Jeg sier det rett ut, noe jeg har sagt mange ganger før; det er tidenes skandale i norsk klubbfotballs hitorie at NAE ikke ble tilbudt en lengre kontrakt i 2010. Jønsson? Hvem er egentlig det, sammenlignet med norsk klubbfotballs gud? Eggen alene er årsaken til at Norge fikk et lag som hevdet seg i Europa- år etter år. Jønsson vil aldri oppnå noe slikt. Problemet på Brakka var at Eggen tar for mye plass. Intet annet.
Jepp,jeg tror også han tok for mye plass.Synd at man ikke kunne se at RBK aldri hadde hatt så mange sjefer med dress og slips uten Eggen.Han klarte å skape et fantastisk maskineri med sine godfot-teorier,der både vaskehjelpen og topp-scoreren hadde omtrent samme verdi.Pga at de presterte fantastiske resultater på fotball banen,ofte med veldig underholdende fotball, så skapte dette enormt med penger inn i klubbkassa.
Men greit nok,gjort er gjort.Det må delvis vere en drittjobb å ta over etter Eggen,forventningene er skyhøye,og det er vel neppe noen overdrivelse å si at Eggen skjemte ut RBK tilhengere med underholdende fotball som man tvilsomt får se igjen i samme grad. Eggen er i mine øyne unik som fotballtrener,det er få jeg klarer å se selv internasjonalt som har en slik offensiv holdning til det å spille fotball.Tenk å fått sett Eggen trene et lag som for eksempel Barcelona ? !
Men men,folk i trøndelag og omegn kan jo alltids stikke å se Orkla spille
Man bør dessuten prøve å se videre.Jønsson er en sympatisk trener,og viss alle har vilje å utvikle seg så kan RBK som lag utvikle seg.De spiller tross alt ikke så elendig viss man prøver å se vilke resultater de oppnår,og sammenligner med andre norske lag.Det er ingen lag som hele tiden spiller blendende vakker fotball uansett.Selv om Molde har et fascinerende topp-nivå med lynhurtige og presise kontringer,så spiller de periodevis det som for meg oppleves som kjedelig fotball.RBK den siste perioden Eggen trente de var heller ikke blendende fotball hele tiden.Det var til tider mye rot fremover da også.Det tar tid å få et lag til å jobbe sammen,og Jønsson har en utakknemlig jobb på mange måter,ikke minst at han har mistet veldig mange sentrale spillere,og dermed ikke fått mulighet til å drille et lag over tid.
En annen ting som jeg tror har skapt litt høye skuldre for spillerene spessielt på Lerkendal er folkets skyhøye forventninger,og ikke minst det å høre "NEEIIIIII!!!!" av 5000 mennesker hver gang man slår en feilpasning eller bommer på mål.Slikt skaper ikke trygghet hos en fotballspiller!