Sport, sykkel og trening Den store EM-tråden

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Wales mot Nord-Irland blir et "helvete" da. Den skal jeg jaffal se.
Og Island da seff. Tror de kan slå England dersom de kan få dem litt grinete og at Rooney begynner å sutre.
 

Thomatsaus

Medlem
Ble medlem
22.05.2014
Innlegg
17
Antall liker
9
Sted
Tromsø
Kroatia-Portugal.. Kjedelig kamp. Lite vilje og entusiasme. Håper Kroatia vinner, men tipper litt magi fra CR avgjør.


 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
hvem ønsker jeg videre av portugal og kroatia? sveits!
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.049
Antall liker
91.563
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
99
Sitter og ser kampen Frankrike -Irland og har ikke vært innom denne tråden på en uke. Tenkte jeg skulle si at det er håpløst dumme kommentarer fra Tom Nordlie, men flere kom meg visst i forkjøpet! :rolleyes:
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.555
Antall liker
106.680
Torget vurderinger
23
The Dongster har vokst fra foppallen og blitt en mer seriøs øldrikker! For å skrive om en kjent filosof en smule; "Jo mer jeg lærer mennesket å kjenne jo mer elsker jeg min øl" :D Du er hjertelig velkommen til en Øl & EM aften til uka, Dong!
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
I morgen produserer Island en Brexit mkII.
Grattis til Belgia!
Fuck Frankrike.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
21.196
Antall liker
13.711
Er EM jævla kjedelig, eller er det bare jeg som ikke liker fotball lenger.

Fotball har jo uansett vært en grei måte å rasjonalisere øldrikkinga på …
Jeg synest også det har vært dølle saker. Usikker på om det er meg eller EM. I dag så jeg sånn halvveis at die Mannscaft gjorde som de skulle, ellers gav jeg blanke.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
23.393
Antall liker
17.160
Torget vurderinger
2
Det er blitt så grunndrillet i toppfotballen at det fort gir inntrykk av å være kjedelig. Lagene har mottrekk på mottrekkene som mottrekkes mot trekkene.

Er som med tennis, man ser mer om man slutter å følge ballen med blikket og studerer hva som foregår i de ulike sonene (hva en av tennisspillerne gjør). Målet får man uansett med seg. Også i replay.
Men Belgia fileterte Ungarn, det var da noe? Det belgiske laget er EMs dyreste, hver spiller koster i snitt mer enn det hele Ungarns lag koster (pris betalt for spilleren av dennes klubb)

Og dette er vel de brente straffers EM? (Forøvrig klarte Messi det samme i Copa-finalen. Nå har han trukket seg fra landslaget).
 
Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.555
Antall liker
106.680
Torget vurderinger
23
Men det var jo litt ok å se Tyskland i går da.... medknallharde presise pasninger, gode ballmottak, spilleglede og en for tyske firkanthoder forbausende kreativitet...
Som nevnt innledningsvis - de tar hjem dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: PKG

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
23.393
Antall liker
17.160
Torget vurderinger
2
Umulig å forstå Tysklands pasningspresisjon, mens de stormløper.

"Football is a simple game. 22 men chase the ball for 90 minutes and in the end, Germany wins." Gary Lineker.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.581
Antall liker
7.115
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dere fotballfriker - vær forsiktig med å streame fotballkampene over 4G-nettet. Når det streames video, greier ikke fartssperra ved overskridelse av datamengden å slå inn før du avslutter streaminga. Sms-varslet trigger heller ikke før streaminga stoppes. Du risikerer å få fotballkampen streamet i HD til kr 1,50 pr Mb...

Johan-Kr
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Island vinner.
Italia kan godt vinne siden jeg liker det landet best.
Til og med GUD holder med Island!
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.241
Antall liker
886
Torget vurderinger
1
Er EM jævla kjedelig, eller er det bare jeg som ikke liker fotball lenger.

Fotball har jo uansett vært en grei måte å rasjonalisere øldrikkinga på …
Jeg synest også det har vært dølle saker. Usikker på om det er meg eller EM. I dag så jeg sånn halvveis at die Mannscaft gjorde som de skulle, ellers gav jeg blanke.
Økning fra 16 til 24 land har ført til en del kjedelig kamper mellom A-nasjoner og B-nasjoner. Jan Åge Fjørtoft mente i fjor at det å øke antall nasjoner kom til å bli en suksess – allerede da visste jeg at så ikke ble tilfelle. Alt som kommer ut av den kjeften holder sjelden stikk….
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Tenk å dele kommentator-hotellrom med Tom Nordlie. Da snakker vi medbragt head-fi.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
21.196
Antall liker
13.711
Underholdende kamp i dag - klart beste kampen jeg har sett så langt i EM. Italia kjørte jo fullstendig over Spania i første omgang og kunne hatt betydelig mer enn 1-0 til pause hadde det ikke vært for klassespill av Spanias sisteskanse. Sjelden jeg har sett spanjonlene så tafatte og at de lar noen andre dominere spillet i så stor grad - og italienerene var usedvanlig offensive til de å være. Siestaen var tydligvis over i pausen for spanjolene. Typisk Italia med et mål på overtid, ikke så typisk at de skjer mens de allerede leder.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
21.196
Antall liker
13.711
Da er vi klare for EFTA-oppgjøret.

Edit: Detta ser ut til å bli gøy!
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.357
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vi har gledet oss til Island-England
To av mine favorittland.

Og for en fest av en åpning:
2-1 til Island etter 17 minutter

Jeg kan bevilge meg noe godt i glasset på denne første dagen i ferien.
Fotballfest!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.636
Antall liker
2.832
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Italia kommer til å reise hjem med bøtten!
Og jeg håper England får reisepass i kveld!

mvh
Proffen
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.217
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
4
Englang - Island 1 - 2, mindre enn halvtimen igjen...tøff, direkte og ærlig fotball, ikkno søreuropeiske dramaqueens....og engelsk desperasjon henger tjukt i lufta etter hvert som minuttene går.
 
C

Cyber

Gjest
Utrolig spennende på slutten der, men med mine amatørøyne var Island fortjent å vinne den.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.357
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
EM er stor underholdning.
Og Island har både stjerner og helter ikveld.
Ser herlige fjernsynsglimt fra gatene i Reykjavik, denne historiske dagen for broderfolket i vest.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.636
Antall liker
2.832
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Italia kommer til å reise hjem med bøtten!
Og jeg håper England får reisepass i kveld!

mvh
Proffen
Et knusende nederlag for fotballen.
Italia har vært veldig gode, men ikke spektakulære!
Spania er "lett" å gjøre dårlige, og England topper jo å se maling tørke.....
Tyskland er spennende, men tror de var skarpere sist mesterkap stod på.
Det hadde ellers vært moro om Polen kunne matche tyskerne.
På den andre siden setter jeg min lit til Belgia. Hazard er jo verdt inngangspengene alene, jo....
Frankrike har ikke imponert meg, men bevares, de er solide nok - men jeg tror også de er "lett" å gjøre dårlige/kjedelige.

mvh
Proffen
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Uten å ville virke slem på noen måte: Når selv JEG- som regner fotball som verdens verste form for bortkastet tid og organisert barbari på/for/mot gress- trives i TV-stolen i ti minutter under Islandskampen mot England..da skjer det vel noe helt spesielt ute på banen. Sist må vel ha vært da Spania ble knust med fire mål av Holland i VM..Hvis det var opp til meg hadde Island blitt europamestere i Frankrike,-for å så la hele verden få se all fotballmessig infrastruktur nedlagt og begravd for alltid deretter..:cool: FIFA er jo fullt av korrupsjon uansett. Hvorfor legge fotballen ned? Til fordel for en annen sport som kommer fra UK, men utøves på tunge bord kledd med grønn ullduk, der antall spillere begrenser seg til to og hver av dem har hjerne, hver sin kø og dresskode! Hvilken? SNOOKER! Det er det jeg kaller sivilisert sport!
 
Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.217
Antall liker
7.048
Torget vurderinger
4
,-for å så la hele verden få se all fotballmessig infrastruktur nedlagt og begravd for alltid deretter..:cool: Til fordel for en annen sport som kommer fra UK, men utøves på tunge bord kledd med grønn ullduk, der antall spillere begrenser seg til to og hver av dem har hjerne, hver sin kø og dresskode! Hvilken? SNOOKER!
Så så, gå og sorter frimerkene dine nå.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Er ingen filatelist, Trane..
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.636
Antall liker
2.832
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
SNOOKER! Det er det jeg kaller sivilisert sport!
Snooker sport? Tja, itte vet je....
I min lille verden er nå sport noe som medfører fysisk anstrengelse.
I så måte er jo snooker på høyde med sjakk.....som vel ikke heller er å anse som sport! ;-)

mvh
Proffen
 

Pommeroy

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2012
Innlegg
789
Antall liker
353
Selvsagt er sjakk og snooker sport, men om det er idrett kan vel diskuteres. :p
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
23.393
Antall liker
17.160
Torget vurderinger
2
Selvsagt er sjakk og snooker sport, men om det er idrett kan vel diskuteres. :p
Du krysser begrepene når det gjelder betydningen av idrett og sport. Har skrevet litt om det.

Jeg liker våre forfedres kloke definisjon av hva idrett er for noe, hvilket også var årsaken til at de var så glade i brettspill. Vikingene spilte hnefatavl, og deres etterkommere kastet seg over skaktavl.



Går vi tilbake til slutten av 1800-tallet, så ser vi hvordan sport-konnotasjonen blandet seg i forståelsen av ordet idrett. Sport kom inn fra engelsk, delvis utfra forståelsen av "oppdragende legemsøvelser."
Men vårt eget språk har en rikere opplevelse av ordet idrett, og den går helt tilbake til brave vikinger, som satte stor pris på både åndelig og fysisk fostring.

idrott - betegner både åndelig og legemlig ferdighet, i opprinnelig norrøn forståelse av ordet. Det er særnordisk, og derfor verdt å ta vare på, og det er sammensatt fra to ord - id og drott.

Oldnorsk id skal vi ta alvorlig, det dukket opp i mange ord, som idig, i betydning flittig; og idast, i betydningen å gjøre seg umake, å gid(d)e.

Drott kan vi også ta alvorlig, for det betyr kraft og utholdenhet, fra drottr.

Men det viktige her blir da ordet idrettsmann, som kommer fra idrottamadr ....

Her legger vi inn en trommesolo.

Det ordet forstod vikingene som "mann i besittelse av åndelige eller legemlige ferdigheter." Og en idrott gjorde det mulig å vise frem slike ferdigheter.

Slike menn visste vikingene å sette stor pris på, og det har også årets Peer Gynt jury gjort. (Denne diskusjonen dukker opp hver gang Carlsen får en utmerkelse som enkelte mener kun skal gå til idrettsutøvere.)

QED

Disse ble skåret ut i Trondheim, og ble funnet nesten syv hundre år etter nord i Storbritannia. (Nå er det noen sleipe islendinger som har kommet opp med merkelige grunner til hvorfor de er fra Island, men det er de ikke. Legg merke til berserkeren til høyre som biter i skjoldet, høy på fleinsopp. Nå må jeg ha en Nøgne Ø Porter.)



I 1903 gjorde herrene Falk & Torp oss den tjeneste å utgi en vidunderlig etymologisk ordbok over vårt språk. Denne er tilgjengelig hos antikvarer, men også i nytrykk, som faksimile av originalen.

Idræt - bruges nu i almindelig om opdragende legemsøvelser (delvis under indflydelse af det eng. sport), medens oldnorsk ?drôtt ligesom sv. idrott betegner baade aandelig og legemlig færdighed.

Ordet er særnordisk og vistnok oppstaaet af id-drott, en sammensætning af subst. id (syssel, gjerning), og drott (kraft, udholdenhed), hvortil svarer svarer ags. droht (anstrengelse, møie).

Idrætsmand, tidligere specielt om "haandverker" - idnarmadr, oldn. idrottmadr - mand i besiddelse af aandelige eller legemlige færdigheder.


Kanskje vi kan legge denne ballen død? At man i dag er nærmest patetisk redd for åndelige ferdigheter, og forsøker å nedgjøre disse, behøver ikke bety at vi skal kaste kulturarven overbord.

Når de spilte sjakk, et spill de elsket, brukte vikingenes etterkommere slike:



Vikingene skapte et fantastisk rettssystem, med tingfreden der man skulle dyste mentalt for å skipa rett ferd i livet - og at deres etterkommere tok til seg sjakk skyldtes spillets fastlagte og ubrytelige regler, og uendelige muligheter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_chessmen

De ble sannsynligvis laget i Trondheim, hvor man har funnet tilsvarende sjakkbrikker.

 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Island stod for den største skrellen ever. Nå tar de France. Har kjøpt meg en flaske Svartidaudir og har hengt opp "ute til lunch" skiltet på døra.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det er jo noen dager til de skal spille, så du rekker nok å bli ganske rusa innen den tid.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det som for meg er tragisk, er at de to lagene som jeg alltid holder som favoritter, skal møtes allerede i kvartfinalen. Selv om det ikke alltid har gått veien, har både Italia og Tyskland vist seg som turneringslag gang etter gang. Hvorfor det er slik, temmelig upåvirket av tidsepoke og spillere, får bli en sak for fotballsosialantropologer å gi et vitenskapelig begrunnet svar på. Motsetninger er Portugal, til en viss grad Spania, og ikke minst England. Dette er land med til dels meget gode serier, men altså ikke slagferdige turneringslandslag. Butter det imot, slik det jevnlig vil gjøre i løpet av en turnering, klapper de sammen som korthus.


De som har trukket fram Islands suksess som det nærmest største miraklet i EM's historie får lese historiebøkene om igjen - dersom de i det hele tatt har lest dem. Den virkelig store sensasjonen i EM-sammenheng kom da Hellas vant turneringen i 2004. Før det hadde landet aldri vunnet en eneste sluttspillkamp i noen sammenheng. Heller ikke siden har landet imponert. Man kan også trekke frem Danmarks turneringsseier noen år tidligere. Laget hadde egentlig ikke en gang kvalifisert seg til sluttspillet.

Hvis noen skulle være i tvil om Islands spillestil: Etter min humble oppfatning, har de hentet mest fra Italia.
 
Sist redigert:

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Kompis og jeg drar til Reykjavik på søndag for å oppleve litt av stemningen på sagaøya. Island-France på storskjerm og 2 netter i Baldursgt.
Har ikke vært der før. Tror det blir moro.
Heia Island!
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
21.196
Antall liker
13.711
Er jo knapt en engelskmann i PL så ingen automatikk i at landslaget skal være gode fordi det er bra lag i ligaen
 
Topp Bunn