Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    ... For ikke å snakke om alle trådene på head-fi.
    Mange innlegg på head-fi med negative antydninger blir fjernet og deltaker som postet blir bannet. Dette gjelder spesielt tråder med produkter fra annonsører eller andre personer i "head-fi universet" med økonomiske interesser i omtalt produkt.
    Blir litt ensidig omtale av det...
    Jeg er ganske aktiv på head-fi.org, og har bare blitt moderert 1 gang, og det var for ca. 1 mnd siden hvor jeg sammenlignet måten stereophile.com/bladet gjør ting på med en kvinnelig blogger som skriker etter oppmerksomhet hvor de ene dagen er veldig beskyttende ifbm dyr og i neste øyeblikk møte opp på en rød løper med en skikkelig pels. (dette med stereophile var rundt dette med Focal Utopia og LCD4 hvor Tyll i fjor satte Utopia på wall of fame, hvor Bob Katz nå plutselig favoriserer LCD4 opp ad dage inkl hans 4 nøytrale test personer, samme magasin med underavdelinger endrer jo mening alt ettersom bare for å få lesere).

    Ellers har jeg kritisert Audeze faktisk en god del med måten de kommer med re-voicing av eksisterende modell linje annethvert år uten å kalle produktene noe annet enn LCD3 / LCD2 / LCDX, og alle disse har fått flere oppgraderinger i løpet av årene, og på halvannet år har LCD4 fått 1 oppgradering (eller nedgradering alt ettersom)..
    men ikke blitt moderert pga dette altså.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Har "sett deg" på head-fi. Gode, saklige poster.

    Har Audeze vært annonsør i det siste? Jeg "stoler" kun på head-fi der jeg finner tilsvarende gode omtaler andre steder, f.eks. SBAF, reddit, norsk hifi-presse, etc.
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Har "sett deg" på head-fi. Gode, saklige poster.

    Har Audeze vært annonsør i det siste? Jeg "stoler" kun på head-fi der jeg finner tilsvarende gode omtaler andre steder, f.eks. SBAF, reddit, norsk hifi-presse, etc.
    Audeze følger definitivt med, det er faktisk sjefen sjøl som styrer markedsavdelingen som leser forumene. Jeg ble kontaktet av han personlig for 1 år siden etter jeg gikk "amok" med kritikk mot måten Audeze gjør ting på. Jeg hadde da i mars 2016 kjøpt LCD3 i utlandet som var laget oktober 2015, mens revoicingen deres skjedde november 2015. De kommenterte i LCD4 tråden senest i dag angående en ny høretelefon for studio/master folk som trenger en nøytral høretelefon som ikke strammer sånn da de gjerne sitter med de 8-9 timer av gangen, en LCDx light om man kan si det til 1200 dollar.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Er det noen som har hørt Feliks Audio Elise? Skal visstnok være veldig bra sammen med Elear og muligens mange andre.

    Feliks Audio
    Har ikke selv hørt på de, men ser de har fått endel gode omtaler og prisen på de forskjellige rør headamp'ne var ikke så avskrekkende heller..! :)
    Synd den bare er single ended.
    Tenker du på oppbyggingen av forsterkeren eller på kablingen? :confused:
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    ... For ikke å snakke om alle trådene på head-fi.
    Ikke se deg "blind" på gode head-fi omtaler...
    Mange innlegg på head-fi med negative antydninger blir fjernet og deltaker som postet blir bannet. Dette gjelder spesielt tråder med produkter fra annonsører eller andre personer i "head-fi universet" med økonomiske interesser i omtalt produkt.
    Blir litt ensidig omtale av det.
    Prøv f.eks. å søke etter Audio-GD Singularity 19 DAC. Får strålende omtaler på head-fi, men beskrives som tidenes dårligste DAC andre steder (og dokumenteres med horrible måleresultater)...
    trur dette gjelder litt sånn over alt, man må ikke lese seg "blind" viktig å høre selv, vet at dette ikke alltids er like lett avhengig av hvor en bor etc..! :cool:
     
    S

    svk

    Gjest
    Synes det er veldig lite info fra produsentene sin side, når det gjelder spec på portable enheter. Mobil, walkman, nettbrett osv.
    Tenker da på effekt via minijack
    Ser ut som iphone gir 1 V ut
    Nye samsung S8 30mW 32ohm
    Dragonfly 1.2/1.8 hvor mange mW er det?
    Noen oppgir i volt og andre i watt og ved forskjellige laster.
    Veldig vondt å orientere seg.
    Hva med sonys walkman?
    Edit: ser ut til s8 bare har et knepp mer guff en iphone.
    Kunne tenkt meg en portabel enhet, som kan drive det meste opp til 300ohm.
    Har idag dac og adapter. Kunne helst tenkt meg å plugge rett i mobilen uten dill og dall.
    Vurderer også trådløst for å få det enda enklere.
    Tenker da sony ldac og bd-spiller som støtter ldac. Da får en jo 24bit 96kHz ved avspilling av sacd/flac ol. Evt 4-40000khz ved kabel i støttet enhet. Ser lg har en v20 med 2volt ut og ess dac. Selges ikke i norge.
    Ser sony 1000x kan brukes med kabel,både påslått og avslått,hva er forskjellen? Brukes klokkenes interne forsterker når påslått?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Hadde jo hvert kjekt med xlr men trur ikke det er noen bakdel. Det blir vel fort mye dyrere når de legger til det. Lest flere tester og det er stort sett bare lovord. For ikke å snakke om alle trådene på head-fi.
    Det spørs litt på mostanden i høretelefonen. F.eks med mine LCD4 som er 200ohm så er det en veldig stor forskjell å lytte på de med f.eks min forsterker V281 som har 4 forsterkertrinn i bruk på XLR4, mens det er 2 forsterkertrinn i bruk på stor jackplug (derfor er det 2 separate jackplugger på forsterkeren).

    På min Oppo HA-1 som jeg har solgt, var det og ganske stor forskjell på XLR4 ut og stor jackplugg selvom det ikke er flere forsterkertrinn i bruk mellom tilkoblingene så var det en betydelig bedre instrument separasjon og hvordan lyden utartet seg som var forskjellen med xlr4.
    Instrument separasjonen blir stort sett bedre og alt blir tightere ja det er intrykket jeg har. Men denne ampen er jo en OTL konstruksjon så den skal være veldig god sammen med 300 Ohm Sennheiser og 600 Ohm Beyer Dynamic T1. Selvom den gir ut minimalt lite watt.
     

    FlacMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    83
    Synes det er veldig lite info fra produsentene sin side, når det gjelder spec på portable enheter. Mobil, walkman, nettbrett osv.
    Tenker da på effekt via minijack
    Ser ut som iphone gir 1 V ut
    Nye samsung S8 30mW 32ohm
    Dragonfly 1.2/1.8 hvor mange mW er det?
    Noen oppgir i volt og andre i watt og ved forskjellige laster.
    Veldig vondt å orientere seg.
    Hva med sonys walkman?
    Edit: ser ut til s8 bare har et knepp mer guff en iphone.
    Kunne tenkt meg en portabel enhet, som kan drive det meste opp til 300ohm.
    Har idag dac og adapter. Kunne helst tenkt meg å plugge rett i mobilen uten dill og dall.
    Vurderer også trådløst for å få det enda enklere.
    Tenker da sony ldac og bd-spiller som støtter ldac. Da får en jo 24bit 96kHz ved avspilling av sacd/flac ol. Evt 4-40000khz ved kabel i støttet enhet. Ser lg har en v20 med 2volt ut og ess dac. Selges ikke i norge.
    Ser sony 1000x kan brukes med kabel,både påslått og avslått,hva er forskjellen? Brukes klokkenes interne forsterker når påslått?
    LH Labs portable Geek Out USB dac'er skal være kraftige nok for 300 ohm. Eier en Geek Out 720 som klarer 720mw. Deres kraftigste klarer 1000mw.
     
    S

    svk

    Gjest
    Vært innom elkjøp idag. Fikk sett litt på qc35. Veldig lette å behagelige på.
    Vel mye plastikk. Er sony sine 1000x like mye plast?Kjøper jo klokker for å ha de i evigheten.
    Skeptisk til mye plast.
    Har jo bare metall å skinn fra før av...
    Hadde ikke b&o eller 1000x inne.
     

    DC-15

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    54
    Antall liker
    29
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Trenger forslag til forsterker, gjerne med dac, som kan passe til Focal Utopia. Helst solid state :)

    mvh Terje
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    484
    Antall liker
    136
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Vært innom elkjøp idag. Fikk sett litt på qc35. Veldig lette å behagelige på.
    Vel mye plastikk. Er sony sine 1000x like mye plast?Kjøper jo klokker for å ha de i evigheten.
    Skeptisk til mye plast.
    Har jo bare metall å skinn fra før av...
    Hadde ikke b&o eller 1000x inne.
    Hva er det du søker, som du ikke får fra iPhone/iPad (Dragonfly) og B&W P7? Jeg har fått med meg, at P7 er sendt til reparasjon, men du har omtalt den bare positivt ellers. Så er det trådløs-tingen, er det et reelt behov, eller mest bare en fiks idé? Og spørsmålene om utgangseffekt, er det sannsynlig, at du kjøper 300 ohms hodetelefoner (i tillegg til lav-ohms)? Og bruksområdet ditt, er en portabel løsning det optimale (set i forhold til budsjett og ønske om lydkvaliett) ?

    Det er mitt inntrykk, at du jakter en perfekt løsning på et behov, du ikke har definert tydelig nok (overfor deg selv først og fremst). Det blir vanskelig å hjelpe så, synes jeg.. likevel, her er hva jeg tenker..

    Hvis du liker P7, og har bruk for trådløs, så er P7 wireless vel den åpenlyse avløser.
    Hvis du har huset full av iTing (iPhone/iPad/ATV), er det vel enklest å fortsatt bruke de som avspiller, og holde deg til en hodetelefon, som kan drives af iTing (evt i kombinasjon med Dragonfly, som du også allerede har).
    Hvis det mest handler om å prøve noe nytt/annet, så har du fått mange gode svar allerede. Du får forsøke å få lyttet til noen av kandidatene, og på den måte peile deg inn på veien frem.
    Hvis alle dine spørsmål bunner i et ønske om noe bedre enne iPhone/Dragonfly/P7, så er det fortsatt nødvendig å definere krav og ønsker noenlunde tydelig. Er du f.eks. villig til å oppgi det portable aspekt, og gå for en kablet hodetelefon og en stasjonær dac/forsterker?


    Personlig tror jeg ikke på perfekte løsninger, det vil alltid være kompromisser det ene eller annet sted. Det er dessuten først, når man i praksis opplever disse, at man finner ut av, hvilke man kan leve med, og hvilke ikke. Jeg selv ønsker meg f.eks. en prisgunstig liten DAP med 2TB lagringsmulighet, intuitiv brukergrenseflate og ikke minst fenomenal lydkvalitet. Den eksisterer meg bekjent ikke, så jeg nøyes inntil videre med iPhone + earbuds/inears til portabel bruk. Det er et kompromiss, jeg kan leve med, fordi jeg i mitt stasjonære setup får dekket behovet for bedre lydkvalitet.

    Jeg har således full forståelse for ditt ønske om en kompakt super-løsning. Jeg tror dog, at du må prøve og feile X antall gange, for at nå frem til den kompromiss-løsning, som du personlig kan leve med. Jeg tror ikke, at du kan spørre og lese deg frem til den.

    Jeg vet ikke, om ovenstående er noen hjelp overhovedet. Jeg har bare set de mange spørsmål, og lenge tenkt, hvor kan jeg hjelpe. Dette er så mitt beste forsøk.


    Mvh Ketil
     
    S

    svk

    Gjest
    Er jo egentlig veldig fornøyd med P7/Dragonfly. Savnet litt trøkk før P7`n kom i hus. Nå er det nesten slik jeg vil ha det.
    Men savner fortsatt litt fylde til enkelte musikk typer. Burde kansje prøvd med større elementer? 70mm`n til sony?
    P7 er på vei fra rep nå, se ut som begge drivere er skiftet. Siden begge er skiftet, så kan det jo være det er en oppgradert type som låter enda bedre?
    (hadde jo bare ulyd hs)
    Det med trådløse, er vel helst en fiks ide. Kjøpte noen billige trådløse til jobb bruk.(aldri hatt trådløse før)
    Synes det var befriende uten kabel, derfor jeg er opphengt i det.
    Er jo veldig enkelt.(slippe ekstern dac, adapter)
    Men ser ut som det ikke er noen trådløse der ute som passer mitt behov?
    Bør vel kanskje legge hele den trådløse ide`n i skuffa, og heller fokusere på musikken/lytting.
    Tror nok ikke jeg kommer til å handle klokker med høyere ohm enn 50-100. då må jeg jo ha enda flere dinger i hus.
    Har egentlig nok rot, ønsker derfor å ha det enkelt.
    Ønsker kun portable løsninger. Fastmontert bli for komplisert. Bruker kun klokker nå ungene sover å det er ro i huset.
    Så med andre ord sent på kveld, når jeg selv er trøtt. Så da blir det ikke noen fikling med plater og store forsterkere som krever lang oppvarmingstid.
    Som du skriver så er nok P7 wireless eneste verdige avløser om jeg trenger wireless. Trenger jo egentlig ikke. Så fornuften tilsier vel at jeg bør beholde den jeg har.
    Har for det meste bare idingser i hus + gammel pc og android.

    Takk for tips og råd. Skal sjekke ut sony 1000x når jeg henter P7`n. men lyd og bilder skriver jo P5 wireless er en verdig kandidat til denne om en ikke trenger NC
    Nye H4 får jo god kritikk også.
    Har sånn halveis konkludert med at wireless ikke gir meg bedre lyd enn det jeg allerede har.
    Produsentens spesifikasjoner er også veldig diffuse på trådløse klokker, veldig vondt og vite hvilket kablet utstyr en skal bruke på bt klokker.
    Så det jeg tenker nå er at trådløst må bli et supplement til p7.
    H4 virker ok.om jeg ikke legger hele ide'n på is
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    svk

    Gjest
    Finnes det en rimelig bd-spiller med god dac og hodetelefonutgang som støtter bd-audio?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Er det andre enn meg som sliter med komforten for over-ear typen klokker?
    Alle strammer for mye og blir fort ukomfortable.
    On-ear typen, derimot, er langt bedre.
    Litt vanskeligere å finne on-ear modeller i øvre kvalitetssjiktet, dog.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Her er det omvendt. Overear er mest behagelig å ha på 9 av 10 ganger. Akernativet for meg
    er gode inears. Onears som momentum er en katastrofe på disse ørene.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Tenkte å dele mitt siste skriveri - håper noen kan ha glede av det :)

    SENNHEISER HDVD 800 / HDVA 600 REVIEW | The Headphoneer
    Takker for et nytt interessant "skriveri" :) ser med glede at disse fungerte meget godt sammens Beyerdynamic T1, en hodetelefon som det virker som har kommet litt i "skyggen" av alle andre hodetelefoner som har dukket opp i den siste tiden, ser du skriver at du testet 1.de gen, husker selv at jeg var meget godt fornøyd med T1, dog sammen med en annen forsterker enn Sennheiser sine..! :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    Her er det omvendt. Overear er mest behagelig å ha på 9 av 10 ganger. Akernativet for meg
    er gode inears. Onears som momentum er en katastrofe på disse ørene.
    Ja, beklager. Det var over ear de jeg refererte til (AKG Q701). Mye bedre bærekomfort enn Focal Elear.
     

    Vedlegg

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Helt enig i det. Å ha noe direkte på ørene blir ubehagelig for min del etter ganske kort tid. Forøvrig @ardilla: Så kommer Sennehiser med en ny forsterker: https://www.youtube.com/watch?v=ywEqh47VMlI

    Men det visste du vel allerede, tenker jeg :)
    Tenkte å dele mitt siste skriveri - håper noen kan ha glede av det :)

    SENNHEISER HDVD 800 / HDVA 600 REVIEW | The Headphoneer
    Takker for et nytt interessant "skriveri" :) ser med glede at disse fungerte meget godt sammens Beyerdynamic T1, en hodetelefon som det virker som har kommet litt i "skyggen" av alle andre hodetelefoner som har dukket opp i den siste tiden, ser du skriver at du testet 1.de gen, husker selv at jeg var meget godt fornøyd med T1, dog sammen med en annen forsterker enn Sennheiser sine..! :cool:
    Hyggelig at det blir lest =) Ja - T1 er en kanonmatch med HDVD 800 - helt fantastisk. Sennheiserne er selvfølgelig gode også - men for meg ble det noe ekstra magisk med T1 på HDVD 800 - T1 kan være helt fantastisk med rett match.

    Ja, oOF så at det kommer jo en ny dac/amp fra Sennheiser nå. Har ikke sett noen pris, og vet ikke om de discontinuer HDVD 800? De har jo holdt på HD800 selv om de lanserte HD800S, det avhenger vel av prisen på den nye - om de vil ha et rimeligere alternativ. Veldig interessant at de adopterer 4,4 mm Pentaconn -pluggene til Sony - håper det blir fremtiden.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Tenkte å dele mitt siste skriveri - håper noen kan ha glede av det :)

    SENNHEISER HDVD 800 / HDVA 600 REVIEW | The Headphoneer
    Having golden ears hardwired by lossless silver to his brain using ultra-pure diamond solder, Mr.Headphoneer is in a totally unique position when it comes to critical listening. His completely subjective judgement will ensure that readers will leave this website even more confused than they were when they arrived.
    ;)
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Ja, oOF så at det kommer jo en ny dac/amp fra Sennheiser nå. Har ikke sett noen pris, og vet ikke om de discontinuer HDVD 800? De har jo holdt på HD800 selv om de lanserte HD800S, det avhenger vel av prisen på den nye - om de vil ha et rimeligere alternativ. Veldig interessant at de adopterer 4,4 mm Pentaconn -pluggene til Sony - håper det blir fremtiden.
    Hei, jeg er bare litt nysgjerrig. Hvor har du fra at det kommer en ny hodetelefonforsterker fra Sennheiser i nærmeste framtid?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det er alltid spekulasjoner ja. Men om Sennheiser skal holde stand mot de andre så bør de rasle med sablene snart. Jeg har ventet på en NY HD800 i to år. At Sennheiser kjører med Pentaconn viser helt klart trenden fremover. Sony har satt den nye standarden. Jeg er også meget spent på dac-delen. Kul lesning ardilla, som alltid!
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Ok, ser det nå. Sennheiser har akkurat lansert en ny hodetelefonforsterker, HDV820.
    https://en-us.sennheiser.com/digital-headphones-amplifier-hdv-820

    Det forventes at også nye hodetelefoner HD820.
    Det er vel bare et veldig løst rykte basert på at det passer med navnet,, det med HD820? Det har jo vært spekulasjoner om nye versjoner av Sennheisers stayere stadig vekk før hver messe... Men man vet jo aldri..

    HD820 kommer. Se på forsterkeren, den har 4.4 mm Pentaconn konnektorer. Sannsynligvis betyr det at HD820 kommer med 4.4 mm Pentaconn plugg.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ok, ser det nå. Sennheiser har akkurat lansert en ny hodetelefonforsterker, HDV820.
    https://en-us.sennheiser.com/digital-headphones-amplifier-hdv-820

    Det forventes at også nye hodetelefoner HD820.

    Det er vel bare et veldig løst rykte basert på at det passer med navnet,, det med HD820? Det har jo vært spekulasjoner om nye versjoner av Sennheisers stayere stadig vekk før hver messe... Men man vet jo aldri..

    HD820 kommer. Se på forsterkeren, den har 4.4 mm Pentaconn konnektorer. Sannsynligvis betyr det at HD820 kommer med 4.4 mm Pentaconn plugg.
    Eller at vi kan kjøpe oss en ny kabel. Den som lever får se.
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Eller at vi kan kjøpe oss en ny kabel. Den som lever får se.
    Da gjelder bare å holde seg gående et par måneder til. Men prisen blir dessverre nok i området ~18 kNOK.


    Men jeg har et annet spørsmål til dere..
    Til dere som har erfaring med eller har testet HD800. Jeg har testet den og for meg så fremstår den som veldig lys. Jeg vil si litt ubehagelig lys. Flere av mine kollegaer har også testet HD800 og vi er mer eller mindre enige i vårt inntrykk. HD700 fremstår også som litt lys. HD800S har jeg dessverre ikke prøvd. Så hva er deres inntrykk av HD800 når det kommer til klang og lydbilde? Og hvordan er HD800S i forhold til HD800? J
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Eller at vi kan kjøpe oss en ny kabel. Den som lever får se.
    Da gjelder bare å holde seg gående et par måneder til. Men prisen blir dessverre nok i området ~18 kNOK.


    Men jeg har et annet spørsmål til dere..
    Til dere som har erfaring med eller har testet HD800. Jeg har testet den og for meg så fremstår den som veldig lys. Jeg vil si litt ubehagelig lys. Flere av mine kollegaer har også testet HD800 og vi er mer eller mindre enige i vårt inntrykk. HD700 fremstår også som litt lys. HD800S har jeg dessverre ikke prøvd. Så hva er deres inntrykk av HD800 når det kommer til klang og lydbilde? Og hvordan er HD800S i forhold til HD800? J
    Hvilken forsterker? Det har masse å si. Men ja - den er skarp i diskanten. HD800S har en innebygget ressonansdemper som tar seg av den verste diskanttoppen og har litt fyldigere bass, men den er fremdeles ikke noen mørk hodetelefon - ganske så lik på det aller meste. Jeg hadde skikkelig problem med HD800 når jeg hadde den når den kom, men nå har jeg stor glede av den, men en god forsterkermatch er vesentlig (men ikke nødvendigvis nok til at den passer alle..). Jeg har ikke hørt mye på HD800S, men den er fremdeles en HD800 egentlig, bare bittelitt justert og trolig vil man ikke bli sliten i ørene like fort hvis man plages av det. erlendb kan sikkert utbrodere her

    HD700 frsmstår for meg ikke som lys i det hele tatt, personlig liker jeg den veldig godt. Et annet alternativ i samme gate er Beyer T1 g2 - men T1 trenger også god forsterkermatch. Hvis du ikkeliker lyse hodetelefoner, bør du kanskje se på helt andre alternativer, som Oppo PM1, Audeze's LCD-serie for å nevne noen..
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.497
    Antall liker
    1.014
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det er alltid spekulasjoner ja. Men om Sennheiser skal holde stand mot de andre så bør de rasle med sablene snart. Jeg har ventet på en NY HD800 i to år. At Sennheiser kjører med Pentaconn viser helt klart trenden fremover. Sony har satt den nye standarden. Jeg er også meget spent på dac-delen. Kul lesning ardilla, som alltid!
    Takk :) Ja, veldig kult med Pentacon, men det er som du sier på ingen måte sikkert at det betyr at de lanserer nye hodetelefon - selv om det jo virker logisk at NOE kommer til å ha Pentaconnpluger fra Senneheiser snart... Ser ut til at du har rett i at en ny kabel blir det første skritt for Sennheiser erlend: CH 800 P
    http://hometheaterhifi.com/press-re...eiser-introduces-hdv-820-headphone-amplifier/

    Var overrasket over hvor godt jeg opplevde at DAC-delen holdt stand på HDVD 800 - blir spennende å se om forbedringene er relevant hørbare.. Disse DAC-ene synes jeg ofte har små hørbare endringer per buzz-word... Har inntrykk av at det kuleste på DAC fronten er MQA siden Tidal strømmer det, men men HDA 820 ser ikke ut til å ha det....
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    (...) Men jeg har et annet spørsmål til dere..
    Til dere som har erfaring med eller har testet HD800. Jeg har testet den og for meg så fremstår den som veldig lys. Jeg vil si litt ubehagelig lys. Flere av mine kollegaer har også testet HD800 og vi er mer eller mindre enige i vårt inntrykk. HD700 fremstår også som litt lys. HD800S har jeg dessverre ikke prøvd. Så hva er deres inntrykk av HD800 når det kommer til klang og lydbilde? Og hvordan er HD800S i forhold til HD800? J
    Jeg har samme inntrykk som deg/dere. HD800 er absolutt for lys i lyden. HD800S er drar tingene i den riktige retningen både hva angår tonal balanse og kvaliteten på diskanten. S-versjonen kan være knallbra til orkestermusikk - eller generelt all musikk, som har gavn av å bli gjengitt med kjempestor romfølelse. Veldig lett og transparent gjengivelse uten ulydene i diskanten, som HD800 har. Sistnevnte har jeg ikke sansen for uansett sjanger...
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Eller at vi kan kjøpe oss en ny kabel. Den som lever får se.
    Da gjelder bare å holde seg gående et par måneder til. Men prisen blir dessverre nok i området ~18 kNOK.


    Men jeg har et annet spørsmål til dere..
    Til dere som har erfaring med eller har testet HD800. Jeg har testet den og for meg så fremstår den som veldig lys. Jeg vil si litt ubehagelig lys. Flere av mine kollegaer har også testet HD800 og vi er mer eller mindre enige i vårt inntrykk. HD700 fremstår også som litt lys. HD800S har jeg dessverre ikke prøvd. Så hva er deres inntrykk av HD800 når det kommer til klang og lydbilde? Og hvordan er HD800S i forhold til HD800? J
    Hvilken forsterker? Det har masse å si. Men ja - den er skarp i diskanten. HD800S har en innebygget ressonansdemper som tar seg av den verste diskanttoppen og har litt fyldigere bass, men den er fremdeles ikke noen mørk hodetelefon - ganske så lik på det aller meste. Jeg hadde skikkelig problem med HD800 når jeg hadde den når den kom, men nå har jeg stor glede av den, men en god forsterkermatch er vesentlig (men ikke nødvendigvis nok til at den passer alle..). Jeg har ikke hørt mye på HD800S, men den er fremdeles en HD800 egentlig, bare bittelitt justert og trolig vil man ikke bli sliten i ørene like fort hvis man plages av det. erlendb kan sikkert utbrodere her

    HD700 frsmstår for meg ikke som lys i det hele tatt, personlig liker jeg den veldig godt. Et annet alternativ i samme gate er Beyer T1 g2 - men T1 trenger også god forsterkermatch. Hvis du ikkeliker lyse hodetelefoner, bør du kanskje se på helt andre alternativer, som Oppo PM1, Audeze's LCD-serie for å nevne noen..
    Egentlig ikke så mye å utrbrodere der. Det er nok helt sikkert at man blir litt mindre lyttetrett av HD800s. Samtidig minster man litt råskap og energi som jeg mener skaper den vanvittige oppløsningen og energien i toppen. Jeg har skrevet før at jeg aldri har vært på konsert uten siblianter som cymbaler, ofte alarmende høyt. Jeg har aldri vært på konsert med ¨varm¨lyd. Til sammenligning synes jeg HD800s kanskje blir kjedeligere. Alt er der men temmet litt ned. På en annen side er bassen til HD800s noen hakk bedre med litt mer kropp. Ikke bare presis og kontant. Jeg forstår at HD800 kan være en smertefull opplevelse for noen. Jeg innrømmer at jeg har en fetish for analytisk lyd. Jeg synes for eks at mine DSP7200 kan ha litt for lite sprut i toppen og det er jo enkelt å rette med dsp i aktive høytalere. Jeg foretrekker klart HD800 foran HD800s, men det blir en smaksak.
    Om man er på jakt etter BASS så ville jeg som Ardilla skriver, hørt noe fra Audeze sin LCD-serie. LCD3 med gode innspillinger med kontant bass er bare magisk.
    Jeg hadde faktisk litt småproblemer med at HD700 var sibliante i starten. Jeg gikk rundt med piping i ørene. Når man starter med hodetelefoner er det alltid den/de første som vil være mest problematisk. Man må lære seg å lytte på en helt annen måte enn tradisjonelle høytalere. Etter en stund har man lært seg til noenlunde sunne lyttevaner. Nå synes jeg ikke HD700 er lys generelt, men at de kan være det på noen sanger med spesifikke frekvenser som går igjen. De er lette som en fjær, og med myke puter er de vanvittig behagelige. Prisen er det ikke noe å si på og jeg mener de nok er det beste kjøpet man kan gjøre om man får dem på tilbud. Men jeg angrer jo litt på at jeg ikke gikk helt til topps med en gang. Stadige oppgraderinger er slitsomme greier med stadige nevroser og penger som brenner. Kjenner jeg er glad jeg aldri ble den (U)-lykkelige eier av Hifiman HE-1000 for eksempel. Enda verre, edition x.

    Jeg snakket med en slektning (Eystein Sandvik) som jobber som musikk-kritiker for NRK. Mange av hans kolleger brukte HD800 på jobben. Og som han sa. ¨Man hører jo absolutt alt¨ hele tiden og det kan nok bli stressende. HD800 er vel en hodetelefon som har fått mye ros, men også kritikk. Modding av hodefonene og matching av forsterker har vært en flittig hobby. Matching av utstyr og hodetelefon er like viktig som med høytalere. Jeg mener derfor HD800 kanskje har fått ufortjent mye kjeft.
     
    Sist redigert:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Det jeg liker med Hifiman er at dem ikke låter så "innelukket" som LCD-2 & 3.
    Men som du sier, visst det bare er bass hele veien, som det gjerne er med elektronisk musikk, så er de veldig bra.
    LCD-4 må jo være fantastisk!
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg liker med Hifiman er at dem ikke låter så "innelukket" som LCD-2 & 3.
    Men som du sier, visst det bare er bass hele veien, som det gjerne er med elektronisk musikk, så er de veldig bra.
    LCD-4 må jo være fantastisk!
    Synes HE-1000 låter flott. Nydelig, ekte organisk lyd. Men jeg hadde blitt skikkelig sint når v2 kom kort tid etterpå og så et nytt flaggskip som skal danke dem alle. Det var det flaggskipet...
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Latterlig... Er ikke rart folk ser på hifi som en hobby for tullinger.
    Dyre kabler, dyre hodetelefoner som ikke holder mål i produksjonen osv osv...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn