Focal Clear. Klart Focal Clear er bra på flere musikksjangere. Som over 50 år gammel musikkinteressert med litt slitne ører, vil jeg våge meg frampå som anmelder på amatørnivå da jeg ikke har erfaring med så mange hodetelefoner. I*tillegg må jeg bruke Equalizer for at musikk skal låte interessant. EQ.*Det er stor forskjell med og uten. Har hørt at også han Tyle eller Til fra innerfidelity og han headfi tv youtuberen liker litt justering ved å øke lit i bassen. Sikkert flere, men ikke de fleste. Focal Clear tar økning i bass ved justering av 50hz og 100hz til omtrent klokka 00:10 +/-. For klassisk musikk, store orkestre justeres det mindre kanskje bare økning til klokka 00:04. Focal Clear tar økning i bassen som gulvstående høyttalere. Kan bli ubehagelig tung bass fordi konstruksjonen virker å holde. Kneler ikke. Alt er relativt i så henseende selvsagt. Relatert til vanlig musikklytting og litt høyere bare for å teste.MA8000*sin hodetelefon forsterker og EQ.*I*2017 så jeg Schiit Audio solgte en analog Equalizer i hvert fall.
Vil enkelt og greit rangere hvilke musikk sjangere jeg synes Focal Clear spiller best etter min smak og også relativt objektivt - nøytralt hva som gir god lyd. 1. Jazz, rask jazz, jazz rock, fusion. 2, rolig og litt rask elektronisk. 2. Rolig rock, viser, klassisk. 3. ROCK.*4.*Heavy Metal og de andre raske metal sjangerne.
Ser at når jeg var i 20 årene kunne jeg snudd lista og levd godt med lyden i Clear. Enkelte innspillinger er jo ikke godlyd her heller. FKS.*HARDING*FELE*FRA*FNORSK*FOLKEMUSIKK,*MENS*Henning Kraggerud med andre felespiller låter nydelig i klassisk solo fele låter fra albumet Munch. Jazzen er fantastisk. Heavy blir for heavy for mine ører, men jeg hører at lyden er god ofte. Med EQ.
Har hørt litt på Sennheiser 800S.*Trommene på 800S er litt lysere , spesielt stortrommer. Kan i noen tilfeller låte bedre enn Clear etter min smak. Liker trommene Clear formidler ogsåmeget godt, men må innrømme at 800S kanskje er litt bedre på formidling av tromme lyder. HVIS*HUKKOMMELSEN*GIR*MEG*RIKTIGE*BILDER*ELLER*LYDER.*FOR*MIN*DEL*FUNGERER*cLEAR*Helt klart best da jeg ikke blir så plaget av høyere frekvenser eller lytte tretthet, men det går en grense her også. Byggekvaliteten og design er førsteklasses følelse med fingrene og hodestillinghode stillingen er behagelig.
Som en youtube anmelder sa han at noen kanskje:
Opplever også at lydbildet blir smalere enn 800S.*I*mitt tilfelle er det en fordel da jeg syntes at instrumenter var litt overalt i 800S. Er nok helt klart forskjell på hode-diameter - ører og individuelt. Litt vel lange armer på trommeslager og pianist. I*Clear blir det smalere lydbildet, men mer orden på plassering og størrelse på instrumenter i forhold til lydbildet. Kan bli en anelse puslete keyboard/piano ett par sekunder, men når låta kommer i gang blir man med i rytmen.
Har ikke testet med dedikert ekstern hodetelefonforsterker. Det er helt sikkert forskjeller.
Vet ikke hvor disse stjernene kommer fra. Kanskje fordi jeg limte inn.