En skikkelig arbeidshest, som kom litt i skyggen av Spitfire. Nydelig design.Vis vedlegget 355794
De Havilland Mosquito.
Verden kuleste fly!
Vakkert, hurtig, kunne gjøre det aller meste, strålende stykke ingeniør- og materialteknisk arbeid!
Ble vel også kalt "The wooden weapon", da den var bygget i tre. F.ø. brukt under flere mislykkede angrep på Victoria terrasse under krigen.En skikkelig arbeidshest, som kom litt i skyggen av Spitfire. Nydelig design.
Det finnes etter sigende bare en igjen, som tas frem og startes opp årlig. Siste flighten var i fjor tror jeg.Er en Vulcan ( tror jeg ) som flyr lavt over Hvaler hver vår i dagesvis. Skikkelig torden den lyden der ja.
Vis vedlegget 355794
De Havilland Mosquito.
Verden kuleste fly!
Vakkert, hurtig, kunne gjøre det aller meste, strålende stykke ingeniør- og materialteknisk arbeid!
The Wooden Wonder" var vel begrepet.Ble vel også kalt "The wooden weapon", da den var bygget i tre. F.ø. brukt under flere mislykkede angrep på Victoria terrasse under krigen.En skikkelig arbeidshest, som kom litt i skyggen av Spitfire. Nydelig design.
mvh
og teknologien var videreutviklet fra disse, som jeg synes er noe av det mest snasne som er bygget:Vis vedlegget 355794 De Havilland Mosquito.
Verden kuleste fly!
En god venn og kollega av meg har klokket 2600 flytimer som pilot i F-14. Han har også 9 timer i F- 4 (det råeste og mest bråkete han har sittet i) og en del timer i A6 Intruder. Han hevder også å "ha skutt ned" ned et par F104 fra sin TomCat under øvelser utenfor norskekysten på siste halvdel av 70tallet "doing 700 klicks at 200 feet - they didn't know what hit them".For meg er F14 Tomcat det ultimate..
Bodø jaJeg er født, oppvokst osv i "flybyen" og har hatt gleden av å se og høre mye men det desidert råeste var for, hmm, tja.. rundt 30 år siden da jeg sto litt i høyden og så SR71 ta av rett mot meg. Lydmuren smalt som faen og borte var den i skyene. Heelt rått..
Parkert på flyplassen her
Men det råeste flyet tror jeg må være Sukhoi SU 35
Opplevde en Vulcan live på flyshow på Gardermoen i 62 eller 63. Gikk vertikalt opp etter takeoff, skremmende opplevelse.
Dette er rå greier...
https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_Vulcan
Så en dokumentar om dette i forbindelse med store engelske ingeniørbragder. Ikke bare USA/Russland som kunne bygge bombere.
Bråker noe så inne helvete, HYLER over et visst turtall. Skremmende doning.
En god venn og kollega av meg har klokket 2600 flytimer som pilot i F-14. Han har også 9 timer i F- 4 (det råeste og mest bråkete han har sittet i) og en del timer i A6 Intruder. Han hevder også å "ha skutt ned" ned et par F104 fra sin TomCat under øvelser utenfor norskekysten på siste halvdel av 70tallet "doing 700 klicks at 200 feet".For meg er F14 Tomcat det ultimate..