JD skrev:
Virkelig en seier for fotballen, et kjøpt lag som bruker 25m av banen til å forsvare seg på. Vant sikkert mange nye fans.
Jeg kan ikke helt se at spillestilen Barcelona varter opp med fra tid til annen (bl.a. i de to kampene) er noen spesiell seier for fotballen. Alt skal kanaliseres gjennom èn mann (Messi) mens kantspillet nærmest uteblir i sin helhet. Det blir trangt og nærmest umulig når man møter godt organiserte, hardtjobbende lag.
Real Madrid har et noe mere nyansert syn på dette og varierer i mye større grad enn Barcelona.
I år har sistnevntes taktikk sannsynligvis endt med seier i ligaen der. Har Barcelona kjørt seg fast i egen spillestil? Ja, jeg vil tildels påstå det.
I Champions League er de siste kampene rene cupkamper og jeg har ingen problemer med at enkelte lag terper på forsvarsspill med kontringsforsøk. Det er vinn eller forsvinn og denne gangen forsvant Barcelona ut på egen taktikk.
Å kalle Chelsea sin spillestil mot Barcelona for
drillo-fotball er ganske historieløst. Minner om at Chelsea sine to mål på onsdag ikke kom på typiske Bjørneby-pasninger. Begge var gode kontringsangrep og i realiteten resultater av et svært rufsete forsvarsspill.
Å kalle Chelsea et "kjøpt lag" er ikke uriktig. Lite spillere fra egen stall på dagens A-lag.
Men dette gjelder vel nå snart de fleste klubber i Europa top-10. Barcelona er muligens et unntak, men flere av de sentrale spillerne fra siste kamp er på en eller annen måte importert.
Pique - kjøpt fra ManUtd
Mascherano - argentiner
Messi - argentiner
Fabregas - kjøpt fra Arsenal
Sanchez - chilener