Den store amatørmessige altomspennende øltesten

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
?ywiec



Polsk øl, som ble testet på grunnlag at tips fra øltestens tilskuere på Facebook. Min gode venn Werner fikset et eksemplar direkte fra Polen. Det smaker helt greit, selv om smaken er bort etter en veldig kort stund. Den er kanskje litt lite bitter, utrolig rund i smaken, men heller ikke vond på noen måte.

Garantert en schläger en varm sommerdag og du er skikkelig øltørst.

Karakter: 73/100
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bitter and twistet: Høres ut som beskrivelsen av en gjennomsnitts HFS-er etter at pensjonsalderen har truffet inn på alvor. ;D
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Red Stripe



Plukket dette Jamaicansbryggede ølet fra Meny her i Stavanger. Førsteinntrykket var at dette sikkert kom til å være et kjipt øl, men at det hadde vært kult å fått det med i den altomspennende øltesten. Jamaica er så vidt jeg vet ikke akkurat kjent for sitt gode øl.

Jeg ble overrasket da det viste seg å være riktig godt, dette ølet! Smaken bygger seg opp underveis, først frisk og rask, så over til en søt humlesmak, og avslutter i en ettersmak med innslag av litt søt lakris. Det minner meg egentlig om Duvel, men det er en liten stund siden jeg drakk belgieren, det skal sies.

Kjempekul flaske, akkurat nok til Dog in the Fog glasset mitt. En super øl for en varm sommerkveld, garantert.

Karakter: 83/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
baluba skrev:
Bitter and twistet: Høres ut som beskrivelsen av en gjennomsnitts HFS-er etter at pensjonsalderen har truffet inn på alvor. ;D
Godt observert ;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
.Marcus skrev:
baluba skrev:
Bitter and twistet: Høres ut som beskrivelsen av en gjennomsnitts HFS-er etter at pensjonsalderen har truffet inn på alvor. ;D
Godt observert ;D
Nemlig. Og et lite poeng til deg når det gjelder Red Stripe: Det var Bob Marleys favorittøl. Sikkert leskende med en diger jonas.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
baluba skrev:
Og et lite poeng til deg når det gjelder Red Stripe: Det var Bob Marleys favorittøl. Sikkert leskende med en diger jonas.

_________________________________________________

Tiger



Tiger er et veldig velsmakende øl fra Singapore. Jeg finner ikke så meget å utsette på den. Er den kald, er den svært så fristende i kjøleskapet. Balansert smak hele veien gjennom, behagelig for ganen, og ørlite eksotisk i smaken. Vanskelig å sette fingeren på hva det ER med Tiger, men god, det er den.

Karakter: 85/100
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Får sjekke den Tigeren til neste sesong. Kan jo kjapt bli sesongens lille hit på verandaen det der, hvis smaken står til solen.

You must never ever smoke in bed, [size=10pt]HA HA HA HA[/size]
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.553
Antall liker
1.169
Om du får sjansen bør du visstnok prøve Red Stripe på Jamaica, originalt brygges den nemlig med mais. Noen forslag til testeksemplarer; indiske King Cobra og skotske Innis & Gunn. Gode, men ikke sære nok til å bli forbeholdt spesielt interesserte.

 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Takk for tips, epi!

De så riktig gode ut begge to, jeg er flink til å smake med øyene :)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.404
Antall liker
5.162
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Herlig tråd, .Marcus!

.Marcus skrev:
Takk for tips, epi!

De så riktig gode ut begge to, jeg er flink til å smake med øyene :)
Dersom du i tillegg er flink til å lytte med øynene, er du på rett forum. ;D
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
coolbiz skrev:
Herlig tråd, .Marcus!

.Marcus skrev:
Takk for tips, epi!

De så riktig gode ut begge to, jeg er flink til å smake med øyene :)
Dersom du i tillegg er flink til å lytte med øynene, er du på rett forum. ;D
Så lenge lysene i utstyret er røde, bryr jeg meg katta om hvordan det låter ;)
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Har testet et finsk øl i kveld, anmeldelse kommer i morgen. Ellers er det 6 ølsorter på trappene (i kjøleskapet), hvorav 4 er forskjellige sorter Mack øl. Mye å grue seg til altså!
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Lapin Kulta



Finsk lager dette her. Ikke noe spesielt god. En finsk venn av meg skrev på Facebook at han ikke forstod hva jeg skrev i anmeldelsen, men at jeg anmeldte reinsdyrpiss! Ølet var nok ingen høydare, men allikevel fullt brukende til å drikke. Igjen litt bitter for min smak, men den var ihvertfall frisk i smaken med mye kullsyre. Kanskje det er et øl brygget for saunabruk? Kjedelig øl, ikke særlig inspirerende.

Karakter: 62/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Pilsner Urquell



Pils fra Plzen, Tjekkia, pilsens fødested. Urquell skilter med fyldig smak, med en bitterhet i ettersmaken som beordrer deg til å ta en ny slurk for å bli fornøyd. Lettdrikkelig, friskt og godt. Selv om pilsen er god opplever jeg den som litt tørr. Den kunne også ha dratt fordel av å ha litt mer fruktighet i ettersmaken, slik at den ikke forsvinner så fort fra glasset.

I mine spede øldager var jeg på tur til Krakow i Polen. Restauranten middagen falt til hadde både Tyskie og Pilsner Urquell. Jeg prøvde begge! Enda synes jeg Tyskie er langt overlegen.

Karakter: 78/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Her kommer den store Mack-testen-i-testen-testen! Jeg var så heldig å få 4 forskjellige øl fra en god venninne i Tromsø, så her skal det testes!

_________________________________________________


Mack Pilsner



Først ut er pilsnervarianten fra Mack, som viste seg å være overraskende god sammenlignet med mine fordommer om nordlansk øl. Mektig smak, med mye fylde i ettersmaken. Bitterheten kommer sigende på etter hvert, og her er det best å enten ta seg litt mat eller ta en ny slurk - enda en slik øl som passer aller best til mat. Den klarer seg forsåvidt helt greit alene også. Det sies oppi Troms at man får en dundrende hodepine etter flatfylla med disse, og at det er på grunn av unormalt humleinnhold.

Karakter: 74/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Mack Bayer



Oi, tenkte jeg. Denne var jo god! Flott bayer med nydelig farge. God på smak, men når ikke helt opp til Newcastle, selv om jeg mener nordlendinger er bortskjemte med en såpass god bayer lokalbrygget. Litt fizz i flaska, og et godt helhetsinntrykk.

Karakter: 81/100
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.017
Antall liker
744
.Marcus skrev:
Midlertidig scoretabell!
Det må være noe grunnleggende feil med denne testen, Grolsch på 16. plass og etter Mack! :(
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Javisst!

Men dette er ikke en høytidelig test hvor det dyrere ølet nødvendigvis smaker bedre enn det billige, på tross av at jeg vet prislappen på begge to 8)
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Mack Arctic Beer



Arctic er frisk og fin, med mye humle i både anslag og ettersmak. Mack sin pilsnervariant var nok en del bedre, denne når ikke opp. Ikke så mye balanse å finne i min gane, og det finnes absolutt bedre ting å drikke - det er nok hevet over enhver tvil.

Karakter: 64/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Mack Haakon



Denne synes jeg faktisk var fantastisk god. Flasken har i tillegg skrukork, slik at man kan gjøre som de kule mannfolkene på amerikansk film, og åpne uten flaskeåpner og uten å måtte ty til mer eller mindre halsbrekkende manøvre for å lirke av korken.

Den mørke pilsneren ble originalt brygget i OL '94, står det på flasken, og det er et godt OL-øl med et friskt anslag, en smak som minner om en brown ale, og en ettersmak som er god og behagelig. Ikke så mye futt i flaska, men dette er et øl som fint kan nytes alene.

Karakter: 89/100
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.356
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Flott tråd .Marcus !
Du har en hang til litt mørke ølsorter med en viss tyngde, som så mange andre. Jeg liker også det, men i min smak er også f.eks. Grolsh og Urquell ypperlige standard ølsorter, som kan stå som referanser for andre produsenter. Mange av disse er gode og billige basis-drikker i sitt hjemland, grovt overpriset i Norge. Øl er faktisk en basis-drikk i europeisk tradisjon, ikke en ekslusiv høytids-drikk, som vi har lett for å oppfatte det som.

Mack Arctic er forresten deiig i sommervarmen, en av de få som egner seg best helt kjøleskapskald.

Kjør på, dette var bare noen subjektive kommentarer til et tema jeg liker, i en fin tråd :)

J
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
ottone skrev:
Flott tråd .Marcus !
Du har en hang til litt mørke ølsorter med en viss tyngde, som så mange andre. Jeg liker også det, men i min smak er også f.eks. Grolsh og Urquell ypperlige standard ølsorter, som kan stå som referanser for andre produsenter. Mange av disse er gode og billige basis-drikker i sitt hjemland, grovt overpriset i Norge. Øl er faktisk en basis-drikk i europeisk tradisjon, ikke en ekslusiv høytids-drikk, som vi har lett for å oppfatte det som.

Mack Arctic er forresten deiig i sommervarmen, en av de få som egner seg best helt kjøleskapskald.

Kjør på, dette var bare noen subjektive kommentarer til et tema jeg liker, i en fin tråd :)

J
Hyggelig kommentar Jørgen! :) Joda, de er sikkert bedre enn det jeg synes de er - men det er jo tross alt hvordan jeg synes de er som er grunnlaget for hele testen. Det er jo som du sier kun mine subjektive meninger om hvordan ting smaker. Ikke er jeg en connoiseur, og ikke er jeg så veldig flink til å kunne skilne smaker heller, så det blir for det meste en helhetsvurdering av ølet der og da.

Urquell synes jeg forøvrig er god, men den er ikke den beste pilsneren der ute! Bedre enn de fleste norske pilsnere vil jeg nok si. Grolsch ble for bittert, og gav meg heller ikke noe spesielt, men ser ikke bort ifra at den er bedre på en varm sommerdag, som de fleste andre lyse øltyper.

Angående ølpriser har du selvfølgelig helt rett. Det er nok en trend blandt norske importører å ta seg godt betalt, og Polet er flinke til det samme. Når du i tillegg har disse alkoholavgiftene ender du opp med dyrt, dyrt øl. Jeg har enda ikke helt kommet over det faktum at jeg kunne kjøpe en halvliters glassflaske med Tyskie for 15 kroner i Chelsea i London - den sitter dypt! ;D
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
R.S. skrev:
Gubra skrev:
.Marcus skrev:
Midlertidig scoretabell!
Det må være noe grunnleggende feil med denne testen, Grolsch på 16. plass og etter Mack! :(

Lapin smaker vanligvis vesentlig bedre enn 62/100.



Mvh. RS
Det gjorde ikke mitt eksemplar ihvertfall! Nettsiden ratebeer.com har også 4.5% Lapin Kulta ganske så midt på treet, uten at jeg orker å gå inn på ratingnettsider hver gang jeg prøver en ny øl!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
.Marcus skrev:
R.S. skrev:
Gubra skrev:
.Marcus skrev:
Midlertidig scoretabell!
Det må være noe grunnleggende feil med denne testen, Grolsch på 16. plass og etter Mack! :(

Lapin smaker vanligvis vesentlig bedre enn 62/100.



Mvh. RS
Det gjorde ikke mitt eksemplar ihvertfall! Nettsiden ratebeer.com har også 4.5% Lapin Kulta ganske så midt på treet, uten at jeg orker å gå inn på ratingnettsider hver gang jeg prøver en ny øl!
Nå-nå, 4,5 er lettøl.


Mvh. RS
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
ottone skrev:
Flott tråd .Marcus !
Du har en hang til litt mørke ølsorter med en viss tyngde, som så mange andre. Jeg liker også det, men i min smak er også f.eks. Grolsh og Urquell ypperlige standard ølsorter, som kan stå som referanser for andre produsenter. Mange av disse er gode og billige basis-drikker i sitt hjemland, grovt overpriset i Norge. Øl er faktisk en basis-drikk i europeisk tradisjon, ikke en ekslusiv høytids-drikk, som vi har lett for å oppfatte det som.

Mack Arctic er forresten deiig i sommervarmen, en av de få som egner seg best helt kjøleskapskald.

Kjør på, dette var bare noen subjektive kommentarer til et tema jeg liker, i en fin tråd :)

J
Han ga i alle fall 90 poeng til ett av mine favoritt-øl Tyskie som er et lyst øl. Flott ettersmak på det ølet; spesielt når det er nytappet fra fat (som med alt annet øl). Synes ikke det er så mange lyse øl som når opp til Tyskie. Det måtte være upasteuriserte tsjekkiske øl direkte fra mikrobryggeri i Praha. Da snakker vi å være nært 100 poeng :).
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
R.S. skrev:
.Marcus skrev:
R.S. skrev:
Gubra skrev:
.Marcus skrev:
Midlertidig scoretabell!
Det må være noe grunnleggende feil med denne testen, Grolsch på 16. plass og etter Mack! :(

Lapin smaker vanligvis vesentlig bedre enn 62/100.



Mvh. RS
Det gjorde ikke mitt eksemplar ihvertfall! Nettsiden ratebeer.com har også 4.5% Lapin Kulta ganske så midt på treet, uten at jeg orker å gå inn på ratingnettsider hver gang jeg prøver en ny øl!
Nå-nå, 4,5 er lettøl.


Mvh. RS
Pils = lettøl? Du liker det sterkt, RS.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Duvel



Belgisk, diffus golden ale med tykt og lyst skum. Smaker litt fruktig, pæreaktig, som en hveteøl. Med sine 8,5% tilfredsstiller den gjerne RS' krav om en god øl også. Det gjelder å være forsiktig med en så god øl som også har et såpass høyt alkoholinnhold, ellers blir det skallebank dagen derpå.

Duvel smaker veldig godt, og er mektig for ganen. Komfortabel og breial hele veien igjennom, og det fremstår som et fantastisk koseøl for lange, kalde vinterdager - men det er nok ikke så feil å nyte den ute i Brussel en varm sommerdag heller.

Obs! Hell saaaaaaaaaaaaakte ;D

Karakter: 91/100
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Den beste øltest-tråden jeg har lest .marcus :)Mere!
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
baluba skrev:
R.S. skrev:
Nå-nå, 4,5 er lettøl.


Mvh. RS
Pils = lettøl? Du liker det sterkt, RS.
Dette ølet brygges originalt til 5.2% men fåes også i hhv 3.5 og 4.5% til restriktive markeder som f.ex vårt Norske. Det er kun originalen som er verdt å nevne.
(-dette trodde jeg dere visste)

Mvh. RS
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
65finger skrev:
Den beste øltest-tråden jeg har lest .marcus :)Mere!
Jeg har ikke tenkt til å slutte!

R.S. skrev:
baluba skrev:
R.S. skrev:
Nå-nå, 4,5 er lettøl.


Mvh. RS
Pils = lettøl? Du liker det sterkt, RS.
Dette ølet brygges originalt til 5.2% men fåes også i hhv 3.5 og 4.5% til restriktive markeder som f.ex vårt Norske. Det er kun originalen som er verdt å nevne.
(-dette trodde jeg dere visste)

Mvh. RS
Min finske og ølglade kamerat sier Lapin Kulta er reinsdyrpiss uavhengig av alkoholprosent ;)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
.Marcus skrev:
Min finske og ølglade kamerat sier Lapin Kulta er reinsdyrpiss uavhengig av alkoholprosent ;)
Reinsdyrpiss med innslag av humle? De anvender en god humlestamme, ikke på høyde med Aass men over snittet.


Mvh. RS - ex humledyrker
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Jeg som trodde malten var viktigere enn humlen med tanke på smak. 8)
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Jeg må ha husket feil fra juleølssmakingen på Cardinal, det var jo dumt!

Det jeg kan si med sikkerhet er at jeg ikke synes dette finske ølet var spesielt godt, uansett hvordan kvaliteten på humlestammen bryggeriet bruker er. Det forbeholder jeg meg faktisk retten til 8)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
R.S. skrev:
baluba skrev:
R.S. skrev:
Nå-nå, 4,5 er lettøl.


Mvh. RS
Pils = lettøl? Du liker det sterkt, RS.
Dette ølet brygges originalt til 5.2% men fåes også i hhv 3.5 og 4.5% til restriktive markeder som f.ex vårt Norske. Det er kun originalen som er verdt å nevne.
(-dette trodde jeg dere visste)

Mvh. RS
Finsk øl har jeg begrenset interesse for, så det har jeg ikke hatt noen tanker om tidligere. Men lettøl er det uansett ikke, sett bort fra i en ironisk kontekst. Lettøl er klart definert som maksimum 2,7 prosent, mens pils (klasse D) er begrenset til 4,75 prosent.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Fra Finsk reinsdyrpiss til Nederlandsk skvip.

_________________________________________________

Iki Beer



Rasket med meg dette ølet siden det vekket litt interesse. Det viste seg å være lite som minnet om øl i flasken. Det smaker litt grønn te, som flasken opplyser, men dette er vel det svakeste ølet jeg har drukket. Minner veldig om ut-øllet te, i stedet for ut-teet øl.

Passer sikkert bedre til en varm sommerdag når man har lyst på noe lettdrikkelig og kaldt, men det fins alt for mange gode pilsnere til denslags bruk. Iki Beer er nok kun for asiatfantaster som vil drikke "sunn" øl, men for det første viste det seg at det er brygget i Nederland, og for det andre smaker det knapt øl.

Karakter: 46/100
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Northern Light



Nok en variant fra Orkenøyene. Northern Light er en pale ale, som jeg ikke synes er like god som hhv. Red MacGregor og Dark Island. Lite skum, mye humle. Balansert smak, men på den bitre siden på skalaen. Ettersmaken er helt OK, men jeg synes ikke den når opp til f.eks. Aass Gourmet Pale Ale (som jeg sikkert tester ila jula), men den er friskere.

Karakter: 76/100
 
Topp Bunn