|
Løpet er vel noe dumdristig ja, men sikkert grei underholdning om man betrakter det hele fra trygg avstand med et glass øl i lanken. En gjeng med tullinger som skal tøffe seg og springer for livet foran en sint okse...Spiralis skrev:ALDRI!! Og selsamme Spiralis kommer heller ikke til å dra dit for å se på, jeg finner hele greia tåpelig. Men hver sin smak, jeg skal ikke nekte noen. Det er vel mer i Dephs gate det der? Jfr tråden om fotballpøbler.
Jo, noen okser dør, men de dør med stil, heder og verdighet. Det er like mye en hyllest til oksen som til tyrefekteren. Det er da en bedre måte å dø på enn samlebåndet i "dødsleirene" de vanlige oksene blir sendt til for å ende opp på MacDonalds. Oksene skal dø og spises uansett, og de som havner i en arena har hatt et fabelaktig liv sammenlignet med våre norske båskyr.Roald skrev:Tyrefekting skulle vært ulovlig, plage dyr som underholdning er bare lavmål ..
Jeg har ikke løpt i Pamplona, om det er det du sikter til, latterlig tiltak.Roald skrev:Folk må få lov å kaste bort livet på hva de vil, men er det noe å skryte av at du løp for livet
Tyrefekting skulle vært ulovlig, plage dyr som underholdning er bare lavmål ..
Mvh Roald
Problemet er at man som turist ikke ser hva som foregår. Jeg fikk fra å være ignorant til innsiktsfull ved rent hell.ØivindJ skrev:Skal ikke nekte for at det hadde vaert svaert spennende å sett en gang.
Men dette med at den ene parten ikke er der frivillig gjør nok at det aldri blir noe av.
Statistikken går nok også der i menneskets favør, som i alle andre områder der menneske og natur står overfor hverandre.Roald skrev:Nei var ikke deg jeg tenkte på, du virker ikke som typen ei heller en som støtter tyrefekting men så feil kan man ta
Det er prinsippet ved å la seg underholde ved å pine oksen, utfallet er gitt på forhånd og kan neppe kalles menneskets kontroll over naturen(noe vi neppe har)
Jeg tipper statistikken død okse vs død tyrefekter gjør det til en rimelig trygg måte å tjene penger på, nei gi meg heller UFC eller tilsvarende kampsport der begge parter samtykker og har en reell sjanse for å gå seirende ut av duellen.
Mvh Roald
Jeg heier på Naturen, i dyr og menneske.AK27 skrev:Vel, jeg heier alltid på oksene. Null sympati.
Dyr på bås skal tjene som mat for mennesker. Tyrefekting og gateløp i Pamplomas tjener kun som underholdning for mennesker. Og de som trenger sinte okser og gladiatorkamper for å underholde seg, de kaller jeg lite eleverte.Gjestemedlem skrev:Jo, noen okser dør, men de dør med stil, heder og verdighet. Det er like mye en hyllest til oksen som til tyrefekteren. Det er da en bedre måte å dø på enn samlebåndet i "dødsleirene" de vanlige oksene blir sendt til for å ende opp på MacDonalds. Oksene skal dø og spises uansett, og de som havner i en arena har hatt et fabelaktig liv sammenlignet med våre norske båskyr.Roald skrev:Tyrefekting skulle vært ulovlig, plage dyr som underholdning er bare lavmål ..
Dette er en hyllest til naturen, til oksen, til kraften og symbolikken i menneskets overvinnelse av naturens rå krefter. Det er en estetisk foretilling som godt kan forsvare at noen okser dør og blir slaktet, delt ut og spist etterpå.
Jeg har forståelse for at noen ikke liker at man dreper dyr, i allefall så lenge man er konsekvent i et slikt syn. Men jegere som jakter for opplevelsen og ikke bare for matauk, sportsfiskeren som ikke spiser fisk, de som spiser burkylling uten å ofre dyrene en tanke... vi trenger ikke reise til Spania for å finne noe å fordømme hvis man er opptatt av det.
Jeg håper å reise tilbake til Ronda en gang det er forstilling der, det tror jeg hadde vært en stor opplevelse.
Har du sett en tyrefekting?Espen R skrev:Dyr på bås skal tjene som mat for mennesker. Tyrefekting og gateløp i Pamplomas tjener kun som underholdning for mennesker. Og de som trenger sinte okser og gladiatorkamper for å underholde seg, de kaller jeg lite eleverte.Gjestemedlem skrev:Jo, noen okser dør, men de dør med stil, heder og verdighet. Det er like mye en hyllest til oksen som til tyrefekteren. Det er da en bedre måte å dø på enn samlebåndet i "dødsleirene" de vanlige oksene blir sendt til for å ende opp på MacDonalds. Oksene skal dø og spises uansett, og de som havner i en arena har hatt et fabelaktig liv sammenlignet med våre norske båskyr.Roald skrev:Tyrefekting skulle vært ulovlig, plage dyr som underholdning er bare lavmål ..
Dette er en hyllest til naturen, til oksen, til kraften og symbolikken i menneskets overvinnelse av naturens rå krefter. Det er en estetisk foretilling som godt kan forsvare at noen okser dør og blir slaktet, delt ut og spist etterpå.
Jeg har forståelse for at noen ikke liker at man dreper dyr, i allefall så lenge man er konsekvent i et slikt syn. Men jegere som jakter for opplevelsen og ikke bare for matauk, sportsfiskeren som ikke spiser fisk, de som spiser burkylling uten å ofre dyrene en tanke... vi trenger ikke reise til Spania for å finne noe å fordømme hvis man er opptatt av det.
Jeg håper å reise tilbake til Ronda en gang det er forstilling der, det tror jeg hadde vært en stor opplevelse.
Disse oksene ender også som mat for mennesker. Men hvorfor godtar man elendige forhold for dyr så lenge det skal ende opp som vakumpakket tacomasse på Rema, mens med en gang det gir mennesker en opplevelse og livsglede så er det forferdelig og negativt. Mennesker trenger da mer enn pølser og koteletter for for å leve ordentlig. Heller spise bønner en uke da, og se en tyrefekting ... så er balansen opprettholdt. :-\Espen R skrev:Dyr på bås skal tjene som mat for mennesker.
Du får det nesten til å høres ut som noe negativt.Tyrefekting og gateløp i Pamplomas tjener kun som underholdning for mennesker.
Hvis man trenger det sliter man kanskje litt, men det hadde utvilsomt vært en stor opplevelse. Noen er fornøyd med kinasjakk og Karl & Co. Noen igjen oppdager at livet kanskje har mer å by på av "unødvendige" men berikende opplevelser.Og de som trenger sinte okser og gladiatorkamper for å underholde seg, de kaller jeg lite eleverte.
Liv i bås har en hensikt med å tjene som føde for menneskene, ikke som underholdning. At vi alle kunne spist grønnsaker i stedet for fisk og kjøtt, det er en annen diskusjon.ØivindJ skrev:Hvor elevert er det egentlig aa nekte for at en finner noe en del av en synes er galt fasinerende, om saa er tilfellet?Espen R skrev:Dyr på bås skal tjene som mat for mennesker. Tyrefekting og gateløp i Pamplomas tjener kun som underholdning for mennesker. Og de som trenger sinte okser og gladiatorkamper for å underholde seg, de kaller jeg lite eleverte.
Er et liv i en baas noen bedre skjebne?
Det kan jeg bekrefte. Mennesket befinner seg på et ekstremt primitivt nivå.Espen R skrev:Liv i bås har en hensikt med å tjene som føde for menneskene, ikke som underholdning. At vi alle kunne spist grønnsaker i stedet for fisk og kjøtt, det er en annen diskusjon.ØivindJ skrev:Hvor elevert er det egentlig aa nekte for at en finner noe en del av en synes er galt fasinerende, om saa er tilfellet?Espen R skrev:Dyr på bås skal tjene som mat for mennesker. Tyrefekting og gateløp i Pamplomas tjener kun som underholdning for mennesker. Og de som trenger sinte okser og gladiatorkamper for å underholde seg, de kaller jeg lite eleverte.
At noen syns tyrefekting og gladiatorkamper er underholdene og fasinerende kan vanskelig tolkes på annen måte enn at mennesket fremdeles befinner seg på et primitivt nivå. Dette er ikke en bedømmelse om rett og galt, men en observasjon.
Ja.vredensgnag skrev:Mennesket befinner seg på et ekstremt primitivt nivå.
ØivindJ skrev:og diverse livsloegner hjelper lite ;Dvredensgnag skrev:Det kan jeg bekrefte. Mennesket befinner seg på et ekstremt primitivt nivå.
Spørsmålet er ikke om jeg har drept noen dyr , eller ikke. Det er formålet/hensikten bak som er spørsmålet.vredensgnag skrev:Om vi ser for oss en opposisjon mellom det dyriske, bestialske i den ene enden, og det opphøyd åndfulle i den andre, så har selvsagt Espen R et poeng. Men om Bjørneboe hadde fått kikke inn i en norsk kyllingfarm, i regi av Prior, ville nok Bestialitetens historie fått noen tilleggskapitler.
Jeg hverken forsvarer eller angriper tyrefekting, Espen R. Jeg registrerer at den finnes, jeg har studert den nøye, jeg er blitt fascinert av den, og mener den sier mye om mennesket og naturen. Det er mange tradisjoner som forstås best inne i kulturen som har skapt dem, og som misforstås med fynd av andre kulturer.
Jeg har også studert Jainismen. Hva har du drept i det siste, Espen R, eller bidratt til drapet av? Og hvordan skiller den eleverte skjønnånden Espen R mellom liv vi kan drepe, og liv som må få leve i "verdig fred?" Logikken i "hvis det stenges i en bås er det OK" har jeg vansker for å forstå. Men det gjør det selvsagt lettere å rettferdiggjøre ulike former for drap.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jainism
Men det renger ikke være sånn for alltid. Alt det vi behøver å gjøre er å tenke noen nye tanker om visse ting. Men dette kalles utvikling.vredensgnag skrev:Det kan jeg bekrefte. Mennesket befinner seg på et ekstremt primitivt nivå.Espen R skrev:Liv i bås har en hensikt med å tjene som føde for menneskene, ikke som underholdning. At vi alle kunne spist grønnsaker i stedet for fisk og kjøtt, det er en annen diskusjon.ØivindJ skrev:Hvor elevert er det egentlig aa nekte for at en finner noe en del av en synes er galt fasinerende, om saa er tilfellet?Espen R skrev:Dyr på bås skal tjene som mat for mennesker. Tyrefekting og gateløp i Pamplomas tjener kun som underholdning for mennesker. Og de som trenger sinte okser og gladiatorkamper for å underholde seg, de kaller jeg lite eleverte.
At noen syns tyrefekting og gladiatorkamper er underholdene og fasinerende kan vanskelig tolkes på annen måte enn at mennesket fremdeles befinner seg på et primitivt nivå. Dette er ikke en bedømmelse om rett og galt, men en observasjon.
En god start ville vært om du lot være å støtte Helen Keller i hennes plagiat av Antoine de Saint Exupéry. Han skrev det du attribuerer til henne, og som hun nok har lest (i Braille) da hun kom over Den lille prinsen.Espen R skrev:Men det renger ikke være sånn for alltid. Alt det vi behøver å gjøre er å tenke noen nye tanker om visse ting. Men dette kalles utvikling.vredensgnag skrev:Det kan jeg bekrefte. Mennesket befinner seg på et ekstremt primitivt nivå.Espen R skrev:Liv i bås har en hensikt med å tjene som føde for menneskene, ikke som underholdning. At vi alle kunne spist grønnsaker i stedet for fisk og kjøtt, det er en annen diskusjon.ØivindJ skrev:Hvor elevert er det egentlig aa nekte for at en finner noe en del av en synes er galt fasinerende, om saa er tilfellet?Espen R skrev:Dyr på bås skal tjene som mat for mennesker. Tyrefekting og gateløp i Pamplomas tjener kun som underholdning for mennesker. Og de som trenger sinte okser og gladiatorkamper for å underholde seg, de kaller jeg lite eleverte.
Ser ikke helt den store forskjellen mellom dette forsvaret for tyrefekting og britiske aristokrater som viser til at revene de jakter jo har hatt et mye bedre liv før revejakten, enn livet til deres brødre og fettere innen pelsdyrnæringen. Du fremstiller det som om tyrefektning per se er det humane alternativ til feoppdrett generelt. Med respekt å melde, dette er tøvete.vredensgnag skrev:Jeg har ikke løpt i Pamplona, om det er det du sikter til, latterlig tiltak.Roald skrev:Folk må få lov å kaste bort livet på hva de vil, men er det noe å skryte av at du løp for livet
Tyrefekting skulle vært ulovlig, plage dyr som underholdning er bare lavmål ..
Mvh Roald
En tyrefektingsokse tilbringer fire år, i full frihet, på steppelandet i Spania. En Miura okse ser sjelden mennesker, og har seg i naturen der den også har gleden av å kunne stelle med kuflokken sin. Den risikerer naturligvis å bli drept av andre okser, i kamp om de samme kyrne - men overlever den, så blir den en kandidat for tyrefekting.
Det tar fire år før den når de godt over 500kg som skal til for å bli klassifisert som klar for Corridaen.
Norsk rødt fé står i trange båser over vinteren, stappes fulle av hormoner og antibiotika - hormonene for å øke vekstraten og melkevolumet, antibiotika for å bekjempe sykdommer. Når kyrne er pumpet tomme, og yngre kyr kan overta, fordi de har større kapasitet i jurene, så stues kumor ombord i en lastevogn, for å skipes til nærmeste fellesslakteri.
Under den korte norske sommeren får kyrne i det minste lov til å gresse ute på beite, om enn i et med elektrisk gjerde rundt.
Miura-oksen betaler for fire år i full frihet med en kamp på 10 minutter i tyrefektingsringen. Det norske røde féet betaler året rundt, for det privilegium det er å bli koblet til en melkemaskin.
Hvor er dyreplageriet, egentlig?
Tyrefekteren stiller i ballettsko, og har ikke slaktemaske i hånden.
Hva består egentlig skillet i da?noruego skrev:Man må kunne skille mellom:
- er det greit å ale opp fe med det formål å produsere kjøtt til mat (hvis ja, hvordan kan man sørge for at dyrene har et best mulig liv frem til avliving?)
- er det greit å ale opp fe med det formål å skape underholdning gjennom en rituell avliving av oksene som sport på et stadium (hvis ja, hvordan kan man sørge for at dyrene har et best mulig liv frem til avliving?)
Hvis vi alle behandlet dyrene med største aktverdighet, at vi kun drepte når det var høyst nødvendig. Og at vi ikke utsatte dyrene for mer lidelse enn høyst nødvendig, hvordan tror du da vi i morgen kom til å behandle hverandre som mennesker? Jeg tror vi hadde behandlet hverandre langt bedre enn i dag fordi vi gradvis har endret bevissthet.Gjestemedlem skrev:Jeg har som sagt stor forståelse for dem som reagerer på at mennesker skader eller dreper dyr. En gang bestemte jeg meg også for at det ikke var helt riktig, og levde strengt vegetarisk i 6 år. Tankegangen var litt den at hvis man ikke selv ville drepe og slakte dyr, så burde man også kunne klare seg uten å få andre til å gjøre denne jobben for en.
Det er en holdning som sitter litt igjen ennå. Jeg er ikke lenger vegetarianer, men mener fremdels at hvis man ikke er i stand til å møte en sau og kutte strupen på den og se den inn i øynene til livet ebber bort, så har man heller ingen "rett" til å spise den.
Når store mengder av fugl og dyr lever elendige liv og dør på de mest bestialske måter kun fordi vi ønsker koselige ferdigprodukter på supermarkedet, så veier ikke argumenter om hvor ille disse oksene har det særlig tungt i mine ører.
Å passivisere og gjøre mennesker til bløtdyr og konsumenter innpakket i rosa bomull er ikke min ide om en god kurs å legge om til.Espen R skrev:Hvis du syns verden er ok som den er i dag, da er det ingen grunn til å legge om kursen, da er det bare å fortsette med de samme gamle tingene, tenke de samme gamle tankene. Derimot, hvis du ikke er fornøyd med det du ser rundt deg, da må mdu tenke noen nye tanker, formidle et nytt budskap og gjøre ting på en annen måte.
Dette er et typisk svarinnlegg fra deg.Gjestemedlem skrev:Å passivisere og gjøre mennesker til bløtdyr og konsumenter innpakket i rosa bomull er ikke min ide om en god kurs å legge om til.Espen R skrev:Hvis du syns verden er ok som den er i dag, da er det ingen grunn til å legge om kursen, da er det bare å fortsette med de samme gamle tingene, tenke de samme gamle tankene. Derimot, hvis du ikke er fornøyd med det du ser rundt deg, da må mdu tenke noen nye tanker, formidle et nytt budskap og gjøre ting på en annen måte.
Den norske selvmedlidende, selvforherligende, lett infantile overtroiske nisseluementaliteten er et godt sted å begynne om man vil forandre på holdninger og kurser. :![]()
Hmmm, godt spørsmål. Jeg har ikke noe godt svar.ØivindJ skrev:Er det noe godt mål i seg selv i det hele tatt ?slowmotion skrev:Vedr. utviklede mennesker, man kan jo prøve å leve bokstavlig etter kardemommeloven en hel dag? Ikke så lett ....