Den som er med på leken.....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bols

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Hvis du syns verden er ok som den er i dag, da er det ingen grunn til å legge om kursen, da er det bare å fortsette med de samme gamle tingene, tenke de samme gamle tankene. Derimot, hvis du ikke er fornøyd med det du ser rundt deg, da må mdu tenke noen nye tanker, formidle et nytt budskap og gjøre ting på en annen måte.
    Å passivisere og gjøre mennesker til bløtdyr og konsumenter innpakket i rosa bomull er ikke min ide om en god kurs å legge om til.

Den norske selvmedlidende, selvforherligende, lett infantile overtroiske nisseluementaliteten er et godt sted å begynne om man vil forandre på holdninger og kurser. ::)
    Den norske? - er det ikke i Spania dette groteske stort sett foregår?
    Et dyr som blir pint i hjel for primitive menneskers forlystelse. Vreden og Gjestemedlem, dere kan bruke deres veltalenhet for alt det er verdt, og gjør det selvfølgelig, men dere er avslørt.

Bols

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ØivindJ skrev:
    Vidar Bol skrev:
    men dere er avslørt.
    Hva har du gjennomskuet ( og oppdaget eller oppfattet ) ?
    At to eksempler gode diskusjonsteknikere som vanligvis opplyser om og argumenterer mot menneskets "primitive" oppførsel. De gjør ikke det denne gangen, men trodde de gjorde det.

V

vredensgnag

Gjest
    Å fysj og fy, huttemegtu, Vidar Bol.

Det synes som om du ikke har lest tråden. Hva du nå enn har avslørt - jeg ante ikke at det var etterforskning på gang - så får du heller gå i rette med deg selv.
    Har tillatt meg å påpeke at hva vi kaller pinsler er kulturrelatert, og ofte også blir oversett, fordi vi ikke skjønner det er pinsler. Syns langt mer synd på kveg i bås enn jeg gjør på disse oksene.

De pines forøvrig ikke i hjel. De drepes med et svakt bøyd stålsverd, som skal inn mellom ribbena oppe ved nakken, og ned i hjertet - dette utføres i et moment som kalles sannhetens øyeblikk, der tyrefekteren er i absolutt livsfare. Selv betviler jeg at slaktemestere i slakterier (også norske) på noe vis befinner seg i livsfare, med unntak for når de setter seg i bilen etter å ha lagt igjen en del av lønna på bar.
    Den iberiske halvøyen har alltid hatt et drag av brutalitet - av det dyriske - og dette avspeiles nok i kulturen. Ellers kan jeg peke på følgende scene i filmen Runaway Train - Akira Kurosawa skrev det opprinnelige manuset til den filmen, han var spesielt opptatt av brutalitetens natur:

Norge og Spania samarbeider nå i EU, om å få lov til å beholde sine kulturspesifikke versjoner av omgang med dyr - sel/hvalfangst og tyrefekting. Hvorvidt de så gjør eller ikke holder meg langt fra våken om natten - men jeg er altså i stand til å se sakens to sider.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke lest hele tråden, men vil bare opplyse om at jeg hvert år heier på oksene.

Darwins teori om naturlig utvelgelse i praksis. De dummeste må dø slik at menneskeslekten kan bevares.

V

vredensgnag

Gjest
    Det gateløpet under San Fermin har jeg lite til overs for.

Her vant den du heier på.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke pent ut nei. Men han kunne sittet på en tapasbar i nærheten og kost seg om han ikke vært en slik fordømt tosk. Vanskelig å synes synd på slike som har valgt det selv.

V

vredensgnag

Gjest
    Og da har erato hentet tråden tilbake til utgangspunktet: at det er temmelig dumt å løpe dritings foran kyr og kampokser på brostensbelagte gater i et fremmed land. Derom ingen diskusjon.
    San Fermin oksene har heller ikke godt av å løpe på det underlaget, og det hender de skader seg. Så den festivalen avbefales om det er okser i toppform man ønsker.

A

AK27

Gjest
    Gå ta deg et okseløp er du snill. Blir aldri like flott som heidertur, det var en slager. Når en først snakker om biopolitikk og kapitalisme. Det er rammeverket alt leses inn i fra og med nå. Eller ikke. Slikk kan det gakk sa gåsa, hvem er det som tramper på min brur. Bla bla bla, Hemingway hadde konsise setninger men hans moralske kompass var ikke et presisjonsredskap, vil kanskje noen påstå.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Aner ikke hva som skjer med kjøttprodusentene i tråden, og deres argument, når jeg hermed opplyser om at disse oksene blir spist, hver minste bit. Meget ettertraktet kjøtt.
    Det synest jeg er litt merkelig. Skulle tro at kjøttet var stresset så det holdt etter at oksen har tilbragt de siste 10 minuttene eller så av sitt liv hoppende rundt på en tyrefekterarena. Men kanskje det er andre grunner til at det er ettertraktet.

Noe av det mer patetiske jeg har sett på TV var for øvrig når Jamie Oliver var i Italia, han slet med å se på at et lam eller hva det var ble slaktet in natura. Kanskje han trodde lam vanligvis ved et mirakel gikk fra å gresse fredelig til å bli lammelår, lammekoteletter, lammecarré og bogstykker uten at det rant litt blod på veien?

Bols

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:

Det synes som om du ikke har lest tråden. Hva du nå enn har avslørt - jeg ante ikke at det var etterforskning på gang - så får du heller gå i rette med deg selv.
    Har tillatt meg å påpeke at hva vi kaller pinsler er kulturrelatert, og ofte også blir oversett, fordi vi ikke skjønner det er pinsler. Syns langt mer synd på kveg i bås enn jeg gjør på disse oksene.

De pines forøvrig ikke i hjel. De drepes med et svakt bøyd stålsverd, som skal inn mellom ribbena oppe ved nakken, og ned i hjertet - dette utføres i et moment som kalles sannhetens øyeblikk, der tyrefekteren er i absolutt livsfare. Selv betviler jeg at slaktemestere i slakterier (også norske) på noe vis befinner seg i livsfare, med unntak for når de setter seg i bilen etter å ha lagt igjen en del av lønna på bar.
    Den iberiske halvøyen har alltid hatt et drag av brutalitet - av det dyriske - og dette avspeiles nok i kulturen. Ellers kan jeg peke på følgende scene i filmen Runaway Train - Akira Kurosawa skrev det opprinnelige manuset til den filmen, han var spesielt opptatt av brutalitetens natur

Norge og Spania samarbeider nå i EU, om å få lov til å beholde sine kulturspesifikke versjoner av omgang med dyr - sel/hvalfangst og tyrefekting. Hvorvidt de så gjør eller ikke holder meg langt fra våken om natten - men jeg er altså i stand til å se sakens to sider.
    Jeg tror du skjønner hvor jeg vil; Jeg har kun sett tyrefekting på TV åroppimellom, vet ikke om det er noen agenda bak de innslagene jeg har sett, men stort sett ser det ut til at oksen er helt falleferdig når den får dødsstøtet. Vill jubel og heltestatus, kvalmt.
    Så kan du fortsette å messe om kultur og tekniske bravader, virkelig fascinerende er det.

V

vredensgnag

Gjest
    Vidar Bol skrev:
    vredensgnag skrev:

Den iberiske halvøyen har alltid hatt et drag av brutalitet - av det dyriske - og dette avspeiles nok i kulturen. Ellers kan jeg peke på følgende scene i filmen Runaway Train - Akira Kurosawa skrev det opprinnelige manuset til den filmen, han var spesielt opptatt av brutalitetens natur

Jeg tror du skjønner hvor jeg vil; Jeg har kun sett tyrefekting på TV åroppimellom, vet ikke om det er noen agenda bak de innslagene jeg har sett, men stort sett ser det ut til at oksen er helt falleferdig når den får dødsstøtet. Vill jubel og heltestatus, kvalmt.
    Så kan du fortsette å messe om kultur og tekniske bravader, virkelig fascinerende er det.
    Søtt og hyggelig og alt det der, Vidar Bol, men jeg forstår ikke helt hva det er Gjestemedlem og jeg er "avslørt" i?

Det må du gjerne forklare. Gjestemedlem og jeg har påpekt en viss relativisme i forhold til menneskers omgang med dyr - det er alltid lett å se "det fæle" som andre kulturer holder på med, mens man er blind for det man selv gjør, midt i all veivingen med pekefingeren.
    Jeg var så heldig å vokse opp på Vestlandet, med en far som har vært involvert i hvalfangst, og med andre nære kontakter som holdt på med selfangst - jeg skjønner de sterke kulturbåndene til disse aktivitetene. Jeg har også vært i kyllingfarmer og i sett moderne kjøttavl.
    Senere var det rene tilfeldigheter som gjorde at jeg fikk et dypere innblikk i tyrefekting, slik jeg også har fått anledning til å oppleve Buzkhasi, og andre "underlige" ritualer og sporter mennesker holder på med. (Underlige sett med våre øyne, selvsagt.)

Jeg liker å observere adferd, helst uten fordømmende filter, før jeg vet mer om det jeg ser ... tyrefekting er dypt forankret i den iberiske folkesjelen, men også kontroversielt i Spania. Det er en etterlevning fra fortidens gladiatorforlystelser, og forsvinner nok. Men om det er påførte pinsler som skal være målestokk, burde mange andre ting vi tar for gitt og ikke bryr oss om stå høyere på listen over ting som burde forbys før tyrefektingen, de oksene stelles bedre med enn en tungvektsmester i boksing -- ta godt for deg i kjøttdisken ved neste visitt i supermarkedet.

Bols

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Vidar Bol skrev:
    vredensgnag skrev:

Søtt og hyggelig og alt det der, Vidar Bol, men jeg forstår ikke helt hva det er Gjestemedlem og jeg er "avslørt" i?

Det må du gjerne forklare. Gjestemedlem og jeg har påpekt en viss relativisme i forhold til menneskers omgang med dyr - det er alltid lett å se "det fæle" som andre kulturer holder på med, mens man er blind for det man selv gjør, midt i all veivingen med pekefingeren.
    Jeg var så heldig å vokse opp på Vestlandet, med en far som har vært involvert i hvalfangst, og med andre nære kontakter som holdt på med selfangst - jeg skjønner de sterke kulturbåndene til disse aktivitetene. Jeg har også vært i kyllingfarmer og i sett moderne kjøttavl.
    Senere var det rene tilfeldigheter som gjorde at jeg fikk et dypere innblikk i tyrefekting, slik jeg også har fått anledning til å oppleve Buzkhasi, og andre "underlige" ritualer og sporter mennesker holder på med. (Underlige sett med våre øyne, selvsagt.)

Jeg liker å observere adferd, helst uten fordømmende filter, før jeg vet mer om det jeg ser ... tyrefekting er dypt forankret i den iberiske folkesjelen, men også kontroversielt i Spania. Det er en etterlevning fra fortidens gladiatorforlystelser, og forsvinner nok. Men om det er påførte pinsler som skal være målestokk, burde mange andre ting vi tar for gitt og ikke bryr oss om stå høyere på listen over ting som burde forbys før tyrefektingen, de oksene stelles bedre med enn en tungvektsmester i boksing -- ta godt for deg i kjøttdisken ved neste visitt i supermarkedet.
    Jeg kan legge ved en ;D om "avsløringen", tror ikke du blir hentet.
    Veldig fint at dere påpeker dyrs lidelser i alle sammenheng.

Som du sier er det en etterlevning fra fortidens gladiatorforlystelser som du så varmt forsvarte. Så fortsetter du med å nedgradere motstanderne til noe dumt "kardemommegreier". Det dreier seg om å bli pirret av mord innpakket i såkalte raffinerte metoder. (der anser jeg dere for å være skyldig) :-[

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er for å ta vare på tradisjoner, det er en del av hva og hvem vi er, men vi behøver ikke ta vare på alt. Kjønnslemlestelse og tyrefekting er to eksempler på ting jeg klarer meg uten. Ikke nødvendigvis i samme klasse. Men likevel. Nøff said.

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Vi er ikke kommet langt fra romertidens panem et circenses.

Have imperator, morituri te salutant!

V

vredensgnag

Gjest
    Kjønnslemlestelse og tyrefekting?
    Interessant konstellasjon - her er det jo nærmest kun fantasien som kan sette grenser når man er på jakt etter dynamitt til debatten.

Folk er så brutale som de behøver å være - når samfunn har vært tannløse lenge nok, pakkes virkeligheten inn i vatt. Jeg stusser når jeg opplever mannlige venner som kvier seg for å rense fisk, for eksempel. Eller tre turkompiser som ikke vågde forlate oppmerket sti i Jotunheimen - og de var ellers ikke vattpikker.

Land som har utkjempet borgerkrig innen manns minne har gjerne en annen standard å måle liv og død etter.

Uansett, frykt ikke, tyrefektingen forsvinner nok den også.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Noe mer tåpelig "underholdning" skal man leite lenge etter.

Jeg heier på oksene når man først driver med noe så lavmålte greier.

Jeg tipper uten at jeg veit at slike tullete påfunn startet med fulle folk som ikkje hadde noe annet å finne på en gang i tiden,som veddemål el.

Om det var vreden eller Gjestemedlem som sammenlignet med norsk oppdrett av kyr eller fugl,blir jo heilt tullete.
    Det er jo to heilt forskjellige ting.
    Oppdrett er for matbehovet,tyrefekting bidrar vel ikkje med så mange prosent av den totale prod,blir vel på promille nivå.

Jeg påstår ikkje at norske dyr i oppdrett ikkje kunne hatt det bedre,men en god indikasjon på at det er ok forhold er at kyrne faktisk føder sine avkom i oppdrett.

Argumenter med folk som jakter for opplevelsen hører vel egentlig til i fortiden,som henger igjen i liten skala idag.
    Med så mykje oppegående ordbruk og inntrykk av "forståelse" av verden burde vreden og Gjestemedlem visst bedre,enn å sammenligne med norsk oppdrett av fe og jaktlyster til folk,det blir for billigt.

Når man innrømmer å like slikt har man i mine øyner avslørt sin smale tankegang,uten evne å tenke fornuftig/fortrenge det man kanskje egentlig mener.

Håper at en okse engang tar for seg av tilskuerne også,så blir tilogmed jeg underholdt med latter i bøtter.

Helsing Arild.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    samlanes skrev:
    Noe mer tåpelig "underholdning" skal man leite lenge etter.

Jeg heier på oksene når man først driver med noe så lavmålte greier.

Jeg tipper uten at jeg veit at slike tullete påfunn startet med fulle folk som ikkje hadde noe annet å finne på en gang i tiden,som veddemål el.

Om det var vreden eller Gjestemedlem som sammenlignet med norsk oppdrett av kyr eller fugl,blir jo heilt tullete.
    Det er jo to heilt forskjellige ting.
    Oppdrett er for matbehovet,tyrefekting bidrar vel ikkje med så mange prosent av den totale prod,blir vel på promille nivå.

Jeg påstår ikkje at norske dyr i oppdrett ikkje kunne hatt det bedre,men en god indikasjon på at det er ok forhold er at kyrne faktisk føder sine avkom i oppdrett.

Argumenter med folk som jakter for opplevelsen hører vel egentlig til i fortiden,som henger igjen i liten skala idag.
    Med så mykje oppegående ordbruk og inntrykk av "forståelse" av verden burde vreden og Gjestemedlem visst bedre,enn å sammenligne med norsk oppdrett av fe og jaktlyster til folk,det blir for billigt.

Når man innrømmer å like slikt har man i mine øyner avslørt sin smale tankegang,uten evne å tenke fornuftig/fortrenge det man kanskje egentlig mener.

Håper at en okse engang tar for seg av tilskuerne også,så blir tilogmed jeg underholdt med latter i bøtter.

Helsing Arild.
    ja det er virkelig noe å skratte over :-\

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Takk til vredensgnag for interessante opplysninger om tyrefekting. Blir denne svekkelsesfasen, som du også skriver er kontroversiell, først og fremst sett på som et nødvendig onde av tilskuere som ellers setter pris på det det hele?

Dere som forklarer at det er stygt gjort å plage dyr for moro skyld: Takk skal dere ha og, kjekt å vite.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Yes,synd med den flotte dressen hans da.

Han fikk nok bonus på lønnen det året der!

jowil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2006
    Antall liker
    9
    Bare en liten betraktning: Det er sannelig ikke vanskelig å skjønne at vi mennesker ikke greier å holde fred med hverandre når såkalte dyrevenner ønsker død og fordervelse over mennesker som ikke er menneskelige nok. :'(

V

vredensgnag

Gjest
    totte skrev:
    Takk til vredensgnag for interessante opplysninger om tyrefekting. Blir denne svekkelsesfasen, som du også skriver er kontroversiell, først og fremst sett på som et nødvendig onde av tilskuere som ellers setter pris på det det hele?

Dere som forklarer at det er stygt gjort å plage dyr for moro skyld: Takk skal dere ha og, kjekt å vite.
    Morillo-muskelen, nakkemuskelen til oksen, er ekstremt sterk.
    Om denne ikke svekkes ville kampen vart mye lenger enn 15-20 minutter - og i gamle dager brukte man ikke picador med lanse og kampene varte mye lenger. (Som boksekamper som gikk et ubegrenset antall runder, til knock-out).

Picadorene ble innført for å korte ned kampen, så man kunne vurdere flere tyrefektere opp mot hverandre, i løpet av en tyrefekting -- og dette er nok også den minst populære delen av tyrefektingen. Enkelte tyrefektere går inn og ber om myk lanse, og at picadorene ikke skal legge stor vekt på lansen. Og ja, tyrefekting er brutalt - det var vel først et stykke ut på 1900-tallet at man innførte beskyttelsesputer for hestene ...

V

vredensgnag

Gjest
    Tubesnake skrev:
    samlanes skrev:
    Ah,skulle helst vert noe blod også.
    Slik?

Denne tyrefekteren, i likhet med i videoen av El Yiyo på side 1, er tatt idet han forsøkte å avlive oksen. Begge klarte å få inn sverdet - det ser dere i bildet, og det er ført korrekt inn. Men her hadde oksen et kast med hornet på lur, og tyrefekteren klarte ikke å sno seg forbi oksens høyre horn.
    Tyrefekteren skal inn over hornene, for å legge hele kroppsvekten bak sverdet, mens han fører muletaen under kroppen og ut på sin høyre side, slik at han kommer klar av oksens høyre horn. Du satser livet på at oksen følger kluten og ikke kroppen din.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    435
    Torget vurderinger
    4
    ØivindJ skrev:
    vredensgnag skrev:
    Problemet er at man ikke ser hva som foregår. Jeg fikk fra å være ignorant til innsiktsfull ved rent hell.
    Minner litt om Vale Tudo diskusjonene.

Folk ser bare vold, mens faktum er at de forskjeldige posisjonene faktisk har navn, og forskjeldige fordeler og ulemper for de to partene.
    Helt enig- skulle sett for meg hva folk hadde sagt om man hadde sendt kampen Henderson-Bisping, som gikk i natt, på NRK ;)

V

vredensgnag

Gjest
    For hver tyrefekter man ser i arenaen, er det dusinvis kandidater som på ulike vis måtte melde pass før de nådde så langt, ofte med fatale følger. Om det er til trøst for de mest blodtørstige her inne.

Når en tyrefekter har full kontroll, ser det slik ut.

Og når de tror de har full kontroll, kan det godt være de blir overmodige, og klarer de å gå etterpå, så forsøker de å gjøre det samme igjen, for å vise at de ikke har tapt motet.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Har lest litt på nett om tyrefekting,fint lite info på norsk.

Har aldri hatt behov for noe info om tyrefekting,mitt syn er kommet for å bli,men fant ut at det kunne vere ok akkurat nå.

Ser bla at det har blitt forbudt i flere land som tidligere har gjort dette,det var jaggu bra at det finst normale synspunkter på slike bastialske ting.

Spania sin miljøminister har luftet det å unngå å drepe oksen,det forslaget var det heldigvis mange som likte,og uheldigvis minst like mange som mislikte.(sikkert arbledig folk som ikkje har noko "betre" å finne på enn å innfinne seg på en tribune fra tid til annen.)

Kan til nød skjønne at folk for 100år siden synst det var verdt det for underholdningen sin del/kultur,men at folk idag skal like slikt,ja tilogmed norsker er skremmende.

Har vert med på hjortejakt siste 2-3år,uten børse,kun som medhjelper til jakten og ikkje minst til slakting av dyret.

Med respekt for dyret blir det avlivet med den aller kjappeste metoden som finst idag,geværkule,og blodtapping umiddelbart etterpå.

Har også vert med på slakting av 10-20 sau.samme metode,skytemaske i hodet,dør momentant,og tapper blod umiddelbart.
    Alt for at dyret ikkje skal lide unødvendig.

Når eg så ser at folk piner en okse til døde,kun for at menneske skal bli "underholdt" blir eg provosert,spesielt mtp at me e komt til 2009.

Det er og blir respektlaust.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Du skal ha for saklig argumentasjon, vredensgnag. Allikevel er dette underholdning for mennesker mot at dyr pines.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Alle vet jo at man ikke skal leke med maten. 8)

V

vredensgnag

Gjest
    At mennesker er respektløse overfor dyr er vel ikke nytt, samlanes. Og uten å skulle gå gjennom hele tråden igjen, har vel hverken Gjestemedlem eller jeg sagt at tyrefekting er uten pinsler. Vi har tillatt oss å påpeke at dyr pines på mange ulike måter, både for mat og forlystelse - og gitt hvordan spanske tyrefektingsokser har det før de går i ringen, sammenlignet med bufé, griseavl, o.a. (vært på en grisefarm, noen gang?), så kan det være vi har mistet litt gangsyn i forhold til de 15 minuttene i tyrefektingsarenaen.

Og ja, selve slaktingen er human i norske slakterier - men de båsene dyrene står i om vinteren er små fenglser. Praktisk for bonden, selvsagt.
    Det finnes eksempler på human jakt, der jegere viser respekt for dyr. Og vi har mange eksempler på vettløs jakt. Se hva som er skjedd med rypebestanden etter at pumpehagler ble tillatt. Idioter legger tom ut videoer på YouTube der du hører fem-seks smell fra én hagle inn i én rypeflokk.
    Selv har jeg sittet i rast på fjellet, og sett et lag "jegere" gå ved siden av hverandre, med 15-20 meters avstand, mens de utryddet en rypeflokk, de gikk etter denne til alle fuglene i den var skutt. Det som er kutyme, er at man etter å ha skutt fugl i en flokk, går i 90 graders vinkel ut i terrenget, i forhold til flokkens fluktretning - for å prøve lykken på en annen. Slik hentet man fra naturen, samtidig som man røktet den, og viste respekt for hva den ga.

Jeg har beskrevet noen sider ved tyrefektingen - rene tilfeldigheter gjorde at jeg fikk et sjeldent innblikk i den. Hadde jeg vært betrakter på avstand, ville jeg kanskje hatt en annen holdning, hvem vet?
    Spania er et rått land, sammenlignet med Norge, og tyrefekting er blitt et politisk emne. Om sosialistene klarer å beholde makten i lang nok tid, vil nok tyrefektingen forsvinne - men motstanden er sterk fra høyrefløyen i det politiske landskapet, som mener at Fiesta Nacional må bevares.

Men vi har også eksempler på råskap. Her har du verdens reaksjon på hvordan vi avliver vågehval:
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/17/434981.html

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Det er plenty å ta tak i når det gjelder dyrehold, være seg for matbruk, pels, selskapshunder eller ren underholdning. Helt enig i at det er vanskelig å beholde gangsssynet her, fordi alt dette appellerer så direkte til følelser.

Allikevel synes jeg det blir feil når alt skal sammenlignes for å gjøre en ting bedre enn hva det fremstilles for. F.eks er kanskje ikke tyrefekting så ille sammenlignet med pelsnæringen i Norge eller hundehold i Kina, osv osv.
    Det gjør fortsatt ikke det ene bedre enn det andre.

V

vredensgnag

Gjest
    MaHa skrev:
    Det er plenty å ta tak i når det gjelder dyrehold, være seg for matbruk, pels, selskapshunder eller ren underholdning. Helt enig i at det er vanskelig å beholde gangsssynet her, fordi alt dette appellerer så direkte til følelser.

Allikevel synes jeg det blir feil når alt skal sammenlignes for å gjøre en ting bedre enn hva det fremstilles for. F.eks er kanskje ikke tyrefekting så ille sammenlignet med pelsnæringen eller hundehold i Kina, osv osv.
    Det gjør fortsatt ikke det ene bedre enn det andre.
    Ah, jeg har selv latt være å ty til kjønnslemlestelse eller kinesisk dyrehold overhodet i denne diskusjonen - der er jo dyret levende ferskvare til du får det inn på eget kjøkken.
    Men om vi skal gå i det kinesiske: Hai er en skapning vi kanskje har vansker med å føle sympati for - men haifinnesuppe bør man altså ikke bestille. Finnen skjæres av levende haier, som så kastes ut i havet igjen.

Nøkkelen til stans av spansk tyrefekting er ellers om Norge er villig til å gi slipp på rett til selfangst og hvalfangst. Om vi nå skal holde diskusjonen mellom disse to landene. Der står saken i EU.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hai er en skapning vi kanskje har vansker med å føle sympati for - men haifinnesuppe bør man altså ikke bestille. Finnen skjæres av levende haier, som så kastes ut i havet igjen.
    Man bør muligens holde seg unna gåselever om man går på finere restauranter også.

I et moderne, trygt og ufarlig urbant samfunn er det mange som lever i den villfarelse at naturen er idyllisk per se.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    nb skrev:
    Man bør muligens holde seg unna gåselever om man går på finere restauranter også.
    Og så gåselever som er så godt! ;D

Nydelig med en litt søt hvitvin til, om jeg husker rett.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Din metode vreden med å bortforklare/unnskylde med at det er mange andre uverdige hendelser med dyr er sidesprang utenom denne diskusjonen.

Jeg kan jo gå ut med hagle å drepe noen folk,og forklare med at det er mange andre som gjør det samme.

Jeg prøver å holde meg til tema.

Når man skal vite om et dyr har det bra i oppdrett må det blodprøver ol metoder til.
    Er ikkje nok å stikke hode inn og si huff dette ser ikkje bra ut,stakkars dyr.

Har jobbet i fiskeoppdrett i ca 8år,og jeg er den første å innrømme at tetthet og forhold generelt er ei grense som desverre stadig skyves,pga "behov" for mer penger på konto til eigar+stor etterspørsel av laks.

For å motvirke dette tar veterinær blodprøver av fisken,da sjekker de bla stressnivå på fisken.

Feks forlite oksygen over tid,så blir stressnivå høgt,det motvirkes med daglig måling av temp+o2 og riktig tilgang av mat.

Men om man bruker heile kloden som grunnlag for sine vurderinger kommer norge relativt bra ut med dyr i oppdrett,mener jeg.

Asiatisk oppdrett har til tider siste år vert heilt ute av kontroll med tanke på mengde antibiotika,og ikkje minst dårleg kvalitet på den.(nermest hjemmelaget vaksine.)
    I den settingen fremstår norsk oppdrett som en nyvasket barnerumpe i forhold.

Norge hadde Stort forbruk av antibiotika på 80 tallet i fiskeoppdrett,idag er det noen prosent av det det var.

Dyrehold ellers i verden er nok noe ymse,men man treng ikkje godta tyrefekting bare for at det finst andre fæle ting rundtom,det blir litt feil.

Mvh.

V

vredensgnag

Gjest
    I Chile bruker norske oppdrettsselskap 5000 ganger så mye antibiotika som de bruker i Norge, da blir alt fint. En gang fisket jeg i norske elver, det har jeg sluttet med. Er drittlei av å se all den sjuke laksen som en gang var så vakker og sterk ...
    http://www.namdalsavisa.no/Innenriks/n_ringsliv/article4446066.ece

Uansett, nå diskuterer vi helt forskjellige ting, samlanes.
    Jeg har påpekt relativ lidelse, og at folk ofte ikke ser bjelken i eget øye når de skal diskutere en splint. Siden den spanske nasjonen tillater tyrefekting, og det kalles Fiesta Nacional, så kan man innbille seg at den har offisiell status - derfor er det feil å peke direkte på hva et sinnsykt jaktlag måtte finne på. Men det er rett å peke på hva en nasjon tillater av dyrehold, eller oppdrett - dersom det er pinsler påført dyr vi skal diskutere.

Og om det nå er noe i reinkarnasjon, kan jeg fortelle deg at jeg ville vært ganske begeistret om jeg ble gjenfødt som okse på det spanske slettelandet, med destinasjon en tyrefektingsring; sammenlignet å skulle stå i bås i et norsk fjøs.

Forsvarer eller angriper ingen ting - jeg bare observerer. (Bl.a. at artikkelen i Dagbladet om vågehvalpining ble hoppet pent forbi.)

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Jaja,greit not vreden.

Men den påførte smerten,er jo bevisst ang tyrefekting,når den oksen har komt til arenaen ,somregel for første og siste gang?

Nøyaktig hvordan fe ol har det i oppdrett rundtom i verden ellers er jeg ikkje heilt sikker på,men Så ille trur eg ikkje det er,med unntak her og der såklart.

Jeg tenker slik at,om verden skal bli et bedre sted i mine øyner,hadde tyrefekting blitt avskaffet ganske kjapt,og sikkert eindel oppdrett på dagsorden i tillegg.

Egentlig er det vel bare kompisene til Helge Ingstad i Nord Amerika som lever i pakt med naturen,og respekt for den,slik jeg sjøl liker.

+noen tibetanere og sikkert noen i søramerika også+(meg selv når eg fisker i sjøen og spiser fisken,avslutter når eg har mat for maks to dager,best med fersk fisk:)

Mvh.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn