Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.903
    Antall liker
    2.908
    Torget vurderinger
    1
    Snakket med importøren nå idag. De har hatt problemer med oppfølging fra produsenten sin side, uten at det ble sagt noe konkret om hva dette gikk ut på. Men dette skal nå være historie og HA-1A vil komme på markedet igjen ganske snart. Det kommer antakelig oppgraderinger/oppdateringer også, bl.a. en modell med DAC.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Bestilte meg Hd 650 fra Procom i Drammen idag. (Kampanje). Da er det bare å smøre seg med tålmodighet til midten av neste uke!!
    skal spille på lag med en Aune x1.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Brukes ikke tråden lengre?
    CDW har laget så mange nisjetråder at det ikke lenger er plass til generalisttråder som denne :rolleyes:
    Tittentei argumenterte for lenge siden faglig godt for én-tråd-per-emne-modellen/-filosofien.

    Sorry - glemte at tittentei er overmoderator. Men skal vi ha en tråd per modell, må du skjerpe deg, nå er det jo samletråder for produsenter og greier som slenger rundt og roter det til :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Firmaparaplytrådmodellen har høyest suksessrate

    Brukes ikke tråden lengre?
    CDW har laget så mange nisjetråder at det ikke lenger er plass til generalisttråder som denne :rolleyes:
    Tittentei argumenterte for lenge siden faglig godt for én-tråd-per-emne-modellen/-filosofien.

    Sorry - glemte at tittentei er overmoderator. Men skal vi ha en tråd per modell, må du skjerpe deg, nå er det jo samletråder for produsenter og greier som slenger rundt og roter det til :)
    Jeg har forsøkt begge deler. Foreløbig ser det ut til firmaparaplytrådmodellen har høyest suksessrate.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Ikke bare den de får skryt for. Virker som de er litt i medvind for tiden. Tyll skrøt jo av Citiscape også (muligens samme som vant en gruppetest her i Norge forleden?)

    (Er litt skapfan av Philips sjæl..)


    Philips Fidelio X1, noen hørt denne? Headfonia poster at den foretrekkes foran Shure 1840
    Ser den får veldig mye skryt rundt omkring. Overraskende for meg at Philips skulle levere slike godsaker. :)
    Philips Fidelio X1 | Lyd & Bilde
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Brukes ikke tråden lengre?
    CDW har laget så mange nisjetråder at det ikke lenger er plass til generalisttråder som denne :rolleyes:
    Tittentei argumenterte for lenge siden faglig godt for én-tråd-per-emne-modellen/-filosofien.

    Sorry - glemte at tittentei er overmoderator. Men skal vi ha en tråd per modell, må du skjerpe deg, nå er det jo samletråder for produsenter og greier som slenger rundt og roter det til :)
    Jeg har forsøkt begge deler. Foreløbig ser det ut til firmaparaplytrådmodellen har høyest suksessrate.
    Jeg synes du gjør en utmerket jobb, CDW. Takk for innsatsen du gjør :) Men det er umulig ikke å erte litt i blant.

    Firmatråder er nok best, med eventuelt unntak av spesielt populære modeller
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Devialet D-Premier som hodetelefonforsterker

    Innlegget over fra E.P trigger et spørsmål fra meg. EF-6 er et lite kraftverk i seg selv og er et alternativ også for meg. Men er det noen av dere som kobler hodetelfoner direkte fra forsterkerens pre-out (RCA)?

    Grunnen til spørsmålet er at jeg har en Devialet D-premier og her kan jeg justere pre-out max-level fra 0,2 til 4,0 Vrms. Forsterkeren har mer enn nok av kraft og når den i tillegg er en knakende god DAC er det fristende å se om det ikke går an å bruke den til å drive hodetelefoner. Produsenten sier selv: "You can use the PreOut output to connect headphones either directly - via a hybrid RCA-to-Jack cable - or through an external headphone-amplifier (for high voltage headphones for example)."

    Jeg er ingen ekspert, men forstår i alle fall at jeg i så fall må ha en kabelovergang fra RCA til hodetelfonene. Hifiman HE-6 og Grado GS1000i er eksempler på hodetelfoner som skal benyttes.

    Er det noen som har noen råd eller erfaring mottas det med takk!
    Denne har visst blitt liggende uten respons.

    Min initielle gjetning er at det ikke er opplagt at det går bra med HiFiMAN HE-6, men er større håp for Grado GS1000i.

    jeg har en Devialet D-premier og her kan jeg justere pre-out max-level fra 0,2 til 4,0 Vrms. Forsterkeren har mer enn nok av kraft
    Oppgir Devialet avgitt effekt ved ulike hodetelefonimpedanser? Utgangsspenning er alene for lite til å si særlig mye. Den kan være en strømbegrensende kilde.

    Se gjerne innlegget "Mætsjing av hodetelefon og hodetelefonforsterker + prøvelytt kombinasjonen" og informasjonen den lenker til. Du vil bl.a. få informasjon om hvordan du beregner ulike hodetelefoners elektriske behov.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Våre preferanser

    Forsåvidt enig. Det finnes i den klassen vi ofte omtaler hodetelefoner, egentlig svært få dårlige hodetelefoner. Selv så savner jeg HD800 innimellom. De var spektakulære til å gjengi en forholdsvis enorm lydkule / -scene. I mine ører var det imidlertid slik at de smøret ting utover i for stor / diffus grad. Men, det var som sagt i mine ører.

    Det er et lite skille blant brukerne her på forumet, som nye lesere kan ha nytte av å være kjent med. Sterkt forenklet er det slik:

    a) Foretrekker "lyse" hodetelefoner: CDW og Anonym
    b) Sånn midt-i-mellom: tittentei, mariusaa
    b) Foretrekker "mørke" hodetelefoner: ardilla, Loevhagen, pengelek, sorgenfri

    Sikkert noe feil. :)
    Det er sikkert ikke helt galt, og jeg tror gruppe a) kan utvides med i hvert fall morpheus (de som hevder at AKG K 701 ikke er slank i bunnen, tilhører formodentlig gruppen over a), "ekstra lys"?), men et spørsmål dukket raskt opp:
    Er Denon AH-D7000 og Sennheiser HD 650 "lyse" hodetelefoner?​
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Et par kjappe spørsmål;

    Kjøper dere hodetelefoner og -forsterkere i Norge, eller brukes internettbaserte utenlandske forhandlere?
    Jeg har kjøpt i Norge hvis det finnes norsk forhandler. Forøvrig må man jo utenlands.

    Er det noen som har importør- og / eller forhandleroversikt over de mest vanlige hodetelefonene ( Audeze, Sennheiser, Grado, Beyerdynamic, AKG osv.. )?
    Alle disse og flere til har norsk importør. Søk hos Lyd & Bilde er ofte en grei start for å finne norsk importør. Produsentens vevsider har ofte en importøroversikt. Google fungerer til mangt, søk gjerne etter norske sider.

    Audio Norge forhandler mye, og det er ikke alltid at alt er oppført på vevsiden. Det kan derfor være lurt å spørre dem. De er dessuten åpne for (godt begrunnede) forslag.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    NÅ snakker vi budsjettforsterker!

    Man kan jo kjøre den rett fra høyttalerutgangen til HE-6 et co, og fra XLR-utgangen til høyimpedansehodefoner. Litt impedansematching kan kanskje være en utfordring. Men hvorfor gjøre det enkelt?


    Devialet d-premier as headphone amp / system ?



    Innlegget over fra E.P trigger et spørsmål fra meg. EF-6 er et lite kraftverk i seg selv og er et alternativ også for meg. Men er det noen av dere som kobler hodetelfoner direkte fra forsterkerens pre-out (RCA)?

    Grunnen til spørsmålet er at jeg har en Devialet D-premier og her kan jeg justere pre-out max-level fra 0,2 til 4,0 Vrms. Forsterkeren har mer enn nok av kraft og når den i tillegg er en knakende god DAC er det fristende å se om det ikke går an å bruke den til å drive hodetelefoner. Produsenten sier selv: "You can use the PreOut output to connect headphones either directly - via a hybrid RCA-to-Jack cable - or through an external headphone-amplifier (for high voltage headphones for example)."

    Jeg er ingen ekspert, men forstår i alle fall at jeg i så fall må ha en kabelovergang fra RCA til hodetelfonene. Hifiman HE-6 og Grado GS1000i er eksempler på hodetelfoner som skal benyttes.

    Er det noen som har noen råd eller erfaring mottas det med takk!
    Denne har visst blitt liggende uten respons.

    Min initielle gjetning er at det ikke er opplagt at det går bra med HiFiMAN HE-6, men er større håp for Grado GS1000i.

    jeg har en Devialet D-premier og her kan jeg justere pre-out max-level fra 0,2 til 4,0 Vrms. Forsterkeren har mer enn nok av kraft
    Oppgir Devialet avgitt effekt ved ulike hodetelefonimpedanser? Utgangsspenning er alene for lite til å si særlig mye. Den kan være en strømbegrensende kilde.

    Se gjerne innlegget "Mætsjing av hodetelefon og hodetelefonforsterker + prøvelytt kombinasjonen" og informasjonen den lenker til. Du vil bl.a. få informasjon om hvordan du beregner ulike hodetelefoners elektriske behov.
     
    Sist redigert:
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Head Dream-Set mit Pro-Ject Head Box DS & PSB M4U 1

    Noen som vet noe om dette?

    PSB.jpg
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Bauer stereophonic-to-binaural DSP


    Spennende lesning!

    Anbefaler å lytte til klippet midt på siden etter du har lest teksten først.


    A typical stereo records are being made to listen by speakers. That is a sound engineer makes the stereo mix to the adaptation of sound for listening of one channel by both ears. Therefore, you will be tired during a long time headphone listening more by a superstereo effect than by a poor design of headphones. What's missing in headphones is the sound going from each channel to the opposite ear, arriving a short time later for the extra distance traveled, and with a bit of high frequency roll-off for the shadowing effect of the head.

    Bauer stereophonic-to-binaural DSP
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Hadde det ikke vært for at kilde er min første pri, hadde jeg slått til på det tilbudet der!

    Forøvrig støtter jeg Tittentei`s forslag, om å lage en tråd der vi legger inn gode tilbud vi kommer over. Og gjerne en tråd der bransjeaktører for poste også.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tråd med gode tilbud

    Forøvrig støtter jeg Tittentei`s forslag, om å lage en tråd der vi legger inn gode tilbud vi kommer over. Og gjerne en tråd der bransjeaktører for poste også.
    Dét har jeg også tenkt på en stund, men fint om noen kommer meg i forkjøpet.

    Ideen dukket vel opp hos meg da jeg så Lefdals partitilbud på Bose QuietComfort 15 til kr. 149x,- i romjulen 2012. Det var første og hittil eneste gang jeg har set den noe i nærheten av så rimelig i Norge.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^ Ingen er vel uenige om hvem som innhar kompetansen en trenger for å opprette en slik tråd?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Vi har jo DENNE TRÅDEN - Herrejemini - må ALT spesialiseres??? Hva skal man med denne tråden da, liksom??

    Ny tråd: Spesialtilbud på AKG over øret hodetelefoner i svart utførelse med velourputer
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Vi har jo DENNE TRÅDEN - Herrejemini - må ALT spesialiseres Hva skal man med denne tråden da, liksom??

    Ny tråd: Spesialtilbud på AKG over øret hodetelefoner i svart utførelse med velourputer
    Det er bra å ha en egen tråd for tilbud, fordi slike ofte utdateres. Siden det er annet innhold i denne tråden, så må man bla seg bakover uten å vite om tilbudene langt bak fortsatt gjelder. Det gjør det mindre effektivt, fordi man må klikke seg gjennom masse sludder.

    Ved å samle slike tilbud og tips om annonser i en tråd, så ser man hva som er aktuelt på de to siste sidene. Det er også enkelt å navigere en slik tråd for å søke på samme produkt og tidligere tilbud, for å se om et aktuelt tilbud faktisk er godt. Si man f.eks. søker på Sennheiser HD 650 i den tråden, da får man opp alle poster med tilbud på disse. I denne tråden får man opp et tonn med annen info også.

    Hvorfor er du så livlig redd for at man skal ha en egen tråd for slikt? Forandringsfrykt?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tråden "Gode tilbud" er opprettet

    Forøvrig støtter jeg Tittentei`s forslag, om å lage en tråd der vi legger inn gode tilbud vi kommer over. Og gjerne en tråd der bransjeaktører for poste også.
    Dét har jeg også tenkt på en stund, men fint om noen kommer meg i forkjøpet.

    Ideen dukket vel opp hos meg da jeg så Lefdals partitilbud på Bose QuietComfort 15 til kr. 149x,- i romjulen 2012. Det var første og hittil eneste gang jeg har set den noe i nærheten av så rimelig i Norge.
    ^ Ingen er vel uenige om hvem som innhar kompetansen en trenger for å opprette en slik tråd?
    CDWMcInSpots? :cool:
    Hva venter dere på?
    Jeg har nettopp opprettet tråden "Gode tilbud" "på vegne av vanvittig mange" og godt begrunnet i bl.a. Tittenteis innlegg #6552.
     

    daphexb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2013
    Innlegg
    153
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nettopp opprettet tråden "Gode tilbud" "på vegne av vanvittig mange" og godt begrunnet i bl.a. Tittenteis innlegg #6552.
    Jeg var inne på tråden i sted, men nå når jeg skulle logge inn for så å kunne abonnere på tråden så er den borte. Håper den kommer opp igjen. Bra initiativ.

    Mvh daphexb
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.919
    Antall liker
    5.944
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har nettopp opprettet tråden "Gode tilbud" "på vegne av vanvittig mange" og godt begrunnet i bl.a. Tittenteis innlegg #6552.
    Jeg var inne på tråden i sted, men nå når jeg skulle logge inn for så å kunne abonnere på tråden så er den borte. Håper den kommer opp igjen. Bra initiativ.

    Mvh daphexb
    Tråden hadde de beste intensjoner, men dessverre vil nok en slik tråd medføre at bransjeaktører vil bryte med våre bransjeregler - enten ved å reklamere direkte eller la andre reklamere for seg.

    Vi ønsker å holde reklamering fra bransjen til egne områder, og tråden er derfor lagt på is.

    Jeg har en dialog med trådstarter "CDWMcInSpots", og det kan godt være at vi finner en annen innfallsvinkel på en slik tråd.

    Mvh
    Høvdingen
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dette informative innlegget hører mer hjemme her enn i jallatråden.

    Svenske HIFI & Musikk nr3 - 2013 testet Burson Solist med gode omtaler.

    Kort messe omtale av Audeze avspilt på ampen "Satari fra Bakoon" omtalt som "ljuvligt velklingende kombinasjon"

    Test av Fostex HP-P1 vs Furutech ADL Cruise.

    Neste nummer "april" vil inne holde test av bla: Sennheiser, Harmony Design, Patos, Naim......

    Dette kan bli litt spenende.:)
    Gjelder aprilvarselet hodetelefonforsterkere?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Lawton Audio m.m.

    Det har i hvertfall tidvis vært (forsøkt) solgt noen (nye) Lawton Audio-hodetelefoner på HFS-Torget. Forøvrig nevnes de stadig i en del tråder på Head-Fi.org.

    Jeg har ikke selv hørt dem, eller lest særlig mye om dem.

    Jeg får et slikt sett neste helg med SOA headamp, skal bli morsomt og teste det mot standard Denon 5000 sett og MF head-amp.
    SOA?:

    ... eller betyr SOA "state of the art", og du har unnlatt å spesifisere hva du mener?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.736
    Antall liker
    8.196
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Sorry, trodde SOA var velkjent........ SOA er en DIY rør hodetelefon forsterker som kan bygges nesten så dyr man bare måtte ønske, eller som den jeg får som kostet en 7-8000 i deler + en koffert med rør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn