Spennende de der til prisen, fikk desverre ikke igjennom min bestilling ettersom pågangen ho Mala Audio var såpass stor :/
Så selv de med emballasje som er intakt er også utsolgt til 400 kroner? Vel, det var vel ikke annet enn forventet. Får se om det er flere enn meg som innrømmer kjøp i tråden for de mest populære hodetelefonene. Mine er pt. 4 på den listen, det burde nok vært mye høyere. Men når Mala er utsolgt så er ikke verden utsolgt. Du finner dem til omtrent samme pris (kanskje hundrelappen høyere) på Amazon og eBukta.
De fortsetter å imponere selv om de langtfra er fullt innspilt. Spesielt toppen har roet seg endel til nå, men det mangler fortsatt noe i den laveste oktaven. Har i dag fordypet meg i en av mine egne produksjoner både som HDD rip av original og Tidal Hifi. Ikke fordi det er en superproduksjonsplate av internasjonalt format (selv om det var kritikken Bergensavisen feilaktig gav den i 2000), men fordi jeg kjenner alle kriker og kroker i den platen bedre enn noen andre med unntak av artisten selv og den andre studioteknikeren/co-produsenten.
Hvilken plate har jeg annonsert med Tidal-lenke i tråden for hva du hører på nå eller i dag. Det er i alle fall den som ikke er lengst.
Men la meg si følgende foreløpig. De er avslørende nok til å brukes til miks og mastring for et budsjettstudio som ikke har råd til industristarden AKG K7diverse. Faktisk så opplever jeg det jeg hører som ganske nært det vi gikk for da vi mastret platen med K701 på hodet. Selv om klangbalansen i utgangspunktet er svært beslektet med Beyer DT770 Pro som testes samtidig i 80 ohms versjon. Synes det er rettferdig mot Takstar som er 60 Ohm. Tilsynelatende gir de samme output på min headamp, og klangbalansen er uventet lik. Takstar er ikke fullt innspilt, og det er kanskje ikke DT770 Pro heller. Men sistnevnte har nok nærmere eller over 100 timer på seg nå så den bør være mye nærmere full ytelse. De umiddelbare forskjellene (kjappe a/b-tester) viser mer deep end i Beyer, og det er en selvfølge at de avviker i måten å spille perspektiv og luft i toppen siden det ene settet er lukket og det andre åpent.
Takstar HI2050 har blitt hypet - flavor of the month vil mange hevde. Men de har fortjent det, spesielt da prisen steg ned til 900 i Norge. Og dagens prisnivå er direkte latterlig lavt. Med skikkelig headamp kommer de svært nær klassereferanser som DT770 Pro på tross av prinsipp, så jeg har ikke vansker med å tenke meg at de konkurrerer direkte med DT990 Pro. Stort dyrere hodetelefoner kan de neppe utfordre på spissegenskaper, men slik jeg hører det så kommer de så nært det andre testsettet i huset at jeg er tilbøyelig til å tro at det meste er mulig. HD800-killer som noen hevder, nei det våger jeg ikke å håpe på. Det er nok far fetched og wishful thinking av nybakte eiere. At en faktisk byttet ut sine HD800 anser jeg ikke for å være et vektig argument, men det forteller likevel en historie. Det samme gjør det faktum at McIntosh bruker HI2050 til demo av sine nye preamps på messer som CES. Det finnes det flere rapporter om, blant annet på Stereophile.com.
De foreløpige erfaringene jeg gjør er at jeg utsetter innkjøp av K701 eller en etterkommer til etter at jeg har kjøpt meg nye lukkede. De jeg disponerer nå er på utlån fra min bror. Vurderer akkurat samme (DT770 Pro, men helst 250 ohm - skal jo bare brukes hjemme og i studio). Men de samme erfaringene som jeg nevner gjør at jeg også vurderer Takstar Pro80. De er også mulig å kjøpe i det store utland, blant annet i den danske headfi-butikken som startet med Takstar som sitt hovedmerke før de utvidet sortimentet til mer velkjente merker.