Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.589
    Antall liker
    3.073

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    1.226
    Bra fart dette, går unna, Thai Airways Oslo -Bangkok, Silk class kr 35 000 T/R. Airbus 350. Dyrt og kunne fått en noenlunde bra kabel for dette.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.568
    Antall liker
    44.036
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I kategorien «it seemed like a good idea at the time…»: Varmesøkende luft-til-luft missil med hypergolisk flytende drivstoff og atomstridshode, for bruk på avskjæringsjagere fra hangarskip. Er vel ikke så mye som kunne gå galt med det?


    1738486412995.png

    Boken i linken sier (indirekte) også litt om muskovittenes genialitet i å bruke flytende brennstoff i sitt nyeste propagandamissil «sarmat», spesielt når det bare var ukrainske ingeniører som behersket svartekunstene. Og deretter gå til angrep på Ukraina.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.568
    Antall liker
    44.036
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.499
    Antall liker
    5.200
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut til at passasjersetene av typen 16G også har bidratt til at alle overlevde. Som betegnelsen indikerer, er disse setene konstruert for å tåle ganske imponerende 16G.

     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    1.226
    På flymedisinsk institutt i 1982 lærte jeg at flyseter var skrudd for 9 G, altså blitt bedre nå.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.595
    Antall liker
    3.548
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg skulle følge med i dag - kanskje man kunne fått et lite gløtt av fuglen.....

    Men den lokale ayatollah mente bestemt at det var dagen for støvsuging - og det ble utført. Og mens undertegnede føyk rundt med en bråkete suger - så skjedde dette...:
    1741953165361.png

    Nåvel, i det miste fikk jeg med meg øyeblikket da den stakk nordover mot Oslo. Det fløy ganske lavt (var vel og "besøkte" luftrommet over rullebanen borti gata her) så fikk et godt blikk på storfuglen og de to små. Go'lyd! Kamerautstyret var selvfølgelig nedrigget - så ingen bilder.

    Eller er jeg enig i at konflikten i Indokina er "nær" når et B52 passerer....
     
    • Liker
    Reaksjoner: TTs

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    31.767
    Antall liker
    28.257
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skumlest: Flaps/slats/icing og utilstrekkelig situation awareness?
    Beklager norsken min.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.594
    Antall liker
    15.140
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Som alltid många errors och mismanaged errors som eskalerar till en undesired aircraft state, men kan se ut som att det som leder till att de faktisk kraschet för banan är att hela hydraulsystem B, som är ett av systemen på 737 (A, B och standby) blev slått av, av misstag, utan att det blev identifierat och korrigerat, som leder till att de inte fick ut flaps. Flapsen går på HYD system B.

    Problemet ser ut till att ingen av de fick med sig detta och de saktar in farten i den tro att flapsen är ute, till en fart där de till slut mister lyftförmågan över vingen och staller.

    Så är det en hel massa annat som inte direkt bidrar till en safe outcome.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    12.219
    Torget vurderinger
    2
    Som alltid många errors och mismanaged errors som eskalerar till en undesired aircraft state, men kan se ut som att det som leder till att de faktisk kraschet för banan är att hela hydraulsystem B, som är ett av systemen på 737 (A, B och standby) blev slått av, av misstag, utan att det blev identifierat och korrigerat, som leder till att de inte fick ut flaps. Flapsen går på HYD system B.

    Problemet ser ut till att ingen av de fick med sig detta och de saktar in farten i den tro att flapsen är ute, till en fart där de till slut mister lyftförmågan över vingen och staller.

    Så är det en hel massa annat som inte direkt bidrar till en safe outcome.
    Her må det jo være noe fatigue eller noe annet som har påvirket cockpit performance, det mangler ikke akkurat på warnings i en 737-400 når konfigurasjonen under innflyging blir såpass gal. Instrumentene har, som du vet bedre enn de aller fleste, en del indikasjoner som forteller piloten at farta er for lav, og stick shaker er ikke til å misforstå. Det sagt, slik jeg leser det fikk de stick shaker og Ground Proximity Warning for sent til å rette opp i situasjonen(?). Dersom det er tilfellet, bør man muligens vurdere om disse burde vært kalibrert noe annerledes? Åpenbart rakk det ikke med TO/GA, de var allerede fucked da de innså alvoret.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.594
    Antall liker
    15.140
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    14
    Her må det jo være noe fatigue eller noe annet som har påvirket cockpit performance, det mangler ikke akkurat på warnings i en 737-400 når konfigurasjonen under innflyging blir såpass gal. Instrumentene har, som du vet bedre enn de aller fleste, en del indikasjoner som forteller piloten at farta er for lav, og stick shaker er ikke til å misforstå. Det sagt, slik jeg leser det fikk de stick shaker og Ground Proximity Warning for sent til å rette opp i situasjonen(?). Dersom det er tilfellet, bør man muligens vurdere om disse burde vært kalibrert noe annerledes? Åpenbart rakk det ikke med TO/GA, de var allerede fucked da de innså alvoret.
    Får ju se vad de konkluderar med i den färdiga rapporten, men det är så mycket som inte gått bra i den inflygningen att det nog blir svårt att sätts fingret på en specifik orsak.

    Mangament pilot/Kapten och ny oerfaren styrman, dålig träning, dåliga procedurer, ev. procedurer som inte följs, fatigue/nattflygning, kultur och så vidare. Den läsningen i rapporten som ligger ute nu är trista saker.

    Problemet är nog inte att B-systemet slogs av, men att ingen av de får det med sig eller varken identifierar orsaken till master caution, auto pilot B kopplar ut eller följer proceduren för att ta ut flaps och verifiera att flapsen är ute innan det är försent och det inte hjälper att trycks TOGA eller ge max thrust.

    I tillägg handflyger styrman pga autopilot som kopplar ut, (vad med att testa autopilot A?) och kapten rotar sig bort i flera frekvensbyten som tar hans fokus bort från flygningen och monitorering.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    12.219
    Torget vurderinger
    2
    Får ju se vad de konkluderar med i den färdiga rapporten, men det är så mycket som inte gått bra i den inflygningen att det nog blir svårt att sätts fingret på en specifik orsak.

    Mangament pilot/Kapten och ny oerfaren styrman, dålig träning, dåliga procedurer, ev. procedurer som inte följs, fatigue/nattflygning, kultur och så vidare. Den läsningen i rapporten som ligger ute nu är trista saker.

    Problemet är nog inte att B-systemet slogs av, men att ingen av de får det med sig eller varken identifierar orsaken till master caution, auto pilot B kopplar ut eller följer proceduren för att ta ut flaps och verifiera att flapsen är ute innan det är försent och det inte hjälper att trycks TOGA eller ge max thrust.

    I tillägg handflyger styrman pga autopilot som kopplar ut, (vad med att testa autopilot A?) och kapten rotar sig bort i flera frekvensbyten som tar hans fokus bort från flygningen och monitorering.
    Ja, jeg har kun skumlest, så jeg har ikke sett like nøye på det som deg. Mye som gikk galt over en viss tid der, dette burde virkelig vært unngått, spesielt underlig at de ikke vurderte kombinasjonen av Master Caution og Autopilot disconnect, og hva det kunne komme av. Det er jo også en tydelig følelse og lydendring i flyet når flaps går ut, og denne har de da åpenbart ikke registrert mangelen av, heller. Det hele fremstår som ganske merkelig, når alt ses i sammenheng. De var liksom ikke helt til stede på sin egen flight.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn