raw
Overivrig entusiast
Ja, godt å høre. Er totalt novise på det med IEMs. Starter jo ikke med det dyreste…Mange tuning-muligheter. Nozzles og tips kan ha både mye og lite å si avhengig av IEM og ørene som de puttes inn i
Ja, godt å høre. Er totalt novise på det med IEMs. Starter jo ikke med det dyreste…Mange tuning-muligheter. Nozzles og tips kan ha både mye og lite å si avhengig av IEM og ørene som de puttes inn i
Det viktigste er å ha godt seal i øret. Nozzles er av og til mest gimmick, andre ganger har de nye å si. Tips har ofte mer å si, noen ganger lite, noen ganger mye. Generelt har tips med liten åpning mindre diskant enn de med større åpning. Foam tips har gjerne også en dempende effekt på diskanten. Hvor langt inn i øregangen tipsene sitter kan også påvirke lyden.Ja, godt å høre. Er totalt novise på det med IEMs. Starter jo ikke med det dyreste…
Gøy å høre IEMs kan gi en vanvittig bra lyd!Da er det på tide med litt feedback på min opplevelse av Fiio FD 3 IEMs. Takk til @ardilla for å ha startet tråden, og innspill så langt. Det verdsettes! Er helt ny på dette med IEMs, og kjøpte først en Fiio Q 11 hodetelefonforsterker med DAC. Alt for å ha lettvint utstyr on the go. Å dra på store hodetelefoner på reiser fant jeg ut ble upraktisk, så når det ble svart uke, kjøpte jeg altså FD 3.
Må si det oser kvalitet av disse. Så fikk jeg litt noia mtp alle mulighetene som foreligger på kombinasjon av soundtubes og diverse propper/nozzels, men det var bare å gønne på. Prøvde først med soundtube rød som Fiio sier skal gi en mykere avslutning i øvre register opp mot de påsatte silikonproppene. Det låt ganske skarpt og bassfattig. Tenkte at dette er litt katta i sekken, men pytt, pytt...
Byttet så til soundtube svart som Fiio sier skal åpne enda mer i øvre register - hvilket de gjorde. Greit å sjekke.
Tips fra @ardilla gjorde at jeg byttet ut de påmonterte nozzles med typen som tilsa minimering av diskant og god seal. Herre min hatt! Dette er moro! For en vanvittig forskjell til det bedre. Kjørte samme låta fra Trio Loco (Haslip/Richman/Gottlieb) "Three planets" som ble benchmark for lytting. Hadde aldri trodd at IEMs av den relativt rimelige sorten kunne låte så fett. Oppløst, balansert, god definisjon på bass samtidig som den er rytmisk og hurtig. Ble sittende og kose meg. Dette var knallyd!
Må også få legge til at det føltes og føles mye bedre for mine ører med tight seal. Så nå skal jeg forske videre på diverse komboer. Nok en gang, takk for innspill!
Jeg vil nok heller anbefale ulike ear tips. Selv foretrekker jeg SpinFit CP145, men noen ganger demper den diskanten og da foretrekker jeg gjerne AZLA SednaEarFit Crystal el. Xelastec. Høres ut som du burde prøve Azla for tighetere lydSlenger ut noen erfaringer med Fiio Q11 og FD3. Må si meg enig med @ardilla at IEMs kan låte helt fantastisk. Kan bare sammenligne med mine over the ear hodetelefoner (10000 kronersklassen, sier ikke mer) og FD3 er ikke håpløst langt unna, faktisk. Har kanskje ikke det samme headroomet… eller den definerte bassen… men til å ha på farta, er dette mer enn godkjent.
Synes og IEMs er overraskende gode å ha i ørene. Endte opp med en myk og bred variant som gir god Seal. Dette ga mersmak og ser for meg at mer påkostede propper er veien å gå etter hver. Innmari moro. Fiio Q11 er faktisk bang for the buck.
@ardilla, har du tips til noen nozzles som passer FD3 og som kan tweake lyden ytterligere?
Bare hyggeligTakk for svar. Setter pris på det
Det vil de ikke. Selv "åpne" IEMs isolerer godt for lyd utenfra etter min erfaringJeg ser at Fiio FD3 er semi-åpen eller hybrid. Betyr dette at folk på bussen vil høre litt av musikken jeg hører på? Har lite erfaring med IEM men har innsett at jeg har et behov for et greit/rimelig-ish par. Plukket opp en Fiio KA11 tidligere i dag. Vurderer Meze Alba også.