år gammel, ikke rart det er går en generasjon mellom hver nye 'myggen' i Norge.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.881
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det ansvaret ligger hos klubbene.
    Landslagets ansvar er å ta oss til mesterskap. Da er det kun Drillo-fotball som gjelder i uoverstigelig framtid.

Rune N

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2003
    Antall liker
    0
    Sted
    Nedre Eiker
    I uoverskuelig fremtid blir helt feil.
    Gutt og juniorlandslag har spennende, tekniske spillere som står for noe helt annet enn Drillo forfekter, Norge har dessuten trenere som ikke har samme fastlåste grunnsyn som Drillo på hvordan man bør spille.
    Det er klart det tar noen år, men jeg er optimist!

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Tror heller vi skal prise oss lykkelige over at vi faktisk vinner kamper nå.

Hareide er jo på samme kurs med Viking som han var med landslaget. Det var ikke særlig interessant.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.881
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    .Marcus skrev:

Hareide er jo på samme kurs med Viking som han var med landslaget. Det var ikke særlig interessant.
    Nei, men man spiller jo på rette måten under Hareide, må vite ;)

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.999
    Torget vurderinger
    16
    lars_erik skrev:
    .Marcus skrev:

Ja det er selvfølgelig kun to måter å spille fotball på, Hareide-måten eller Drillo-måten.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    lars_erik skrev:
    .Marcus skrev:

Uten hverken sjel eller glød? :p

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Blir artig å følge denne fyren tror jeg:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Kjekt med disse Mørelagene. Uten dem ville mitt kjære RBK ligget forlatt på bunnen nå...

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vi er rause, og yter hjelp til trengende så snart vi får sjansen.
    Begge lagene fra Nordvestlandet ligger behagelig til i toppen, som forventet.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Gratulerer med 100-årsdagen, MFK! Vi feirer på topp! :D

1 Molde 12 7 2 3 23-19 23
    2 Tromsø 11 6 4 1 20-10 22
    3 Aalesund 12 6 2 4 16-16 20
    4 Strømsgodset 11 6 1 4 17-16 19
    5 Stabæk 12 6 1 5 21-24 19
    6 Haugesund 12 5 2 5 21-21 17
    7 Brann 12 5 2 5 17-19 17
    8 Lillestrøm 12 4 4 4 28-21 16
    9 Rosenborg 11 4 3 4 20-17 15
    10 Sarpsborg 08 12 4 3 5 18-20 15
    11 Vålerenga 10 4 2 4 10-10 14
    12 Fredrikstad 12 4 2 6 14-15 14
    13 Odd Grenland 11 3 4 4 16-17 13
    14 Start 12 4 1 7 21-23 13
    15 Viking 12 3 3 6 9-17 12
    16 Sogndal 12 3 2 7 8-14 11

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Hvor smart er det å dele ut fotballrettighetene uten budrunde tro?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Savner allerede TV2. Ser Cup sending på NRK nå, og det er fryktelig triste greier. I en runde der det har vært masse å ta tak i, er sending blitt en grå grøt av heismusikk, laksefiske og tomprat. Fantasiløst og talentløst. :(

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.787
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    oddgeir skrev:
    Savner allerede TV2.
    Jeg savner fortsatt premier league fra canal+. TV2 har tatt over og leverer et ok produkt, men ikke mer.

Og hvordan du kan savne tv2 allerede nå mht norsk eliteserie, er i sannhet en prestasjon. ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    united59 skrev:
    oddgeir skrev:
    Savner allerede TV2.
    Jeg savner fortsatt premier league fra canal+. TV2 har tatt over og leverer et ok produkt, men ikke mer.

Og hvordan du kan savne tv2 allerede nå mht norsk eliteserie, er i sannhet en prestasjon. ;D
    Framsynt vet du. 8)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.996
    Sted
    Trondheim
    Hva ingen kommentarer på gårsdagens cup-runde? Ingen klager på at LSK får godkjent et off-side mål? Ingen klager på at RBK får godkjent et mål som ikke var off-side (men som man mener var off-side selv om bildene beviser noe annet)?

Jevn kamp i går der det beste laget vant til slutt, samme hva LSK-tilhengerne til NRK2 mente.

Ellers synes jeg det er rart at folk klager sånn på at fotballrettighetene er solgt til en betal-kanal (Canal+). Hva er TV2 da? Jeg kan ihvertfall ikke se TV2 uten å betale for det.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.999
    Torget vurderinger
    16
    otare skrev:
    Hva ingen kommentarer på gårsdagens cup-runde? Ingen klager på at LSK får godkjent et off-side mål? Ingen klager på at RBK får godkjent et mål som ikke var off-side (men som man mener var off-side selv om bildene beviser noe annet)?

Jevn kamp i går der det beste laget vant til slutt, samme hva LSK-tilhengerne til NRK2 mente.
    Enig, RBK var hakket bedre og fortjente seieren. Jeg lar meg atter en gang overraske over hvor dårlig det er mulig å skyte straffespark, spesielt på dette nivået.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn