Ja, kjenner jeg blir litt småirritert på disse woodphonesene. Selv tenker jeg det er svært uetisk når man uten kompetanse til verken å teste eller bevise produktets kvalitet, lanserer et hifi produkt med en så stiv prislapp.
I hifi-verden assosieres høy pris med høy kvalitet og til et visst punkt kan det selvfølgelig stemme, men langt ifra alltid. Å klistre en høy prislapp på produktet er derfor en ekstremt lettvint og billig måte å oppnå høy "kvalitet" på. Denne typen produsenter benytter seg på en bevisst og høyst uetisk og klanderverdig måte av den eksisterende forståelsen om at høy pris er ensbetydende med høy kvalitet og lydkvalitet, som kanskje er særlig gjeldende i hifi verdenen? Men så lenge kjøperen er fornøyd så er det vel greit?
Og heri ligger essensen. Jeg sier ikke at hodetelefonene hans er noe drit, da jeg ikke har hørt dem, men generelt selges mye drit til høye priser til et intetanende publikum (som ikke bryr seg). Hvis han klarer å gjøre disse trendy gjennom utseendet og ekslusive gjennom prislappen, så vil folk kjøpe. Pga utseendet blir de en conversation piece, og folk kjøper dem for skille seg ut og fremstå som unike i et urbanisert samfunn der man ellers drukner i mengden. Dette er kanskje essensen i motens funksjon? Trendsetterne begynner å adoptere uvanlige produkter, og så følger den svake gemene hop på, fordi de ser opp til og ønsker å være like individualistiske som trendsetterne. Til slutt har så mange adoptert trenden, at trendsetterne ikke skiller seg ut lenger, og en ny trendsyklus begynner. Det er viktig å finne trendsetterne og besmykke disse med produktene sine, siden de andre da vil følge på, og det er blant "de andre" profitten ligger, haha.
Forut for urbaniseringen kjente folk hverandre, og da visste man hvem man kunne stole på og ikke. I dag hvor man møter langt flere og vi er urbanisert bruker man klær, biler og liknende for å fortelle omverdenen hvem man er. For min egen del er jeg en kynisk jævel, og desto finere bil, finere dress og finere vokabulær en person bruker, desto mer suspekt blir jeg på hva vedkommende prøver å maskere. En person som bruker mye tid på å polere image og fremtoning bruker mindre tid på å perfeksjonere ytelsen sin, og døgnet har bare 24 timer.
Jeg tror kort og greit at dette produktet er mer en funksjonell accessory enn et hifiprodukt. Han sier til og med at de er irrasjonelt høyt priset, muligens for å holde seg innenfor rammene av hva som er etisk riktig.
Skal begynne å snekre sammen vakre tre-forsterkere med "eksklusivt" innhold, klistre på en prislapp på 14 000,- og markedsføre dritten ut av dem. Så blir også jeg ansett som en "nyskaper" og ekte pioneer.
Hahaha, that you will