Den optimale bilen?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.238
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
erato skrev:
Vidar P skrev:
Jøgga skrev:
Lurer på om du er i feil tråd, erato. ???
Er det Volvo V70 eller Skoda Superb du karakteriserer der? I så fall bør du lese deg litt opp på bil.
Og 500k er ikke billig.
Jøgga; nå kan vel erato selv svare deg bedre, men jeg tror muligens du misforsto innlegget. Jeg leste det iallefall ikke som deg; oppfattet det heller som en humoristisk vinkling til at vi aldri får i pose og sekk, og at vi bør bestemme oss for noen grunnkriterier; og vi må definere noen egenskaper vi er villige til å ofre for å oppnå andre egenskaper vi ønsker. Eller noe slik.
Hehe; rett oppfattet. Den ideelle bil (rent generelt) skal være sånn.....finner jeg en sånn, kjøper jeg den tvert!
Beklager, min feil, erato ! :-[
Må le litt av meg selv, for forklaringen er såre enkel og litt morsom:
Min bil-nerve er ganske sår for tiden, for jeg har bil på verksted på 4. dagen, inn og ut flere ganger og fordømt mye rot, etter EU-kontroll i sommer. Dette i en uke da jeg har ferie og hadde tenkt å kjøre til Oslo for å få oppgradert Linn LP12 hos Kontrapunkt. Le eller gråte?
Og så er det erato som får svi, stakkar ;)

Forresten tok jeg meg tid til å mase om sittekomfort hos flere bilforhandlere her idag, de ligger greit konsentrert på Forus: BMW, Volvo, Mercedes, Audi, VW, Peugot mfl.. Og surprise surprise, jeg finner ingen som matcher sittekomforten i BMW 5-serie. Volvo har beinplassen, og rom over hodet, men ikke de supre setene med lengderegulering på setet som gir støtte helt ut i knehasene på oss 2-metere. Litt forstemmende, men greit å vite.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jøgga skrev:
.. Og surprise surprise, jeg finner ingen som matcher sittekomforten i BMW 5-serie.
Surprise surprise ja. Not. Og da slipper du statistisk sett å ha bilen på verksted på ørtende døgnet for ørtende gang også. Var det ny F10 du satt i? Både komfortsetene og sportssetene har lengderegulering, hvilke var det i den du satt i?

C

Cyber

Gjest
Vidar P skrev:
Jøgga skrev:
.. Og surprise surprise, jeg finner ingen som matcher sittekomforten i BMW 5-serie.
Surprise surprise ja. Not. Og da slipper du statistisk sett å ha bilen på verksted på ørtende døgnet for ørtende gang også. Var det ny F10 du satt i? Både komfortsetene og sportssetene har lengderegulering, hvilke var det i den du satt i?
Men det koster...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det gjør det. Det gjør forresten omtrent alt. Smaker det så koster det ofte. Hvorvidt hva er verdt hva får bli opp til den enkeltes vurdering for egen del. Men det var setetypen jeg lurte på, om det var sports- eller komfortseter, og om det var i F10-modellen?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.238
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Jøgga skrev:
Tja, det gikk fort unna før stengtid så jeg spurte ikke om detaljer, bare en rask sitteprøve, men det var en godt utstyrt 523i sedan av siste modell til over 800k. Om setene kaltes sport eller komfort vet jeg ikke. Samme type var også montert i en 320serie touring, faste stramme seter, relativt flate, med elektrisk forlenging av setet, veldig bra den også men ganske enkelt for liten bil. Det koster å være lang.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
De fleste bilene blir vel levert med gode seter når man passerer en viss sum. Enten de kalles sport, ergonomi eller comfort stoler.
Opel sine ergonomiske seter er meget gode.

S

Supertramp

Gjest
Jeg følger Vidars resonnement her: smaker det så koster det. Veldig godt sagt.

Om BMW har mindre verkstedelsk enn andre tyske biler har jeg ingen erfaring om, så det tar jeg for god fisk fra den kanten.

Det jeg vet om driftssikkerhet er at mine Toyotaer og Focus'er har vært veldig lite ivrige på å komme på verksted - Toyota et hestehode bedre enn Focus.

Hyundai var også et fint bekjentskap slikt sett, men en smule dårligere kvalitet på enkeltdetaljer enn Toyota.

Opel, har "hørt" at det er ok, men når det først må repareres, så er det DYRT
VW.....eeeh, har bare "hørt" at man bør påregne en del
Audi, som over men muligens noe bedre enn VW
Alt av fransk, italiensk og britisk, som over ++

S

Stereo_Mono

Gjest
Supertramp skrev:
Jeg følger Vidars resonnement her: smaker det så koster det. Veldig godt sagt.

Om BMW har mindre verkstedelsk enn andre tyske biler har jeg ingen erfaring om, så det tar jeg for god fisk fra den kanten.

Det jeg vet om driftssikkerhet er at mine Toyotaer og Focus'er har vært veldig lite ivrige på å komme på verksted - Toyota et hestehode bedre enn Focus.

Hyundai var også et fint bekjentskap slikt sett, men en smule dårligere kvalitet på enkeltdetaljer enn Toyota.

Opel, har "hørt" at det er ok, men når det først må repareres, så er det DYRT
VW.....eeeh, har bare "hørt" at man bør påregne en del
Audi, som over men muligens noe bedre enn VW
Alt av fransk, italiensk og britisk, som over ++
Noen VW modeller, kanskje. Min erfaring er minimalt tull med Golf i 3 generasjoner de siste ca 12-13 årene. Den dyreste kostnaden var bremseklosser rundt baut på min første 1998 MK4 Golfen i ca 2003. Ikke vet jeg om Golf er bedre bygget en sine andre konsern søsken, men verkstedutgifter har jeg heldigvis sett svært lite til siden 98. Servicen hos Møller Skøyen har også vært upåklagelig. Før 98 var det en Primera, som sto i garasjen og den var dyr i drift.

Hilsen
En veldig fornøyd 2010 Golf (GTI ;D) eier.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Griffenfeldt skrev:
De fleste bilene blir vel levert med gode seter når man passerer en viss sum. Enten de kalles sport, ergonomi eller comfort stoler.
Det er klart det at du får gode seter mange steder. Grunnen til at jeg spurte Jøgga i forlengelsen av hans prøvesitting av BMW-seter var at BMW på sine 5-serier leverer 3 typer seter, 1) standard 2) sport og 3) comfort.

Jeg venter på å bestille en F10 535xi hvor seter ikke er avklart annet enn at jeg prøvde sportsseter for etpar dager siden, og de hadde for høye og harde vanger for meg. Derfor er det kun comfort og standard som er av interesse for meg. Det var derfor jeg spurte om det. Tviler i det videre ikke på at Opel kan levere gode seter også, men det er altså ikke det som var spørsmålet mitt.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.238
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
....... jeg spurte Jøgga i forlengelsen av hans prøvesitting av BMW-seter var at BMW på sine 5-serier leverer 3 typer seter, 1) standard 2) sport og 3) comfort.

Jeg venter på å bestille en F10 535xi hvor seter ikke er avklart annet enn at jeg prøvde sportsseter for etpar dager siden, og de hadde for høye og harde vanger for meg. Derfor er det kun comfort og standard som er av interesse for meg. Det var derfor jeg spurte om det. ..........
Da var det comfort som sto i de to jeg prøvde, for de hadde ikke høye harde vanger. De var relativt flate i profil sidelengs, men kjentes likevel veldig stabile og med god støtte.

Man kan få satt inn ergonomiske eller sports-seter (Recaro for eksempel) i hvilken som helst bil, men de vil generelt ikke matche interiøret, og man kan få problemer med festepunkter, gulvmatter, sikkerhetsseler osv., så det er helst aktuelt på billige eller eldre biler.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
682
65finger skrev:
Nye Saab 9-5 har man vurdert den?
Sikkert bra greier, men jeg har ikke kjent bedre seter enn siste versjon 99 (de høye setene med kikkhull, som en kunne putte en nakkepute i, da ble det bra). Vi snakker nå om 1979-modellen. Etter det kom 900 som var litt verre, og de har ikke kommet opp på nivå igjen. Sikkert for dyre å lage slik som i 1979, ikke vet jeg.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.301
Torget vurderinger
0
Barbaresco skrev:
65finger skrev:
Nye Saab 9-5 har man vurdert den?
Sikkert bra greier, men jeg har ikke kjent bedre seter enn siste versjon 99 (de høye setene med kikkhull, som en kunne putte en nakkepute i, da ble det bra). Vi snakker nå om 1979-modellen. Etter det kom 900 som var litt verre, og de har ikke kommet opp på nivå igjen. Sikkert for dyre å lage slik som i 1979, ikke vet jeg.

+1

Virkelig en mann med forstand på bilseter!! :D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.301
Torget vurderinger
0
Min drømmebil har lenge vært en SAAB9000 med bakenden fra en Volvo stasjonsvogn. Det ble laget slike i Sverige en gang i verden men det firmaet er lagt ned, så dessverre. :'(

SAAB hadde utrolig gode seter i 99 modellen, det var MYE bedre enn de som er i 900/9-3 modellen, i allefall for oss storvokste. Men likevel må jeg si at jeg har funnet meg utrolig godt til rette i setene i Superben. Elektrisk instilling og memory gjør susen her.

Glem det dere har hørt om dårlig demping og upresis styring i Superb. Jeg kjører noe ( sikkert alt for aggresivt :-[ ) og har dratt den opp i 190kmt uten at jeg har følt mangler ved hverken demping eller styring. Den er rask nok til kjappe forbikjøringer og bekvem nok til avslappende langkjøring. Faktisk har jeg begynt å kosekjøre med cruisekontroll og klassisk musikk i lovlige hastigheter, ren nytelse. :D Har kjørt 50K kilometer med min så langt og dette med styring og demping har ikke vært noe tema. Jeg ville selvsagt anbefale den mest oppjassa versjonen du har penger til. Du får en toppmodell med 170Hk diesel og DSG kasse med ALT utstyr+++ for under 600K Kr. Det er drøyt 300K Kr mindre enn en A6 med tilsvarende utstyrsnivå. Bonusen er at det er bedre plass i Superb. Skal du brenne av en LOTTO gevinst får du en V6 bensinmotor på 3,6 liter og 191KW/260Hk men denne koster i området 900K og den store bensinmotoren har akkurat samme dreiemoment som 170 Hk diesel, 350Nm. Dreimomentet er greit å ha når man skal hurtig opp i hastighet, eller trekke tung tilhenger. 2000kg med 4X4 og 1800kg med 2X4 og DSG.

Prøv Superb og se selv.

S

Stereo_Mono

Gjest
Tror Superben gir masse bil for pengene, men hadde dog kjøpt den med 160hk 1.8 TSI (Turbo) bensin. Liker ikke disse hersens dieselmotorene ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.301
Torget vurderinger
0
digiman skrev:
Tror Superben gir masse bil for pengene, men hadde dog kjøpt den med 160hk 1.8 TSI (Turbo) bensin. Liker ikke disse hersens dieselmotorene ;D
Du burde prøve denne 170 HK diselen bare på gøy. Den er utrolig godt støydempet og har en motorkarakteristikk du ikke forventer fra en diesel. Det gampe dreiemomentet er bare praktfullt og bilen har et utrolig skyv når du gir gass, samtidig er forbruket vidunderlig lavt. Dreiemomentet med 170Hk dieselen er 100Nm høyere enn med den bensinturboen du foretrekker. 40% mere dreiemoment merkes!!

Seriøst så hadde jeg tatt med fruen til Oslo for å kjøpe en ny Jaguar XJ ( den gamle typen ) men etter å ha prøvd den og S typen og konstatert at mor hadde mest lyst på XK cabriolet dro vi dagen etter til Møller for å se den da meget omtalte Superb og endte da med et dilemma. Utgående S type, hadde et bedre baksete ( for oss ) enn XJ, XF var ikke aktuell, alt for lav i baksetet, det sto en S-type på tilbud hos Jaguar Norge og tilbudet var meget godt. Men både XJ og S hadde veldig små bagasjerom til at de var så store biler. Derfor ble brått Superb et alternativ. Den hadde et MYE bedre baksete en noen av Jaguarene vi prøvde. Det var ingen XJ LWB inne, så den fikk vi ikke prøvd. Men bagasjeplassen i Skodaen var greit regnet dobbelt så stor som i Jaguarene og da ble det vanskelig. Med skinniteriør og tredekor er Skodaen like mye "herreklubb" eller "yacht" som en Jaguar, vel så gode seter, og mye bedre bagasjeplass var det fornuften som seiret. Skodaen ble betydeig billigere enn XJ, noe billigere enn S typen og var saklig sett ( i forhold til vårt behov ) bedre egnet for oss. Det ble altså Skoda. En bonus med denne er at den er anonym så det holder, og det synes jeg er like greit. Der Jaguaren slår Skodaen langt ned i støvlene er på motorsiden. Jaguars V8 er bare så vanvittig sivilisert og stille. Selv utenfor bilen høres dekkene mere enn motoren. Men når den falt igjennom så totalt på de andre punktene var det ikke mye å tenke over. Mor hadde bestemt seg ::) , for far synes fortsatt at den gamle Jaguar XJ er verdens vakreste bil, eller noe deromkring. ;D

S

Stereo_Mono

Gjest
Spiralis skrev:
digiman skrev:
Du burde prøve denne 170 HK diselen bare på gøy. Den er utrolig godt støydempet og har en motorkarakteristikk du ikke forventer fra en diesel. Det gampe dreiemomentet er bare praktfullt og bilen har et utrolig skyv når du gir gass, samtidig er forbruket vidunderlig lavt. Dreiemomentet med 170Hk dieselen er 100Nm høyere enn med den bensinturboen du foretrekker. 40% mere dreiemoment merkes!!
Har kjørt siste 2.0TDI 140hk CR mye i en 09 Passat på jobb og kan konstatere at utenom en 3.0 TDI V6er som jeg kjørte 3 dager i en A5 ikke liker dieselmotorene sin karakterstikk, lydbilde og snever spennvidde i forhold til moderne bensinturboer. Skjønner at dette er en personlig smakssak, men du verden hvor lydløs drivverket virker når jeg går fra 2.0 TDI CR til en TSI, som jeg personlig kjører. Særlig min mors 1.4TSI. Hennes er særlig skummel stille på tomgang. Du har ikke sjanse til å høre eller merke at den står og surrer der. Hun slet en del i starten når hun fikk den siste Golfen hennes da dette var veldig uvant. Kan trygt si at hun skvatt til et par ganger når hun vre på nøkkelen med motoren på alt ;D

De 100Nm er selvfølgelig kjekt å ha med, men 1.8TSI er uansett raskere på 100 spurten en 170hk TDI (kun av akademisk betydning) og kommer med en mere moderne 7 trinns DSG kasse, som har rimeligere vedlikeholdskostnader en den gamle ikke tørrlammel DSGen. Tilgjengelig moment på TSI er også tilgjengelig i et vesentlig bredere register en TDI motoren.

Synes det er viktig å poengtere at det finnes mye gode moderne bensin alternativer om dagen og man må ikke gå seg blind på denne nymotens diesel trenden. Snart sliter vel alle diesler med å klare Euro 6 NOX kravet uansett ;D

Madrid går forøvrig frem som første gode eksempel på å forby nye diesel tungkjøretøy i offentligtransport, samt drosjevirksomhet pga av alt for høye NOX (NO2) verdier: http://www.ngvaeurope.eu/madrid-will-ban-new-taxis-and-buses-running-on-diesel

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.301
Torget vurderinger
0
Hadde ikke 3,6 literen kostet 300K mere enn dieselen ville jeg nok ha gått for et bensinalternativ, men da hadde det brått blitt et spørsmål om vi hadde kjøpt Skoda i det hele tatt. :D I den prisklassen ville vi nok ha måttet besøke noen flere forhandlere. Det var på mange måter et impulskjøp, og det var en veldig god deal alt tatt i betraktning. 1/3 av prisen på den bilen vi hadde tenkt oss og 95% av kravene var "overoppfyllt". ::) Da var det ikke så mye å tenke på.

En 2,2-2,5 liter turbobensin med 320-400 Nm hadde ikke vært dumt. For meg var forskjellen i hengervekt av betydning. 1,9 bensinturbo har 1500kg mens min har 1800kg. De 300kg er av avgjørende betydning.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Morsomt å lese din historie om Jaguar, Spiralis. En litt eldre XJ (X300-serien) gjerne med med V8, har vært en av mine drømmebiler lenge. Gjerne i form av en XJR ;D
Men når service-behovet melder seg, må man forholde seg til et Jaguar-verksted, eller går det an å bruke et f.eks. Mekonomen-verksted? Er det forresten noen her som har eid en XJ?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vi var å snuste på og prøvde en firehjulsdreven liten Jaguar X-Type for endel år siden, da var det Ford som forhandlet Jaguar her i byen. De sa at de hos Ford gjør service og reparasjoner på Jaguar.

Men dengang var jo Ford eier av Jaguar, de solgte jo senere (2008) til Tata i India.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.301
Torget vurderinger
0
X-type Jaguar, forøvrig en pen bil å se til etter min smak i allefall, er vel "for all practical circumstances" en Ford Mondeo av eldre modell?

Ford verksteder skulle vel i teorien være i stand til å fikse mye på en XJ, men da jeg var hos Jaguar Norge fikk jeg klar forståelse for at det nok var best å legge inn besøk hos dem eller en annen merkeforhandler når det var tid for service og slikt.

Har ikke hatt Jag XJ, men kan ikke tenke meg at en eldre XJ er noe bedre enn Range Roveren jeg har, og den er kort sagt engelsk, både på godt og vondt! Tror man bør ha litt peiling på bil og evne til å skru / sveise om man skal kjøpe en slik bil og ikke bor helt i nedslagsområdet til en forhandler med merkeverksted. Å sette noe slikt på verksted i Norge er sikkert ikke billig, men deler kan man få fra UK om man importerer selv og da blir det ikke så dyrt. Har man mulighet til å ta ferje over til UK for service etc er det slett ikke noe dumt bilvalg. Tror nå jeg da.

Og for å si det en gang til, XJ er bare vakker!!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det går ikke bilferjer fra Norge til England mer, og jeg tror det heller ikke går fra Sverige.
Kan jo kjøre rundt da ::)
Eller fra Esbjerg i Danmark
Mvh.KW

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.238
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ford Mondeo har god benplass, og fine utstyrspakker, viser det seg. Likedan Volvo V70, og S60 har like god plass i førersete og de samme gode setene som V70. Da blir den kommende V60 med en gang aktuell, den kommer visstnok hit i løpet av høsten.

Skoda Superb er en ganske pen bil, med fantastisk god plass i kupeen. Jeg prøvekjørte en Superb Elegance idag, og den imponerte. Jeg har knapt sett maken til plassforhold mellom setene, og jeg viftet tilfreds med venstre tåspiss og utstrakt bein. Trengte ikke skyve setene helt bak heller, samtidig kunne jeg selv sette meg i baksetet uten at knærne berørte setet foran. Den dro fint avgårde ut på motorveien også, og både demping og styring passet meg fint. Spekket med utstyr, høy deilighetsfaktor.

S

Supertramp

Gjest
Har du testet/sjekket Nissan Qashqai, den "nye" 5 seteren.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.238
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Supertramp skrev:
Den virker jo knøttliten. Jeg skal ha stooor plass i førersetet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Jøgga skrev:
Supertramp skrev:
Den virker jo knøttliten. Jeg skal ha stooor plass i førersetet.
For å ikke snakke om imaget, den er en bestselger for de som er 60+

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.301
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Du har helt rett, og for å være ærlig fatter jeg ikke hvorfor?? ???

S

Supertramp

Gjest
Nåvel - image og image, bilen er vel grei nok den. Ikke allverdens stor, men praktisk.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.238
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nissan Qashqai slår kanskje an i nord "karsk, ai! "
Men ikke her i sør "æsj nei!" :D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Spiralis skrev:
Anonym skrev:
Du har helt rett, og for å være ærlig fatter jeg ikke hvorfor?? ???
Fordi den er lett å sette seg inn grunnet noe høyere bakkeklaring kombinert med en moderat prislapp.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.238
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nå kom jeg på hva kjøreopplevelsen i Skoda Superb minner meg om: gamle Datsun Laurel.
Vet ikke hvorfor, det bare kom dettende.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.238
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Supertramp skrev:
Diger bil ja:

Den der var skikkelig grom med stor motor og automatkasse.
Jeg finansierte mye hifi og musikk med å kjøre rundt i en sånn taxi i helgene på 80-tallet.

(heh, gøy med tabell-format)

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
301
Sted
Tranby
Mercedes S klasse.
En bil som har vært regnet som den beste siden den ble introdusert på 50 tallet når det gjelder design, ytelse, komfort og kvalitet er Mercedes S-klasse. Naturlig og nevne den som den optimale bil. Bare Rolls Royce har vært i stand til overgå S-klasse når det gjelder status og prestisje. I dag leveres den i en rekke varianter med diverse motorer alt fra 2.2 liters spare diesel til versting V12 med turbo. 4 hjulstrekk leveres også på noen modeller. Den nye S63 har over 500 hk og et forbruk på 10.5 l/100 km!

For Norge er det S350 4-matic som er mest optimal med tanke på vinteren, men S 250 CDI med 204 hk og forbruk ca 5.9 l /100 km er det mest økonomiske og ville være det beste kjøpet.

noen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Antall liker
29
Både mercedes s-klasse og bmw's 7 serie i L-versjon har god plass til både fører og passasjerer.
Jeg er 193cm og kan strekke på beina i begge to,selv med reclinefunksjon.
I tilegg er bagasjerommet voksent, de finnes dog ikke som stasjonsvogn og de er kostbare.

Hvis du virkelig vil ha med deg mye på tur tror jeg ikke det er noen vei utenom caravelle\hiace etc.

Topp Bunn