Aurora
Æresmedlem
Skikkelig bråkebøtte.. var ofte innom her i nabolaget på 70-tallet....
Jeg holder en knapp på Avro Vulcan, bombeflyet som tror det er et jagerfly.
Skikkelig bråkebøtte.. var ofte innom her i nabolaget på 70-tallet....
Jeg holder en knapp på Avro Vulcan, bombeflyet som tror det er et jagerfly.
Seilfly?
Jeg holder en knapp på Avro Vulcan, bombeflyet som tror det er et jagerfly.
Caravellen din, elbil?Seilfly?
Mvh.
SAL
Ja, helt klart!Caravellen din, elbil?
Jeg så den gjøre det live på gamle Gardermoen i 1963 mener jeg.Brutal manøver. Det der er ganske nær en demonstrasjon av hva flyvemaskinen var bygget for å gjøre, minus release av tac nuke.
Toss bombing - Wikipedia
en.wikipedia.org
Supermarine Spitfire begynte å ta form 30 år etter den første flyturen, like imponerende.Men la oss si at offiselt var første flytur i 1903. Da tok det 66år før vi sendte folk til månen. Ganske imponerende.
Usaklig. Boeing har laget fantastiske fly i mer enn 100 år (!). Så lenge ingen vet eksakt hva som skapte den aktuelle situasjonen, blir slike utsagn bare dumt.Bare å fortsette å fly airbus da istedenfor de jallaflyene
Ja, men jeg lurer veldig på hva som har skjedd hos Boeing de siste 10-15 årene. Det var allerede mer enn nok før denne hendelsen. De er ikke lenger hva de var.Usaklig. Boeing har laget fantastiske fly i mer enn 100 år (!). Så lenge ingen vet eksakt hva som skapte den aktuelle situasjonen, blir slike utsagn bare dumt.
1. Helt enig at noe virker merkelig hos Boeing. Men det er slett ikke sikkert det har noen sammenheng med den konkrete hendelsen hos AlaskaJa, men jeg lurer veldig på hva som har skjedd hos Boeing de siste 10-15 årene. Det var allerede mer enn nok før denne hendelsen. De er ikke lenger hva de var.
JAL A350’en som demolerte en Dash-8 uten at noen i Airbus’en ble skadd er en interessant kontrast.
737 Max har vel rekorden for den lengste grounding noen sinne av en flytype?Usaklig. Boeing har laget fantastiske fly i mer enn 100 år (!). Så lenge ingen vet eksakt hva som skapte den aktuelle situasjonen, blir slike utsagn bare dumt.
14 skadde.JAL A350’en som demolerte en Dash-8 uten at noen i Airbus’en ble skadd er en interessant kontrast.
Eller som en av mine flygerkopiser kallte dem: "Reisehustruer"!Ordet flyfille hadde jeg glemt, artig men ikke det samme som flyvertinne=luftmadrass
Vulcan er faktisk en av de "større" opplevelsene jeg har hatt sittende i TWR. Det er et fly man aldri glemmer. Vi hadde en skvadron på besøk på Værnes før jeg dro nordover. Det som ikke kommer fram på slike filmsnutter er:
Jeg holder en knapp på Avro Vulcan, bombeflyet som tror det er et jagerfly.
Oppstilling på rekruttskolen på Værnes: Opplevde vulcan passere lavt. Som du sier, det er DIGERT, og det bråker helt utrolig! Men en opplevelse.Vulcan er faktisk en av de "større" opplevelsene jeg har hatt sittende i TWR. Det er et fly man aldri glemmer. Vi hadde en skvadron på besøk på Værnes før jeg dro nordover. Det som ikke kommer fram på slike filmsnutter er:
1: Størrelsen. Den er gigantisk og med den enorme deltavingen så dekker den et anseelig antall kvadratmeter.
2. Vekta. Den er svinetung! Flyparkeringsplassen på Værnes var nybygget beregnet på STORE passasjerfly som DC10, B747 og slikt. Da den første Vulcanbomberen kom, før hele skvadronen skulle dukke opp noen måneder senere, ble den parkert på den sivilie parkeringsplssen beregnet for de største "jumboene". Den sank ned i asfalten og måtte flyttes noen meter med ganske korte mellomrom, mens brannvakta spylte kaldvann på asfalten der hjulene sto. Da hele gjengen kom ble de parkert på den nye taksebanen, den tålte vekta.
3. støyen. Den bråker noe grønnjævlig på avgang. 4 stk Rolls-Royce Olympus motorer med full etterbrenner bråker om mulig mer enn F35. Ikke det samme lydbildet, men støyen er formidabel.
4. Og det som på fagfolket kalles "performance" er hinsides hva man kan tenke seg når man ser dette svære dråget av et fly. For lokalkjente er avgang østover med umiddelbar venstresving og ut mot Gråkallen noe man stort sett bare ser utført av jagerfly. Vulcan gjorde det rutinemessig og passerte Gråkallen i 40.000 fot +++.
Mye rart har jeg sett utført av dyktige piloter med spreke fly, men Vulcan har festet seg i minnet for alltid.
Hjelper ikke, 737 max har vært en katastrofe, i tillegg var dreamliner i mange år en plage for kundene.Usaklig. Boeing har laget fantastiske fly i mer enn 100 år (!). Så lenge ingen vet eksakt hva som skapte den aktuelle situasjonen, blir slike utsagn bare dumt.
Du må ha vært på Værnes samtidig med at jeg sjekket ut som flygeleder.Oppstilling på rekruttskolen på Værnes: Opplevde vulcan passere lavt. Som du sier, det er DIGERT, og det bråker helt utrolig! Men en opplevelse.
Merkelig, men det virket som det bevegde seg utrolig sakte.
Kan bli mørkredd av mindre!Er visst funnet flere fly med løse bolter på 737-MAX9
Løse bolter funnet under inspeksjon av Boeing 737 Max 9-fly
Flyselskapet United Airlines sier de har funnet løse bolter under inspeksjon av Boeing 737 Max 9-fly etter at et tilsvarende fly mistet en del av skroget.sol.no
Teknisk info og mulig årsakssammenheng knyttet til Alaska 737-uhellet:Er visst funnet flere fly med løse bolter på 737-MAX9