Diverse Den store flytråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke et fly, men en ground effect vehicle som ikke er ment å fly. Her er en annen slik:



    Tenk på det som en hydrofoilbåt som ikke berører vannet. Den ekstreme nærheten til bakken bremser opp lufta slik at trykkforskjellene mellom over og undersiden av "vingene" blir enda større enn på fly, men effekten varer bare noen meter opp i lufta.

    Ekranoplanet var opprinnelig ment for å frakte troppestyrker ekstremt raskt over de russiske flate steppene for lynangrep mot fienden.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Nevnte Bleriot har fascinert meg helt siden guttedagene da jeg så en stor skalamodell henge i taket hos Modell-Hobby i Skovveien :cool:

    Drømmen er å fly en slik en - helst i 70 km. motvind da originalen gjorde 60 km/t. på en god dag!

    Asbjørn, hva om vi bygger en slik replika? Tar du utfordringen?

    Si fra om du behøver en avdanka flytekniker med på laget! :D

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.211
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23
    Håkon, you're so far out you're IN!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    DC-8 mener jeg har noen av de lekreste linjer i flyhistorien. Dermed liker jeg også Airbus betydelig nyere A-340, som ikke er så helt ulikt...

    SAS_DC-8-63.jpg
    DC-8-63... Noen fler som husker "sangen" fra motorene på innflyving...?

    AIRBUS_A340-600_FOR_SALE_PHOTO_2.jpg
    A-340-600 Mer moderne, større, men allikevel...

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Og her flyr mine gamle venner...:

    F5.jpg
    Forsvarets arbeidshest i mange, mange år... Enkle, stabile fly. Jagerflyenes svar på VW Boble. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.211
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23
    oct har rett, disse lange sylindriske aluminiumstubene egner seg bedre til majones.. men Tristar er bare marginalt penere og da kun bakfra. :cool:

    De fleste passasjerfly har ikke designet med seg, av forståelige grunner. Det er egentlig bare en buss.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Og her flyr mine gamle venner...:

    Vis vedlegget 355990
    Forsvarets arbeidshest i mange, mange år... Enkle, stabile fly. Jagerflyenes svar på VW Boble. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    F-5 overtok merkelig nok efter F-104 Starfighter. Noe jeg alltid har lurt på. Vet at førstnevnte ble kalt "Widowmaker", men ikke de helt store ulykkene m. flytypen i Norge. Kanskje Gunnar Brekke kan svare, når han oppdager denne eminente tråden.


    mvh
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Og her flyr mine gamle venner...:

    Vis vedlegget 355990
    Forsvarets arbeidshest i mange, mange år... Enkle, stabile fly. Jagerflyenes svar på VW Boble. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    F-5 overtok merkelig nok efter F-104 Starfighter. Noe jeg alltid har lurt på. Vet at førstnevnte ble kalt "Widowmaker", men ikke de helt store ulykkene m. flytypen i Norge. Kanskje Gunnar Brekke kan svare, når han oppdager denne eminente tråden.


    mvh
    Brekke har mye kunnskaper om mye rart, men akkurat på dette feltet kan nok undertegnede gi ham litt konkurranse, gitt...! :)

    Det var vel F-104 som fikk det tragiske tilnavnet, selv om i Norges tilfelle var en av forgjengerne, F-86, betydelig mer utsatt for diverse absurde ulykker. F-5 overtok ikke etter F-104, de jobbet parallelt i mange år. F-104 var en ren avskjæringsjager som fløy fort rett fram, men som ikke gjorde så mye annet. F-5 var på sin side et lett bakkestøttefly, og F-16 kom etterhver og overtok begge disse roller (+ et par til). Moderne jagere er altså såkalt "multirole" fighters i betydelig større grad enn tidligere maskiner.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Tidligere crew chief F5 og F16, 336-skvadronen, Rygge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.291
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn, du har ikke svart på min forespørsel om å bygge Bleriot repro..? Time out? Tenkepause? Lagt inn søknad hjemme?
    Tror nok jeg må takke nei til den. Det hadde vært avsindig morsomt, men for min del ville tid blitt en alvorlig begrensning. Køen av hobbyprosjekter strekker seg allerede bortenfor 100-årsdagen min, selv med min elendige evne til å bedømme hvor lang tid ting egentlig kommer til å ta. Men takk for tanken!

    Edit: Det er forresten verdt bryderiet å mate de arabiske signatursitatene dine gjennom Google Translate. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.211
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23
    Synd - avsindig morsomt var tilfeldigvis min tanke også. Vel vel. Tilbake til 1:16 skalamodellen da...:(
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    De russiske pilotene er gale,men dyktige.
    Mener å huske jeg så noe lignende på et flystevne ifm. forsvarets 100 års jubileum.
    Tror det var to stk. SU 27 Flanker som gjorde noen umulige manøvre som ligner det på YouTube videoen over.
    Mulig det var et annet stevne, har vært innom noen opp gjennom åra.


    Vakkert design, selv om det er laget for å drepe.

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.621
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    Focke Wulf Condor:


    Vis vedlegget 355917 foto er faktisk tatt på Fornebu.


    Vis vedlegget 355921 Først brukt som passasjerfly, siden militarisert og brukt som bomber & havovervåkingsfly. Beklager små fotos, men akkurat denne maskinen er det visst liten interesse for på nettet.


    mvh
    De var stasjonert på Værnes under krigen. Ble brukt til rekognosering og bombing av konvoier i Nordsjøen. De hadde visst et for svakt konstruert understell som hadde en tendens til å knekke hvis landingen ble for brå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.621
    Antall liker
    9.176
    Sted
    Trondheim
    Allerede 2 sider og ingen har nevnt dette - det tøffeste av de tøffe: Messerschmidt ME-262 "Schwalbe":

     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Allerede 2 sider og ingen har nevnt dette - det tøffeste av de tøffe: Messerschmidt ME-262 "Schwalbe":

    Joda. Hadde tenkt å poste verdens første operative jetjager tidligere i dag. Men var ikke egentlig britene først ute:confused:. Vakker kreasjon fra tysk hold, uansett.


    mvh
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Frank Whittle var en britisk oppfinner, som sammen med Hans von Ohain blir regnet som oppfinneren av jetmotoren. Whittle fikk patent på sin turbojetmotor i 1930.

    Fløy i 1941:

     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    @ erato: Utmerket info. Takker så meget. Litt dårlig tid til å søke nettet f.ø.


    mvh
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Forsvarets Transportfly til godt innpå 60 tallet:

    Boxcar. C119..jpg bråkete, metallisk støy, kan jeg huske da denne fløy over. Marshallhjelp:confused:. Fairchild C-119.

    Hercules tok vel over på slutten av 60 tallet & er/var en mer logistisk flytype.


    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.291
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Allerede 2 sider og ingen har nevnt dette - det tøffeste av de tøffe: Messerschmidt ME-262 "Schwalbe":
    Enig, en utrolig flymaskin. Jetjager med radar og luft-til-luft-missiler fra over 70 år tilbake. Den på bildet er en replica "Stormvogel" (jagerbomber) bygget i USA tidlig på 2000-tallet. "Gutter! Hva med å bygge en Me 262 og fly rundt i den?" Det er enda galere enn å bygge en Blériot. De brukte GE J35-motorer (som i F-5), for de var likevel ikke riktig så gale at de ville fly rundt i noe som var drevet av to Junkers Jumo 004 med ca 10 driftstimer mellom hver overhaling.

    Stormbird | Military Aviation | Air & Space Magazine

    The real thing, to-seter "Schwalbe" nattjager med radar:
    me262b-1.jpg

    Tyskerne hadde noen helt utrolige fly på tegnebrettet og i prototypstadiet på slutten av WWII. F eks Horten Ho 229, her som en rendering, men restene av originalen finnes hos the Smithsonian. Flygende vinge med jetmotorer og stealth-egenskaper både i fasongen og med bruk av radarabsorberende materialer. Northrop-ingeniørene studerte den nøye da de skulle konstruere B-2. De bygget til og med en fullskala replica for å forstå stealth-egenskapene.

    8G2P2048 (Small).jpg

    https://en.wikipedia.org/wiki/Horten_Ho_229
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.291
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hva skal det brukes til, annet enn å imponere på flyshow? Gamle aces som Manfred von Richthofen og Max Immelmann kunne sikkert brukt den manøveren til å spraye en Sopwith Camel full av kuler, men problemet den der kan bli nødt til å forholde seg til er et hypersonisk over-the-horizon luft-til-luft missil som er i stand til å dra 20 G om det skulle være nødvendig.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Første gang jeg har krysset det daværende jernteppett, var i en slik:

    Pan Am 727..jpg Boeing 727. En j... skranglekasse. Ble noen turer mellom Hamburg "Fuhlsbüttel" & Vest-Berlin "Tempelhof .Lufthansa fikk ikke lov til å krysse østtysk luftrom.


    mvh
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Men hva skal det brukes til, annet enn å imponere på flyshow? Gamle aces som Manfred von Richthofen og Max Immelmann kunne sikkert brukt den manøveren til å spraye en Sopwith Camel full av kuler, men problemet den der kan bli nødt til å forholde seg til er et hypersonisk over-the-horizon luft-til-luft missil som er i stand til å dra 20 G om det skulle være nødvendig.
    Gledesdreper. :mad:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.291
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig, men jeg har virkelig fundert på det siden flyshowet i Paris i 1989. Fenomenalt imponerende, men hvorfor?
    Saab Draken er visstnok også i stand til å gjøre samme manøver. Fortsatt en futuristisk maskin, selv om den fløy første gang i 1955:

    34opytg.jpg
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Sjekk han frekke russeren som fotograferer F16 vår :)

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn