Bil, båt og motorsykkel Den store BÅT tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.717
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Var "sørafor" her for en drøy uke siden. Hadde egentlig helt andre butikker å besøke, skytterutstyr, men da vi nå var i nærheten ramlet vi ( arvingen og jeg ) innom hos Bavaria. Hadde en rask titt på 450 Sport Soft Top modellen. Fin båt, tre lugarer to bad og greit med plass. Går ganske høvelig fort også. Kjente at det rykket i "må ha" nerven!
    Bavaria 450 ST bilde 1.jpeg
    Bavaria 450 ST bilde 2.jpeg
    Bavaria 450 ST bilde 3.jpeg

    Ser jo ut til å kunne fungere greit som landsted. Pris såvidt over 5 mill.

    Nå finnes det et par andre aktuelle kandidater også, samt at Husvaranen må overbevises om sådan pengebruk............:p

    Helt bortkastet å kjøpe båt om fruen ikke er enig!
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.579
    Antall liker
    4.043
    Jeg har blitt båteier av året (Rana 20 48 hk). Går ikke fort, men er veldig kjekt med fisketurer og å være på sjøen i finvær sammen med ungene.

    Rana båt.jpg
     

    Panama Red

    Heartattack & Vine
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.972
    Antall liker
    6.144
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Mange bilder har jeg ikke, men et bilde og en god historie skal jeg vel greie.
    Dette er RS 7 Bergen:http://jekte-og-jaktfart.origo.no/-...matiske-omstendigheter-ved-ans?ref=checkpoint
    800px-RS_7_Bergen_01.jpg
    Den er en av flere båter min oldefar Bernhard Peder Markussen tjenestegjorde på. Han var ansatt i redningsselskapet i 35 år og avanserte til båtsmann etter 7år og videre til skipper etter 12år. https://www.geni.com/people/Bernhard-Peder-Markussen/6000000004412396014.

    Historien jeg skal fortelle utspant seg i 1907 utefor Stave i Vesterålen. I sterk vsv mistet de masten og ble kastet på et skjær. Der ble de liggende for vær og vind til det ble lyst og de ble berget av 4 lokale menn som rodde ut til dem. De reddet hele mannskapet, men en av redningsmennene satte livet til.
    De berget som sagt mannskapet, men etter en natt på dekk var disse i en tilstand av hypotermi og gode råd var dyre. Hvis du setter noen med hypotermi foran kakkelovnen dør de rimelig kjapt. De må "tines" sakte. Nå hadde det seg sånn at det bodde en enkemann med 7 ugifte døtre like i nærheten av der de kom på land. Mannskapet ble tatt med opp til denne enkemannen med døtrene, og mannen visste råd. Han beordret jentene til sengs sammen med hver sin forfrossen sjømann. Og slik møtte min oldefar min oldemor

    p.s. Hele mannskapet kom til hektene igjen, og de fleste døtrene ble gifte.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Båt seilt av norsk "viking" som ikke er like godt likt av alle nasjoner......

    Berserk.jpg

    Jeg har sansen for Jarle og hans tokter! Ikke alle som hadde klart det han har gjort!
    Forferdelig leit med mannskapet som omkom i Antarktis.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    Aronow 39.jpg


    Dette er 39 Arronow cat jeg rigget i -96. Kjøpte et gammelt skrog, forlenget den 3 fot for å få plass til 2x 800 hk-12 liter rekkeseksere.
    Arneson drev, ZF gir og 18x30 seksbladet Rolla props. Jeg bygde lenger og konkave steglister samt tunnelflaps for å få båten "ut av vannet".
    Bygget full innredning så det ble en hyggelig turbåt.
    Veide 7.5 tonn tørr og gikk ærlige 64.9 knop med 800 liter fuel og 6 gubb ombord.

    Mvh.
    SAL
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Å fy feite SAL!! :)

    Og til de som ikke kjenner til Arneson er det bare å se denne filmen!


    Hvor lenge varte tanken før den måtte fylles? 2 timer?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    Cruisefart på 44 knop var slett ikke galt når det gjelder forbruk, husker ikke helt men rundt 100-150 liter timen?
    Betalte 1,81 pluss mva pr. liter i sesongen 97 og 98, ble faktisk billigere å bruke enn en liten påhenger på bensin.
    Krever enormt med hester å øke fra 45 til 65 knop, da gikk forbruket i været, men for å si det litt morsomt-jeg hadde de store dieseltankene så det gjorde ingen ting!

    Mvh.
    SAL
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Aha! Troddedet var bensinere! :) hva slags motorer?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    2 x Merlin/Daytona mariniserte Mack lastebil. Ca. 1000 kg stk +gir og drev.

    engine2_fs.jpg Daytona.jpg


    Ser de heter US-1 Marine nå de som leverer deler til de.

    Mvh.
    SAL
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hadde Detroit på tunga, men Merlin er vel noe annet :)
    Ikke 2t diesel det her vel?

    Edit: Eh.. Ser på etter du la ut bilde at det er 4t. :)

    Er litt dyrere i dag å kjøre den båten, men ikke hårreisende med diesel så lenge en kjører fornuftig. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Selmordskandidat i Thailand:


    Joda, 2takter skal det vær :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Riva er så stilig at selv pingvinen i batman hadde dratt damer med en slik båt :)


    36329-penguin-banner.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.178
    Antall liker
    10.736
    ^Der våknet du, ja. Tenkte det når det dukket opp V8 som du stadig maser om. :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.645
    Antall liker
    1.378
    Erica XII bygget av Vitters
    4.jpg

    Wally Esense
    02.jpg

    Frauscher 717 GT
    Frauscher-717-GT-in-action-7.jpg

    Frauscher 909 Benaco
    354-si130202-6.jpg
     

    Salbu

    Medlem
    Ble medlem
    14.08.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    6
    Sverige_0.jpg 2014-08-04-99a1d03e914e9d837ca76a30d663808eb334b7b2.jpg
    Denne må jo nesten med her. S1 Sverige er en trebåt med to Rolls Royce V12 motorer på tilsammen over 2000 hk. Skulle gjerne hatt en slik en :)

    .Salbu.
     

    GjeEsp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2006
    Innlegg
    575
    Antall liker
    113
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er det, 22 sport:cool: Er medlem på den siden og har lagt ut noen bilder der. Både Linges design og ikke minst historie er fascinerende.
    Mvh
    Gjert
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Aha! Da er det sikkert din jeg har sett på fb! Linge har en fin historie ja! Hans favoritter har han sagt selv, er jo Fjordlingen og Windy 22! :)

    Kunne selv tenkt meg en Wesling eller Fjordling. Muslingen er et kompromiss pga båtplassen jeg har :) Men morro er det! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.840
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt med slik hytte! Da kan en stadig få ny utsikt om en vil, og om en er lei av naboene så er det bare å flytte hytten! :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    875
    Antall liker
    1.126
    I det minste fungerte dødmannsknappen 🤭
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    2.852
    Båt seilt av norsk "viking" som ikke er like godt likt av alle nasjoner......

    Vis vedlegget 383921

    Jeg har sansen for Jarle og hans tokter! Ikke alle som hadde klart det han har gjort!
    Forferdelig leit med mannskapet som omkom i Antarktis.
    Litt for høy på seg selv, for å si det mildt. Og det er flere enn meg som ikke lar seg imponere av slike "bragder".
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    2.852

    Moroa starter fra 4 min 30 sek. :)
    Flott video det der ! Har hatt noen turer med Tjeld-klasse MTB. Tøffe fartøy, de gjorde over 50 knop når de var tørre og uten torpedoer og ammo. Det var trebåter, så de hadde en årlig tørkerunde i hangar. Husker ikke hvor mye det skilte i "vekt" på tørr og vasstrukken, men det var flere tonn.

    De Napier Deltic motorene er fasinerende kompakte kraftplugger. Nei, de gikk IKKE på bensin, noe som er en seiglivet myte (at det var bensinmotorer) som nok en gang dementeres.

    De var bygd i Mandal på Båtservice og Westermoen. De ble også bygd for bl.a Hellas og USA (kalt Nasty-klassen). Noen av sistnevnte sine fartøy lå ved Haakonsvern i Bergen, Vietnamkrigen var i emning og det blei diskutert på Tinget om vi kunne eksportere dem til et land i krig. Amerikanerne kastet plutselig loss en dag og forsvant ut fjorden. De seilte dem til England hvor de blei lasta ombord på lasteskip og frakta av gårde.

    De blei i starten benytta til å landsette og hente ut små grupper av spesialsoldater/etteretningspersonell i hemmelige operasjoner på kysten i Nord-Vietnam. En del av personellet , spesielt maskinister var norske tidligere marinefolk.

    De var ansatt gjennom et "shippingfirma". (CIA - skalkeskjul). Når krigen gikk full size og var offisiell blei MTBene benyttet som gunships og utrusta med et variert arsenal, alt fra bombekastere (!!), firling 12.7 mitraljøser, flammekastere, flere Oerlikon 20mm maskinkanoner, og Bofors 40/L60 osv. Da blei antakelig også nordmennene bytta ut.

    Fartøyene ble benyttet på elvene i Vietnam.De blei også pansret på utvalgte steder av strukturen. Det var ikke så mye igjen av det opprinnelige designet !

    Grekerne havarerte det ene av sine fartøy på vei fra Mandal til Hellas. Skjedde visstnok i Biscaya. Jeg så for øvrig et et ribba Tjeld-skrog liggende i Souda Bay, Kreta midt på 90-tallet.

    Som sagt skikkelige fartøy. Men det var en kald fornøyelse å stå på broa i Nord-Norge midtvinters. De hadde åpen bro. Mange "lure" tiltak blei ttesta ut bl.a oppvarmede kjeledresser som blei brukt i bombefly i WW2. Det blei en "sitrende" opplevelse da 24 Volt DC og sjøvann ikke går så godt i lag. De var nemlig ikke vanntette. Så den utprøvinga blei raskt avslutta !

    En amerikansk nettside om Nasty-klassen. Homepage of PTF-Nasty Class Boats (ptfnasty.com)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    En liten båthistorie.
    Før min Abeking & Rasmussen Drake (bilde på første side av tråden), kjøpte jeg en tilsvarende i Ålesund, der det var et aktivt miljø for seiling med båttypen. Denne kjørte jeg til Børresen bådbyggeri i Danmark, etter å ha seilt med båten en sesong. Den var blitt bygget hos Børresen og de ville gi den en overhaling.
    De tok kontakt og foreslo at jeg heller skulle overta A&R Draken, som det ikke skulle mye til å få seilklar, og så kunne de ta N-257 i bytte.

    Dette var mange år siden. Enter Knut Christian Hallan, som bor i Son, har vært importør av Morgans og Ferrarier, m.m. Han er også trebåtentusiast og har skapt et miljø for slike i Son.


    Han kjøpte en Drake i elendig stand og fikk etter mye om og men gjort om det kjøpet. Så hørte han nyss om en Børresen-bygd drake som hadde stått på land i 14 år, hos Børresens i Danmark. Den måtte det da være mulig å sette i stand og få hjem til Norge, tenkte Herr Hallan. Noe han også gjorde. Nå heter båten Dragon Dream og den kom til Norge for noen uker siden. Hallan har et knippe vakre seilbåter bygd i tre, som han låner ut til ungdom og entusiaster. Dragon Dream skal til trebåtfestivalen i Risør snart.

    Jeg kunne hjelpe ham med å attestere at båten ikke var blitt momset ut av Norge da jeg kjørte den til Danmark, og det har vært moro å følge arbeidet hans.
    For dem med fb-konto:


    Dragon Dream:

     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.337
    Antall liker
    12.707
    Sted
    Hus
    Flott video det der ! Har hatt noen turer med Tjeld-klasse MTB. Tøffe fartøy, de gjorde over 50 knop når de var tørre og uten torpedoer og ammo. Det var trebåter, så de hadde en årlig tørkerunde i hangar. Husker ikke hvor mye det skilte i "vekt" på tørr og vasstrukken, men det var flere tonn.

    De Napier Deltic motorene er fasinerende kompakte kraftplugger. Nei, de gikk IKKE på bensin, noe som er en seiglivet myte (at det var bensinmotorer) som nok en gang dementeres.

    De var bygd i Mandal på Båtservice og Westermoen. De ble også bygd for bl.a Hellas og USA (kalt Nasty-klassen). Noen av sistnevnte sine fartøy lå ved Haakonsvern i Bergen, Vietnamkrigen var i emning og det blei diskutert på Tinget om vi kunne eksportere dem til et land i krig. Amerikanerne kastet plutselig loss en dag og forsvant ut fjorden. De seilte dem til England hvor de blei lasta ombord på lasteskip og frakta av gårde.

    De blei i starten benytta til å landsette og hente ut små grupper av spesialsoldater/etteretningspersonell i hemmelige operasjoner på kysten i Nord-Vietnam. En del av personellet , spesielt maskinister var norske tidligere marinefolk.

    De var ansatt gjennom et "shippingfirma". (CIA - skalkeskjul). Når krigen gikk full size og var offisiell blei MTBene benyttet som gunships og utrusta med et variert arsenal, alt fra bombekastere (!!), firling 12.7 mitraljøser, flammekastere, flere Oerlikon 20mm maskinkanoner, og Bofors 40/L60 osv. Da blei antakelig også nordmennene bytta ut.

    Fartøyene ble benyttet på elvene i Vietnam.De blei også pansret på utvalgte steder av strukturen. Det var ikke så mye igjen av det opprinnelige designet !

    Grekerne havarerte det ene av sine fartøy på vei fra Mandal til Hellas. Skjedde visstnok i Biscaya. Jeg så for øvrig et et ribba Tjeld-skrog liggende i Souda Bay, Kreta midt på 90-tallet.

    Som sagt skikkelige fartøy. Men det var en kald fornøyelse å stå på broa i Nord-Norge midtvinters. De hadde åpen bro. Mange "lure" tiltak blei ttesta ut bl.a oppvarmede kjeledresser som blei brukt i bombefly i WW2. Det blei en "sitrende" opplevelse da 24 Volt DC og sjøvann ikke går så godt i lag. De var nemlig ikke vanntette. Så den utprøvinga blei raskt avslutta !

    En amerikansk nettside om Nasty-klassen. Homepage of PTF-Nasty Class Boats (ptfnasty.com)
    Gjorde en jobb på Vealøs utenfor Horten høsten 1981 inne i tørkehangaren der. Der lå det fullt av MTB`er inn pluss to som sjøheimvernet hadde. Var nede i maskinrommet og kikket på de Napier Deltic motorene som sto ved siden av hverandre der nede. Ganske så spartansk innvendig også, men de gikk som et helvete da de var tørre og ikke så mye på tankene. Opp mot 50 knop.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    4.662
    Torget vurderinger
    10
    Nydelige seilbåter her, herlig!
    Denne er en helt annen kategori, jeg bygget den i -96/97, 39 Arronow cat. Forlenget den 3 fot under badeplattform for å få plass til motorene.
    Forlenget steglistene, laget konkave steglister i bunn/nederkant av skrog samt laget hydraulisk tunnelflaps for å gi bedre løft, 1200kg pr. motor med girkasse.
    2x 800 hk 12 liter diesel, ZF gir og Arneson drev, 18x30 6-blader Rolla propeller.
    Jeg støpte vindskjerm, dører og interiør i carbon, skrogmodifiseringer i Divinysell og glass. Epoxy.
    Rigget den som en turbåt, gikk 64.9 knop. 18768547_1856671097883074_8337833346943650059_o.jpg 27657845_1969775129906003_7686235949295404824_n.jpg 27751566_1969766593240190_2549686614440441405_n.jpg 27907818_1969766596573523_3448713501099396067_o (1).jpg

    Mvh.
    SAL
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn