Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    Noen oppfatninger om Hodetelefoner kontra Høyttalere! Er meget fornøyd med mitt høyttaler oppsett, kan hodetelefoner konkurrere med gode høyttalere?
    Eller blir det bare som et supplement?
    Syns i vei!!
    Nei. Blir ikke på samme måte.
    Men kjekt med gode hodetelefoner.
    Har du ikke opplevd gode hodetelefoner er det verdt å teste.
    :)

DagS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Antall liker
    524
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Noe Windows program som støtter flac avspilling via onedrive?
    Jeg bruker Plex til streaming fra nas. Da har jeg alltid tilgang til mine rippede filer i Flac på anlegget hjemme, mobilen og i bilen via Android Auto. Helt suverent, med ett lite unntak og det er at Plex foreløpig ikke har gapless avspilling. Regner dog med at det kommer etter hvert.

S

svk

Gjest
    Ser ut som det er et bra programm for de som bruker NAS
    Jeg bruker onedrive, noe plex ikke støtter. Det eneste som ødelegger for meg er flac via onedrive

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.381
    Torget vurderinger
    12
    Åpent kontorhelvete?
    Det fungerer ganske godt når folk har disiplin. Du får mye "gratis" ved å sitte i kø. Jeg har ikke vært noe stor tilhenger av det, men ser at dette fungerer godt i prosjektsammenheng som jeg jobber med. Men, man må ta frem sin indre tysker for å få det til.

todams

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Foretrekker å lytte til høyttalere, får dybde bredde og høyde på lydbilde + slam, dette oppnår man ikke med hodetelefoner. Har allikevel bra hodetelefon rigg som jeg bruker hvis jeg ønsker å spille høyt når kona er hjemme, hodetelefoner er sannsynligvis mere korrekt men har jo ett veldig kompakt lydbilde.

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Fanden dette var pokker meg triste greier. Han har bygget seg en bobil..Den største innen headfi har sagt hadet og jeg synes det er veldig vemodig og synd. Det har vært noe med han det siste halvannet årene der han har virket litt ufokusert og rar i sine reviews mht wall of fame. Han har brukt mindre tid på messer osv. Han har nok hatt planer om dette her lenge. Men at han skulle slutte slik som dette var vel ingen forberedt på i det hele tatt. Jeg hadde en liten tåre i øyekroken når jeg så klippet. So long Tyll! Du har gjort denne hobbyen mye gøyere til tider. Til slutt kan man bli drittlei av å drive med en ting inn og ut i mange år. Jeg undret litt over at the enthusiast network er solgt og kanskje de ville endre ting til det Tyll så på som verre. Det er mye vi ikke vet..

Sist redigert:

barathsec

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Antall liker
    586
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    So long Tyll, som du skriver Erlendb så har det vært noe ufokusert og snedig i den siste tiden, men han har vært en viktig "stemme" innen headfi, selv om jeg ikke alltid har vært helt enig med det han har skrevet, men det er akkurat slik det skal være..! :)

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Åpent kontorhelvete?
    Det fungerer ganske godt når folk har disiplin. Du får mye "gratis" ved å sitte i kø. Jeg har ikke vært noe stor tilhenger av det, men ser at dette fungerer godt i prosjektsammenheng som jeg jobber med. Men, man må ta frem sin indre tysker for å få det til.
    Ja. I prosjektsammenheng kan jeg godt se gode poenger i et åpent landskap. Jeg må ha ro og fred for å konsentrere meg og klarer ikke forstyrrelser så godt. På jobben vasser jeg i kunder hele dagen. Hodetelefoner bidrar til at jeg kobler helt ut når jeg må ta en pause fra mennesker i noen timer. Sånn sett er det terapi.

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    So long Tyll, som du skriver Erlendb så har det vært noe ufokusert og snedig i den siste tiden, men han har vært en viktig "stemme" innen headfi, selv om jeg ikke alltid har vært helt enig med det han har skrevet, men det er akkurat slik det skal være..! :)
    Enig. Jeg kom nettop på at vi ikke får med oss Tyll sin anmeldelse av sr-009s!! Neiiii Det skulle vært simply put again, this is the worlds best headphone by far! Eller noe slikt ;p

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.381
    Torget vurderinger
    12
    Er itte’n Tyll sirkushæst a? Da kjæm’n tebasjatt.

(Er ikke Tyll sirkushest da? Da kommer han tilbake, skrevet på Ringsaker-dialekt)

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.093
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Håper Tyll starter videoblogg om reisene sine. Han har fin utstråling og gjør gode observasjoner, ikke bare om hodetelefoner. Sitter med følelsen av at en er er over, liksom.. Men som han sier, man kan bli lei av å skrive om hodetelefoner. Og når hørselen taper seg merkbart må det være demotiverende.

oOF

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Antall liker
    36
    Han virker lei av det rett og slett. Håper Innerfidelity endrer den introlyden sin på youtube nå da, den lyden spooker meg hver eneste gang jeg hører den.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Wall of fame er sendt bort (til den nye redaktøren?), og Tyll sine personlige hodetelefoner fremover blir Bose og noe Beatsgreier. Kan virke som om interessen er redusert, det vises kanskje også i hva han har valgt å anmelde siste året. Synd i hvert fall, jeg har alltid likt Tyll.

Det eksisterer forresten en rekke Youtubekanaler av amerikanske pensjonister som forteller om livene sine i mobile hjem (mange har ikke noe valg dessverre). Her har Tyll med sin jordnære stil gode muligheter hvis han føler for å lage flere videoer.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Man vet man er gammel når man tenker ‘Hadde jeg hørt på musikk som kollegaen ved siden av så hadde jeg ikke fått utført en damn shit i løpet av arbeidsdagen!
    Bakgrunnsmusikk er ikke helt min greie......

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg likte at han disset produsenter for priser som ikke ligner grisen. At det snart ikke holder med en vanlig inntekt for å kjøpe noe av det beste er synd og ødelegger litt for meg hvertfall. Ingen hodetelefon er egentlig verdt 40-50k eller mer.
    Jeg lurer på hvem den nye redaktøren blir..

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Man vet man er gammel når man tenker ‘Hadde jeg hørt på musikk som kollegaen ved siden av så hadde jeg ikke fått utført en damn shit i løpet av arbeidsdagen!
    Mannfolk er ikke laget for å gjøre to ting samtidig. Jeg klarer ikke å fokusere lenge med musikk på øret. Når jeg var yngre var ikke det et problem.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.093
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Mannfolk er ikke laget for å gjøre to ting samtidig. Jeg klarer ikke å fokusere lenge med musikk på øret. Når jeg var yngre var ikke det et problem.
    Tror det har mer å gjøre med vane enn kjønn.og alder. Jeg har hatt perioder hvor jeg ikke klarer konsentrere meg uten musikk, og perioder der det var omvendt.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.381
    Torget vurderinger
    12
    Det varierer. Jeg jobber ofte på toget og da har jeg alltid musikk for å isolere meg fra omgivelsene. Valg av musikk og lydstyrke er avgjørende. I landskap bruker jeg nesten aldri musikk for der virker det forstyrrende på konsentrasjonen.

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Må ikke ta det bokstavelig da. Selvfølgelig er var det en klisje. Hadde en periode jeg hørte musikk hele tiden. Problemet for meg var at om jeg pugget til et foredrag og hadde musikk i bakgrunnen så husket jeg mindre. Som årstall og fakta som må sitte. Om arbeidet var å plotte inn tall på en pc eller lignende så hadde det ikke vært noe problem.

Sist redigert:
    U

utgatt60135

Gjest
    Digger å høre på musikk mens jeg er på data´n. Hodetelefonsettet er bare koblet fra Mac, men kunne jo ligget i senga ned lengre kabel. Lesing må foregå i stillhet da, bare lette oppgaver med musikk.

lengre kabel har jo Focal Elear. Jeg har tankt at det er de jeg burde ha hatt, ikke Hifimann HE 400. Men nå har jeg blitt vant med dem og synes de låter fint. Syntes først de låt hakket for lyst og for slappe i bassen. Burde jeg byttet uansett tro? De selges for 8k, men jeg får vel ikke mer enn 2500 for mine Hifiman. Kanskje hadde Focal Clear vært drømmen, men mye penger i bruk med Aune SX1. Om de også hadde kommet på tilbud?

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Digger å høre på musikk mens jeg er på data´n. Hodetelefonsettet er bare koblet fra Mac, men kunne jo ligget i senga ned lengre kabel. Lesing må foregå i stillhet da, bare lette oppgaver med musikk.
    Enig. Jeg var singel en periode og kjørte et par hd800 i stua og et par på soverommet. Det var digg det. ;p

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Må ikke ta det bokstavelig da. Selvfølgelig er var det en klisje. Hadde en periode jeg hørte musikk hele tiden. Problemet for meg var at om jeg pugget til et foredrag og hadde musikk i bakgrunnen så husket jeg mindre. Som årstall og fakta som må sitte. Om arbeidet var å plotte inn tall på en pc eller lignende så hadde det ikke vært noe problem.
    Enig med dine erfaringer her.

Musikk for jobbing er "white noise" - ikke noe som skal lyttes til, men som skal skjule resten av omgivelsesstøyen. Jeg pleier å rive løs med elektronisk musikk til slikt siden det er såpass forutsigbart at det forsvinner fort, slik at jeg kan konsentrere meg om arbeidet.

Ellers pleide jeg å høre på ETT album i eksamensperiodene på universitetet under skippertak, merkelig hvor mye som sitter som limt når man "spiller videre" musikken i hodet mens man sitter der og angstsvetter i eksamenslokalet på grunn av assosiasjoner. Men det funker ikke å pugge til "variert" musikk, det må være gjentakelsesbasert over et album for å ikke bli døøøøørrrrrgende kjedelig.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Kunne tenkt meg ATH-ADX5000, men ble litt reservert mhp. forsterkerkrav.
    Neppe et idealvalg til min Shiit Jotunheim.
    Jeg synes bærekomforten på mine Elear stinks.

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Kunne tenkt meg ATH-ADX5000, men ble litt reservert mhp. forsterkerkrav.
    Neppe et idealvalg til min Shiit Jotunheim.
    Jeg synes bærekomforten på mine Elear stinks.
    Schiit ampen vil nok drive dem helt fint og vel så det. I alle fall med balanserte kabler! Det er en ganske kraftig hode-forsterker. Jeg kunne også tenkt meg de hodetelefonene! Har du hørt dem? De er nok ganske annerledes en den litt mørke elear. Hva gjør at du ikke liker komforten til elear? Jeg kunne sitte med dem leeenge uten noen form for ubehag. De klemte litt i begynnelsen.
    Edit: jotunheim pumper ut 500mw i 600ohm balansert som er kraftig nok til det meste!

Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Hva legger du i å bøye ut?
    Mener du overstrekk for å ødelegge elastisiteten eller er det en fabrikkjustering for dette?

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ikke ødelegge elastisiteten. Men redusere den litt.
    https://m.youtube.com/watch?v=GE5P73wjkT0 Han her tar det aaalt for langt, men du ser hvor jeg vil.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Ikke ødelegge elastisiteten. Men redusere den litt.
    https://m.youtube.com/watch?v=GE5P73wjkT0 Han her tar det aaalt for langt, men du ser hvor jeg vil.
    Takk, men nei takk. Tror ikke dette vil hjelpe på et annenhåndssalg.
    Hadde samme problemet med Pryma, så det er tydelig at jeg må lete etter noen som passer meg gjennom utprøving.
    Hadde noen AKG 720 og de hadde suveren passform.

leifarild

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Antall liker
    205
    Datteren i huset ønsker nye hodetelefoner til bursdag. Hun har Beats nå, og de har gjort sitt.

De nye Bose QC35 ll eller Sony WH1000 XM2

Fritidsbruk. Ikke for å høre at det var en mygg som fløy bak trommene.

Hva bør vi gå for?

S

svk

Gjest
    Datteren i huset ønsker nye hodetelefoner til bursdag. Hun har Beats nå, og de har gjort sitt.

Hva bør vi gå for?
    Ingen av disse vil la deg høre en mygg bak trommene.
    Så da er det samme hvilke du velger. Bose er vel kanskje mest praktiske.

LarsHP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    57
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8

Hva bør vi gå for?
    Har du/dere sjekket InnerFidelity.com ? Masse kvalifiserte anmeldelser og målinger der.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Rafe Arnott er ny redaktør i Innerfidelity.

"We also believe the time has come for specialty audio to realize a broader audience, and Rafe will be driving our engagement with these media savvy consumers through innovative lifestyle features tied to an enhanced social campaign."

Er det bare jeg som får frysninger nedover ryggen av denne setningen? Jeg er stygt redd for at Innerfidelity heretter bare kommer til å være et skall for markedsføring.

oOF

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2015
    Antall liker
    36
    Det lukter bajs. Det ligger nok mer bak Tyll's slutt enn at han var lei allikevel.

Og den setningen er som hentet rett ut fra en engelsk utgave av Lunch...

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Samme mann skal også lede Audiostream, de kjører den samme merkelig upersonlige `kunngjøringen` som egentlig bare består av to sitater. Er Michael Lavorgna også lei (edit: sparket for en stund siden ser det ut til)?

Sist redigert:

Erlendb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det lukter bajs. Det ligger nok mer bak Tyll's slutt enn at han var lei allikevel.

Og den setningen er som hentet rett ut fra en engelsk utgave av Lunch...
    Måten han snakker på og fremføerelsen av den der pensjonsvideoen bar preg av bitterhet. Jeg skal aldri røre hodetelefoner mer! Som om noe har skjedd ja.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn