Den store armgeometri-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har brukt denne Template generator, og plottet inn 293mm på Jelco 750L armen.
    Målene jeg får ut da ser slik ut. Er det helt på bærtur?

Evt. hvilken av protractorene bør jeg benytte?

Lofgren A
    ED69A09D-40FA-4466-BE1C-882E0C74D383.jpg

Stevenson A
    AEE75907-6DA1-4117-9DFB-94C071C543AE.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker Baerwald (Löfgren A), og det likner mest på Jelco's geometri også. Jeg pleier å bruke IEC-radier. Da får du litt større HTA (nærmere offset-vinkelen i headshellet). Med "Typical" får du den enda nærmere, og nullpunkter optimalisert til hvordan typiske plater ser ut i dag, heller enn med IEC-/DIN-standarden. (Du antar at rillene
    stopper lengre unna spindelen enn de 57,5 og 60,3mm DIN og IEC bruker, i så fall.)

...Men tallene ser fornuftige ut, de. Husk å skrive ut testutskrifter og måle referanselinjene på dem, så du kan kalibrere utskriften til riktig størrelse med "printer correction factor" i TemplateGen.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ja, en av dem. :)
    Sjekket målene, så de er skrevet ut korrekt. Laminerte dem i tillegg.
    Jeg ser at forskjellen mellom den er ørliten, og tolker at du foretrekker IEC fremfor «typical». Noen spesiell grunn til det?

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    749
    Gunnar,
    Hvis ikke Sigma62 får ut nålen sin, til oh-buen,
    bliver det lidt i modvind øge monteringsafstanden yderligere.:)
    Hei.

Nothingham Analog spillerne har en vridbar armbase, så man kan endre monteringsavstand - og
    dermed overheng - uten å endre armlengden. (Liksom SME-armene og von Feickert-spillerne).
    Derfor vil det alltid være mulig å oppnå korrekt overheng (forutsatt at armen er lang nok (mer
    enn 6")). Et fantastisk system, som gjør pickupjustering uendelig mye enklere!

von Feickert protraktorens overhengsjustering refererer til monteringsavstanden (som man måler
    med "metalldingsen") - og ikke til armens effektive lengde (som kanskje ville vært mer logisk).

Jeg mistenker at Sigma62 har forsøkt å oppnå et korrekt overheng på "buen", ved
    - 234 mm markeringen (som viser effektiv lengde), snarere enn ved
    - 216 mm markeringen (som viser monteringsavstand).

mvh
    Gunnar Brekke
    Nej.
    Monteringsafstanden var 214 mm, og jeg kunne ikke ramme 214mm buen på protractoren. Jeg bliver nødt til at vride armbasen en del ud af, for at få plads til lifteren.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Kongsberg
    Ja, en av dem. :)
    Sjekket målene, så de er skrevet ut korrekt. Laminerte dem i tillegg.
    Jeg ser at forskjellen mellom den er ørliten, og tolker at du foretrekker IEC fremfor «typical». Noen spesiell grunn til det?
    Jeg har vært litt tvilende til Hoffmangeneratoren, da jeg syntes denne buen for overheng er litt fiklete.
    Derfor har jeg ikke satt meg veldig inn i logikken og matematikken bak. Men ved litt tankearbeid, har jeg
    i dag kommet fram til endel interresante saker. Blant annet at denne kan generere en protraktor som
    stemmer (nesten helt) overens med High Fidelity geometrien!!! Men først litt historie:

Hele hensikten med de moderne geometriene, er å få minst mulig vinkelfeil innerst på platesiden (der periferi-
    hastigheten er kraftig redusert i forhold til ytterst på platesiden). Løvgrens genistrek - med sin Løvgren A-
    geometri - var å ta høyde for den reduserte periferihastigheten. Og plassere det innerste nullpunktet;
    HTA-2 ved 66,0 mm. Men, Løvgrens arbeid i 1937 baserer seg på 12" steinkaker - ikke moderne LPer...

Så Stevenson "moderniserte" Løvgren A geometrien for å passe til LPer. Han valgte å plassere HTA-2
    vesentlig lenger inn, ved nøyaktig det punktet der de modulerte rillene tar slutt - etter IEC-normen; ved
    60,3 mm. (Hva som kom først her; høna eller egget - vet jeg ikke). Dette passet godt for typiske LPer
    på 1960-tallet. Det er i tillegg verdt å merke seg at Stevenson-geometrien er spesielt nyttig på klassisk
    musikk, der man som regel har et crescendo i finalen, som av naturlige årsaker havner helt innerst på
    platesiden.

Men, etter som musikksmaken endrer seg og populærmusikk ble mer avspilt enn klassisk musikk oppstod det
    et behov for en ennå mer moderne geometri. Den fikk vi fra gutta i danske High Fidelity en gang på 80-tallet.
    De gikk veldig grundig til verks og målte 2.500 av sine egne LPer (5.000 platesider) for å finne ut hva som
    det typiske sluttpunktet for de modulerte rillene. Tallet de fant var 63,6 mm (som er veldig nære Hoffmann-
    generatorens Typical setting på 63,00 mm - mulig HF er kilden for Typical - høna eller egget(?)). Fra
    Stevenson-geometrien valgte de å bruke dette som innerste nullpunkt, noe som betyr; HTA-2 = 63,6 mm.
    Dette plasserer seg midt mellom nullpunktene fra Løvgren A og Stevenson (IEC). Et perfekt kompromiss?

Så tilbake til Hoffmann "generatoren". Der kan man velge mellom tre forskjellige geometrier; Løvgren A,
    Løvgren B og Stevenson. Bruk Løvgren A eller Stevenson! - IKKE bruk Løvgren B!

Videre kan man velge mellom DIN, IEC eller Typical, som definerer begynnelse (Outer Groove Radius) og
    slutten (Inner Groove Radius) på en gjennomsnittelig LP. Dette har marginal betydning for de to Løvgren-
    geometriene som bruker faste nullpunkter, men det har stor betydning for Stevenson-geometrien som
    bruker innerste modulerte rille som indre nullpunkt. DIN med sine 57,5 mm er helt ubrukelig, da dette
    alltid gir deg best lyd i utløpsrilla. IEC (originalen som Stevenson brukte) er noe bedre, men vil fortsatt i
    mange tilfeller gi deg best lyd i utløpsrilla. Typical er ideell og helt i tråd med High Fidelity geometrien.

Så bruk enten Løvgren A/IEC - eller aller helst Stevenson/Typical - som er (nesten) identisk med High Fidelity!

Jelco SA750L.jpg

Til sammenligning ga "mitt" Excelark (med High Fidelity geometri);
    (Avvikene skyldes selvfølgelig de 0,6 mm avvik i indre nullpunkt)

Inner groove radius = 63,6 mm
    Outer groove radius = 145,00 mm
    Pivot to spindle distance = 292,77 mm
    Inner null radius = 63,6 mm
    Outer null radius = 119,5 mm
    Effective lenght = 305,477 mm
    Overhang = 12,70 mm
    Offset angle = ...

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.846
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    0,26 mm = 26 micrometer
    det er vel ikke riktig? Det er 260 mikrometer
    Eller 26 hundredeler som vi verktøymakere sier:)
    Da jeg jobbet som verktøykonstruktør (de åtte mest lærerike årene av mitt liv) var sjelden verktøymakerne veldig fornøyde når jeg snakket om hundredeler. Hadde nok gått bedre med «ca. tre tiendeler». ;)
    Var smeden du jobbet sammen med da;) tiendeler er slurvearbeid i mine øyne innen dette faget.
    Jobbet sjelden med toleranser over+/- 0,05mm. Var toleransen større var det gjerne på store mål.
    Under 100 mm var det gjerne på +/- 0,02 mm.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.846
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    PS:

Alle mål er er det normalt med mm, da skal også toleranser være i mm.
    Dette er det ganske greie regler for.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Eller 26 hundredeler som vi verktøymakere sier:)
    Da jeg jobbet som verktøykonstruktør (de åtte mest lærerike årene av mitt liv) var sjelden verktøymakerne veldig fornøyde når jeg snakket om hundredeler. Hadde nok gått bedre med «ca. tre tiendeler». ;)
    Var smeden du jobbet sammen med da;) tiendeler er slurvearbeid i mine øyne innen dette faget.
    Jobbet sjelden med toleranser over+/- 0,05mm. Var toleransen større var det gjerne på store mål.
    Under 100 mm var det gjerne på +/- 0,02 mm.
    Mja... Man bør helst operere med grovere generelle toleranser der det ikke er nødvendig med fine, ellers blir nok både verktøymakeren og økonomisjefen sure på konstruktøren. ;) Noe annet ville være slurvearbeid av konstruktøren. Der det er nødvendig med høy presisjon, tegner man selvsagt sånn.

Å produsere yttersidene av en støpeform, som ikke er i kontakt med noen ting, med +/- 0,05mm, ville f.eks. være ganske meningsløst og jævlig dyrt.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har vært litt tvilende til Hoffmangeneratoren, da jeg syntes denne buen for overheng er litt fiklete.
    Virkelig?

Jeg bruker dem i utgangspunktet som en vanlig to punkts protractor, og sjekker til slutt om nåla følger buen. Synes det er kjempeenkelt. Klart Feickert o.l. er lettere på den måten at den er festet til spindelen, så når du har justert inn det ene nullpunktet, er man fiks ferdig, men jeg tror ikke det blir noe mer nøyaktig, og man har i alle fall ikke samme kontroll på nullpunktene man ønsker å bruke. Dette er naturligvis ganske finkornet flisespikkeri da. ;)

Derfor har jeg ikke satt meg veldig inn i logikken og matematikken bak.
    Den antok jeg nesten at du kunne på rams. :)

Men ved litt tankearbeid, har jeg
    i dag kommet fram til endel interresante saker. Blant annet at denne kan generere en protraktor som
    stemmer (nesten helt) overens med High Fidelity geometrien!!! Men først litt historie:

[klippet bort en fin oppsummering]

Så bruk enten Løvgren A/IEC - eller aller helst Stevenson/Typical - som er (nesten) identisk med High Fidelity!
    Jeg mente å huske at jeg hadde funnet at HF-geometrien var til forveksling lik Baerwald/Löfgren A med IEC-radier, men da kan det ha vært et særtilfelle. Ser at ANM (Hei, hvis du ser dette!) påpekte at High Fidelity-geometrien var identisk med Stevenson med 63,6mm innerradius tilbake i mars: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/87461-armgeometri-tap-tap.html#post2469825

ANM er forøvrig en like ivrig forumist med like mye å komme med enda, bare der borte i sin egen avkrok av Internett. :)

Tviler på at Hoffman's "typical" og High Fidelity er basert på hverandre den ene eller andre veien. De har sikkert bare hatt samme idé om å bruke dimensjoner på plater som stemmer mer med det som brukes i dag. Noe som er logisk, egentlig. :)

Man kan vel fint bruke Baerwald med Typical også, forresten? Da får man bittelitt mindre vinkelfeilforvrengning mellom nullpunktene, og littegrann mer heeelt innerst, innenfor det innerste nullpunktet, hvis jeg tenker riktig. (Det siste halvminuttet av plata eller så?) ;) Jeg tenker i alle fall at Baerwald er å foretrekke av den grunn, men sannsynligvis er ikke forskjellen hørbar i det hele tatt. I hvert fall ikke når vi tar "toleransen" i fingrene på han som justerer med i betraktningen. ;)

Sist redigert:

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Da ble det å lage en Stevenson A «Typical». Har forøvrig laget litt forskjellig som kan testes, men starter med denne når jeg setter opp arm og PU. En smule fiklete med disse Decca pickupene, men det går jo ;)

20897232-6B77-4FFB-BE31-2F132550F64F.jpg

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.699
    Sted
    Bergen
    Etter litt studering og testing så trenger jeg en liten bekreftelse på at jeg har forstått dette sånn noenlunde korrekt:

- måler lengden på armen, iht "effective length" i figur i innlegg #1 i denne tråden, fra pickupens diamant til "arm pivot point". Denne lengden er 303 mm
    - legger 303 mm inn i Gunnar Bs Excel ark og får opp monteringsavstand 291,34 mm. Det vil si at armens pivot point skal være montert 291 mm fra platetallerkens spindel
    - jeg har en Jelco SA-750 LB som iht Jelcos monteringsintruksjon skal monteres på 290 mm, men da blir det, som beskrevet i et annet innlegg trangt i headshell og man bør flytte monteringen til 290 + 3 mm noe jeg satte opp etter å ha lest denne tråden..
    - siden beregningen nå viser litt over 291 mm så havner jeg fort tilbake på trangt headshell, men det kan kanskje tas inn ved å flytte PU plassering i headshell? Dog ikke mye å justere på

Har spilt litt med monteringsavstand 293 mm, Stevenson oppsatt iht Dr Feickerts svarte protractor, og det kan høres ut som mer lyd i venstre kanal, kan dette skyldes at canilever ikke er korrekt oppsatt mht parallellitet? Eller bare tilfeldig ift platens opptak?

Med vennlig hilsen
    PerM

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Kongsberg
    ^Hvilken spiller har du tjua? - eller rettere sagt; Har du en spiller der du kan variere monteringsavstand?

Om du har en spiller med fastmontert arm (montert på Jalcos anbefalte monteringsavstand på 290 mm),
    er du litt "låst", og må jobbe innenfor de parametrene som er mulige. Dette innebærer at pickupen blir
    stående langt bak i shellet, og at det vil bli "trangt" mellom "pinner" på pickupen og "pinner" på shellet;
    - Monter pickupen såpass langt fram - at du såvidt får plass til "pinnene" og kablene - men ikke lenger!
    - Juster HTA i det innerste nullpunktet. Her ville jeg valgt Løvgren A (merket B!) for all round bruk,
    ..Stevenson om du spiller mest klassisk, eller aller helst et nytt punkt (riss strek med nål og linjal) ved
    ..63,6 mm fra spindelen for High Fidelity/Stevenson(Typical).
    Nå vil IKKE denne justeringen gi deg korrekt HTA i det ytterste nullpunktet (ved noen av geometriene),
    men dette er mindre kritisk, da periferihastigheten er høyere her - ytterst på platen. Du tåler litt vinkelfeil!

Har du en spiller med bevegelig arm (variabel monteringsavstand), er mulighetene ubegrensede og du
    kan bruke den geometrien du vil. Jeg anbefaler (som gjentatt i det uendelige) ; High Fidelitys geometri
    (Stevenson(Typical)). For å bruke denne (sammen med von Feickert protraktoren);
    - Monter pickupen med skruehodene 1/3 av lengden - fra fronten av slissene i shellet.
    - Mål armlengden med linjal/tommestokk.
    - Bruk Excalcalkulatoren min for å finne monteringsavstand.
    - Still Feickert "metallinjal" til denne monteringsavstanden.
    - Juster armbasen fram eller tilbake - for å få "hullet" rett under nålen på "metallinjalen".
    - Juster overheng, til et nytt punkt - midt mellom B og S (riss strek med nål og linjal) - (Step 1).
    - Juster HTA-1, til et nytt punkt ved 119,5 mm (riss strek med nål og linjal) - (Step 2).
    - Juster HTA-2, til et nytt punkt ved 63,6 mm (riss strek med nål og linjal) - (Step 3).
    Etter dette er det bare å påføre riktig antiscating og spille musikk...

Når det gjelder ubalansen du opplever, tror jeg ikke dette har med justeringen å gjøre (kanskje med unntak
    av antiscating settingen - som kan påvirke balansen noe). Det kan skyldes en feil i pickupen, men skyldes
    mest sannsynlig "human error" - i lyttingen. Og et statistisk grunnlag på 1 (en) plate. :)

mvh
    Gunnar Brekke

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ....Eller, han kan bruke en protractor for 290mm monteringsavstand (eller den monteringsavstanden han faktisk har) og få begge nullpunktene riktig med Stevenson A/Baerwald (eller noe annet).

Det eneste "riktige", IMO.

Hvordan gjør forresten høyre periferihastighet[1] at vinkelfeilforvrengning blir mindre vesentlig?

1: Periferihastighet må være et punkts hastighet i rommet ytterst på platen, men jeg antar du mener at det faktum at pickupen leser av en lengre distanse av rillene pr. tidsenhet jo lengre ut fra senter man kommer.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.902
    Sted
    Kongsberg
    ^Dessverre går ikke det. Monteringsmalen på Jelcoarmene er "feilkonstruert", så pickupen blir sittende for langt bak i
    shellet. Det er derfor jeg anbefaler å montere Jelcoarmene 2-3 mm lenger unna spindelen - enn det Jelco selv anbefaler.

TONEARMS / JELCO ICHIKAWA JEWEL CO., LTD.

Ser du på 12" (L) versjonen av 750 armen så angis et overheng på 15 mm. På en 12"! Mitt Excelark kommer opp med
    anbefalte verdier for overheng, mellom 11,83 mm (S) og 13,37 mm (B).

Når det gjelder vinkelfeil, er det innerst på plata dette er kritisk. Lenger ute; not so much. Se bare hva gutta på Viv Labs
    holder på med. Null grader offsetvinkel og kun justering av HTA i indre nullpunkt. Det betyr fryktelig stor vinkelfeil i ytterrillen
    (særlig med 7" armen), men de mener dette ikke er kritisk så lenge man unngår antiscating. Spennende saker!

https://audioart.no/Home/Produkt/186

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ^Dessverre går ikke det. Monteringsmalen på Jelcoarmene er "feilkonstruert", så pickupen blir sittende for langt bak i
    shellet. Det er derfor jeg anbefaler å montere Jelcoarmene 2-3 mm lenger unna spindelen - enn det Jelco anbefaler.
    Det er greit nok, men jeg har montert 750L på 290mm selv og fått satt opp to riktige nullpunkter. Jada, de blir trangt for kablene i headshellet, men det går. Er armen montert på 290mm, så bør man justere for 290mm. Er armen montert på 292 eller 293mm fra spindelen, så justerer man deretter.

Hoffman's TemplateGen lager protractorer tilpasset monteringsavstanden, og jeg regner med at Feickert også kan settes opp med nøyaktig den monteringsavstanden som er i bruk.

Da ligger man selvsagt unna Stevenson, som gir et par mm kortere effektiv lengde enn Baerwald/Löfgren, men hvis det er veldig tight, kan man jo prøve med Löfgren B i stedet for LöfgrenA/Baerwald, siden den gir en ekstra halvmillimeter.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.699
    Sted
    Bergen
    Uuups, skulle nok nevnt at jeg har en Dr F Woodpecker og der flyttes jo hele armen så lett som bare det.
    Testet litt ymse lengder i Gunnars Excel beregning og endte, så langt, til slutt opp med Hoffmans beregning med armlengde 293 mm. Dette fordi jeg hadde fotopapir tilgjengelig på printeren og ikke hadde hjerte til å ta en LP som grunnlag for malen på side 100 eller så i den refererte nr 56 utgaven.

Og lytteresultatet er absolutt mye bedre, nå blir det vel mer snakk om små justeringer for å høre om det blir noe forskjell.
    Opplevd ulike kraft i høytaler er nok tilfeldig ift den aktuelle utgaven av platen.

Så takk for innspill og tålmodighet, det hjelper absolutt på lyttegleden når utstyret kan ta frem sitt beste

PerM

Mvh
    PerM

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn