Den store INNPAKNINGSTRÅDEN

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.601
    Antall liker
    106.837
    Torget vurderinger
    23
    Et eksempel til etterfølgelse!

    Kjøpte for en tid siden noen brukte elementer fra en trivelig kar nordpå. Dette var brukte elementer, alderstegne fulltoner, men av edelt merke og tilsynelatende mint condition. Etter innledende forpostfektinger, nytteløs pruterunde (vel, egentlig halvhjertet, prisen var absolutt fair men kroknesa i Sluket gikk på AUTO) viste det seg at karen var elektrokyndig og til alt overmål satt opp med universalinstrument!! Dermed var det duket for kontrollmåling av spolemotstand. Noen minutter senere kimte telefonen igjen, ogresultatet var i samsvar med tidligere erfaring og til alt overmål dønn likt på alle fire elementer. Visuell inspeksjon pr. foto var allerede gjort, de sto på ingen måte tilbake for et par nye ubrukte elementer, og her hadde heller ikke slemme ultrafiolette stråler fått slippe til, så membranene var jomfruelige og lysegrønne! Siste hinder, sjekk av spoler ref."subbing" ved membranutslag var fort unnagjort og som ventet intet negativt. DONE DEAL!

    Det skal sies at dette er relativt tunge elementer med skjøre membraner og Alnico-magneter. Jeg ymtet frempå om ønsket emballasjeform med tanke på å unngå kjedelige problemer grunnet tredjeparts eventuelle vettløse håndtering under veis fra selger til det Sluksk'e hjem.
    Alnico kan være litt kilent m.h.t. skarpe slag etc. så det er om å gjøre å pakke de "fjærende" for myk landing under Bring's interne pakkekastkonkurranser! Membranene må også beskyttes, enten vedhjelp av godt fastspent plate eller "anføttes" mot neste element dersom det er to.

    Gleden var stor da det dagen etter dukket det opp en mail vedlagt følgende fotoserie:



    SÅNN skal det gjøres - se og lær, både om service, sunn fornuft og imøtekommende oppførsel fra selger!!
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Jøsses!!! Fantastisk ! Diger stjerne i boka til selger, som definitivt fortjener HiFi-sentralens adelsmerke i gull med stjerner og elkeløv.
    Gratulerer med glimrende Coral Beta 8 - elementer, Jan! Det er som å være tilbake i Audioscans lokaler sommeren 1980 bare å beskue bildene! ;D
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    560
    Antall liker
    3
    Dette er den beste tittelen på en tråd ever!

    Jeg kneler for pengesluks storhet!!!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.601
    Antall liker
    106.837
    Torget vurderinger
    23
    Takker og bukker med kledelig rødme! Jeg synes man skal "Give credit where credit is due"

    Er så mye krangling og dritt ellers, ikke særlig nødvendig å lufte alt sånt. Bedre med de gode tingene. Dritten tar jeg på kammerset, blir det for ille så smeller jeg til dem!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg prøver alltid pakke best mulig og.
    Har jeg ikke chips kan andre ting brukes. Har jeg ikke orginalpakkningen må det tenkes før det pakkes. ;D

    Dette var noelunde bra, tror jeg hadde puttet hvert element oppi en liten eske i tillegg. ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.601
    Antall liker
    106.837
    Torget vurderinger
    23
    Alle ting kan forbedres, det er helt sikkert, men det her skulle være så det holder, tror jeg. Det viktige er at det fjærer, det er definitivt måten å sende tunge ting på, og her er det både bobleplast, "potetgull" og isoporplater til slutt så det går nok bra!
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Jepp!! Jeg er FOR ordentlig innpakning!!! ;) :D
    Både det som jeg sender selv og selvsagt på det som jeg selv skal motta...
    Jeg bruker å forteller meg selv at jeg har et (moralskt?) ansvar for at det jeg har solgt kommer
    velberget gjenom postens mange og intense kastekonkurranser..
    Også når det gjelder innpakning kan dette ordtøkje nyttast:
    "Det skadar ikkje det som vél er..."

    Jeg syns at den som solgte deg fulltoneelemtene, og pakket de, fortener cred for innpakninga -sluket ;) :)

    Da gjenstår det (etterhvert) å få høre om hvordan de låter... ;D

    FreddB :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.601
    Antall liker
    106.837
    Torget vurderinger
    23
    Heldigvis VET jeg hvordan de låter, har sikkert bygget 10 par med diverse høyttalervarianter den gangen disse elementene var alment tilgjengelige på Audioscan, som Impulse nevnte ovenfor. Dessuten hare jeg et sett fra før ::) ::)

    De låter som gode, ferdig innspilte Lowther's, en herlig "smekk" og vidunderlig oppløst. Følsomheten er hele 100 dB, hvilket borger for god konstruksjon og skikkelig mag-power!
     

    armaniak

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Det varmer å se at noen gjør en fantastisk jobb når utstyret skal gjennom OL, VM, EM og norsk mesterskap i pakkemishandling! :)
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    Godt å se forseggjort pakking!

    Selv pakket jeg en forsterker med originaleske oppi en større eske med isoporstrø i da jeg skulle sende den til en som kjøpte den. Litt overkill kanskje.
    Men det var i allefall ikke mulig å påføre den skade eller at noe ville løsne ved harde støt under trasporten med såpass god avfjæring. Grunnen var vel at jeg hadde behandlet den fint så lenge jeg hadde eid den så jeg ønsket ikke at det skulle endre seg på turen til neste eier.

    Det skader i allefall ikke å gjøre litt ekstra i denne sammenheng.

    Håper flere poster pakketips om de mener de har utført et godt et mht. f.eks pakking av komponenter som ikke lenger har originalembalasje eller noe annet. Kan bli en fin tråd det. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Glimrende tråd, pengesluk!

    Den er akkurat slik som flere tråder her burde være:
    -nyttig
    -praktisk
    -har gode bilder
    -åpningsinnlegg med god informasjonsverdi.

    Jeg har kjøpt og solgt mye på brukten etter at jeg ble aktiv på HFS, og har mistet telligen på hvor mange kolli hifi jeg har pakket og sendt av gårde.

    De som ikke hadde originalemballasje har blitt omstendelig surret og pakket med bobleplast fra Binders, pakketape og gaffa fra Clas Ohlson, rester av parkettunderlag, solid byggplast, grovt gråpapir på rull fra fargehandelen, og papp fra Binders og Postverket. Fin originalemballasje kan surres med plast og gråpapir og forsegles med tape, for å unngå kutt og riper.

    Bobleplasten fra Binders (nå Staples) er uunnværlig, jeg kjøpte en 150m rull for lite penger penger og må snart skaffe en ny.
    http://www.staplesbutikken.no:80/web/ePortal/ctrl?action=showiteminfo&itemNo=471533&loc=subgroup

    ps: Er det forresten noen som vet hvor man kan få kjøpt sånne isopor-kuler /strø / potetgull ?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.601
    Antall liker
    106.837
    Torget vurderinger
    23
    Takk for det, Otto! Man prøver etter egen fattig evne å bidra litt..

    Potetgull får du i sekker av forskjellige størrelser hos NorEngros, mulig Binders også har dette. Ikke så ikke dyrt egentlig, samme gjelder bobleplast, som finnes i flere bredder. Uansett, en kontorrekvisitaforhandler ordner alt dette. Og plastfilm selvsagt - meget nyttig.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.984
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg vil nå advare mot overforbruk av "chips" eller andre små "dempere".
    Ikke feil i seg selv, MEN, om esken blir transportert, synker innholdet til bunn/side, og fortrenger mer og mer av de små "hjelpere".
    Da er det viktig med ekstra polstring inni esken.
    Har best erfaring med mer solid polstring som er (tilnærmet) form-skåret.

    Arne K
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    558
    BanjoArrne skrev:
    Godt å se forseggjort pakking!

    Selv pakket jeg en forsterker med originaleske oppi en større eske med isoporstrø i da jeg skulle sende den til en som kjøpte den. Litt overkill kanskje.
    Men det var i allefall ikke mulig å påføre den skade eller at noe ville løsne ved harde støt under trasporten med såpass god avfjæring. Grunnen var vel at jeg hadde behandlet den fint så lenge jeg hadde eid den så jeg ønsket ikke at det skulle endre seg på turen til neste eier.

    Det skader i allefall ikke å gjøre litt ekstra i denne sammenheng.

    Håper flere poster pakketips om de mener de har utført et godt et mht. f.eks pakking av komponenter som ikke lenger har originalembalasje eller noe annet. Kan bli en fin tråd det. :)
    Jeg vil kommentere en setning her;

    "Men det var i allefall ikke mulig å påføre den skade eller at noe ville løsne ved harde støt under trasporten med såpass god avfjæring."

    Man skal aldri si aldri, vet jeg bedre enn de fleste, da jeg jobber i transportbransjen og vet en del som ikke er like greit å vite om de gangene jeg skal sende eller blir tilsendt noe. Dessuten foregår lastsikringen i sjeldne tilfeller så godt som den burde, er mest tungt gods som sikres etter forskriftene, hva gjeller løse kolli blir dem ofte spredt helt vilt.

    Jeg leverte en gang 34 paller (fra gulv til tak bak på bilen) med HiFi til en Importør, men du verden, den lasten behandlet i alle fall jeg forsiktig.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    558
    Imponert av han som pakket dette forresten, er slike alle vil handle hos. Fortjener derfor rosen.

    Pakker du selv like godt?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nå virker dessverre ikke linken til Vinyl Nirvanas "Wall of Shame" - et skrekkgalleri over knuste platespillere som var mottatt I LØPET AV EN MÅNED!!!

    Mye vettløs pakking.

    Jeg brukte denne beskrivelsen da jeg pakket for å sende en platespiller:
    http://www.theanalogdept.com/2128 receiving.htm

    Fant det var vanskelig å finne god nok kartong. De fleste butikker har komprimeringsmaskiner som de bruker for å straks klemme pappen sammen. Måtte bruke en del tid før jeg kom over en sterk kasse.

    Eneste endring jeg gjorde på guiden over var å skjære hull i sidene og forsterke disse med papp på innsiden, slik at den som skulle bære kunne få godt grep. Slik sikret jeg også at den ble stående "Denne side opp."
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kan nå si en ting angående diverse transportfirma.
    Av godset som går til nordsjøen over Mongstad, er postens gods alltid uskadet å se til ivertfall. :)
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Godt å se så mye omtanke anvendt! Arne K har forsåvidt et poeng. De to enhetene utgjør jo en tung klump.Etter at membranene var sikret som på bildet, ville jeg funnet det vel så hensiktmessig å bare fylle esken helt med stykker av pappkartong fra andre oppskårne esker, slik at det ble 'mange lag i veggene' og en nokså stiv totalitet til slutt (som ville tålt å bli sparket fotball med). Et høyttalerelement tåler jo vibrasjoner! (men må beskyttes mot harde direkte slag, sverdstikk, kattepiss o.l). Noe annet ville f.eks vært en CD spiller uten transport-skrue, den ville antagelig hatt godt av noen myke lag innerst.

    Forøvig godt å se så velholdte elementer av den årgangen. Jeg anvendte i sin tid den billigerer Flat 8 i Egoisthornene mine (etter Duelunds anvinsning). Den hadde blant annet chassis/kurv av presset plate istf støpt aluminium og mindre magnet, men holdt ellers jevn og høy kvalitet. Det må ha ligget en god porsjon innsikt og entusiasme bak disse Lowther-inspirerte greiene (tenkte jeg alltid). No


    PS
    Jeg er heller ikke så glad i isopor-søl…(riktignok et underordnet moment i sammenhengen).
     

    Vedlegg

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Dr.No skrev:
    Godt å se så mye omtanke anvendt! Arne K har forsåvidt et poeng. De to enhetene utgjør jo en tung klump.Etter at membranene var sikret som på bildet, ville jeg funnet det vel så hensiktmessig å bare fylle esken helt med stykker av pappkartong fra andre oppskårne esker, slik at det ble 'mange lag i veggene' og en nokså stiv totalitet til slutt (som ville tålt å bli sparket fotball med). Et høyttalerelement tåler jo vibrasjoner! (men må beskyttes mot harde direkte slag, sverdstikk, kattepiss o.l). Noe annet ville f.eks vært en CD spiller uten transport-skrue, den ville antagelig hatt godt av noen myke lag innerst.

    Forøvig godt å se så velholdte elementer av den årgangen. Jeg anvendte i sin tid den billigerer Flat 8 i Egoisthornene mine (etter Duelunds anvinsning). Den hadde blant annet chassis/kurv av presset plate istf støpt aluminium og mindre magnet, men holdt ellers jevn og høy kvalitet. Det må ha ligget en god porsjon innsikt og entusiasme bak disse Lowther-inspirerte greiene (tenkte jeg alltid). No
    Et alnico-element er ikke like robust som andre høyttalerelementer. Et slag, dunk så av-magnetiseres jo magneten. Ekstra viktig å pakke et slikt element fornuftig.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.601
    Antall liker
    106.837
    Torget vurderinger
    23
    Meget viktig - les innledningsteksten. Ikke bare avmagnetiseringsproblematikk, men også det faktum at Alnicomagneter bygger i lengden i motsatt til bredden slik Ferrit gjør. Dermed blir kraft x arm faktoren større og sjansen for mekanisk skade er tilstede. Som f.eks. at spole og magnetgap kommer ut av posisjon med påfølgende "subbing" og i verste fall kortslutning.

    Derav mitt råd om fjærende innpakning av denne type komponenter.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Alle vil vi unngå mekanisk skade. Men er innpakningen blaut og klumpen tung, er forutsetningene de beste (les: værste). No
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn