Den store direktedrift-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    L07D ser ut som et vaffeljern og trenger seriøs ombygging for å låte noe i nærheten av det sexy utseendet
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den er strøken! En eiers, lav km. ikke vinterkjørt - topp! :D Hvor mange spillere har du egentlig?
    Den er helt strøken, og reservert min datter i testamentet allerede.
    Har bare to, foreløpig, men bare denne som passer inn her.

    Det står forresten en SP10 med Tore Seem arm nedi gata her og irriterer meg, på NRK-vogn.
    DSC_0236.jpg

    Ikke til salgs, men lystene lever i gamle skrotter.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.938
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Den Kenwooden ser ut som en KP-07M som jeg kikket på for en stund siden, tror det var denne
    KP-07M KENWOOD ???󥦥å? ?쥳???ɥץ졼?䡼 ?????衦???? ?ϥ??ե???Ʋ ??ť????ǥ??? 11-58153-99585-00
    KP-07M KENWOOD HiFi-Do McIntosh/JBL/audio-technica/Jeff Rowland/Accuphase
    Stilig sak, produsert av Micro Seiki, sjelden vare på våre trakter. Desverre solgt nå.

    Send den til meg, hvis du har en på hånd!
    Fikk ett tips om en i Swe som er til salu, ikke den på blocket!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Kun kjørt av en snill, eldre herre på søndager, i forbindelse med klokkertjeneste på den lokale kirken.

    Vakkert, ottone.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    vet om en i Trondheim.....tipper prisforventningene er nord for 40K
    mvh
    Leif
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Vurderer stadig å selge min 230V SP10-mk2. Sikler på eksotiske armer og PU, samt customplinthet jeg har tegnet, men sliter med å invistere pengene da jeg har en veldig minimal vinylsamling...

    Kanskje skaffe meg en "ferdig"-spiller på (lang)sikt? Denon eller Yamaha GT-serie?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    L07D ser ut som et vaffeljern og trenger seriøs ombygging for å låte noe i nærheten av det sexy utseendet
    Interessant, da jeg lenge har hatt lyst på en sånn men kjenner den egentlig ikke.
    Kan du utdype litt om problemer/begrensninger med den konstruksjonen?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.994
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Armen er tung, og det avgrensar talet på aktuelle pickupar. Men han er ein draum å justere, og du kan nyte opplevinga du får ved å låse han gradivis til armbasen (når du gjer dette, høyrer du umiddelbart kor viktig akkurat dette er.
    Elles må spelaren ha godt underlag (vegghylle, seier eg), ekstra stabil. Spelaren har platekrans og strammar etter rett, og det er litt plundrete å bruke malen for å legge kransen rett. Men det fungerer greitt når ein venjer seg.
    Spesielt bra: Dynamikken og den kontante attgjevinga.
    Svak side: ikkje noko som eg veit. Men sjeldan, dyr, 30 år gammal ....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.994
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vurderer stadig å selge min 230V SP10-mk2. Sikler på eksotiske armer og PU, samt customplinthet jeg har tegnet, men sliter med å invistere pengene da jeg har en veldig minimal vinylsamling...

    Kanskje skaffe meg en "ferdig"-spiller på (lang)sikt? Denon eller Yamaha GT-serie?
    Dumt å selje noko sånt. Eg gjorde det, og angrar endå. Kjøp heller fleire plater.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vurderer stadig å selge min 230V SP10-mk2. Sikler på eksotiske armer og PU, samt customplinthet jeg har tegnet, men sliter med å invistere pengene da jeg har en veldig minimal vinylsamling...

    Kanskje skaffe meg en "ferdig"-spiller på (lang)sikt? Denon eller Yamaha GT-serie?
    Dumt å selje noko sånt. Eg gjorde det, og angrar endå. Kjøp heller fleire plater.
    Neida. Ingen vits i at flere begynner med vinyl nå. Man kan kose seg like greit med noe enklere.
    Bare send den til meg, emokid. Sluket vil jo ikke gi meg sin.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    L07D ser ut som et vaffeljern og trenger seriøs ombygging for å låte noe i nærheten av det sexy utseendet
    Interessant, da jeg lenge har hatt lyst på en sånn men kjenner den egentlig ikke.
    Kan du utdype litt om problemer/begrensninger med den konstruksjonen?
    for det første så er det forskjell på bena på MKI ogMKII
    synes på topplokket på bentårna
    mener det kun er MKII som kan justeres demping på
    ellers finnes det et eget nettsted viet disse spillerne og der står alle aspekter ved disse utførlig beskrevet, inklusive tiltak for å bukt med problemene
    Kenwood L-07D Turntable Web site

    les og sikle i vei....:cool:
    mvh
    Leif
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.994
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    L07D ser ut som et vaffeljern og trenger seriøs ombygging for å låte noe i nærheten av det sexy utseendet
    Interessant, da jeg lenge har hatt lyst på en sånn men kjenner den egentlig ikke.
    Kan du utdype litt om problemer/begrensninger med den konstruksjonen?
    for det første så er det forskjell på bena på MKI ogMKII
    synes på topplokket på bentårna
    mener det kun er MKII som kan justeres demping på
    ellers finnes det et eget nettsted viet disse spillerne og der står alle aspekter ved disse utførlig beskrevet, inklusive tiltak for å bukt med problemene
    Kenwood L-07D Turntable Web site

    les og sikle i vei....:cool:
    mvh
    Leif
    Takkar for linken. Visste ikkje det var mkII-utgåver. Hugsar ikkje denne dempefasiliteten.
    Har du personlege erfaringar med denne spelaren, LMC?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Vurderer stadig å selge min 230V SP10-mk2. Sikler på eksotiske armer og PU, samt customplinthet jeg har tegnet, men sliter med å invistere pengene da jeg har en veldig minimal vinylsamling...

    Kanskje skaffe meg en "ferdig"-spiller på (lang)sikt? Denon eller Yamaha GT-serie?
    Dumt å selje noko sånt. Eg gjorde det, og angrar endå. Kjøp heller fleire plater.
    Neida. Ingen vits i at flere begynner med vinyl nå. Man kan kose seg like greit med noe enklere.
    Bare send den til meg, emokid. Sluket vil jo ikke gi meg sin.
    En av sine, mener du vel? Den jævelen har jo reserve av alt!

    Jeg skal vurdere det litt hardere, vi snakkes:)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    L07D ser ut som et vaffeljern og trenger seriøs ombygging for å låte noe i nærheten av det sexy utseendet
    Interessant, da jeg lenge har hatt lyst på en sånn men kjenner den egentlig ikke.
    Kan du utdype litt om problemer/begrensninger med den konstruksjonen?
    for det første så er det forskjell på bena på MKI ogMKII
    synes på topplokket på bentårna
    mener det kun er MKII som kan justeres demping på
    ellers finnes det et eget nettsted viet disse spillerne og der står alle aspekter ved disse utførlig beskrevet, inklusive tiltak for å bukt med problemene
    Kenwood L-07D Turntable Web site

    les og sikle i vei....:cool:
    mvh
    Leif
    Takkar for linken. Visste ikkje det var mkII-utgåver. Hugsar ikkje denne dempefasiliteten.
    Har du personlege erfaringar med denne spelaren, LMC?
    ikke annet at jeg har hørt den
    men gjorde omfattende research på den ifbm at jeg hadde lyst på en
    valgte å droppe det
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Masse snakk om Kenwood L-07D, men ikke et eneste bilde. Kanskje like greit. ;)
    Har ikke eid denne selv, men har montert opp en slik med Ortofon MC-30 Supreme.
    Spilte riktig så bra det!

    l-07d-h.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    les hva de skriver om EMI etc når de isolerer tallerkenen
    myevi husker som dritbra i gamledager, som muligens ikke hadde holdt mål i dag.......og omvendt...
    mvh
    Leif
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    En annen mangel i tråden er (de klassiske) Goldmund DD spillerne - med flytende oppheng:

    goldmund studietto.jpg


    Goldmund Studietto: Kanskje den mest elegante, men jeg ble gal av det lealause (med høy resonansfrekvens) flytende opphenget.
    Lydmessig var det dog lite og utsette på denne. Tør ikke komme med sammenligninger med Studio, da Studiettoen med T5 arm bare
    var innom på hjemlån noen få dager. Mener jeg brukte Fidelity Research MC-201 pickup "at the time".

    726195-goldmund_studio.jpg


    Studio: Bølete og stygg (i hvert fall i svart), men lydmessig den klart beste DD spilleren jeg har hørt. Kanskje den beste uavhengig
    av motorsystem (men fikk tøff konkurranse av Forsell luftspiller med strikkmotor).
    Langt penere i lyst treverk (som på bildet - aldri sett denne i virkeligheten). Min var satt opp med Brauerarmen for den (nesten)
    helsveitsisk lydopplevelsen. Pickupen var nemlig ikke sveitsisk, men japansk; Koetzu Black - Gold line. Studio fantes også i en
    (smalere og dypere) ST4 versjon (ikke sett denne heller) som fungerte bedre (visuelt) med Goldmunds T5 tangensialarm.

    Goldmund 01.jpg


    Referance (1): Lenge en våt drøm - som aldri ble oppfylt (liksom Meg Ryan). Denne syntes jeg er griselekker og her fungerer
    T5 tangensialarmen også visuelt - ikke bare funksjonelt. Alle andre armer ville det være "feil" å sette på denne. Bordet vi ser
    toppen av - er en integret og viktig del av spilleren. Ikke hørt under kontrollerte former, men lysten på en slik er fortsatt til stede.

    Må huske å tippe Lotto!

    mvh
    Gunnar Brekke
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Et par andre spillere som mangler er Kenwoods eminente "steinspillere" KD-500 og KD-550.

    8248410737_4ba98d9e0b_b.jpg


    Min første DD spiller (etter noen reimdrevne japanere), var Kenwood KD-550 som kom med
    original Kenwood (Lustre?) S-formet arm. Brukte den sammen med Technics headshell og
    Dynavector DV-10X2. Mye ZZ Top på den tiden. Partytime!

    kd500_closed.jpg


    Kenwood KD-500 hadde et gummiaktig "armboard" for montasje av andre armer. Min hadde SME 3009 Improved
    armen med løst headshell (som på bildet - hentet fra HFS!). Brukte den med et tyngre Jelco headshell og Ultimo
    (Dynavector) 20C - modifisert av van den Hul. En av platene som virkelig fikk kjørt seg var Talking Heads;
    Stop making sence. Hyggelige minner.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.358
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ikke spesifikt nei, men det virker som det kan være et gjengs problem med DD spillere flest utifra beskrivelsen på den refererte nettsiden
    sikkert flere DD spillere som ville tjene på en tilsvarende skjerming i tallerkenen
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    4.369
    Sted
    Bartistan
    Fin spelar, det der. Verkar automatikken slik han skal? Retur av armen?
    ja returen virker,jeg fikk byttet en gummiring for noen år siden
    Jeg har maken. Kjøpt i 1982.
    Automatikken har konka forlengst så det blir manuell start og stopp. Særlig stopp krever at man følger med i timen.
    Pitch control på +/- 6% = halvtonen opp/ned på gitaren. Har spart meg for myyye gitarstemming i ungdommen :cool:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Det var en nytelse å gå gjennom tråden, fra begynnelse til slutt. Dypdykk i platespillerteknologi da den var på sitt høyeste. Takker!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Et par andre spillere som mangler er Kenwoods eminente "steinspillere" KD-500 og KD-550.

    Vis vedlegget 366656

    Min første DD spiller (etter noen reimdrevne japanere), var Kenwood KD-550 som kom med
    original Kenwood (Lustre?) S-formet arm. Brukte den sammen med Technics headshell og
    Dynavector DV-10X2. Mye ZZ Top på den tiden. Partytime!

    Vis vedlegget 366653

    Kenwood KD-500 hadde et gummiaktig "armboard" for montasje av andre armer. Min hadde SME 3009 Improved
    armen med løst headshell (som på bildet - hentet fra HFS!). Brukte den med et tyngre Jelco headshell og Ultimo
    (Dynavector) 20C - modifisert av van den Hul. En av platene som virkelig fikk kjørt seg var Talking Heads;
    Stop making sence. Hyggelige minner.

    mvh
    Gunnar Brekke
    Tror den Kenwood 500 det er bilde av er den jeg har nå, med Sme 3009 improved arm og løst headshell :)
    Ikke for å spore av men noen som kan driste seg til å foreslå ny pickup?
    Står en Audio Technica mla440 (er på ferie og har ikke full kontroll akkurat nå) på spilleren nå.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Jeg har KD 550, altså med original arm. (gedigen vellydende spiller :)
    Jeg ble anbefalt Dynavector DV 10x5 ....monterte den og er super nøgd!
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Tror den Kenwood 500 det er bilde av er den jeg har nå, med Sme 3009 improved arm og løst headshell :)
    Ikke for å spore av men noen som kan driste seg til å foreslå ny pickup?
    Står en Audio Technica mla440 (er på ferie og har ikke full kontroll akkurat nå) på spilleren nå.
    Artig!

    Audio Technica AT-440mla bør være en utmerket match til armen, men selvfølgelig finnes det bedre
    pickuper der ute. Storebror Audio Technica AT-150MLX kan være en naturlig oppgradering med litt
    lysere, mer dynamisk og mer raffinert lyd. Ortofon 2M Bronce og særlig Ortofon 2M Black vil være
    meget gode alternativer med topp sporingsegenskaper og dermed god lyd. Men igjen litt lysere enn
    ATen din. SoundSmith Carmen er også et utmerket alternativ, med lik klangkarakter som ATen din,
    men langt mer oppløst og meget dynamisk lyd.


    Men modifiserer du armen din litt, kan SME 3009 Improved ytelse nærme seg ytelsen fra den langt
    bedre (og ikke minst mer pickupkompatible) SME 3009 Series II eller SME 3009 R.

    - Det aller enkleste er å oppgradere armen med et bedre headshell. Det originale SME shellet er jo
    .. riktig å se på, men er ganske lealaust. Derfor vil et bytte til et Technics headshell (5,6 gram -
    ..for myke pickuper som dem jeg foreslår over) eller Jelco headshell (12,0 gram for stivere pickuper)
    ..forbedre lyden betraktelig. Jelcoshellet øker også armens effektive masse betraktelig.

    ..(OBS. Med Jelco shellet og en tyngre pickup kan det hende at motvektsloddet på improvedarmen
    ..blir for lett. Jeg økte massen på mitt motvektslodd ved å surre to lag (ganske tykk) loddetinn rundt
    ..loddet som i sin tur ble holdt på plass av svart isolasjonstape. Da jeg hadde gjort dette valgte jeg å
    ..gå et skritt videre og surret inn hele armrøret i svart isolasjonstape (med mye overlapping - for
    ..demping og ytterligere økning av effektiv masse). Visuelt ble armen veldig annerledes (svart),
    ..men ikke på noen måte stygg. Jeg tok til og men en siste runde med svart tape; på stiftrykkloddet
    ..og antiscatingloddet - av rent estetiske grunner).

    - Den andre modifikasjonen jeg anbefaler er å bytte fra de originale plastdelene i vertikallagret - til stål
    ..kniv og messing knivbedding (som på Series II armen). Delene til dette er lett tilgjengelig ute på webben.


    Med stivere headshell, økt masse og bedre vertikallagre kan Improved armen takle stivere (MC) pickuper.
    Foreslåtte Dynavector DV-10X5 er et utmerket alternativ, men også Dynavector DV-20XL, Audio
    Technica AT-33PT-G
    eller Audio Technica AT-33Sa kan være utmerkede alternativer.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Hei, takk for et meget innholdsrikt svar. Kanskje jeg burde se etter et nytt headshell først og så ta trinn for trinn videre.
    Ser ut som om det er en grei start på vinyl lyden og jobbe videre med spiller og arm.
    Mvh.
    Redigert, har bestilt et Technics headshell, med litt flaks ligger det å venter når jeg kommer hjem fra ferie :)
     
    Sist redigert:

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    ja...headshell ja...jeg byttet til ett Ortofon headshell i forbindelse med montering av DV 10x5
    Det ble gjort av en som har ganske så mye mere peil enn meg (skal ikke mye til da jeg er helt fersk) , men da balanserer PU-headshell og arm fint med tanke på masse og stivhet (på tyyynn is nå :) Er veldig fornøyd med lyden..også fornøyd med den innebygde riaa delen i CJ PV11

    Men en ting jeg har har hatt problemer med er hastigheten...den har vært ustabil og umulig å justere...virket en stund men så økte den eller sakket av. I kveld renset jeg justerings potmeteret og suksess .) Nå holder tallerkenen hastigheten helt stabilt
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Begynner med et Technics så kan jeg kjøpe andre alternativer senere, er sikkert greit å ha i hifi kassa.
    Angående hastigheten så var den på min 500 litt off pitch i starten, sikkert pga at den hadde stått en stund, men litt justering by ear og noen platesider så har den vært stabil.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    734
    Antall liker
    506
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Vurdere litt å importere en fin dd spiller fra japan, har sett litt på yamaha gt 2000 og pioneer pl 70 l . Ingen tvil de har flott drivverket men hva om disse japansk tonearmer, er de bra?

    Noen som har tips til andre flott vintage dd fra japan med god tonearmer i samme klasse som pioneer pl 70l og yamaha gt 2000?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.999
    Antall liker
    39.141
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Vurdere litt å importere en fin dd spiller fra japan, har sett litt på yamaha gt 2000 og pioneer pl 70 l . Ingen tvil de har flott drivverket men hva om disse japansk tonearmer, er de bra?

    Noen som har tips til andre flott vintage dd fra japan med god tonearmer i samme klasse som pioneer pl 70l og yamaha gt 2000?
    Pioneer PL 70 har en meget bra arm,Yamaha spilleren kjenner jeg ikke

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn