Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Kom over et par AKG K-553 Pro Massdrop på brukten og tok en sjanse. Overraskende bra for prisen synes jeg. Forskjellen fra K-551 er såpass at jeg undres om de bruker et annet element.. Håper Tyll får målt dem etterhvert. Uansett mye for penga! (1000kr!!)

    K-553 Pro.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Burde jeg kjøpe Sennheiser HD700 -alternativene er Onkyo A800, mens Beyerdynamic T90 og Audio-Technica ATH-A1000Z kan være interessante. Noen som har noen tanker, erfaringer og meninger?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Burde jeg kjøpe Sennheiser HD700 -alternativene er Onkyo A800, mens Beyerdynamic T90 og Audio-Technica ATH-A1000Z kan være interessante. Noen som har noen tanker, erfaringer og meninger?
    HD700 er en av de beste kjøpene man kan gjøre etter min mening. Men jeg ville testet dem litt for å si om du liker signaturen deres. Ellers er beyer T90 ett veldig godt kjøp, men ikke like luftige som HD700. Det er uansett to knakande gode hodetelefoner.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Burde jeg kjøpe Sennheiser HD700 -alternativene er Onkyo A800, mens Beyerdynamic T90 og Audio-Technica ATH-A1000Z kan være interessante. Noen som har noen tanker, erfaringer og meninger?
    Enig med Erlendb om at du må lytte først. Innen hodetelefoner er det helt avgjørende å lytte, eller som minimum ha en referanse å gå ut ifra, siden det ikke finnes noen felles standard definisjon på hva, som er en neutral eller korrekt frekvenskurve, slik man kjenner det fra høyttalere. Det betyr, at det den ene karen oppfatter som meget nøytralt er alt for mørkt eller for lyst for den andre. Det er typisk basnivået det er diskusjon om. (Her er Erlendb og jeg eksempelvis uenige - å dømme ut fra tidligere meldinger her i tråden.)

    Nu har jeg ikke hørt HD700, bare HD800 og HD800s. Når jeg sammenlikner målingene (se Inner Fidelity), vil jeg tro at HD700 er noe tynn i bassen, siden jeg oppfatter HD800 som tynn i bassen og HD700 ruller klart mere av i bassen enn 800'en. Lytter du vanligvis til kompakthøytallere (uten sub) eller stort sett bare til akustisk musikk kan det være du synes, at dette er uproblematisk.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har litt hang til Grado-lyden slik man finner den i SR-80, SR-125 osv. og jeg har et par Momentum liggende jeg liker godt. Sånn sett, tror jeg at HD700 kan være interessante. Jeg er opptatt av dynamikk, detaljer og at bassen er presis.

    Jfr. det jeg har lest, skal det være litt mer bass i HD700 enn HD800.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har litt hang til Grado-lyden slik man finner den i SR-80, SR-125 osv. og jeg har et par Momentum liggende jeg liker godt. Sånn sett, tror jeg at HD700 kan være interessante. Jeg er opptatt av dynamikk, detaljer og at bassen er presis.

    Jfr. det jeg har lest, skal det være litt mer bass i HD700 enn HD800.
    OK. Det ser bare ikke slik ut på målingene. Jeg synes både HD800 og HD800s låter alt for lyst - sånn "light and tight".
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Om du liker den typiske Grado-sounden kan det godt være du liker bassen/oppløsningen til HD700. Jeg synes heller ikke HD700 har mye mer bass enn storebroren. Uansett er prøvelytting alfa og omega. Jeg er uenig med Lars som betegner dem som light og light. De har så vanvittig mange kvaliteter som oppløsning, luftighet, hurtighet, komfort osv. Jeg synes bassen er god og stram. De er veldig analytiske, noe jeg elsker det med HD7/800. Jeg liker å grave dypt i innspillingene- høre absolutt alt!
    Men man kan mangle litt fundament som HD800s har fått. Jeg slet også litt med antydning til øresus når jeg brukte hd700 hver eneste dag fordi de er ganske harde i toppen. Dette kan enkelt unngås om man lytter på moderat volum.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Om du liker den typiske Grado-sounden kan det godt være du liker bassen/oppløsningen til HD700. Jeg synes heller ikke HD700 har mye mer bass enn storebroren. Uansett er prøvelytting alfa og omega. Jeg er uenig med Lars som betegner dem som light og light. De har så vanvittig mange kvaliteter som oppløsning, luftighet, hurtighet, komfort osv. Jeg synes bassen er god og stram. De er veldig analytiske, noe jeg elsker det med HD7/800. Jeg liker å grave dypt i innspillingene- høre absolutt alt!
    Men man kan mangle litt fundament som HD800s har fått. Jeg slet også litt med antydning til øresus når jeg brukte hd700 hver eneste dag fordi de er ganske harde i toppen. Dette kan enkelt unngås om man lytter på moderat volum.
    Vi er overhodet ikke uenige, Erlend, mht. til de øvrige kvalitetene du nevner. Hvordan får du det til, at vi er uenige? Slik jeg leser det du skriver, er vi helt enige.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Tja. Jeg er uenig i at HD800s er light & tight. Jeg synes bassen til 800s er helt superb. Og som jeg skrev i testen av HD800s savner jeg faktisk energien i toppregisteret ved noen typer musikk.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Tja. Jeg er uenig i at HD800s er light & tight. Jeg synes bassen til 800s er helt superb. Og som jeg skrev i testen av HD800s savner jeg faktisk energien i toppregisteret ved noen typer musikk.
    OK. Vi har tydeligvis ulike preferanser og meninger om hva som er neutralt. Du skriver, at du elsker HD800 pga. dens analytiske lyd, og det er nok der, det ligger. Jeg foretrekker naturlig lyd og vil dessuten hellere ha et par dB for mye i dypbassen en et par for lite, og da blir HD700/800/800s helt klart for lyst for meg. Jeg er for eksempel på linje med Tyll Hertsens på Inner Fidelity, når han fjerner HD800s fra "Wall of Fame" pga. tonaliteten - dvs. at den er lysere enn korrekt.

    The Sennheiser HD 800 S is being removed for lack of bass extension and response. I think Sennheiser did a good job updating this headphone, but its somewhat thin and analytical nature significantly detracts from its otherwise exemplary characteristics such as its deep, wide imaging or superb transient response.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.018
    Antall liker
    9.858
    Sted
    Trondheim
    Tja. Jeg er uenig i at HD800s er light & tight. Jeg synes bassen til 800s er helt superb. Og som jeg skrev i testen av HD800s savner jeg faktisk energien i toppregisteret ved noen typer musikk.
    Helt enig med deg. Jeg synes bassen i HD800 er helt eksemplarisk, forutsatt at man har en skikkelig hodetelefonforsterker.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Det må jeg komme tilbake til ettersom de sendes pr. post til meg.
     

    alexw

    Medlem
    Ble medlem
    16.09.2016
    Innlegg
    26
    Antall liker
    8

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det må jeg komme tilbake til ettersom de sendes pr. post til meg.
    Har du bestilt Elear fra norsk importør?
    Det er HD700 han venter på. Elear får man på Soundgarden så vidt jeg vet. Det vil dog ta litt tid før man får dem.
    Jeg finner dem ikke på Soundgardens nettsider. Men de har dem på Duet Audio, Oslo Hifi Center og Studiolyd til 11k.
    Ok. Jeg snakka med min lokale langer på Soundgarden forus (Stavanger) og de hadde allerede solgt ett sett.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.501
    Antall liker
    1.019
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Hey folkens: Beyerdynamic DT1770 og Schiit Asgard 2 er kanonbra sammen. Måtte bare si det.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Synd Schiit Audio har et litt "begrenset" utvalg av kombinert DAC/hodetelefonforsterker. Jo de har "Fulla", som konkurrerer med flere andre portable DAC'er og sikkert er så dum og de har "Jotunheim" som har godt med analoginnganger og utganger, men "bare" USB inn. Dog er sistnevnte mulig å få med phono hvis man trenger det.

    Jeg trenger ikke enda en portabel DAC ettersom jeg har Hegel Super. En "bord-DAC" i hovedanlegget med litt flere digitalinnganger hadde vært ønskelig. Prisen på "Jotunheim" er forholdsvis vettig, synes jeg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Da kom HD700 her i posten. Bare et sånn førsteinntrykk så er de litt mer tungdrevne enn f.eks. Sennheiser Momentum. En annen ting er at de virker luftige, en tanke mørke kanskje og ikke akkurat utagerende i bassen..!

    IMG_20160926_155131.jpg


    IMG_20160926_155202.jpg
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    35
    Jeg må si jeg syns det går overraskende greit å kjøre HD 700 rett på mobilen. De krever nok en viss tilnærming om du ikke har noe som ligner fra før ja.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    De minner faktisk litt om Grado, og jeg misliker ikke lyden. De er luftige, deler alt med omgivelsene og er meget behagelige på hodet. Jeg har ikke fått testet dem ordentlig ut ennå, men mitt førsteinntrykk er at de virker å "diskriminere" litt i forhold til innspillinger.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer! Med impedance på 150ohm må hd700 ha en ok forsterker for å spille optimalt. Jeg har spilt dem tilfredsstillende på en liten FiiO amp, men de skinner virkelig på en kraftigere forsterker. At de diskriminerer dårlige innspillinger er noe ¨high end¨hodetelefoner er kjent for. Men noen er selvfølgelig verre enn andre.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Fikk brukt HD 700 litt på jobben i dag, og benyttet Hegel Super USB-DAC som forsterker. Det fungerte veldig bra, og jeg synes ikke at lyden ble spiss, ubehagelig eller lys. En meget god kombinasjon, sett i forhold til pris.
     

    oOF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Innlegg
    246
    Antall liker
    35
    Jeg ser frem til å lese rapporter om hvordan de høres ut :)
     

    PatSharpX

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2006
    Innlegg
    558
    Antall liker
    100
    Sted
    Oslo
    Dette innlegget hører kanskje hjemme i dataavdelingen, men gjør ett forsøk her.

    Jeg fikk dac/ampen min fra Aliexpress i går.
    Bestilte FX-Audio DAC-X6.
    Testet den kjapt hjemme og var veldig fornøyd.
    Tok den med på jobben og koblet den opp, men nå låter det veldig merkelig.
    Veldig hardt og kaldt, noe vokal drukner nesten helt, mens annen er normal.
    Bass kommer og går litt.
    Hører feks nå på en låt hvor kordamene høres bra ut, mens hovedsangeren høres ut som står i ett annet rom...


    Det er koblet til på samme måte nå som den var hjemme.
    Noen som vet hva det kan være?
    Eneste forskjellen er egentlig at nå står laptopen i en docking, men har koblet USBen direkte til maskinen utenom dockingen.

    Edit: Dette er løst, det var jack -> minijack adapteren som var problemet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn