Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Uten måling, ingen lyd. Målinger sparer tid. Uten ører, ingen personlig preferanse. Best mulig utstyr og beste målinger = størst frihet i de personlige preferanser og valg. Å drite ned på søken etter bedre og bedre data og teknikk er så usansynlig uintelligent st jeg finner det vanskelig å beskrive. Armand, Snickers, Asbjørn, Bx et al - keep up the good work!

    Vitenskap fornuftig implementert trumfer alt annet som grunnlag for kvalitet. Paret med åpne øyne (og ører) gir det mulighet for ganske så outstandig resultat hva lyd angår. Fornektere, kverulanter og andre arrogante besserwissere gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å være akkurat det.

    Et glimrende eksempel på anvendt vitenskap er "ignore" funksjonen på HFS. Send meg gjerne en PM dersom en føler at man fortjener en plass på min liste! Fortsatt noen få ledige.
    @Sluket, på et tidspunkt diskuterer man ikke lenger teknikk eller HIFI, men er dratt langt inn i dragsuget av dette fenomenet:

    OVERENGINEERING:

    Da dreier det seg om å løse problemer man ikke har.

    0E7EE8AF-2AB8-4B22-B56E-C6419A9085D6.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.578
    Antall liker
    103.047
    Torget vurderinger
    23
    Der nærmet du deg farlig en viss liste..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.544
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    En kan påstå at ørene gjør en like god jobb som mikrofon og måling - helt til en faktisk har testet hvordan det henger sammen. Da måles og justeres det etter målingene - og nyter musikken med ørene etterpå.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Jeg tror du skal droppe at læse mine indlæg .
    Ved godt der i flere ord imellem Dansk og Norsk er en del forskelle.
    Så at du åbenbart ikke forstår det der er skrevet må jeg tillægge denne forskel.
    For jeg ved du godt kan læse
    Men 697 er ikke ditt innlegg. Hva har det så med saken å gjøre?
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.889
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor helvede skal du nedgøre mit indlæg.
    Hvorfor skal det være så svært bare at acc andres mening erfaring.
    Det er ikke mange år siden man som indkøber af anlæg til at nyde musik på ikke havde andre muligheder for at vælge kun ud fra sine øre.
    Det er dog utroligt.
    Jeg acc uden problemer alle andres mening men åbenbart ikke omvendt.
    Man er da komplet idiot hvis man sidder og lytter på en forstærker som virkelig passer godt i ens smag også dropper den fordi den måler dårligt.

    Lidt synd at ens indlæg skal nedgøre udelukkende på grund af en uenighed :(
    Det er beklagelig at din forsterker har blitt offer for enkelte andre norsk danskers manglende folkeskikk og har dermed blitt ignorert. Du er vel også medlem av den samme hifiklubben i danmark, og jeg håper du kunne være litt mer i tråd med klubbens motto eller vedtekter ref vedtedteker på Facebooksiden. Det er vel å fremme hifi interessen. Ikke rakke ned på alt og alle. Det gjelder også oss som har en interesse av å vite hvilke følger forskjellige målbare effekt har på et anlegg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.578
    Antall liker
    103.047
    Torget vurderinger
    23
    En kan påstå at ørene gjør en like god jobb som mikrofon og måling - helt til en faktisk har testet hvordan det henger sammen. Da måles og justeres det etter målingene - og nyter musikken med ørene etterpå.
    Du vet jo (ikke minst av yrkesmessig erfaring) at slik er det..
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    @Sluket, på et tidspunkt diskuterer man ikke lenger teknikk eller HIFI, men er dratt langt inn i dragsuget av dette fenomenet:

    OVERENGINEERING:

    Da dreier det seg om å løse problemer man ikke har.

    Vis vedlegget 773834
    På et tidspunkt gjør man nok det, men der er vi ikke nå. Når du skriver slik, og samtidig er tråden full av folk som ikke gidder å lese før de tuter, så skaper du inntrykk av at det er dette det handler om.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Der nærmet du deg farlig en viss liste..
    Jeg kommenterte slik fordi du vet så godt hva som er poenget mitt, og du praktiserer det motsette, nemlig en pragmatisk og fornuftig tilnærming hvor du ikke bytter ut gamle bokser som fungerer godt med nye bokser som har «perfektere» spesifikasjoner.

    Du er motsatsen til fenomenet overengineering og det fortjener kudos👍🏻
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    @MakkinTosken @Armand @Snickers-is

    Dette blir tullete vet dere, her snakker dere åpenbart forbi hverandre.

    Makkin mener vel at man kan høre om det er god lyd i ett anlegg eller ikke? I såfall lytter man jo gjerne til hele pakka og det sier jo lite om forsterkeren hvis ikke resten er på plass, men man kan lytte seg til om det låter bra eller ei.

    Snickers og Armand mener vel at man må måle seg fram til gitte verdier og fin justere forsterkere når de bygges? For dere mener vel ikke at man ikke hører om det låter bra? At dere ikke kan sette dere ned å høre om ett fremmed anlegg låter bra uten å måle diverse?

    Nå er det ikke meningen å legge ord i munnen på dere men heller å få klarhet i hva dere prøver å formidle, for det går så fort over i nebbete stemning at jeg er redd man ikke leser det som egentlig står der.
    Dette begynte med at høy forvrengning av svært hørbar type ikke kan bortforklares med "jamen det låter så bra".

    Skal det aldri være rom for å diskutere sak? Skal det være opp til en hver å gjøre et hvert tema til akkurat det de vil for å underholde seg selv?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.576
    Antall liker
    35.544
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du vet jo (ikke minst av yrkesmessig erfaring) at slik er det..
    Ja, men "uheldigvis" for meg så bruker jeg kun stemmegaffel i mitt yrke. Men der er justeringer meget enkelt - det skal bare tempereres i et gitt system.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Dette begynte med at høy forvrengning av svært hørbar type ikke kan bortforklares med "jamen det låter så bra".

    Skal det aldri være rom for å diskutere sak? Skal det være opp til en hver å gjøre et hvert tema til akkurat det de vil for å underholde seg selv?
    Det er vel derfor vi er her, for å diskutere. Men når det går over i munnhuggeri fortere enn en top fuel gjør null til hundre så må det vel være lurt å stoppe opp litt å prøve å forstå hverandre for jeg er ganske sikker på at de fleste her er enig i mye men prater forbi hverandre og/eller misforstår. Å ødelegger diskusjonen er du ikke enig?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.578
    Antall liker
    103.047
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kommenterte slik fordi du vet så godt hva som er poenget mitt, og du praktiserer det motsette, nemlig en pragmatisk og fornuftig tilnærming hvor du ikke bytter ut gamle bokser som fungerer godt med nye bokser som har «perfektere» spesifikasjoner.

    Du er motsatsen til fenomenet overengineering og det fortjener kudos👍🏻
    Det er jo der du tar så ille feil... her er det på inngående så til de grader pimpa/overengineered stuff at du ville blitt liggende kvalm i tre dager hvis jeg røpet detaljene. MEN - overengineered på en riktig måte, der hvor det har en hensikt, nemlig lydmessig og mtp. driftsikkerhet og ønskede funksjoner. Overkill er der moroa begynner.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.527
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @Sluket, på et tidspunkt diskuterer man ikke lenger teknikk eller HIFI, men er dratt langt inn i dragsuget av dette fenomenet:

    OVERENGINEERING:

    Da dreier det seg om å løse problemer man ikke har.
    I noen sammenhenger er jo det en god ting. Både Rolls-Royce og Mercedes-Benz var gode eksempler i sine glansdager. Ikke konstruert for å møte en marketing brief, men for å være så gode som det var mulig for ingeniørene å få til. Fortjenesten fikk heller bli som den ble til slutt. M-B W124 var på mange måter den siste i den skolen, mens etterfølgeren W210 var i høy grad et produkt av «value engineering».
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er vel derfor vi er her, for å diskutere. Men når det går over i munnhuggeri fortere enn en top fuel gjør null til hundre så må det vel være lurt å stoppe opp litt å prøve å forstå hverandre for jeg er ganske sikker på at de fleste her er enig i mye men prater forbi hverandre og/eller misforstår. Å ødelegger diskusjonen er du ikke enig?
    Jeg skjønner Snickers frustrasjon jeg. Sikkert min skyld at det ble krøll på linja, for jeg gidder faktisk ikke lese alt han skriver.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo der du tar så ille feil... her er det på inngående så til de grader pimpa/overengineered stuff at du ville blitt liggende kvalm i tre dager hvis jeg røpet detaljene. MEN - overengineered på en riktig måte, der hvor det har en hensikt, nemlig lydmessig og mtp. driftsikkerhet og ønskede funksjoner. Overkill er der moroa begynner.
    Don’t be shy ;)

    Å beskrive detaljert, utfyllende og sin lengde hvordan man har løst en oppgave, er ultrainteressant👍🏻

    Å beskrive detaljert, utfyllende og i sin lengde hvordan man løser en nær udefinerbar, teoretisk oppgave (slik en diskusjonstråd om «den perfekte forsterker» fort blir), står i fare for å bli sofisteri👎🏻

    Eksempelet har makt, og derfor er bruk av praktiske eksempler så kraftfulle for å kommunisere det man har på hjertet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.578
    Antall liker
    103.047
    Torget vurderinger
    23
    Jo men å komme trekkende med slikt i en tråd som har et stort innslag av flatearthers og Negativianere (c) Sluket blir bare bortkastet. Perler for svin.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    2.022
    Torget vurderinger
    8
    Da aner man definitivt ikke hvordan målinger skal tolkes.

    Jamen jeg er ligeglad om hvordan de skal tolkes :)
    Lyder den godt .... Lyder den godt
    Du får trøste deg med at folk flest gjør som deg og lytter med ørene! at det er noen få her inne som mener noe annet er lite og bry seg om!
    Kobler jeg en forsterker til høyttalerne og det låter bra så driter jeg fullstendig i hvordan det måler👍
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Don’t be shy ;)

    Å beskrive detaljert, utfyllende og sin lengde hvordan man har løst en oppgave, er ultrainteressant👍🏻

    Å beskrive detaljert, utfyllende og i sin lengde hvordan man løser en nær udefinerbar, teoretisk oppgave (slik en diskusjonstråd om «den perfekte forsterker» fort blir), står i fare for å bli sofisteri👎🏻

    Eksempelet har makt, og derfor er bruk av praktiske eksempler så kraftfulle for å kommunisere det man har på hjertet.
    En forsøker å definere ting rundt forsterkere om hva som er bra og mindre bra.
    Men det blir avspist i det en forteller bare et milligram med teori, så da ser tråden ut som Dresden etter bombingen i 1945.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Vet ikke om det er mulig å komme tilbake til utgangspunktet for tråden. Men for en liten stund siden hørte jeg en ikke helt billg Audio Note SET rørforsterker på fattige 8W, og sikkert med mer THD enn høyttalerne mine.

    Audio Note er vel så langt unna måleorientert som det lar seg gjøre og jeg er personlig ikke noen tilhenger av hvordan de for eksempel på død og liv skal lage en DAC på 18 bit og som har linearitet dårligere enn 13-14 bits når kunnskapen rundt DAC har beveget seg langt videre siden tidlig 80-tallet og man vet svært godt hvordan man kan konstruere noe som måler langt bedre til en billig penge. Skille seg fra hopen kanskje? Hvor underdesignede og "eksotiske" løsninger med overdreven materialkvalitet og massevis av sølv er differensiatoren. Samme med de forskjellige kvalitetstrappene som tilbys (Nivå 0-5 med omtrent samme design men bare bedre og mer sølv).

    Men når det er sagt: Det låt faktisk veldig vakkert i mine ører... tør ikke bruke det andre ordet ma***k men det var litt sånn "deilig ma***k").

    Hvordan kan ørene mine lures så mye? Eller ble de? Hvilke målbare egenskaper påvirker mest hva vi hører og liker? Ingen kverrulering fra min side, rett og slett bare et enkelt spørsmål som jeg lurer oppriktig på ;-) Og hvis jeg hadde noen forventingsbias så var det primært at jeg forventet at det ikke skulle låte så bra som ørene mine gav tydelige tilbakemeldinger om.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er sånn at specs forteller hele historien hadde det vært såre enkelt. Kjøp de målemessig beste komponentene og vips er du i mål…….case closed.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.286
    Antall liker
    9.095
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Siden folk ikke helt klarer å respektere andres meninger uten at det ender opp i skittkasting osv så stenger jeg denne tråden nå og bruker tid på å moderere den.

    -moderator
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn