Den store kabel misnøye tråden, for oss som må kødde til andres tråder med jamring..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    HFS funker fint som faen for tida - det er som alltid de værste sytpeisene som syter om hvor ille det er - og selvmotsigelsen i dette ligger jo i at HFS i såfall ikke ville blitt så mye bedre dersom det bare var syting! POSITVE bidrag i alle former er det som gjør HFS trivelig, og de er tross alt i skikkelig flertall.

    Den som retter en anklagende pekefinger mot noe/noen har gjerne tre andre fingre som peker mot en selv - prøv det så ser du :rolleyes:
    Halleluja og Amen.

    Som jeg skrev i en annen tråd nå nylig; hva med å forsøke å senke skuldrene og ikke ta alt så jævla høytidelig hele tiden? Hvor vanskelig kan det være?
    HiFi er faktisk bare en hobby, det står ikke om liv og død. :)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Syting, grining og ta enhver kommentar som et personlig angrep - sentralen.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Litt av problemet med disse kabeltrådene tror jeg er at man snakker litt forbi hverandre. Dette tror jeg har sitt opphav i at man har litt forskjellig erfaringsgrunnlag. Enkelte har litt rimeligere anlegg hvor tweaks som kabler eller demping i form av underlag ikke gjør så store utslag. Jeg tror rommets akustikk kanskje også enten kan maskere mindre forskjeller eller fremheve dem. Så har man andre igjen som bruker romkorreksjon som også kan maskere forskjellene som mindre tweaks kan utgjøre. Eller aktive høyttalere som ihvertfall eliminerer høyttalerkabler som årsak til forskjeller.

    På den andre siden har man dem som har dyrere og bedre komponenter som i større grad avslører mindre forandringer som tweaks kan utgjøre i lydkjeden. Som satser etter KISS prinsippet, og hvor ting som et kabelbytte kan utgjøre en stor forskjell.

    Slik blir det til at man kanskje ikke snakker helt med hverandre, men forbi hverandre.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    OK. Så poenget er at akustikk er underordnet, DSP er bare tull, og det viktigste er høy pris?

    Den er grei. :rolleyes:
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.635
    Antall liker
    20.483
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er at dette er Hifi-Sentralen, ikke Glava- Sentralen. Mange her har nettopp slike anlegg Ketil beskriver. Å bli fortalt at slikt er tøv, blir bare morsomt.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Det har aldri falt deg inn at det muligens finnes forskjellige innfallsvinkler til denne hobbyen, og at når det først kommer til stykket, så er ingen av de nødvendigvis objektivt sett "feil"?

    Og ja, jeg er enig i at det er "tøv" å avfeie andres opplevelser og inntrykk, basert på sin egen bastante "sannhet". Men på meg så virker det som om de fleste ikke er i stand til se forbi sin egen nese, og heller klamrer seg til sin egne virkelighetsoppfatning, og syter og klager hver eneste gang de blir utfordret. Uansett hvilken side av debatten de befinner seg på.

    Det synes jeg er morsomt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.635
    Antall liker
    20.483
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det har aldri falt deg inn at det muligens finnes forskjellige innfallsvinkler til denne hobbyen, og at når det først kommer til stykket, så er ingen av de nødvendigvis objektivt sett "feil"?

    Og ja, jeg er enig i at det er "tøv" å avfeie andres opplevelser og inntrykk, basert på sin egen bastante "sannhet". Men på meg så virker det som om de fleste ikke er i stand til se forbi sin egen nese, og heller klamrer seg til sin egne virkelighetsoppfatning, og syter og klager hver eneste gang de blir utfordret. Uansett hvilken side av debatten de befinner seg på.

    Det synes jeg er morsomt.
    Det vi er drittlei av, er at man messer og messer og messer. Mange uten noen som helst erfaring, de fleste ikke i nærheten av noe som kan kalles highend. Likevel vet man at andre tar feil. Og messer om det i alle mulige tråder.

    Det var utblåsningen.

    At man har ulike innfallsvinkler, er helt greit. Og egentlig flott. Da får man mangfold.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg ser som sagt hva du mener. Men hva er egentlig definisjonen på "high end"? Det finnes da mange her på sentralen som besitter systemer (mange av de diy, som ikke kan flotte seg med merkenavn og dertil hørende prislapp) som helt klart burde klassifiseres som "high end", men uansett ikke er såkalt "kabeltroende". Burde de holde seg utenfor diskusjonen? Burde jeg, som har et anlegg til rundt 70K, holde meg utenfor diskusjonen, fordi anlegget mitt er "midfi", hva nå enn det betyr?

    Skal vi legge oss på en slags elitistisk linje hvor kun de som innehar et anlegg med komponenter fra de "riktige" produsentene, og til en viss pris skal få lov til å uttale seg? Hvor blir det da av mangfoldet?

    Igjen; som jeg har sagt i opptil flere tråder de siste dagene, hvor vanskelig er det egentlig å senke skuldrene og slutte å ta alt så jævlig høytidelig hele tiden? Det er bare en hobby.


    Det var min utblåsning, ha en fortsatt trivelig fredagsnatt Lars Erik. No hard feelings. :)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Vis vedlegget 306514 Dere kabel skeptikere for holde dere til slike kabler , bare klipp av kontakten og dere har en fullblodig høyttaler kabler :p
    Hmm.... Godkjenner du disse da, tce?
    Vis vedlegget 306593
    Nei, Fejl kobling, du får tilslute kablerne til LF terminalerne, og pas nu på at du ikke for rotet det til med plus og minus :rolleyes:
    å tenkte ikke på det jeg , så det nå , har spørsmålet vert hva er feil her , så har jeg nok funnet ut av det. men jeg trudde spørsmålet var godskjenner du disse kablene.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Vis vedlegget 306514 Dere kabel skeptikere for holde dere til slike kabler , bare klipp av kontakten og dere har en fullblodig høyttaler kabler :p
    Hmm.... Godkjenner du disse da, tce?
    Vis vedlegget 306593
    Nei, Fejl kobling, du får tilslute kablerne til LF terminalerne, og pas nu på at du ikke for rotet det til med plus og minus :rolleyes:
    Tør jeg spørre hvorfor det er feil? I praksis så er det vel null forskjell på om man kopler HF eller LF når jumper er på plass?
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Skal det være, så skal det være:rolleyes:
    2.jpg



    Får håpe at de strømkablene - hm.. strømledningene - vi ser i bakgrunnen går til lamper, mobilladere og slikt. For vi bruker vel ikke slike i hifi'en, gjør vi vel?
    Her er strømledningene til lamper, mobilladere og slikt8)
    3.jpg

    Nei, Fejl kobling, du får tilslute kablerne til LF terminalerne, og pas nu på at du ikke for rotet det til med plus og minus
    å tenkte ikke på det jeg , så det nå , har spørsmålet vert hva er feil her , så har jeg nok funnet ut av det. men jeg trudde spørsmålet var godskjenner du disse kablene.
    Spørsmål til tce og div.andre i denne tråden som ser ut til å ha over middels greie på kabling:

    Spm 1: Hva skjer om en bytter om pluss og minus på den ene høyttaleren?
    Spm 2: Hva skjer om en bytter om pluss og minus på begge høyttalerene?
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Får håpe at de strømkablene - hm.. strømledningene - vi ser i bakgrunnen går til lamper, mobilladere og slikt. For vi bruker vel ikke slike i hifi'en, gjør vi vel?
    Her er strømledningene til lamper, mobilladere og slikt8)

    Vis vedlegget 306770
    Hehe - antar at du har ganske bra lyd i mobilen, da. Og litt over middels leselys når du skal sitte og finlese platecovere og slikt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    En kommentar til dette med high end vs. mid-fi vs. DIY;
    Jeg tror fort erfaringsgrunnlaget kan være en nøkkelfaktor her.
    Det er sikkert en del personer som kun har sub-optimale messeoppsett som referanse for high end.
    Jeg tror heller ikke at pris trenger å være en garantist for god lyd og man ser jo at det skal ganske mye til for å imponere noen her inne. Det kan like gjerne slå ut i 'dissing' så kan man alltids diskutere hvem som er elefanten i rommet.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En kommentar til dette med high end vs. mid-fi vs. DIY;
    Jeg tror fort erfaringsgrunnlaget kan være en nøkkelfaktor her.
    Det er sikkert en del personer som kun har sub-optimale messeoppsett som referanse for high end.
    Jeg tror heller ikke at pris trenger å være en garantist for god lyd og man ser jo at det skal ganske mye til for å imponere noen her inne. Det kan like gjerne slå ut i 'dissing' så kan man alltids diskutere hvem som er elefanten i rommet.
    Mike Lavigne?
     
    L

    Larkus

    Gjest
    En jeg kjenner som har et svært så kompetent anlegg, hadde besøk av en high-end entusiast av den viderekomne sorten . Av en eller annen årsak ble det ikke fokusert på hvilken kabling som befant seg bak anlegget. Det ble vel tatt som en selvfølge at med et anlegg av det kaliberet, så stod kablingen i stil med resten.
    Det ble lyttet vel og lenge, og da lytteseansen var over var konklusjonen at dette låt sjelden bra. Faktisk et av de beste oppsettene gjesten hadde lyttet til.
    Da den besøkende gjorde seg klar til å tak kvelden, spurte verten om han hadde lagt merke til hvilke ht-kabler som var i bruk. Nei, det hadde han ikke tenkt på og tok dermed en sjekk bak anlegget. Det som buktet seg på gulvet fra forsterker til høyttalere var til hans store overraskelse og sjokk et sett med gode gamle utskjelte "kåre". 4x6mm² solidcore grøftekabel!! Det oppstod en ikke så rent lite pinlig stillhet etter denne "oppdagelsen".
    Jeg er temmelig sikker på at dersom gjesten hadde tatt en sjekk bak anlegget før lyttingen begynte, så hadde han hatt både det ene og det andre å si om lydkvaliteten i negativ retning.
    Rasende morsom episode som sier det meste.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ser som sagt hva du mener. Men hva er egentlig definisjonen på "high end"? Det finnes da mange her på sentralen som besitter systemer (mange av de diy, som ikke kan flotte seg med merkenavn og dertil hørende prislapp) som helt klart burde klassifiseres som "high end", men uansett ikke er såkalt "kabeltroende". Burde de holde seg utenfor diskusjonen? Burde jeg, som har et anlegg til rundt 70K, holde meg utenfor diskusjonen, fordi anlegget mitt er "midfi", hva nå enn det betyr?

    Skal vi legge oss på en slags elitistisk linje hvor kun de som innehar et anlegg med komponenter fra de "riktige" produsentene, og til en viss pris skal få lov til å uttale seg? Hvor blir det da av mangfoldet?

    Igjen; som jeg har sagt i opptil flere tråder de siste dagene, hvor vanskelig er det egentlig å senke skuldrene og slutte å ta alt så jævlig høytidelig hele tiden? Det er bare en hobby.


    Det var min utblåsning, ha en fortsatt trivelig fredagsnatt Lars Erik. No hard feelings. :)
    Gode tanker, og du kan ha noe der!
    Hva om det blir en ekstra stjerne eller gullforgylte bokstaver på de brukernavn som er innafor?
    Vinylmedaljong for de som spiller vinyl mesteparten av tiden?

    Sånn at vi vet hvem som virkelig har noe å fare med i diskusjonene?

    noob.JPG
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    En jeg kjenner som har et svært så kompetent anlegg, hadde besøk av en high-end entusiast av den viderekomne sorten . Av en eller annen årsak ble det ikke fokusert på hvilken kabling som befant seg bak anlegget. Det ble vel tatt som en selvfølge at med et anlegg av det kaliberet, så stod kablingen i stil med resten.
    Det ble lyttet vel og lenge, og da lytteseansen var over var konklusjonen at dette låt sjelden bra. Faktisk et av de beste oppsettene gjesten hadde lyttet til.
    Da den besøkende gjorde seg klar til å tak kvelden, spurte verten om han hadde lagt merke til hvilke ht-kabler som var i bruk. Nei, det hadde han ikke tenkt på og tok dermed en sjekk bak anlegget. Det som buktet seg på gulvet fra forsterker til høyttalere var til hans store overraskelse og sjokk et sett med gode gamle utskjelte "kåre". 4x6mm² solidcore grøftekabel!! Det oppstod en ikke så rent lite pinlig stillhet etter denne "oppdagelsen".
    Jeg er temmelig sikker på at dersom gjesten hadde tatt en sjekk bak anlegget før lyttingen begynte, så hadde han hatt både det ene og det andre å si om lydkvaliteten i negativ retning.
    Rasende morsom episode som sier det meste.
    Han hørte det nok i løpet av de første ti sekundene, men høfligheten til gjesten tok nok presedens (hehehehe) ;)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    5.299
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja, da er vi i gang :)

    AES/EBU og SPDIF har eksakt samme dataformat, men elektrisk er de ulike. Det er helt uten betydning av hvilket medium (og nivå) som benyttes for å overføre informasjonen.

    Det er aldri snakk om at dataene som overføres blir endret. Dette er en digital forbindelse, og det man putter inn, kommer ut i andre enden uten å bli endret. Dersom det forekommer feil, vil feilsjekken gjøre at lyden mutes helt. Det er derfor aldri snakk om at lyden endrer karakter. Man skal ha en svært dårlig digitalkabel før man i praksis har problemer med informasjonsoverføringen.

    Det diskusjonen står om (kontrovers kanskje) er nøyaktigheten til klokken som overføres sammen med lydsignalet. Enkelte mener at jitter (altså variasjon) i denne klokken kan medføre hørbare utslag i lyden, men det kommer veldig an på hvordan SPDIF mottageren er bygget opp. Dagens moderne mottagere og DAC-er er betydelig mindre følsomme for jitter enn i gamle dager, og dagens kilder har også langt bedre klokkenøyaktighet enn i gamle dager.

    Kabelen påvirker ikke lyden. Fordi hørbart jitter krever en tidsvariasjon av klokken slik at vi skal kunne høre det. En kabel er deterministisk, dvs. at den påvirkningen den gjør på signalet er fast og dermed ikke mulig å høre.

    Les mer i mitt innlegg her: http://www.hifisentralen.no/forumet...lig-forskjell-pa-hdmi-kabler.html#post1984692
    Tror også jitter er det som i det vesentlige skaper lydforskjell. Er imidlertid ikke sikker på at dette er det eneste. Innledningsvis brukte jeg CD drivverk med en kort AES/UBU kabel inn i DAC. Hadde endel lydutfordringer i diskanten. Endel knust glass.

    Fikk tips om at problemene kunne skyldes at CD drivverket sin strømforsyning kunne være underdimensjonert og følgelig slet med bruk av AES/EBU. AES/EBU har ca. 10 ganger så høyt utgangsnivå som SPDIF 75 ohm 5mv vs 0,5 mv. Fikk så en RCA kabel til prøving. Det var vesentlig bedre.

    Gikk deretter videre til PC avspilling. Da ble situasjonen annerledes. Både SPDIF 75 Ohm og AES/EBU 110 Ohm låter bra, men AES/EBU er antagelig best. Det er forøvrig den løsningen som foreslås av produsenten Berkeley. Andre mener at 75 Ohm er bedre pga innstråling.
    Berkeley hevder forøvrig også at lengden på kablene har en del å si.

    Final

    Skulle gjerne forstått dette bedre
     
    Sist redigert:

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg ser som sagt hva du mener. Men hva er egentlig definisjonen på "high end"? Det finnes da mange her på sentralen som besitter systemer (mange av de diy, som ikke kan flotte seg med merkenavn og dertil hørende prislapp) som helt klart burde klassifiseres som "high end", men uansett ikke er såkalt "kabeltroende". Burde de holde seg utenfor diskusjonen? Burde jeg, som har et anlegg til rundt 70K, holde meg utenfor diskusjonen, fordi anlegget mitt er "midfi", hva nå enn det betyr?

    Skal vi legge oss på en slags elitistisk linje hvor kun de som innehar et anlegg med komponenter fra de "riktige" produsentene, og til en viss pris skal få lov til å uttale seg? Hvor blir det da av mangfoldet?

    Igjen; som jeg har sagt i opptil flere tråder de siste dagene, hvor vanskelig er det egentlig å senke skuldrene og slutte å ta alt så jævlig høytidelig hele tiden? Det er bare en hobby.


    Det var min utblåsning, ha en fortsatt trivelig fredagsnatt Lars Erik. No hard feelings. :)
    Gode tanker, og du kan ha noe der!
    Hva om det blir en ekstra stjerne eller gullforgylte bokstaver på de brukernavn som er innafor?
    Vinylmedaljong for de som spiller vinyl mesteparten av tiden?

    Sånn at vi vet hvem som virkelig har noe å fare med i diskusjonene?

    Vis vedlegget 306793
    Jaja, jeg kvalifiserer meg i hvert fall til vinylmedaljongen. Men om jeg er så "innafor" eller ikke kan nok diskuteres... ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På tide at det ble etablert en faktafri sone der viten er bannlyst. Sekterisme blir ikke helt det samme uten.
    Tja, vi får gi dem en uke eller to. Den typen tråder pleier å ebbe ut ganske fort. Hvis det stopper helt opp, får jeg kanskje bidra med noen av mine egne subjektive lytteinntrykk. Helt faktafritt, selvsagt, men jeg har da brukt altfor mange timer på å finlytte etter ikke-eksisterende forskjeller jeg også. Det er ikke vanskelig å skrive flere sider som oppfyller alle kriteriene i åpningsinnlegget, men hvor alle sammenligningene ender med "de låter også klin likt". Subjektivt, selvsagt, hos meg, med mine komponenter, mitt anlegg, min musikksmak, mine ører, og så videre, men det er da vel ikke bare lars_eriks subjektive lytteinntrykk som er helt objektive?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.538
    Antall liker
    69.310
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    På tide at det ble etablert en faktafri sone der viten er bannlyst. Sekterisme blir ikke helt det samme uten.
    Fakta og viten er selvfølgelig viktig og sentralt for god lyd! Likevel kan det sikkert være kjekt og befriende med litt feelgood og deling av opplevelser i en egen tråd, uten å måtte forsvare egne opplevelser teoretisk eller bli latterliggjort. En hobby har sitt utgangspunkt i hva som gir en glede, og hvis den tråden er til glede for dem som deltar, er vel det helt ok :) Bør være plass til alle, og av og til er det kanskje helt greit at vi leker på forskjellige lekeplasser :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    det er da vel ikke bare lars_eriks subjektive lytteinntrykk som er helt objektive?
    Så klart.

    Du har jo ikke ett anlegg som er godt nok. Ikke har du erfaringsgrunnlag for å høre forkjell på kabler heller.
    Det er jo klart som blekk: man må ha hørt forskjell på kabler for å ha erfaringsgrunnløag for å høre forskjell på kabler. Catch 22 i ny forkledning??
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.484
    Torget vurderinger
    13
    Hvor dyrt anlegg trenger man for å høre forskjeller da ?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.830
    Antall liker
    94.591
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    ^ må nok være såpass at Odin er 10% av hifibudsjettet (iflg den andre tråden)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.484
    Torget vurderinger
    13
    Ikke rart jeg ikke hører en skiit.
     

    Dalahäst

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2015
    Innlegg
    108
    Antall liker
    52
    Världens skarpaste hjärnor behövde inte något annat än konventionella kablar i CERN för att hitta bevis för Higgs-bosonen.
    Bilden visar en av 1232 stycken "cryo-dipoles" från LHC (Large Hadron Collider) och allt som ingår är bland det mest
    extrema när det gäller prestanda så ALLT är "state of the art". Inte ett spår av pseudovetenskapliga kablar någonstans.
    Det är bra att "new-age physics" håller till där den inte gör någon stor skada d.v.s. högtalar-kablar.

    Lite ironiskt att i CERN är det väldigt mycket elektromagneter som matas via kablarna precis som vid matning
    av högtalare. Forskarna i CERN kanske har missat något?

    foto från
    Photos - CERN Document Server
    (inget för kabel-troende, blir en ren ökenvandring, inte en audiokabel någonstans)

    lhc-pho-2001-002.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn