Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Problemet med å gå rett på det dyreste er at man ikke hatt lært seg hva man liker. Det er ikke alltid man treffer blink, det er mange måter å være best på.
    Svært få som kjøper hodetelefoner til 10k pluss uhørt eller, det burde være det.Ofte går det ikke.,, Resonans har slutta med hodetelefoner da folk var innom dem for prøveløtting og kjøpte hodetelefonene på nettet. Samme historien går igjenn på Soundgarden. Og ja, du har selvfølgelig ett poeng. Problemet er når du inngår kompromisser for å spare surt opptjente peng. Så blir du hekta og så har du tapt penger på hodetelefoner man ikke bruker. Man er heller ikke like snusfornuftig med de ¨billigere komponentene¨. Det blir ofte jeg tester den og så inn på noe annet. De fleste som kjøper hodetelefoner i 10k pluss klassen har lest seg kraftig opp på nettet. Da har man en formening om hva man liker og ikke liker.
    Joda, folk leser. Men har man ikke prøvd noe, gir seriøse omtaler knapt mening. Alt er relativt. Og selv om man har mye erfaring fra høyttalerverdenen, vil mange oppleve at hodetelefoni er noe annet. Lyden kommer rett på øret, man kan lettere få problemer med lyttetretthet osv.

    Jeg sier bare at det ikke er bortkastet å«gå gradene». Dessuten lærer man mye. Og der finnes mange som går rett på det dyreste, men velger å bytte det ut til fordel for midfi produkter fordi de savner et eller annet som ikke kompenseres av detaljrikdom og nøytralitet. Eller at de rett og slett finner ut at headfi ikke passer for dem likevel. Da snakker vi om å tape penger...
     

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Jeg prøvde/lyttet til King Sound settet i 5 min. på Arken messa, og fant ut at det var noe av det beste jeg hadde hørt av head-fi.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.250
    Torget vurderinger
    12
    Nå er det ikke slik at....... men dersom atte ........ hvilken balanserte hodetelefoner er attråverdig? Alle prisklasser vurderes.

    Sennheiser HD800 og evt HD700?
    Audeze? typer?
    Hifiman? typer?
    Annet?
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Nå er det ikke slik at....... men dersom atte ........ hvilken balanserte hodetelefoner er attråverdig? Alle prisklasser vurderes.

    Sennheiser HD800 og evt HD700?
    Audeze? typer?
    Hifiman? typer?
    Annet?
    Audeze er jo litt sånn... "must have's"? :D
    Spar opp til Hifiman HE-1000? De vil vel koste rundt 25-30k regner jeg med?
     

    krrm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    101
    Antall liker
    140
    Nå er det ikke slik at....... men dersom atte ........ hvilken balanserte hodetelefoner er attråverdig? Alle prisklasser vurderes.

    Sennheiser HD800 og evt HD700?
    Audeze? typer?
    Hifiman? typer?
    Annet?
    For min del koker det ned til hvilken musikktype jeg spiller om jeg foretrekker HD-800 eller LCD-3. Førstnevnte synes jeg er fantastisk til klassiske orkesterverker pga. det enorme lydbilde som gir god plass til de ulike instrumentene, mens jeg ellers i de fleste tilfeller foretrekker LCD-3.

    Da jeg kjøpte LCD-3 hørte jeg også på LCD-X (dog ubalansert), et live jazz album gjorde det valget enkelt for min del.

    Hvorvidt de er bedre balansert eller ikke har jeg ingen mening om siden Mjolnir kun har balansert utgang.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.250
    Torget vurderinger
    12
    Takk for innspill. Her må det nok testes.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.250
    Torget vurderinger
    12
    Hva folk vet :).

    Har ikke hørt noe fra den leiren om dette, men så har jeg ligget brakk vedrørende hodetelefoner lenge selv om jeg hele tiden har hatt noen par.

    Det siste jeg tester ut nå er forresten Definitive Technology Symphony 1 mot Sennheiser Momentum Wireless. Begge er trådløse med NC og til bruk på reise sammen med iXxx. Resultatet av dette har jeg lovet å ikke fortelle om selv om jeg har min klare oppfatning av disse (måtte bare erte litt). Det er heller ikke noen vits i å følge med på torget eller Finn da ingen av disse vil bli solgt der .... Skal ned å kjøpe Auris BT-adapter etterpå for å finne ut hva det er i forhold til BT hodetelefoner.

    Da jeg sjelden får mye klokt ut av det jeg leser og andres råd er det best å finne ut selv... :)
     

    Vigi

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    4
    Ønsker å kjøpe headset til rundt 2000. Hvilke av disse bør jeg velge. Hører på mye rock og elektronisk musikk. Bass og dynamikk er viktige parametre.

    Hvilke av disse bør jeg velge?

    - klipsch status
    - philips fidelio l2"
    - sennheiser momentum
    - bose quietcomfort 25
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har hørt HD800 og Audeze LCD-3, eiet LCD-2 - og har fortsatt HiFiMan HE-6 (moddet). Her er MIN mening:

    Hvis frekvensgang / tonalitet er av betydning - og det er noe jeg vektlegger veldig mye - så er det to av disse, som er passe neutrale og to som stikker seg galt ut:

    HD800 er for lys i lyden, mens LCD-3 er for mørk. Ingen av disse ville etter min mening blitt akseptert, dersom de hadde vært høyttalere (frekvensgangen avviker slett og rett for mye fra noe som kan kalles korrekt). Samtidig med at HD800 har for mye diskant, er det som er minst vellydende nettopp diskanten (den er ganske tørr). Den ekstra diskant gir en opplevelse av større rom, og dette kan være bra med klassisk musikk - og så er den ganske komfortabel. LCD-3 har (alt) for lite diskant ("noen har hengt opp tepper på veggene i lydstudiet"), men er mer transparent enn LCD-2 (så vidt jeg husker).

    LCD-2 har litt for lite diskant, mens HE-6 har litt for mye diskant. LCD-2 har referanse bass-kvalitet, HE-6 har referanse-diskant. HE-6 er klart mer transparent / høyoppløst enn LCD-2. Etter modding er HE-6 enda mer transparent og åpen og har meget korrekt tonalitet / frekvensgang.

    Nå er det ikke slik at....... men dersom atte ........ hvilken balanserte hodetelefoner er attråverdig? Alle prisklasser vurderes.

    Sennheiser HD800 og evt HD700?
    Audeze? typer?
    Hifiman? typer?
    Annet?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hørt HD800 og Audeze LCD-3, eiet LCD-2 - og har fortsatt HiFiMan HE-6 (moddet). Her er MIN mening:

    Hvis frekvensgang / tonalitet er av betydning - og det er noe jeg vektlegger veldig mye - så er det to av disse, som er passe neutrale og to som stikker seg galt ut:

    HD800 er for lys i lyden, mens LCD-3 er for mørk. Ingen av disse ville etter min mening blitt akseptert, dersom de hadde vært høyttalere (frekvensgangen avviker slett og rett for mye fra noe som kan kalles korrekt). Samtidig med at HD800 har for mye diskant, er det som er minst vellydende nettopp diskanten (den er ganske tørr). Den ekstra diskant gir en opplevelse av større rom, og dette kan være bra med klassisk musikk - og så er den ganske komfortabel. LCD-3 har (alt) for lite diskant ("noen har hengt opp tepper på veggene i lydstudiet"), men er mer transparent enn LCD-2 (så vidt jeg husker).

    LCD-2 har litt for lite diskant, mens HE-6 har litt for mye diskant. LCD-2 har referanse bass-kvalitet, HE-6 har referanse-diskant. HE-6 er klart mer transparent / høyoppløst enn LCD-2. Etter modding er HE-6 enda mer transparent og åpen og har meget korrekt tonalitet / frekvensgang.

    Nå er det ikke slik at....... men dersom atte ........ hvilken balanserte hodetelefoner er attråverdig? Alle prisklasser vurderes.

    Sennheiser HD800 og evt HD700?
    Audeze? typer?
    Hifiman? typer?
    Annet?
    Lars er absolutt inne på noe her, men jeg vil legge til at med god matching av hodetelefoner, forsterker og også kilde vil man få korrigert disse tendensene i stor grad.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Jeg har hørt HD800 og Audeze LCD-3, eiet LCD-2 - og har fortsatt HiFiMan HE-6 (moddet). Her er MIN mening:

    Hvis frekvensgang / tonalitet er av betydning - og det er noe jeg vektlegger veldig mye - så er det to av disse, som er passe neutrale og to som stikker seg galt ut:

    HD800 er for lys i lyden, mens LCD-3 er for mørk. Ingen av disse ville etter min mening blitt akseptert, dersom de hadde vært høyttalere (frekvensgangen avviker slett og rett for mye fra noe som kan kalles korrekt). Samtidig med at HD800 har for mye diskant, er det som er minst vellydende nettopp diskanten (den er ganske tørr). Den ekstra diskant gir en opplevelse av større rom, og dette kan være bra med klassisk musikk - og så er den ganske komfortabel. LCD-3 har (alt) for lite diskant ("noen har hengt opp tepper på veggene i lydstudiet"), men er mer transparent enn LCD-2 (så vidt jeg husker).

    LCD-2 har litt for lite diskant, mens HE-6 har litt for mye diskant. LCD-2 har referanse bass-kvalitet, HE-6 har referanse-diskant. HE-6 er klart mer transparent / høyoppløst enn LCD-2. Etter modding er HE-6 enda mer transparent og åpen og har meget korrekt tonalitet / frekvensgang.

    Nå er det ikke slik at....... men dersom atte ........ hvilken balanserte hodetelefoner er attråverdig? Alle prisklasser vurderes.

    Sennheiser HD800 og evt HD700?
    Audeze? typer?
    Hifiman? typer?
    Annet?
    Lars er absolutt inne på noe her, men jeg vil legge til at med god matching av hodetelefoner, forsterker og også kilde vil man få korrigert disse tendensene i stor grad.
    Den største "matchingen" er mot personen. Eksisterer ikke 2 sett med like ører.
    Det som for meg (og Lars :) ) er "lyst og skingrende", kan for andre være "dun myk luftig diskant".
     
    Sist redigert:

    fluefisker´n

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2015
    Innlegg
    45
    Antall liker
    81
    Sted
    Hamar
    Her er mitt hodetelefonoppsett som jeg er meget godt fornøyd med :)
    AKG 701 og Custom hifi cable ltd HA10SE hodetelefonforsterker med egen strømforsyning.

    Terje
    [h=3]
    AKG_.jpg
    [/h]
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt HD800 og Audeze LCD-3, eiet LCD-2 - og har fortsatt HiFiMan HE-6 (moddet). Her er MIN mening:

    Hvis frekvensgang / tonalitet er av betydning - og det er noe jeg vektlegger veldig mye - så er det to av disse, som er passe neutrale og to som stikker seg galt ut:

    HD800 er for lys i lyden, mens LCD-3 er for mørk. Ingen av disse ville etter min mening blitt akseptert, dersom de hadde vært høyttalere (frekvensgangen avviker slett og rett for mye fra noe som kan kalles korrekt). Samtidig med at HD800 har for mye diskant, er det som er minst vellydende nettopp diskanten (den er ganske tørr). Den ekstra diskant gir en opplevelse av større rom, og dette kan være bra med klassisk musikk - og så er den ganske komfortabel. LCD-3 har (alt) for lite diskant ("noen har hengt opp tepper på veggene i lydstudiet"), men er mer transparent enn LCD-2 (så vidt jeg husker).

    LCD-2 har litt for lite diskant, mens HE-6 har litt for mye diskant. LCD-2 har referanse bass-kvalitet, HE-6 har referanse-diskant. HE-6 er klart mer transparent / høyoppløst enn LCD-2. Etter modding er HE-6 enda mer transparent og åpen og har meget korrekt tonalitet / frekvensgang.

    Nå er det ikke slik at....... men dersom atte ........ hvilken balanserte hodetelefoner er attråverdig? Alle prisklasser vurderes.

    Sennheiser HD800 og evt HD700?
    Audeze? typer?
    Hifiman? typer?
    Annet?
    Lars er absolutt inne på noe her, men jeg vil legge til at med god matching av hodetelefoner, forsterker og også kilde vil man få korrigert disse tendensene i stor grad.
    Vet jeg maser om Stax Sr-009. Men jeg kan ikke si den er for mye eller forlite av det ene eller andre. Således den beste hodetelefonen jeg har prøvd. Men prisen er som ett veldig greit anlegg med gulvstående høytalere. Etter mer lytting på 507 er det også noe jeg anbefaler å sjekke ut. Og som Ardilla sier..mye kan rettes med rett forsterker.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.250
    Torget vurderinger
    12
    Mange flotte innlegg på mine spørsmål. Kjenner umiddelbart at det rykker litt i HE-6mod-foten...... Men disse må prøves i eget oppsett eller tilsvarende først. Kan jo absolutt hende dette får ligge lenge på is da jeg (inntil videre :) ) er strålende fornøyd med oppgradering lydmessig som Bryston BHA-1 ga meg.

    Er det noen som har HE-6 i indre østlandsområdet? Ganske tøyelig begrep, men jeg elsker å kjøre bil :)
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.164
    Antall liker
    8.250
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har hørt HD800 og Audeze LCD-3, eiet LCD-2 - og har fortsatt HiFiMan HE-6 (moddet). Her er MIN mening:

    Hvis frekvensgang / tonalitet er av betydning - og det er noe jeg vektlegger veldig mye - så er det to av disse, som er passe neutrale og to som stikker seg galt ut:

    HD800 er for lys i lyden, mens LCD-3 er for mørk. Ingen av disse ville etter min mening blitt akseptert, dersom de hadde vært høyttalere (frekvensgangen avviker slett og rett for mye fra noe som kan kalles korrekt). Samtidig med at HD800 har for mye diskant, er det som er minst vellydende nettopp diskanten (den er ganske tørr). Den ekstra diskant gir en opplevelse av større rom, og dette kan være bra med klassisk musikk - og så er den ganske komfortabel. LCD-3 har (alt) for lite diskant ("noen har hengt opp tepper på veggene i lydstudiet"), men er mer transparent enn LCD-2 (så vidt jeg husker).

    LCD-2 har litt for lite diskant, mens HE-6 har litt for mye diskant. LCD-2 har referanse bass-kvalitet, HE-6 har referanse-diskant. HE-6 er klart mer transparent / høyoppløst enn LCD-2. Etter modding er HE-6 enda mer transparent og åpen og har meget korrekt tonalitet / frekvensgang.

    Nå er det ikke slik at....... men dersom atte ........ hvilken balanserte hodetelefoner er attråverdig? Alle prisklasser vurderes.

    Sennheiser HD800 og evt HD700?
    Audeze? typer?
    Hifiman? typer?
    Annet?
    Lars er absolutt inne på noe her, men jeg vil legge til at med god matching av hodetelefoner, forsterker og også kilde vil man få korrigert disse tendensene i stor grad.
    Vet jeg maser om Stax Sr-009. Men jeg kan ikke si den er for mye eller forlite av det ene eller andre. Således den beste hodetelefonen jeg har prøvd. Men prisen er som ett veldig greit anlegg med gulvstående høytalere. Etter mer lytting på 507 er det også noe jeg anbefaler å sjekke ut. Og som Ardilla sier..mye kan rettes med rett forsterker.
    Det er ikke mas når du mener den er så god at den fortjener det :). Dessuten kan det hende nye lesere kommer til. Hører gjerne mer om Stax generelt når erfaringen blir gjort.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener åpenbart det og ett samlet pressekorps med meg. De er så uhyggelig gode at for normale mennesker blir det ofte endgame. De siste hodetelefonene du kommer til å kjøpe. Men det er jo litt sånn at OM man kjøper en SR-009 rigg så er man så utdet at grensen aldri kommer
    .
    DSC_0301.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.824
    Antall liker
    18.226
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke mas når du mener den er så god at den fortjener det :). Dessuten kan det hende nye lesere kommer til. Hører gjerne mer om Stax generelt når erfaringen blir gjort.
    Det er litt av hvert å lese om Stax i Stax-tråden også;).

    BTW - Test/omtale av div Audezé, Hifiman og Oppo i siste utgave av HiFi & Musik som er i handelen nå.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken forsterker tror/vet dere vil være en meget merkbar forbedring fra Mjolnir?
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Nå fikk jeg LCD-3F idag, så det blir å bruke dem i en god stund, evt noen Philips Fidelio X2 for morro eller noe annet billig morro
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Nå fikk jeg LCD-3F idag, så det blir å bruke dem i en god stund, evt noen Philips Fidelio X2 for morro eller noe annet billig morro
    Taurus er veldig bra med LCD-3. Hvis du vil ha rør, er WA22 og CS300(XS) strålende med dem også. Det er nok å ta av, men det avhenger jo av hvor mye penger du vil bruke. ..
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vil ha SS forsterker. Planen var å bruke rundt 15k. Det viktigste for meg er som nevnt at det er merkbar forbedring.
    Men er litt usikker, har muligens lyst på DAC bytte og, men når selv ikke Audio GD M7'en ga noe spesiell merkbar forbedring (heller endring) så er det nok best å vente med DAC til det kommer noe nytt å spennende på markede :p

    Auralic & Ragnarok står høyest på listen til nå
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil ha SS forsterker. Planen var å bruke rundt 15k. Det viktigste for meg er som nevnt at det er merkbar forbedring.
    Men er litt usikker, har muligens lyst på DAC bytte og, men når selv ikke Audio GD M7'en ga noe spesiell merkbar forbedring (heller endring) så er det nok best å vente med DAC til det kommer noe nytt å spennende på markede :p

    Auralic & Ragnarok står høyest på listen til nå
    Audiogd M9 er jo også en helt fantastisk forsterker, da......
     

    hugo25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    3
    Chord-hugo(ca 15000)veldig nøytral,må bli konge med lcd3.bruker den med lcd-x(glad i bass)
    finnes også en head-amp utg.(ca 22000)byttet ut kabelen med Black dragon(moon-audio)den løftet også lyden.
     

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde den forrige modellen V100, og den spillte mye bedre enn noe annet jeg hadde på Audeze. Skikkelig trøkk og kunne spille høyt uten rot i lydbildet. Live lyd.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hmpf, ble fristet...
    Er det kvalitet? Ikke noe som går i stykker etter noen månder?

    Det er vanskelig å fatte at den skal kunne være såpass god når den er så mye billigere enn masse annet :D
     

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Det er mange som tror at fordi ting er billige er de mye dårligere en dyre ting. Til den prisen er det greit å prøve synes jeg.
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Jeg mener åpenbart det og ett samlet pressekorps med meg. De er så uhyggelig gode at for normale mennesker blir det ofte endgame. De siste hodetelefonene du kommer til å kjøpe. Men det er jo litt sånn at OM man kjøper en SR-009 rigg så er man så utdet at grensen aldri kommer
    . Vis vedlegget 315384
    Syns du kunne spandert på deg noen fine stativer til de derre "hodelurene" dine som bare koster en liten formue ;-) Godt du fikk med mitt Stax stativ så ikke de henger på en knagg de å :rolleyes: Fortsatt fornøyd Erlend ?
    N
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    De knaggene er ypperlige til hd-produktene. Jeg må finne noen stativ til de andre. De fleste bor i eskene sine.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.519
    Antall liker
    1.042
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Skuffer er det eneste som gjelder for hodetelefoner. Mer beskyttet, mindre støv, bedre for puter etc etc.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn