Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KML

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Innlegg
    557
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da vil jeg være Tor. Da får jeg Mjølnir (forsterken) med på lasset :D
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Når jeg ser på DIY linken noen linket til her så kan det være jeg har koblet feil. Det ser ut til at jeg har koblet det for å kjøre det balansert. Det stemmer vel at jeg skal koblet det slik det er illustrert på bildet med hvit bakgrunn i denne linken?:
    DIY Audio Electronics from Zynsonix.com: A Custom Audeze Balanced Headphone Cable
    Mini-xlr brukes vel primært i min bransje til trådløse mikrofoner og den slags. Audeze har vel valgt den som en kjekk kontakt i klokkene. Jeg vil anbefale å følge denne guiden først for ubalansert. Vær også obs på at loddetinn har vesentlig dårligere ledeevne enn kabelen så pass på at lederen ligger godt nedpå kontaktflaten før du forsegler med loddetinn. Når det gjelder kabeltype og tykkelse [/synsemodus på] så handler det vel om hvor du vil dra lyden ifht hvordan det låter nå. Min erfaring er at kobber låter ganske nøytralt men kan bli litt mørkere med større tverrsnitt. Sølvbelagt kan gi ørlite mer fokus på detaljer oppover og stramme litt opp nedover. Det kan også bli litt kornet og hardt. Sølv er vel heller å foretrekke, det blir litt lysere og strammer opp litt uten å bli spesielt skarpere. Tverrsnitt ser bra ut i de kablene du har valgt. :)
     
    Sist redigert:

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Når jeg ser på DIY linken noen linket til her så kan det være jeg har koblet feil. Det ser ut til at jeg har koblet det for å kjøre det balansert. Det stemmer vel at jeg skal koblet det slik det er illustrert på bildet med hvit bakgrunn i denne linken?:
    DIY Audio Electronics from Zynsonix.com: A Custom Audeze Balanced Headphone Cable
    Mini-xlr brukes vel primært i min bransje til trådløse mikrofoner og den slags. Audeze har vel valgt den som en kjekk kontakt i klokkene. Jeg vil anbefale å følge denne guiden først for ubalansert. Vær også obs på at loddetinn har vesentlig dårligere ledeevne enn kabelen så pass på at lederen ligger godt nedpå kontaktflaten før du forsegler med loddetinn. Når det gjelder kabeltype og tykkelse [/synsemodus på] så handler det vel om hvor du vil dra lyden ifht hvordan det låter nå. Min erfaring er at kobber låter ganske nøytralt men kan bli litt mørkere med større tverrsnitt. Sølvbelagt kan gi ørlite mer fokus på detaljer oppover og stramme litt opp nedover. Det kan også bli litt kornet og hardt. Sølv er vel heller å foretrekke, det blir litt lysere og strammer opp litt uten å bli spesielt skarpere. Tverrsnitt ser bra ut i de kablene du har valgt. :)
    Flyttet diskusjonen om hodetelefonkabeler inn i en ny tråd under Hodetelefon delen av forumet. Og ja, problemet er løst:) Står mer om det inni den tråden.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Facebook?

    Er ikke det litt aparte?

    What does a hipster weigh?

    One Instagram!
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    God artikkel.

    @tittentei- les avsnittet om audeze nøye:)

    Download PDF Document
    Lest. Artikkelen minnet om en kort oppsummering av konsensus på head-fi. Den legger grunnlaget om at ting skal låte nøytralt og ha en flat frekvensresponskurve til grunn, og så sager den ned alle som prøver å gjøre noe annet.

    Vet ikke om jeg synes det er noe særlig.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    God artikkel.

    @tittentei- les avsnittet om audeze nøye:)

    Download PDF Document
    Lest. Artikkelen minnet om en kort oppsummering av konsensus på head-fi. Den legger grunnlaget om at ting skal låte nøytralt og ha en flat frekvensresponskurve til grunn, og så sager den ned alle som prøver å gjøre noe annet.

    Vet ikke om jeg synes det er noe særlig.

    Jo når du sier det sånn så er jeg jo enig i det altså:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jo når du sier det sånn så er jeg jo enig i det altså:)
    Artikkelen var god da. Slipper jo å daddle rundt på head-fi for å finne ut hva folk mener :D

    Det er vel udiskutabelt at vi er for variasjon og forskjellige lydsignaturer, men hvis HIFI betyr mest mulig flat frekvensresponskurve, så er det greit. Hvis markedsføring av et produkt ikke påberoper seg slike egenskaper, så ser jeg ikke grunnen til at produktene skal diskrediteres på det grunnlaget heller, spesielt ikke av profesjonelle anmeldere.

    Når Beats markedsfører seg under at «Beats headphones present music like the artist intended you to hear it.», så synes jeg det er en såpass vag og generaliserende påstand at den er verdt å bruke for å diskreditere produktene.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Litt overrasket over å se NAD M51 i OSX. :) Har valg på enten "NAD Intern Clock" eller "NAD S/PDIF" og USB går opp til 192kHz, samt 10 (!) kanaler. Kan ikke justere 24-bit. WTF?

    PS: Har bare testet Spotify Premium foreløpig. Må studere dette litt nærmere ut over kvelden.

    Ingen installasjon av driver nødvendig for OSX, fordi NAD sier "FOR MAC USERS: Minimum Mac OS X Snow Leopard (version 10.6) and later versions include USB Audio 2.0 drivers and therefore it is not necessary to install the NAD USB 2.0 Audio driver. Ensure the Sound device of your Mac is set to "NAD USB Audio 2.0""

    Uten navn.jpg
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    He, he. V800 selges ikke. Planen var for tusan å ha M51 som pre ved TV-en - ikke i head-fi riggen. Vi får se. Mulig jeg beholder Mjolnir/M51/LCD-3 som et dedikert oppsett og V800/V200/LCD-2 som et annet. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Nipton

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    3
    Fant noen denon på finn.no om noen ser etter.

    D7000 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37400385
    D5000 Denon AH-D5000 - FINN Torget
    D2000 Denon AH-D2000 - FINN Torget

    Likte denne posten som jeg fant på headfi:

    When reading these forums, I always remember a funny study: Psychologists sat down various people at consoles, in pairs, separated by a wall from each other so each couldn't see what the other was doing. They had to categorize various pictures of cells as either "normal" or "pathological" via trial and error, without prior laboratory training. When they pressed a button, they were shown whether they were right or wrong. The catch was, only subject A was classifying the pictures. Subject B could press whatever button he wanted, he was always shown whether A was correct or wrong, so his own diagnosis didn't matter, but he didn't know that. Subject A got the hang of it eventually and classified most pictures correctly. B was however living in his own world so to speak, his diagnosis had no connection to the feedback he got, so he had to constantly question his previous, now contradicting assumptions. Neither knew each other's score. When asked how they classified the cells afterwards, A came up with simple and concrete explanations and B with very subtle and elaborate ones (after all, he came to them via contradictory assumptions) -- both were basically talking about different realities but were convinced that they were talking about the same thing. The real joke was: after listening to B, A was impressed and assumed that his simple explanations were worse than B's elaborate ones -- the more absurd B's ideas were, the more A was impressed by their detailed brilliance! They were asked to do the same test again, but first they had to guess whether A or B would be more accurate now. Most guessed B. And so it was, because A took on some of B's explanations so A was actually wrong more often. The corollary is that when humans are confronted with things they don't understand and try to get their heads around it, wrong theories of how stuff works tend not to be thrown away but expanded to wrap around corner cases and contradictions.



    I have the feeling that this is the cause of the "you must listen to it to form your own opinion" notion. Simple descriptions like e.g. the HD 650s sounding darker than the DT 880s are easy to verify. But elaborate descriptions of how amps, dacs, cables, etc. sound and compare to each other are most likely wrong (as e.g. DBT of cables or level-volumed DBT of well-enough-made amps show) and therefore contradict each other. Instead of questioning those subjective reviews by others, all of them are given weight because obviously all these people can't be wrong with their detailed analyses! You can't derive anything useful from a bunch of contradictions, but you don't want to discard them either (e.g. with the help of double-blind tests), so instead you establish the opinion that you have to listen to something to form your own (probably wrong) opinion about it and discredit anything that would undermine this stance (e.g. double-blind tests). The simpler, more probable alternative would be to assume that most, if not all, audiophile writing is wrong and that Head-Fi is nothing more than a dumping ground of fallacies. Note how there's not a single person to blame -- it's the group dynamic.



    The tragedy is that budding audiophiles who don't know better are driven by general forum thrust into buying expensive crap they could be happy without. There would be no problem if the forum would tell these newbies "Hey, don't worry, just enjoy your HD 800! If you want something special, try these amps, dacs, whatever, they change around the sound some, maybe you'll like it. But they aren't necessary for a good experience." Pro tip: if you're happy with the sound you're getting with your HD 800s out of your PC's onboard sound plug and the phones play loud enough for you, you don't need an amp. Really. All the people who report just how lush this and that amp/cable/whatever sound are most likely not just imagining things but they would also be happy if they didn't knew about the gear in question (or not, because they seek an emotional rush that their music/rig cannot give them, but then the problem lies in their head, not in their rig).


    hmmmmm hmmmm hmmmm.. i like. Kanskje vi kunne laget en liten newbie tråd? Q n A type eller anbefaling tråd basert på et generellt lydbilde ut i fra headphone, amp/dac type. Subjektive og objektive målinger/tester.
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Y-ledd for splittesting av hodetelefonforsterkere

    Finnes det noe Y-Ledd som lar deg koble to forsterkere til én hodetelefon, og så har man en bryter som gjør at man kan switche over lett som ingenting?

    Det skulle vel enkelt la seg lage, men finnes det noe ferdig, mon tro?

    Edit: Kanskje en boks med velger kunne vært et DIY-prosjekt for oss som vil teste, hehehe. Må se å få hentet den loddebolten...
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Jack-svitsjebokser

    Finnes det noe Y-Ledd som lar deg koble to forsterkere til én hodetelefon, og så har man en bryter som gjør at man kan switche over lett som ingenting?

    Det skulle vel enkelt la seg lage, men finnes det noe ferdig, mon tro?
    Det har tidligere på HFS vært skrevet (av Ulf-B?) at man uten problemer kan splitte utganger med Y-ledd, men at man ikke bør samle innganger med Y-ledd. For sistnevnte formål benytter man svitsjebokser som bryter før de slutter kontakt.

    Det finnes i hvertfall svitsjebokser for linje- og høyttalersignaler.

    Mapletree Audio Design og muligens Goldpoint Level Controls driver skredder- eller målsøm.

    Promarkedet har TRS-/jackpatchepaneler. Kanskje de også har svitsjebokser?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hahaha, grattis, grandis! Hadde aldri trodd det var deg, etter den hardhendte diskusjonen rundt mariusaas fraktrater :D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.028
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Finnes det noe Y-Ledd som lar deg koble to forsterkere til én hodetelefon, og så har man en bryter som gjør at man kan switche over lett som ingenting?

    Det skulle vel enkelt la seg lage, men finnes det noe ferdig, mon tro?

    Edit: Kanskje en boks med velger kunne vært et DIY-prosjekt for oss som vil teste, hehehe. Må se å få hentet den loddebolten...
    Faren for kortslutning gjør at ingen har gjort der før deg..... Nesten, da. Man bør ikke ha strøm på forsterkerene samtidig med mindre man har dobbeltsikret seg. Det er skumle saker. Bedre å dra jacken ut og sette den inn på vanlig måte. Du klarer nok det.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    OMG! Overraskende, johnnygrandis. Positivt overraskende. Grattis. :) Og du skal drive disse med _____?
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Velkommen i klubben johnnygrandis! Er øm oppå toppen av hodet etter mye bruk av disse i det siste :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Hahaha, grattis, grandis! Hadde aldri trodd det var deg, etter den hardhendte diskusjonen rundt mariusaas fraktrater :D
    Jeg hentet den så han slapp å sende - Tror det passet mariusaa bra !! :=)

    Takk forresten.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    OMG! Overraskende, johnnygrandis. Positivt overraskende. Grattis. :) Og du skal drive disse med _____?
    Ja det var det da (?) Ikke videre imponert over Myteken da volumet nærmer seg max på normal lytting - Lydbildet er heller ikke slik jeg hadde håpet, jo det spiller bra men bare ikke magisk slik jeg vet LCD kan, så en forsterker som kalles gulni eller gnugi eller noe annet Schiit kan jo kanskje funke. Hva bruker Loeven og Sting og Ardilla... (den harde kjerne :cool: ..lol)

    Takk forresten.
     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Mjolnir anbefales iallefall varmt, der er det skikkelig bånndrag :)
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Velg heller denne varianten av albumet? ;)

    https://www.hdtracks.com/index.php?file=artistdetail&id=10090

    96 låter iallefall bra, men er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva det dreier seg om. mange artige demoer mellom låtene, men jeg er kanskje litt for novise til å fatte hva det dreier seg om (hører jo han kommer nærmere og romklang er flott etc.., men må man ha en spesiell mic/innspillingsteknikk for å få til DET?)


     

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Ikke den store eksperten jeg, Loevhagen må nok på banen :) Har hørt de med Fostex, Psii, V200 og Mjolnir kom ut på topp for meg. Drømmer litt om en Woo etterhvert men har noen klåfingrede småtasser som også liker rør så jeg venter nok litt. Koser meg med Psii når jeg er alene og da kan jeg rulle litt rør og lære litt om det når det er trygt. For meg mangler ikke Mjolnir noe, den er luftigere og mere detaljert enn Psii over hele spekteret og LCD-3s gode 3D egenskaper passer meget bra med Mjolnir. Et røverkjøp til den prisen synes jeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn