Den lille sorte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    Fosse skrev:
    Skal innrømme at dette kom en anelse tett på CCP-1 hos meg.

Man skal ikke være skråsikker når det gjelder vinyl, for hvordan vet man at man har truffet like godt på VTA, VTF, Azimuth, Offset før og etter?
    Det har man garantert ikke. Dessuten kan det hende at optimalt VTF var annen før enn nå, tross alt ulik effektiv masse.
    Derfor tar slike tester en stund, og inntrykket man blir sittende med forandrer seg etter hvert som man jobber seg gjennom de ulike innstillingene.
    Burde ha testet mer frem og tilbake, men så sitter det så godt nå at jeg har ikke lyst til å rote det til igjen med det første.

Uansett: Opplever nok treskjellet som mer glatt og muligens mer rent i toppen. Mer fyldig oppover?
    Videre virker bassen noe slankere, dette gir muligens noe mindre fundament nedover.
    Så justerer man litt frem og tilbake og ender opp med å bli ganske så usikker på hvordan det låt før og etter.

Anbefaler andre å sjekke ut dette headshellet, selv har jeg lyst til å teste et i ibenholt.

Skal være veldig forsiktig med å si om det er vekten eller treet som har gitt de lydmessige forandringene jeg antyder.
    Noen som har erfaringer?
    '
    Interessante observasjoner Fosse. Vurderte selv et slikt headshell på min gamle FR64 arm. Endte da opp med Dynavector shell :). Er treshellet tyngre eller lettere enn Dyna shellet? Ut i fra mine egne erfaringer med VTF eksperimentering, er jeg veldig enig i dine vurderinger ifht hvor utstlagsgivende dette er for lyden.. Vurderer selv nytt armrør til min Airtangent arm til våren. Misunner deg litt muligheten for å kunne bytte pickup bare ved å bytte headshell. For LMC har antydet en relativ stiv pris på Airtangent armrør.. Det er uansett interessant å se hvor store lydmessige utslag man kan forvente ved å bytte ut materialer i armkonstruksjonen. Fortsett å fortelle oss om hva du opplever :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det var vel netopp det Dynavectorshellet som i dag gjør tjeneste i min FR64, gut man! ;) Ellers har jeg også veldig lyst på et shell i ibenholt, må jeg si.....

Fosse, dette er glitrende lesning. Er det lov å be om flere lytteinntrykk etterhvert?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.828
    Torget vurderinger
    27
    Takker for oppmuntrende ord gutter. Ja, gut_man, det er herlig å enkelt kunne bytte pickup. Riktignok må man justere VTA og VTF etter bytte, men (evnetuell) azimuth, offseth og overheng er umiddelbart ivaretatt.

Det kommer nok flere inntrykk etterhvert impulse, men som sagt kommer jeg nok til å vente litt før jeg går tilbake. Det er tidkrevende om man skal forvisse seg om at man har optimalisert alle parametre. Nå har jeg handlet så mye ny vinyl i det siste at jeg føler meg programforpliktet til å gå igjennom ny software før jeg påbegynner arbeidet med å kartlegge virkningen av headshell.

Tsunge headshellet jeg bruker veier 8,2 gram mot Dynavectors 12 g (uten azimuth) eller 15 g (med azimuth). Har tenkt å kjøpe et i ibenholt, det veier 12 g.

Men som allerede nevnt, nå sitter det så godt her at jeg ikke umiddelbart har lyst til å begynne å rote. Må slappe litt av nå. (Skal teste nye stoler i lytterommet idag, ikke mindre moro det).

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Har det ankommet etpar Bratterudkreasjoner, Fosse? Lekrere stoler skal man lete lenge etter! Om de i det hele tatt finnes......

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.828
    Torget vurderinger
    27
    Stemmer nok det impulse. Moro at du liker dem forresten.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.183
    Torget vurderinger
    6
    impulse skrev:
    Har det ankommet etpar Bratterudkreasjoner, Fosse? Lekrere stoler skal man lete lenge etter! Om de i det hele tatt finnes......
    Hmm, lurte på hvor pastor Bratterud var blitt av.. Begynt å designe stoler, javell. Sikkert mer lukrativt enn å sanke sjeler :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.828
    Torget vurderinger
    27
    Jeg hadde bare mobiltelefon for hånden når jeg var hjemom og tok imot varene idag.
    De andre stolene er mindre/lavere, men vi kan ta et bilde av denne, som uansett ikke blir stående på lytterommet.
    Nå ble det off-topic her, men shit-la-gå.

Vi får spore inn på tema igjen etterpå.

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.828
    Torget vurderinger
    27
    CCP-1 har stått i anlegget en stund nå, og førsteinntrykket blir stående. Den appellerer til mine preferanser og prioriteringer. At den utgjør god match med XV-1s og Hovland er jeg heller ikke i tvil om (så vidt mye annet har jeg testet at jeg begynner få en fornemmelse av hva de ulike kandidatene i klassen presterer). Anbefalingen er derfor klar for de av dere som ønsker en vellydende step-up.

Det er ikke så lenge siden jeg fikk cd-spilleren tilbake, men selv om den er god, blir det fort til at man velger snurre plater her i gården.

Er det forresten noen fornøyde Artisan-eiere der ute (av nysgjerrighet, har ingen planer om å bytte)?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn